Permalänk
Medlem

Mazda 323 -83 knackar i motorn

Tjenare, funderade på om någon här har lite koll på äldre bilar. Min Mazda 323 började knacka i motorn efter acceleration igår och nu knackar den hela tiden över uppskattningsvis 1500 varv. Det var ganska dåligt med olja på motorn för det började blinka lite då och då när man bromsade eller svängde vänster. Så idag köpte jag en liter olja och hällde på, det va efter det helt torrt på stickan så jag köpte en liter till och hällde på även den. Då fick jag en bra oljenivå. Det knackar ganska hårt/högt enligt mig och det känns i växelspaken. Jag funderade först på om en kolv var trasig men då borde den inte rulla alls, sen började jag fundera på om det var vevstakslager eller en ventil som inte fungerade. Har ni några tips på vad det kan vara?

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert på bilar men om det knackar så hårt att det känns i växelspaken är det kanske vevaxellagren som är slut och i så fall är det nog bäst att börja ha utkik efter en ny bil.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Jag är ingen expert på bilar men om det knackar så hårt att det känns i växelspaken är det kanske vevaxellagren som är slut och i så fall är det nog bäst att börja ha utkik efter en ny bil.

Det ät inte så den skakar, men man kan känna knackningarna lite lätt. O jag köpte bilen för ett par månader sen... Så alla mina pengar e redan slut till den bilen.. vet du hur svårt det skulle va att byta lager? Känner en som har varit mekaniker typ så Han kanske kan hjälpa mig om det inte är väldigt svårt. Men antar att motorn måste ur? Får läsa på mer om det när jag kommer hem, antar att jag inte ska ta bilen hem till morsan sen(6mil).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du känner någon som varit mekaniker så be att han kommer och tittar på bilen. Men om det varit så lite olja att det inte ens syntes på stickan när du fyllt på 1 liter så är det stor risk att motorn fått allvarliga skador. Om vevaxellagren är svårt skadade så är det mycket behändigare att byta motor än att börja renovera den. Har du tur så är det dock inte så allvarligt men om oljetryckslampan börjat lysa så brukar det redan vara för sent att undvika motorskador.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Om du känner någon som varit mekaniker så be att han kommer och tittar på bilen. Men om det varit så lite olja att det inte ens syntes på stickan när du fyllt på 1 liter så är det stor risk att motorn fått allvarliga skador. Om vevaxellagren är svårt skadade så är det mycket behändigare att byta motor än att börja renovera den. Har du tur så är det dock inte så allvarligt men om oljetryckslampan börjat lysa så brukar det redan vara för sent att undvika motorskador.

Jag trodde lampan var oljenivå... Att den lyser när oljan är lägre än nån sensor. Men lampan har inte lyst konstant utan bara blinkat till och då antog jag att det inte varit några problem än. Men det kanske är för sent nu..

Permalänk
Skrivet av jakob55:

Jag trodde lampan var oljenivå... Att den lyser när oljan är lägre än nån sensor. Men lampan har inte lyst konstant utan bara blinkat till och då antog jag att det inte varit några problem än. Men det kanske är för sent nu..

lampan indikerar oljetryck inte nivå...

det du kollar nivån med är oljestickan och den ska ligga nånstans mellan minsträcket och maxsträcket varken över eller under.

tror du ska börja kolla i instruktionsböckerna till dina bilar då de t står klart och tydligt vad lampan betyder och lämplig åtgärd. (stäng av bilen och fyll på olja.)

detta ingick dessutom att man måste veta när man tar körkortet...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

lampan indikerar oljetryck inte nivå...

det du kollar nivån med är oljestickan och den ska ligga nånstans mellan minsträcket och maxsträcket varken över eller under.

tror du ska börja kolla i instruktionsböckerna till dina bilar då de t står klart och tydligt vad lampan betyder och lämplig åtgärd. (stäng av bilen och fyll på olja.)

detta ingick dessutom att man måste veta när man tar körkortet...

Well.. fick inga böcker med bilen o jag har inte ens tänkt på vad oljelampan gör riktigt. Men det är ju sant att oljestickan kollar man oljan med. Sen på bilskolan so kollade vi oljestickan men jag minns inget om oljetrycket. Men men det är bara o acceptera det, antagligen e den körd o jag är snart billös

Permalänk

http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Mazda/MAZDA-323/1983_1985/Mo...

inte superdyrt med motorbyte samt nybestiktning till den gammle holken.

dock känns de lite sådär då motorn gått 42k mil...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Du borde ha haft extra bra koll på oljenivån eftersom du nyligen köpt bilen då man inte kan vara säker på om och hur mycket olja en gammal motor drar.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Mazda/MAZDA-323/1983_1985/Mo...

inte superdyrt med motorbyte samt nybestiktning till den gammle holken.

dock känns de lite sådär då motorn gått 42k mil...

Och min motor har gått 18k..

Skrivet av fantomsmurfen:

Du borde ha haft extra bra koll på oljenivån eftersom du nyligen köpt bilen då man inte kan vara säker på om och hur mycket olja en gammal motor drar.

Ja, det borde jag nog.. men man lär sig av sina misstag

Permalänk
Inaktiv

Låter som en eller ett par ventiler alternativt lyftarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34061:

Låter som en eller ett par ventiler alternativt lyftarna.

Hur kan man fixa det och e det svårt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jakob55:

Hur kan man fixa det och e det svårt?

Skickades från m.sweclockers.com

lättare än att byta vevlager iaf. då ventilerna sitter i toplocket och inte längst ner i oljetråget.

men har aldrig demonterat en bilmotor bara hållt på med 2 takt MC och mopeder så osäker på den saken hur mycket som måste demonteras för att byta dessa i 4takt motorer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Följer knacket varvtalet eller lite mera sporadiskt? Ventiler brukar ticka mer än knacka.
Du kan ju börja med att tömma ut oljan och kolla efter metallspån.
Skulle tippa på nått vevaxelager, tyvärr har nog flera lager fått lite stryk pga oljebrist. Självklart går det att laga men kräver nog intresse av att skruva och se det som ett läroprojekt.

Släng upp en video/ljudinspelning om du har möjlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dero:

Följer knacket varvtalet eller lite mera sporadiskt? Ventiler brukar ticka mer än knacka.
Du kan ju börja med att tömma ut oljan och kolla efter metallspån.
Skulle tippa på nått vevaxelager, tyvärr har nog flera lager fått lite stryk pga oljebrist. Självklart går det att laga men kräver nog intresse av att skruva och se det som ett läroprojekt.

Släng upp en video/ljudinspelning om du har möjlighet.

Det går med varvet skulle jag nog vilja säga. När man sitter i bilen låter det väl lite mer tickande, men när man hade huven öppen så knackade det rätt bra imo. Men det verkar som att när man kommer upp i varv lite så slutar det låta igen. Kan slänga upp en liten videosnutt när jag kommer till min lägenhet ikväll eller i morgon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ha i tjockare olja, gamla motorer har tendens att knacka när lagrena inte håller oljetrycket.
Tjockare olja gör att trycket behålls.

Hjälper det inte så är det bara att byta motorn eller leva med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Ha i tjockare olja, gamla motorer har tendens att knacka när lagrena inte håller oljetrycket.
Tjockare olja gör att trycket behålls.

Hjälper det inte så är det bara att byta motorn eller leva med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Blir antagligen till att byta motor om jag kan hitta någon.. annars lär nog bilen få stå..

Kan lägga upp ett filmklipp snart, ska bara få in det i datorn

Edit: https://www.youtube.com/watch?v=Mp9BiH1K9QA&feature=youtu.be här är filmklippet. Det som rasslar till ett par gånger är avgasröret som verkar glappa lite i ett fäste så det är inte motorn som gör det ljudet.

Edit2: lite stavfel här o var.

Permalänk
Medlem

Hmm är nog ventilknack ändå, dvs sliten kam / lyftare. Kan finnas till överkomliga priser eller så är det svindyrt, d där med bildelar.. Annars räcker det med att bara byta toppen från nån skrot.
Inte det lättaste jobbet men inte svåraste heller. Med en rephandbok och lite mekvana bör det gå att fixa, passa på att byt kamrem samtidigt.

Innan du gör nått av ovanstående prova quattro´s tips, det kan dämpa rätt bra. Kontrollera även oljetrycket efteråt.

Permalänk
Medlem

Låter som ramlager tycker jag.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Man smörjer sig inte fattig.

Att hålla koll på olja och nivå samt sköta byten är lika viktigt på en 5000kr bil som på en 1250000kr bil. Motorer går sönder om det inte sköts.

Därför byter man alltid olja om man inte vet säkert att det är gjort på en gammal bil, även filter. Man skall även välja rätt olja för motorn.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Äldre bilar är nästan viktigare med olje koll/byte.

Hade en Volvo 745 -89 som hade gått 64000mil, oljebyte varje gång vid vinter/sommarhjul skifte, billigt biltema olja.
Motorn var som ny, resten av bilen var skit.
Lite lustigt och extremt ovanligt är att motorn hamnade i en annan 740 som gått 24000mil men motorn skurit på, på tal om oljebyte..
Tantkörd bil, endast sommar, men service var obefintlig.
Helförsäkring på en 88? Jisses.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Man smörjer sig inte fattig.

Att hålla koll på olja och nivå samt sköta byten är lika viktigt på en 5000kr bil som på en 1250000kr bil. Motorer går sönder om det inte sköts.

Därför byter man alltid olja om man inte vet säkert att det är gjort på en gammal bil, även filter. Man skall även välja rätt olja för motorn.

Jag har lärt mig det nu Jag ska inte göra samma på hojjen eller på nästa motor/bil

Permalänk
Medlem
Skrivet av dero:

Hmm är nog ventilknack ändå, dvs sliten kam / lyftare. Kan finnas till överkomliga priser eller så är det svindyrt, d där med bildelar.. Annars räcker det med att bara byta toppen från nån skrot.
Inte det lättaste jobbet men inte svåraste heller. Med en rephandbok och lite mekvana bör det gå att fixa, passa på att byt kamrem samtidigt.

Innan du gör nått av ovanstående prova quattro´s tips, det kan dämpa rätt bra. Kontrollera även oljetrycket efteråt.

Om det är ventilerna, går dom att fixa på något sätt eller är det ny topp som gäller?
Att bara hälla i tjockare olja kommer nog inte lösa problemet, tror inte att oljan kan göra så mycket och morsan säger att jag inte får starta bilen.

Permalänk
Medlem

Även om det skulle bli tyst/tystare med tjockare olja så är felet kvar, låter som vevlagerras och då är det likabra du byter bil om du inte har verktyg/garage/kunnandet/vänner som kan skruva och hjälpa dig göra ett motorbyte och ser det som något kul att lära dig. Men låt någon bilmek lyssna, dumt att slösa pengar på fel saker. Köp en komplett motor som fungerar om du tänkt laga bilen.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Skrivet av jakob55:

Om det är ventilerna, går dom att fixa på något sätt eller är det ny topp som gäller?
Att bara hälla i tjockare olja kommer nog inte lösa problemet, tror inte att oljan kan göra så mycket och morsan säger att jag inte får starta bilen.

Hur vet du att tjockare olja inte kommer lösa problemet? Tjockare oljor kan lösa extremt mycket. Men eftersom du inte får starta den för morsan så kan du väl lika bra skrota bilen

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Även om det skulle bli tyst/tystare med tjockare olja så är felet kvar, låter som vevlagerras och då är det likabra du byter bil om du inte har verktyg/garage/kunnandet/vänner som kan skruva och hjälpa dig göra ett motorbyte och ser det som något kul att lära dig. Men låt någon bilmek lyssna, dumt att slösa pengar på fel saker. Köp en komplett motor som fungerar om du tänkt laga bilen.

Verktyg och garage finns, men kunskap och mekande vänner e lite mindre av. Skulle gärna lära mig skruva bilar men det gör man ju inte på en kväll precis. Och sen är det nog dumt att det första man gör är att plocka isär motorn helt. Om det inte är ventilerna so kommer jag kolla efter en ny motor, men det finns bara 2 i Sverige på bildelsbasen. Men ska kolla på skrotarna här på ön om dom har något annat. Sen e det ju den där historian med pengar som student utan jobb.. Men bilen får väl stå tills jag har pengar

Skrivet av tompa1122:

Hur vet du att tjockare olja inte kommer lösa problemet? Tjockare oljor kan lösa extremt mycket. Men eftersom du inte får starta den för morsan så kan du väl lika bra skrota bilen

Jag vet inte att det inte löser problemet, men jag tror knappast det. Men som John_doe sa så kommer ju antagligen problemet finnas där ändå, även om det inte märks. Vi ska ta hem bilen till farsan där vi har verkstad/garage och så kollar vi antagligen på ventilerna och lite andra möjliga saker, sen blir det antagligen att kolla efter ny motor.

Permalänk
Medlem

Kan du inte skruva själv är du beroende av att någon idkar ideellt arbete, för att betala någon för att göra t.ex en topp-renovering blir dyrt!
I delar är det inte så dyrt, men det är lite pilligt och tidskrävande om det skall göras rätt.
(en 83a mazda är knappast värt en motorrenovering)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Kan du inte skruva själv är du beroende av att någon idkar ideellt arbete, för att betala någon för att göra t.ex en topp-renovering blir dyrt!
I delar är det inte så dyrt, men det är lite pilligt och tidskrävande om det skall göras rätt.
(en 83a mazda är knappast värt en motorrenovering)

Jag vet.. Antagligen blir det en ny motor när jag fått pengar till en.. och om jag inte hittar någon så blir det väl att skrota den o hitta en annan.

Permalänk
Medlem

Det är med nästan 100% säkerhet inte ventil knack du har då det är ett för dovt knackande i filmen.
Då återstår vevstakslager/ramlager/kolvbultslager och jag tycker det låter mer som ram heller kolvbultslager (dessa låter lika och uppstår på liknande sätt) än vevstakslager och utan att själv lyssna och en kort provkörning med belastning (och även kall/varm motor) så kan jag ej säga mer.

Man behöver plocka av oljetråget för att åtgärda alla dessa lager (ram/vev/kolv) detta brukar gå utan att lyfta ur motorn på dom flesta bilar MEN oftas så behöver man plocka bort framvangsbalken och detta kan ibland kräva gassvets för att få ur en del av bultarna utan att dom går av.
Är det kolvbultslager så behöver man även lyfta toppen för att få ur kolv/vevstake utöver det övre.

Sen ska man ligga under bilen och hålla på med lagren osv som måste vara 100% rent och allt som allt så är det oftas lättare/snabbare att lyfta ur motorn för att byta lager/etc.
Och har man väl motorn ute så är det ju mindre jobb att byta den istället och när det är nåt äldre skit så brukar det även vara betydligt billigare med.

Dåligt med olja i en motor och den tar skada så är det ju på grund av dålig smörjning MEN anledningen är oftas INTE för att oljefilmen brustit på grund av för lite olja/tryck utan den främsta anledningen är att den lilla mängd olja som finns kvar blir för varm och därmed mister sin smörjande egenskap.
Och en del saker som smörjs av att olja stänks/droppar/rinner dit där brister oftas oljefilmen då det inte finns olja så det räcker det handlar då om tex kammens nockar osv, samtidigt så kan dessa delar slitas en del innan ljud/knack uppstår ram/vev/kolvbultslager är mycket mer känsliga för slitage innan dom börjar låta därmed är det vanligare att dessa börjar knacka vid för lite olja än ventilerna.
Ett exempel är ford sierra mitten 80 tals motorer (4cyl) som har så jävla dålig smörjning till den överliggande kammens nockar, den sätts igen oerhört lätt av små skit i oljan men dom kan gå många tusen mil utan smörjning i alla fall visst efter ett tag börjar dom knacka och sen mer o mer ju längre dom går detta är anledningen till att man knappt kan se en sierra utan att höra ventilknack.
Hade ram/vev/kolvbultslagrena gått lika torrt så hade motorn inte hållt mer än ett par mil som högst.

Några tips inför framtida bilköp är.
1, Nyservad/nybytt olja/etc är ju populärt att skriva i annonser MEN ta detta med en nypa salt då det kan vara att dom servade den för ett år sen och dom tycker det var nyligen/osv/osv du kanske får kvitton men hur vet du att just den oljan är i just den bilen du tittar på osv.
Med andra ord skit helt i detta och byt olja/oljefilter/luftfilter/tänddelar på ALLA bilar du köper då oljan/filter är viktig för livslängden på motorn tänddelar/luftfilter är för att få en lättstartad bil (även vid låg temp) men även lägre soppa förbrukning (enbart luft filter kan göra 1-2dl per mil och då handlar det inte om ett helt täppt filter som bytts) det är en ganska billig försäkring.
2, Kolla fryspunkten på kylarens vatten särskilt om du handlar en bil på sommaren då vatten ej fryser många kan skippa glykol under den tiden för att spara lite stålar andra kanske körde med rent vatten för att kolla så allt höll tätt (som jag, glykol kostar ju och läcker det är det ju bortkastade stålar) och helt enkelt glömde fylla i glykol efter testen.
3, Under den första tiden (ett par månader) efter bilköpet håll koll på olje/vatten nivån för tar nåt slut/blir för lite av så innebär detta ett motorras (som du har märkt ) om du inte märker det innan men även då kan skada redan ha skett.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av quattro-2.6:

Äldre bilar är nästan viktigare med olje koll/byte.

Hade en Volvo 745 -89 som hade gått 64000mil, oljebyte varje gång vid vinter/sommarhjul skifte, billigt biltema olja.
Motorn var som ny, resten av bilen var skit.
Lite lustigt och extremt ovanligt är att motorn hamnade i en annan 740 som gått 24000mil men motorn skurit på, på tal om oljebyte..
Tantkörd bil, endast sommar, men service var obefintlig.
Helförsäkring på en 88? Jisses.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte om jag håller med, Har en volvo 850 ifrån 94 53k mil, Har inte bytt olja på den på 9 år, Samt skippat alla servicar och kamrems byten, kört 16tusen mil såhär, (samt vet jag inte när förra ägaren bytte olja eller kamrem.)

Däremot byter jag olja/filter i min sportbil 2 gånger om året, Och ändå kört sönder ventiler och vevlager på 2 olika tillfällen + turbobyte som måste göras nu.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller