Teliarouter ger inte internet till alla enheter

Permalänk
Medlem

Teliarouter ger inte internet till alla enheter

Hej!

Är så trött på Telias skit och nu känner jag att något måste göras åt saken. Har fått ett par stycken utbytta men problemet kvarstår, får helt enkelt skaffa en ny router från ett märke som inte kan misstas från exkrementer. Värt att nämna är att vi har Telias bredbandstelefoni så telefon och bredband ska ju gå till samma enhet. Problem?

Situationen ser ut som följande:
Dator nr 1 och 2 får alltid tillgång till internet men inte alltid dator nr 3 trots att alla dessa 3 datorer är kopplade med kabel och inte trådlöst. Dator 4 och 5 är bärbara och vi klumpar ihop dessa med mobiltelefoner - ibland får dessa tillgång men som sagt inte alltid vilket är ett problem. Signalen är inte problemet här, jag kan ha full styrka och ändå inte tillgång till internet!

Jag vill att routern jag köper ska kunna ge internet med kabel till minst 4 enheter och minst 4 trådlösa samtidigt. Jag behöver inte en överavancerad router som kostar flera tusenlappar utan jag vill ha prisvettiga förslag som ändå täcker mina önskemål.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

lösning= En Asus router med Merlin firmware (orginal blockar vissa portar).

Kör en själv en RT-N66U men https://www.mediafire.com/folder/bkfq2a6aebq68//Asuswrt-Merlin funkar som en dröm (IP-telefoni+TV).

Permalänk
Medlem

Och hur gör man med de små kablarna som sitter i telejacket?

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Hej!

Är så trött på Telias skit och nu känner jag att något måste göras åt saken. Har fått ett par stycken utbytta men problemet kvarstår, får helt enkelt skaffa en ny router från ett märke som inte kan misstas från exkrementer. Värt att nämna är att vi har Telias bredbandstelefoni så telefon och bredband ska ju gå till samma enhet. Problem?

Situationen ser ut som följande:
Dator nr 1 och 2 får alltid tillgång till internet men inte alltid dator nr 3 trots att alla dessa 3 datorer är kopplade med kabel och inte trådlöst. Dator 4 och 5 är bärbara och vi klumpar ihop dessa med mobiltelefoner - ibland får dessa tillgång men som sagt inte alltid vilket är ett problem. Signalen är inte problemet här, jag kan ha full styrka och ändå inte tillgång till internet!

Jag vill att routern jag köper ska kunna ge internet med kabel till minst 4 enheter och minst 4 trådlösa samtidigt. Jag behöver inte en överavancerad router som kostar flera tusenlappar utan jag vill ha prisvettiga förslag som ändå täcker mina önskemål.

Det är ganska känt vid det här laget, att det är Al-Qaida som har tillverkat Telias modem/router. Och sedan satt annan tillverkares logga på enheterna.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Har du Telias internet via ADSL eller nätverksuttaget?

Är det via ADSL så får du be Telia brygga deras Technicolor... så kan du använda den för IPTV och telefoni samtidigt som du använder egen router för vanliga internet.

Är det via nätverksuttaget så kan du skippa deras Technicolor helt. Dock föredrar jag deras lösning (men använder ändå en egen lösning) då man har allt i ett istället för en massa prylar.

Be Telia skicka ut en "bredbandstelefoniadapter" till dig. En sådan här...

http://i.imgur.com/CGqvmpv.jpg

Fick precis hem den själv. Man ansluter den mellan inkommande uttag och routern för att filtrera ut telefonin.

Själv använder jag mig av en egenkonfigurerad switch (Netgear GS108E) och ASUS AC66U som router.

Låter som en bra idé, men om den bryggas var kopplar jag sladden? sätter jag sladden i första jacket och kopplar den till WAN-porten i den nya routern?

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av dales:

lösning= En Asus router med Merlin firmware (orginal blockar vissa portar).

Kör en själv en RT-N66U men https://www.mediafire.com/folder/bkfq2a6aebq68//Asuswrt-Merlin funkar som en dröm (IP-telefoni+TV).

En router för 1300 kr är lite väl överprisad för oss, klarar den här av jobbet? http://www.inet.se/produkt/5404469/asus-rt-n53-n600-dual-band

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

Jag har ett 20-tal enheter inkopplade och upplever inga som helst problem med min "smart".

Har du gjort en factory reset?
Kör du en jättegammal mjukvara? Bör vara 10.x och inte 8.x som hade en buggig dhcp-server.

Men du verkar ju vara inne på att slänga ut en tusing på en annan router.
Be Telia brygga din smart, därefter kopplar du in din nya routers WAN till LAN4 på smarten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Jag har ett 20-tal enheter inkopplade och upplever inga som helst problem med min "smart".

Har du gjort en factory reset?
Kör du en jättegammal mjukvara? Bör vara 10.x och inte 8.x som hade en buggig dhcp-server.

Men du verkar ju vara inne på att slänga ut en tusing på en annan router.
Be Telia brygga din smart, därefter kopplar du in din nya routers WAN till LAN4 på smarten.

Jag vet inte vad din "smart" innebär, vad jag vet är att Telias Thomson-skit inte fungerar eftersom vi har fått byta ut routern 2-3 gånger och problemet kvarstår även när den har den senaste mjukvaran. Jag är heller inte den enda med de här problemen utan det är allt för många som har problem med Telias skit! Och nej, jag är INTE sugen på att lägga ut tusen kr på en ny router. Jag tänker be Telia brygga enheten och sen koppla troligen en sån här http://www.inet.se/produkt/5404469/asus-rt-n53-n600-dual-band i en av recensionerna är det en kille som berättar att han bytte från just en Telia-thomson-skitrouter och det fungerar mkt bättre!

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hersses:

Jag vet inte vad din "smart" innebär, vad jag vet är att Telias Thomson-skit inte fungerar eftersom vi har fått byta ut routern 2-3 gånger och problemet kvarstår även när den har den senaste mjukvaran. Jag är heller inte den enda med de här problemen utan det är allt för många som har problem med Telias skit! Och nej, jag är INTE sugen på att lägga ut tusen kr på en ny router. Jag tänker be Telia brygga enheten och sen koppla troligen en sån här http://www.inet.se/produkt/5404469/asus-rt-n53-n600-dual-band i en av recensionerna är det en kille som berättar att han bytte från just en Telia-thomson-skitrouter och det fungerar mkt bättre!

Telias 789 och 799 är verkligen inte skit och fungerar utmärkt som både modem och router om man inte har speciella krav. Saker blir inte automatiskt dåligt för att du skriver "skit" ett oändligt antal gånger.

Jag beklagar att du har problem, men det innebär inte att modellen i sig är orsaken.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Telias 789 och 799 är verkligen inte skit och fungerar utmärkt som både modem och router om man inte har speciella krav. Saker blir inte automatiskt dåligt för att du skriver "skit" ett oändligt antal gånger.

Jag beklagar att du har problem, men det innebär inte att modellen i sig är orsaken.

Flyttade för 9 månader sen och åkte på att ha telia och 789an jag fick funkade skit dåligt för mig, fick starta om den 3 gånger om dagen (nätet var dött men tv funkade). Samma sak med den jag fick i utbyte. Så nu kör jag med min ASUS RT-N56U (eftersom jag ändå inte har telefoni), jag har inte haft en omstart sen dess och det är 6 månader sedan.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte så "simpelt" som att du ställt in nått galet i samband med dhcp? Det går ju tex att ha statiska adresser i nån klient och då kan den kollidera med dhcpserverns adresspool, det går även att begränsa antalet adresser som dhcp servern kan dela ut, det skulle kunna leda till de symptom du beskriver.

Ska du brygga smarten och köra en egen router så sköter smarten om tv och telefoni på samma sätt som innan, du bara ansluter en egen router för datatrafiken på lanet, övriga funktioner påverkas inte av bryggningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dahle86:

Flyttade för 9 månader sen och åkte på att ha telia och 789an jag fick funkade skit dåligt för mig, fick starta om den 3 gånger om dagen (nätet var dött men tv funkade). Samma sak med den jag fick i utbyte. Så nu kör jag med min ASUS RT-N56U (eftersom jag ändå inte har telefoni), jag har inte haft en omstart sen dess och det är 6 månader sedan.

Du måste ju ha ett modem också eller menar du att du bryggat smarten ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du måste ju ha ett modem också eller menar du att du bryggat smarten ?

Nej, inget modem. Routern direkt efter nätverksuttaget i lägenheten.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dahle86:

Nej, inget modem. Routern direkt efter nätverksuttaget i lägenheten.

Men har du fiber ? Varför har du då fått en 789 ? Telia brukar väl skicka ut 799 till fiberkunder, 789 är ju en 100Mbit enhet och den stryper ju farten i de flesta fall om man har fiber.
Det är ju en sak du bör fråga kundtjänst om, jag vet inte hur 789an uppför sig, det är kanske möjligt att den inte orkar med riktigt när det går fort.
hursomhelst så funkar ju vlanhanteringen rätt bra i Asusroutrarna om du vill köra tv via den, det finns ju en egen tråd om hur du konfar det, däremot kan den inte hantera telefon om du har det men då kan man köra smarten som telefoniadapter, men du borde nog som sagt ha en 799 och inte en 789.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men har du fiber ? Varför har du då fått en 789 ? Telia brukar väl skicka ut 799 till fiberkunder, 789 är ju en 100Mbit enhet och den stryper ju farten i de flesta fall om man har fiber.
Det är ju en sak du bör fråga kundtjänst om, jag vet inte hur 789an uppför sig, det är kanske möjligt att den inte orkar med riktigt när det går fort.
hursomhelst så funkar ju vlanhanteringen rätt bra i Asusroutrarna om du vill köra tv via den, det finns ju en egen tråd om hur du konfar det, däremot kan den inte hantera telefon om du har det men då kan man köra smarten som telefoniadapter, men du borde nog som sagt ha en 799 och inte en 789.

Vet inte varför jag har en 789a telia sa inget om det heller när jag klagade på att det inte funka utan de skicka bara ut en ny. Då jag inte betalar något för smarten så strunta jag i att klaga när jag löste det utan den.
TVn är redan fixad, har port 3 och 4 till det.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dahle86:

Vet inte varför jag har en 789a telia sa inget om det heller när jag klagade på att det inte funka utan de skicka bara ut en ny. Då jag inte betalar något för smarten så strunta jag i att klaga när jag löste det utan den.
TVn är redan fixad, har port 3 och 4 till det.

Ok om du inte vill byta smarten och du har en egen router som fungerar så är det väl inte så mycket mer att göra än att konstatera att du förmodligen har fel smartenhet för ditt abbonemang.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Jag vet inte vad din "smart" innebär, vad jag vet är att Telias Thomson-skit inte fungerar eftersom vi har fått byta ut routern 2-3 gånger och problemet kvarstår även när den har den senaste mjukvaran. Jag är heller inte den enda med de här problemen utan det är allt för många som har problem med Telias skit! Och nej, jag är INTE sugen på att lägga ut tusen kr på en ny router. Jag tänker be Telia brygga enheten och sen koppla troligen en sån här http://www.inet.se/produkt/5404469/asus-rt-n53-n600-dual-band i en av recensionerna är det en kille som berättar att han bytte från just en Telia-thomson-skitrouter och det fungerar mkt bättre!

Med "smart" menar jag "Telias Thomson-skit" - och den funkar som sagt för mig och 98% av alla andra klockrent. Men du har rätt i att 1-2% tycker den är skit.

Jag tycker det är jätteintressant att användare har så olika erfarenheter av en router. Det finns inte en chans i helvetet att jag skulle ha en router som jag inte är nöjd med. Jag skulle utan någon som helst tvekan lägga ut både 2000 och 3000 kr på en ny router om det skulle få min uppkoppling att bli stabilare. Men jag är i läget att min uppkoppling är klockren och utan några som helst problem. Min router har just nu en uptime på 57 dagar, vi har just nu 14 aktiva enheter, det spelas online utan problem, tv:n är helt störningsfri och det finns inget som helst som jag vill förbättra.

Så för mig är valet självklart - jag kan ha ohyggligt mycket roligare för en tusing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Telias 789 och 799 är verkligen inte skit och fungerar utmärkt som både modem och router om man inte har speciella krav. Saker blir inte automatiskt dåligt för att du skriver "skit" ett oändligt antal gånger.

Tack herr moderator för att du väljer att inte försöka hjälpa mig utan debattera varför jag ska tycka om Thomsons prudukter trots att de ger mig problem!

Skrivet av madtop:

Med "smart" menar jag "Telias Thomson-skit" - och den funkar som sagt för mig och 98% av alla andra klockrent. Men du har rätt i att 1-2% tycker den är skit.
Så för mig är valet självklart - jag kan ha ohyggligt mycket roligare för en tusing.

Alltså om ni nu älskar Telia så får ni gärna göra det men faktum är att vi har haft deras "skit" i rätt många år, vi har fått byta ut routrar mellan åren, både samma och olika modeller så jag har fått testa på en hel del av dem och jag måste enligt er vara den enda som får de defekta routarna. Jag kunde faktiskt inte bry mig mindre vad er åsikt om deras produkter är för det hjälper mig 0 procent! Jag har ju fortfarande problem fattar ni väl?! - det enda jag vill är att få hjälp med min fråga vilket är tips på ersättningsroutrar så släpp nu för guds skull Thomson!!!

Jag har frågat ifall den här routern(http://www.inet.se/produkt/5404469/a...n600-dual-band) skulle klara av att uppfylla mina önskemål(+bryggning) och ingen svarar så fokusera hellre på denna fråga, tack! Och prisvärt, inget över 800 kr, de förslagen kan ni glömma direkt för vi har många andra saker att lägga våra pengar på, inte bara teknikprylar.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Tack herr moderator för att du väljer att inte försöka hjälpa mig utan debattera varför jag ska tycka om Thomsons prudukter trots att de ger mig problem!

Alltså om ni nu älskar Telia så får ni gärna göra det men faktum är att vi har haft deras "skit" i rätt många år, vi har fått byta ut routrar mellan åren, både samma och olika modeller så jag har fått testa på en hel del av dem och jag måste enligt er vara den enda som får de defekta routarna. Jag kunde faktiskt inte bry mig mindre vad er åsikt om deras produkter är för det hjälper mig 0 procent! Jag har ju fortfarande problem fattar ni väl?! - det enda jag vill är att få hjälp med min fråga vilket är tips på ersättningsroutrar så släpp nu för guds skull Thomson!!!

Jag har frågat ifall den här routern(http://www.inet.se/produkt/5404469/a...n600-dual-band) skulle klara av att uppfylla mina önskemål(+bryggning) och ingen svarar så fokusera hellre på denna fråga, tack! Och prisvärt, inget över 800 kr, de förslagen kan ni glömma direkt för vi har många andra saker att lägga våra pengar på, inte bara teknikprylar.

Du inser väl att det du säger indikerar att felet kanske ligger någon annanstans i nätverket än i routern? Felbeskrivningen låter som att du har dubbla DHCP servrar eller liknande konflikt i nätverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Du inser väl att det du säger indikerar att felet kanske ligger någon annanstans i nätverket än i routern? Felbeskrivningen låter som att du har dubbla DHCP servrar eller liknande konflikt i nätverket.

Var snäll utveckla din teori, du har uppgifter om hur nätverket ser ut i mitt första inlägg...

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hersses:

Tack herr moderator för att du väljer att inte försöka hjälpa mig utan debattera varför jag ska tycka om Thomsons prudukter trots att de ger mig problem!

Alltså om ni nu älskar Telia så får ni gärna göra det men faktum är att vi har haft deras "skit" i rätt många år, vi har fått byta ut routrar mellan åren, både samma och olika modeller så jag har fått testa på en hel del av dem och jag måste enligt er vara den enda som får de defekta routarna. Jag kunde faktiskt inte bry mig mindre vad er åsikt om deras produkter är för det hjälper mig 0 procent! Jag har ju fortfarande problem fattar ni väl?! - det enda jag vill är att få hjälp med min fråga vilket är tips på ersättningsroutrar så släpp nu för guds skull Thomson!!!

Jag har frågat ifall den här routern(http://www.inet.se/produkt/5404469/a...n600-dual-band) skulle klara av att uppfylla mina önskemål(+bryggning) och ingen svarar så fokusera hellre på denna fråga, tack! Och prisvärt, inget över 800 kr, de förslagen kan ni glömma direkt för vi har många andra saker att lägga våra pengar på, inte bara teknikprylar.

Rent tekniskt så har den där bara 100Mbit portar vilket gör att den kommer att strypa allt i lanet och den kommer även att begränsa farten mot internet om du har ett 100Mbit abb eller snabbare, den kommer alltså att skapa onödiga begränsningar, men den är ju billig.

Personligen så hade jag sett till att få en Thomson 799a i stället, speciellt eftersom du redan betalar för den och den förmodligen fungerar utmärkt såvida du inte ska göra nått mer avancerat i lanet, den är dessutom inte bara billig, den kostar inget extra eftersom du redan betalar för den och inte kan undvika att betala för den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hersses:

Var snäll utveckla din teori, du har uppgifter om hur nätverket ser ut i mitt första inlägg...

Adresseras allt genom dhcp och är allt kablage helt ?

Hur ser dina wififörhållanden ut, visa en skärmdump från Inssider.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Rent tekniskt så har den där bara 100Mbit portar vilket gör att den kommer att strypa allt i lanet och den kommer även att begränsa farten mot internet om du har ett 100Mbit abb eller snabbare, den kommer alltså att skapa onödiga begränsningar, men den är ju billig.

Personligen så hade jag sett till att få en Thomson 799a i stället, speciellt eftersom du redan betalar för den och den förmodligen fungerar utmärkt såvida du inte ska göra nått mer avancerat i lanet, den är dessutom inte bara billig, den kostar inget extra eftersom du redan betalar för den och inte kan undvika att betala för den.

Tack för att du faktiskt svarar på mina frågor! Ang hastigheten är det inte något problem, vi har "upp till 30" och enligt bredbandskollen får vi ner 20Mbit/s, vi bor i ett samhälle där fiber har varit uppe på tapeten men det finns inget intresse av det så det blir inte utbyggt i vår det, så även om vi vill ha fiber så kommer det inte att hända.

Ang 799 så googlade jag den och det kommer upp en del sidor där folk har en negativ uppfattning av den, framförallt den trådlösa delen. Jag kanske har negativ inställning till en del saker men enligt mina erfarenheter så finns det en anledning till varför man inte behöver betala för "vissa" saker eller saker som ingår i en tjänst som man egentligen betalar för och inte produkten... Tack för att du svarade på mina frågor men jag köper nog hellre en router från Asus

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Var snäll utveckla din teori, du har uppgifter om hur nätverket ser ut i mitt första inlägg...

Jag har fiber 100/100 genom Telia.

Och Telias "Inteno broadband" modem där jag kört in en Asus RT-N56U i port 1 och det funkar verkligen jättebra.

Anledningen att jag gjort det, är för att telias router fortfarande på väg, och att jag fick fiber 100/100 i fredags föra veckan. Så har inte hunnit få/hämta ut den.

RT-N56U funkar skitbra och har stabil uppkoppling.

Har du ett modem typ Inteno så koppla din asus router till port 1, koppla sen enheterna till routern som vanligt och konfigurera efter önskemål.

Edit/

Köpte min Asus RT-N56U här på marknaden för 250Kr + frakt (nyskick och med kartong)

Så vill du ha en billigaste möjliga lösning, och ändå få mycket mer (prylar) för pengarna, skapa en köpes annons här!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hersses:

Tack för att du faktiskt svarar på mina frågor! Ang hastigheten är det inte något problem, vi har "upp till 30" och enligt bredbandskollen får vi ner 20Mbit/s, vi bor i ett samhälle där fiber har varit uppe på tapeten men det finns inget intresse av det så det blir inte utbyggt i vår det, så även om vi vill ha fiber så kommer det inte att hända.

Ang 799 så googlade jag den och det kommer upp en del sidor där folk har en negativ uppfattning av den, framförallt den trådlösa delen. Jag kanske har negativ inställning till en del saker men enligt mina erfarenheter så finns det en anledning till varför man inte behöver betala för "vissa" saker eller saker som ingår i en tjänst som man egentligen betalar för och inte produkten... Tack för att du svarade på mina frågor men jag köper nog hellre en router från Asus

Du har alltså adsl och då måste du brygga smarten för att köra den som modem, om du är missnöjd med wifiprestandan så koppla då istället in en router omkonfigurerad så att den agerar accesspunkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har alltså adsl och då måste du brygga smarten för att köra den som modem, om du är missnöjd med wifiprestandan så koppla då istället in en router omkonfigurerad så att den agerar accesspunkt.

Som jag har beskrivit tidigare så tappar jag internet från kabeln oxå och har inte problem med wifi i övrigt, inte med signalen iaf utan att vi inte får tillgång till internet. Tex jag kommer åt att se mina filmer från datorn i mobilen via wifi vilket betyder att det inte i sig är wifiprestandan det är fel på, det är nått med routern. Men annars ett rätt bra tips, har funderat på att köpa en billig router och använda som en accespunkt så man får signal i precis hela huset men det kommer nog lite senare

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Rekordmedlem

Då är det kanske så att du har problem med adsl anslutningen ? Kan du logga in i modemdelen av smarten och se vad som händer när du inte når internet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

En router för 1300 kr är lite väl överprisad för oss, klarar den här av jobbet? http://www.inet.se/produkt/5404469/asus-rt-n53-n600-dual-band

Snikbygge. bara 100M/bit på nätverksportarna.

Denna är bättre i så fall:
http://www.inet.se/produkt/5401406/netgear-wndr3700-n600-dual...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar