Telia satsar nio miljarder på svensk fiber

Permalänk
Medlem

Nä men ADSL är najs asså. Inte alls avundsjuk.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Förvånad över att så många är förvånade över att ADSL fortfarande är vanligt Sveriges infrastruktur gällande bredband ser väldigt bra ut om man tittar i städer, men ute på landet eller i tätorter är det samma usla koppartråd till telefon sedan många år tillbaka. Jag kan köpa "6-8 mbit" och att man får ut 7 mbit. Jag kan köpa att hela nätet går på knäna när flickvännen laddar upp en bild. Det jag har svårt för att man får betala ungefär lika mycket i månaden som nån i staden med 100/100. Luktar mjölkning av kunder men vad vet jag. Det är också skrattretande att teleledningar börjar tas ned och ska ersättas av "supersnabbt 4g" (när det är vindstilla och inga löv eller snö på träden) och med ett skrattretande datamängdstak. Snittar ~200 gb/månaden utan nån form av olaglig nedladdning etc på 8 mbit och hade jag snabbare nät hade jag troligen haft en fördubbling av datamängden. /rant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbe1001:

Vad är det som är så fantastiskt? Jag har en fiberlina 30cm från min husvägg, för den gropen samt en box i huset vill Telia ha ca 30.000:-, fullständigt ocker...

Betalade för 32 000kr för fibret till mitt hus. Dock så äger jag en del av nätet då vi är en byaförening. Medlemmarna är ägarna. Inga större aktörer har med varken kabel eller hårdvaran å göra. Skulle vi sälja nätet en dag skulle vi gå med vinst.

Köper man "in sig" hos telia får man endast hastigheten, dom där pengarna se man aldrig någonsin av igen.
Bara om man säljer kåken då så klart men det vill man ju inte göra.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av MacAllan:

Bara för att du har fiber fram till ett flerfamiljshus innebär det inte att man har "Egen optisk fiberkabel till hemmet (FTTH)".
Dom allra flesta lösningar är att man använder fiber mellan husen och kopplingsstationer men har ethrnet upp till lägenheterna och då har man inte en egen fiberkabel.

För att det skall räknas som egen fiberanslutning skall du ha just en fiberkabel direkt in i lägenheten/villan, annars har du en Lokalt nätverk (Ethernet) uppkoppling.

Tycker det är lite slarvigt av er som ni skrivit det nu eftersom det är ljusårs skillnad på fiber och ethernet.

Är det något som motsäger det eller vad?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Nä men ADSL är najs asså. Inte alls avundsjuk.
http://i.imgur.com/pSbLOkS.png

Hade 8Mbit Adsl förut. Aldrig mer!!

http://1drv.ms/1xWG6bC

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ja, det är accesspunkter man ansluter till.
Ens internetanslutning är till en accesspunkt.

Men suck.
ADSL går ju bara till telestationen, sen är det oftast fiber därifrån.
Internetuppkoppling är den anslutning du har mellan dig och din ISP.

Och ja, internet är för det mesta kablar. Men nu handlade frågan inte om internet som helhet utan ens uppkoppling.

Ja, men i så fall kunde man lika gärna sagt att nästan alla använder sig av WiFi eller CAT6-kablar. Det är bara fel i slutändan tycker jag. Anyways, det var inte jag som började prata om det, jag försökte bara förklara vad den första personen kan ha menat.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Fiber sen 5+ år sedan.

EDIT: Kommit upp i 12,4 MB/s nerströms som max

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Satt på adsl fram tills cirka ett och ett halvt år sedan då jag blev en av de lyckliga jävlarna som sitter på en gigabitlina. Riktigt skönt kan jag säga

Permalänk
Medlem

Föreningen som sköter telefoni/el osv i kommunen glömde lägga fiberrör när det grävdes i gatorna sist. Kommunen har lagt rör, men tar en rent hutlös hyra (10 kr/meter/månad) vilket innebär att ingen kommer att stoppa ner en fiber här inom överskådlig framtid.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk

högsta jag kan ha ute hos mig :(

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem

När jag bodde hos mina föräldrar hade jag WiMAX (Fungerar bra ibland)

Fast nu håller dom på bygger ut Stadsnätet till mina föräldrar.

Nu när jag är inneboende hos min tvillingbror så har jag 1000/100 via Bredbandsbolaget och är mycket nöjd.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk

Och jag kan inte få ADSL än.

Permalänk

Jag har haft VDSL2 sen Telia uppgraderade telefonstationen här. Hade innan ADSL2+ Annex M fick ut 23/2.5 mbit utan problem.

Detta får vi ut nu.

Kan få 60 mbit men har inget behov för snabbare än 30 mbit

Ja vi har blivit erbjudna Telia Öppen Fiber och fast vi har tackat nej så fortsätter dom ringer på ens dörr och skickar brev. Börjar bli störigt.
17000 kr för fiber, nej tack. Skulle inte tro de. De är för mycket pengar för nå¨got som vi inte ens behöver eller har råd till.
Man kan ju fråga sig varför Telia först investerade en massa pengar på uppgradera telefonstationerna för VDSL2 sen försöker dom få oss att skaffa fiber istället. Hur tänkte dom där egentligen?

Visa signatur

Spelburken: https://valid.x86.fr/q4jhbt

Livet är inte de dagar som har gått utan de dagar man minns.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Tror många felaktigt röstat på "Egen optisk fiberkabel till hemmet (FTTH)" och felaktigt pratar om att dom har "fiber" som anslutning.

Har man ett vanligt uttag i väggen för en cat 6 kabel (ethernet) är det inte fiber, det är inte heller fiber för att kopplingen från fastigheten (där du bor) har fiber anslutning, om det inte är en villa och du är ensam på kabeln.

För att du skall ha fiberanslutning skall du ha en fiberkabel (samma som optisk fiberkabel) direkt in i lägenheten/villan vilket är mycket ovanligt eftersom det är mycket dyrare än att använda sig av ethernetkabel.

Tror också att många svarat FTTH trots att de kanske har FTTB eller Ethernet som de kallar det i undersökningen. Här i Göteborg har däremot allmännyttan installerat FTTH i alla dess 70000 lägenheter. De som bor i villa och har fiber har ju också FTTH så "mycket ovanligt" skulle jag nog inte påstå att det är.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Har 100/100 Telia Fiber och betalar 329 kronor/mån tycker det är fullt rimligt pris.

Inga andra kostnader? Isåfall var det inte så farligt..

Jag räknade ju ihop mina kostnader till 269kr/månad - vilket är stadsnät + bahnhofs 10Mbit
(150kr stadsnät + bahnhof 10/10 119kr)

EDIT: kollade precis priserna som har sänkts.

Totalt (stadsnät + bahnhof)
10/10 = 229kr
80/80 = 274kr
Låter ganska svårslaget

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Låter bra även fast Telia är lite sega in i matchen, de har ju tidigare vägrat vara med i öppna fibernät men har nog fått tänka om nu.

Själv sitter jag för tillfället på Kabel 250/50, vilket funkar kanon. Har dock köpt hus där det nyss är indraget fiber via en ekonomisk fiberförening med öppen platform. Där kommer det att erbjudas gruppavtal med Comhem 100/10 + TiVO Bas + Telefon för 320kr/mån. +30kr/mån för 100 upp och bra rabatter på alla TiVO-paket.

Däremot levererar Bahnhof 1000/1000 Mbit för strax under 800kr, lite sugen

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av andor.lundgren:

Haft 100/10 sen 99. Ska flytta till villa i februari. Hörde med Uppsala stadsnät att de har dragit kabel till tomt men skulle kunna installera till huset innan köp. Ringde idag för att starta processen, fick svaret att de inte gör efteranslutningar. Huset ligger 2 m från kabeln. Nu har alla i området som vill ha internet fått fiber och jag måste vänta tills Uppsala stadsnät förändrar sin policy och godkänner efteranslutningar eller till det att jag kan få alla som inte vill ha fiber i området att vilja installera. Suck.

Se det från den ljusa sidan, du hade kunnat sitta på UpUnet. Har just nu en relativt hög nedladdningskapacitet med tanke på att det är kvällstid, på söndagskvällar ligger det ofta under 1. Tror dock att det är Studentstaden som vägrar uppgradera sina switchar som är problemet, ryktet går att de inte använder ens hälften av sin allokerade bandbredd.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7700X // MB: ASRock X670E PG Lightning (AM5) // Chassi: Fractal Design Define S // PSU: Antec Truepower 650W // CPU-kylning: Noctua NH-U12A // GPU: ASUS Radeon RX 6800 XT TUF OC // RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL40 FURY Be // SSD: Intel 660p 1TB, Samsung 840 Evo 120GB // HDD: Seagate Barracuda 3TB // Monitor: Svive Pyx 34C801

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Är det något som motsäger det eller vad?

Kanske inte direkt i ditt svar jag citerade, men artikeln är skriven så att det lätt kan missförstås.
Många tror dom har fiber bara för att kopplingen till huset går via fiber, tycker man kunde ta tillfället i akt att förklara skillnaden.
Röstningen kommer också därför bli missvisande, tror man kan ta bort mer än hälften av de som lagt rösten på fiber och lägga den på ethernet.
Men det kanske inte är så noga att den blir rätt?

Skrivet av Kabelkillen:

Tror också att många svarat FTTH trots att de kanske har FTTB eller Ethernet som de kallar det i undersökningen. Här i Göteborg har däremot allmännyttan installerat FTTH i alla dess 70000 lägenheter. De som bor i villa och har fiber har ju också FTTH så "mycket ovanligt" skulle jag nog inte påstå att det är.http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9e/FTTX...

Tror inte att det är förrän på dom senaste åren dom börjat med FTTH lösningar på nybyggen, det är betydligt vanligare med FTTB lösningen, så om man tittar på antalet uppkopplade hushåll tror jag fortfarande det är en ovanlig lösning.
Vad som sker nu är ju att stadsnäten byter ut sina gamla koppar linor mot fiber, men man går ju inte in i husen och drar nya fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Ja, men i så fall kunde man lika gärna sagt att nästan alla använder sig av WiFi eller CAT6-kablar. Det är bara fel i slutändan tycker jag. Anyways, det var inte jag som började prata om det, jag försökte bara förklara vad den första personen kan ha menat.

Med "internetanslutning" så menas vilken typ av förbindelse det är mellan dig och din ISP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xanan:

Eftersom det är ju med telefon också, går inte att bara ha bredband utan lär ha telefon eller något sånt fick jag förklarat, har jag blivit blåst?

Nej, det var jag som hade fel.
Jag tyckte bara det var så osannolikt att det var samma pris idag som för 8 år sedan.
Men tji fick jag.

Å andra sidan betalar jag 20 kronor mer i månaden för 100/10 idag än för 6 år sedan. Så det är en lite konstig utveckling på det planet.

Permalänk
Medlem

Dayum, jag bor på fel sida av Östersjön.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk

Fattar inte va man ska ta.

Ja har Fiber i lägenheten från Telia. Men ja kopplar ju Ethernet in i väggen, så va ska ja ta?

Permalänk
Skrivet av Foqnax:

Se det från den ljusa sidan, du hade kunnat sitta på UpUnet. Har just nu en relativt hög nedladdningskapacitet med tanke på att det är kvällstid, på söndagskvällar ligger det ofta under 1. Tror dock att det är Studentstaden som vägrar uppgradera sina switchar som är problemet, ryktet går att de inte använder ens hälften av sin allokerade bandbredd.

http://i.imgur.com/QyXBChK.jpg

Ouch, jo kanske ska vara glad att jag troligen kan få ADSL i alla fall. Måste bara ta reda på hur jag ska bli av med Netflix beroendet. UpUnet var väldigt bra i början, hoppas de byter switcharna för dig, om felet nu ligger i dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Haha lider med er som har ADSL. Sitter med fiber (Ethernet) sedan 5-6 år.

Man är lycklig när man har ADSL om alternativet är V90 eller mobilt 3G/4G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosendorfer:

Jag ringde Telia häromdagen i annat ärende. Samtidigt passade de på att titta över mitt abonnemang. De uppgraderade kostnadsfritt mitt ADSL som låg uppmätt på ca 16 ner och 2,5 upp, till VDSL 30. Nu mäter jag upp strax över 30 ner och fortfarande 2,5 upp. Fantastiskt.

Men det mest fantastiska var Telias kvalitet på support! De skickade först nytt modem och undrade vilken tid det passade mig att de skulle ringa upp så vi kunde fortsätta uppgraderingen när jag fått hem modemet. De ringde upp på pricken rätt tid men typiskt nog så skulle det krångla lite. Det var något med att VDSL-uppgraderingen inte gick igenom automatiskt så sent på kvällen. Så vi bestämde en ny telefontid nästa dag, och då fungerade allt galant. Jag blev häpen av servicen!

Tack Camilla på Teliasupporten!!

Kör faktiskt redan VDSL 30

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Kanske inte direkt i ditt svar jag citerade, men artikeln är skriven så att det lätt kan missförstås.
Många tror dom har fiber bara för att kopplingen till huset går via fiber, tycker man kunde ta tillfället i akt att förklara skillnaden.
Röstningen kommer också därför bli missvisande, tror man kan ta bort mer än hälften av de som lagt rösten på fiber och lägga den på ethernet.
Men det kanske inte är så noga att den blir rätt?

Tror inte att det är förrän på dom senaste åren dom börjat med FTTH lösningar på nybyggen, det är betydligt vanligare med FTTB lösningen, så om man tittar på antalet uppkopplade hushåll tror jag fortfarande det är en ovanlig lösning.
Vad som sker nu är ju att stadsnäten byter ut sina gamla koppar linor mot fiber, men man går ju inte in i husen och drar nya fiber.

Där dom drar in fiber idag, verkar dom köra fiber till källaren. Dom håller på för fult nu i byn att fixa detta bor man i lägenhet har man redan lyxen

Men Telia är inte dumma kan låsa några kunder på sitt fiber i några år

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

fiber rakt in i kåken, de grävde ned fiber 300 meter endast för min skull. de satt även upp ett sådandär grått litet skåp framför kåken som är mitt alldeles egna. 22 laxar kostade det. Värt vartenda öre. Öppet stadsnät.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Skrivet av Equilibrium:

Dayum, jag bor på fel sida av Östersjön.

Vi kan ju vara nöjda över att vi har obegränsat 4G LTE till överkomliga priser iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Där dom drar in fiber idag, verkar dom köra fiber till källaren. Dom håller på för fult nu i byn att fixa detta bor man i lägenhet har man redan lyxen

Men Telia är inte dumma kan låsa några kunder på sitt fiber i några år

Precis och då är det inte FTTH utan FTTB vilket inte räknas som att ha egen fiber eftersom man kan dela fiber med någon annan från källaren och ut såvida det är ett flerfamiljshus dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kongokalle:

Vi kan ju vara nöjda över att vi har obegränsat 4G LTE till överkomliga priser iaf

Vad innebär "obegränsat"? I Sverige är "obegränsat" = 5 GB, ibland mindre. Har själv 100 GB via Tre. Hoppas på mer konkurrens snart...