Bästa ordbehandlingsprogrammet till Mac?

Permalänk
Inaktiv

Bästa ordbehandlingsprogrammet till Mac?

Hej,

Jag har den nyaste versionen av Macbook Pro 13 Retina, och jag undrar vilket ni upplever är det bästa ordbehandlingsprogrammet till Mac. Pages är ju gratis för mig, sedan så vet jag att LibreOffice finns samt Microsoft Office 2011. Finns det bättre? Om inte, vilken är då det bästa av dessa tre enligt er?

Förtydligade rubrik.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Hej,

Jag har den nyaste versionen av Macbook Pro 13 Retina, och jag undrar vilket ni upplever är det bästa ordbehandlingsprogrammet till Mac. Pages är ju gratis för mig, sedan så vet jag att LibreOffice finns samt Microsoft Office 2011. Finns det bättre? Om inte, vilken är då det bästa av dessa tre enligt er?

LaTeX helt klart. Finnes här. Detta kör jag i kombination med pages. Openoffice kör jag på min stationära. Annars om du behöver word, köp det

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk

Finns ju http://www.openoffice.org/download/index.html oxå som är bra gratis alternativ till microsoft office

Visa signatur

|***<SÖDER BRÖDER GLÖDER>*| http://www.bajenfans.se|*<SÖDER BRÖDER GLÖDER> *** |
|* Cornelis Vreeswijk den största svenska trubaduren genom tiderna http://www.cornelis.nu |

Permalänk
Medlem

Pages helt klart, hade MAC när jag gick på gymnasiet, när man lärt sig det tycker jag det är väldigt bra faktiskt.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Pages helt klart, hade MAC när jag gick på gymnasiet, när man lärt sig det tycker jag det är väldigt bra faktiskt.

+1

Jag kör också pages, helt klart super!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Snark:

+1

Jag kör också pages, helt klart super!

Själv tycker jag pages är hemskt

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Inaktiv

Latex var nog en av det fulaste jag sett hittills :D, sen om det är bra är en annan femma. Jo Pages är säkert en av de "snyggaste".

Som svar på tal ang openoffice. Så vitt jag vet så är Libreoffice bättre och nyare än openoffice?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Latex var nog en av det fulaste jag sett hittills :D, sen om det är bra är en annan femma. Jo Pages är säkert en av de "snyggaste".

Som svar på tal ang openoffice. Så vitt jag vet så är Libreoffice bättre och nyare än openoffice?

SKOJAR DU?!? Du är medveten om att du måste kompilera för att får resultatet va? LaTeX är inget som man bara skriver i och sen är det klart. Det är ett ordbehandlingsprogram med kommandon, får du dokumentet att göra exakt som du vill. Denna funktion stödjer ej word eller liknande. Men talar du om hur "programmet" ser ut? pff, ja då är det inte mycket att hänga i granen. Däremot resultatet bli jäkligt snyggt och rent. Råder dig att testa det. Ladda ner mactex, och texmaker. Testa det, eller du har redan dömt ut det genom att kolla på google?

EDIT: Länk till varför du ska välja LaTeX om du vill ha snygga dokument.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Pages duger bra om man bara ska skriva ren text. Ska man däremot skriva ekvationer och ha referenser så är LaTeX det bästa jag har testat. Jag kan inte förstå varför det inte går att skriva ekvationer i pages utan tredjepartsprogram?!

Permalänk
Medlem

Själv använder jag bara LaTeX. Men vad som passar dig beror ju lite på vad din vanligaste typ av dokument är. Förklara gärna lite mer om ditt användningsområde

Permalänk
Medlem

Microsoft Office, LibreOffice, Pages, LyX (WYSIWYM baserat på LaTeX) och säkert något mer finns att välja mellan, välj det som passar bäst för uppgiften.

Permalänk
Inaktiv

Jag kanske borde skrivit detta i början, men jag är inte "professionell" användare, utan jag talar mer om skolarbeten,cv:n samt enkla arbeten. Som det ser ut just nu så är det Libreoffice samt pages som passar mig som bäst, bägge är gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

EDIT: Länk till varför du ska välja LaTeX om du vill ha snygga dokument.

Om någon blir sugen på att testa LaTeX så rekommenderar jag varmt https://www.sharelatex.com/, som låter dig skriva LaTeX-dokument direkt i webbläsaren. Du slipper dessutom ladda ner ett stort installationspaket och hålla det uppdaterat. Vidare har du även tillgång till ett mallbibliotek vilket är praktiskt.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Google Docs/drive klarar man sig på. och bästa sätet att dela med sig av dokument.

Permalänk
Medlem

Personligen är jag stort fan av plain-text. Markdown är väldigt enkelt och snabbt att komma igång med.

Valfi text-editor + Markdown + Marked 2

Andra alternativ:

Mer avancerade alternativ är t.ex. LaTeX som nämnts tidigare.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)