Permalänk

Programmera ett musikprogram

Hej!
Detta kanske låter som en dum fråga men är det någon som har koll på vilket/vilka programmeringsspråk som krävs för att göra ett musikprogram?
Jag har ingen erfarenhet av programmering och jag kommer inte att programmera. Jag vill bara ha en förståelse för vilka eventuella programmeringsspråk som används och ungefär hur lång tid det kan tänkas ta, dagar, veckor, år? (en uppskattning)
Musikprogrammet ska "likna" Cubase i design men inte lika många funktioner.

Självklart vet jag att tiden beror helt på vad som ska ingå i programmet och vem som ska programmera. Kanske ska formulera om min fråga, hur lång tid kan ni programmera Cubase?

Med vänlig hälsning
Nyfiken Penna.

Permalänk
Medlem

Känner inte till programmet men kollade lite snabbt på en video som beskrev det. Tror vi pratar tid i en storleksordning år. Vilka språk som används vet jag inte, men skulle tro C++. Dock stoppar det inte dig att skriva det i något annat språk som t.ex. Java.

Det går skriva ett "musikprogram" i många språk.

Permalänk
Rekordmedlem

Det lär handla om många manår, de verkar ha 96 anställda och har hållit på i 30 år för att få fram dagens mjukvara, även om allt inte handlar om programmeringen så ligger det väldigt mycket tid bakom mjukvaran.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vi pratar väl inte bara om att ha en programmerare väl?

Låter som du även behöver en ljudtekniker för detta uppdrag, någon med studioerfarenhet/ljudmix.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk

Oj...ett ganska ambitiöst projekt måste man ju säga. Hmm nu är det ju en rad saker som inte specificerats så jag får väl ta och göra lite antaganden. Jag är ingen expert på CUBASE så jag gör följande antaganden:

1) Du kommer att utveckla och använda ditt program i Windows.
2) Du vill inte ha ett web-baserat program.

Om följande stämmer så skulle jag i alla fall göra den grafiksa delen i C# .net (även om jag inte gillar språket i fråga så har man inte allt för mycket att välja på om man inte vill hålla på att trixa med libbar o.s.v.). De mer prestanda krävande delarna som vissa algoritmer för komprimering eller dylikt skulle jag nog skriva i C++ (för att jag gillar det språket) och sedan använda C++/CLI för att få in det i programmet.

Permalänk

Tacksam!

Sammafattningsvis kan jag konstatera att jag har varit lite väl ambitiös i mina planer och förmodligen tagit mig vatten över huvudet..=)
Jag har en nisch som jag inte finner i något musikprogram, varför jag vill göra ett eget musikprogram. Det kanske är bättre att utveckla idén och sälja in den till ett befintligt företag på marknaden. Jag får spinna vidare.

Första gången jag är aktiv i ett forum och jag är imponerad och tacksam för den korta svarstiden!

Med vänlig hälsning
Nyfiken Penna

Permalänk
Medlem

Nyfikenpenna, vad är det du vill uppnå med ditt tänkta program? Vad är det för funktionalitet du strävar efter, vad är behoven?
Vad är det får dig att tro att det är så nischat?
Ge lite mer info så kan du nog få mer tips och idéer på vad som kanske redan finns etc.

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Rekordmedlem

Du kanske kan förverkliga din ide som ett plugin snarare än ett fullständigt program eller så kanske du kan göra ett litet program för bara den funktionen snarare än ett stprt program som ska klara det mesta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det ett filter, instrument eller en generell arbetsprocess som din ide faller inom?
Som gaffe säger, plugin kan vara ett bra tillvägagångssätt då du enbart behöver skapa det som är unikt med din ide. Då faller programmerings-språkvalet oftast på vad plugin får skrivas i, i respektive program.