wd blue eller wd black för gaming?

Permalänk
Medlem

wd blue eller wd black för gaming?

hallå där! När jag byggde min dator för några månader sedan så satte jag bara i en ssd, eftersom att jag inte hade råd med någon hdd. Nu har jag råd så nu tänkte jag köpa en, men jag vet inte vilken. Ssdn är bara 128 gb så där får det ju bara plats några spel, men de flesta kommer att ligga på hddn, men den kommer även att användas för bilder osv. Min fråga är vilken som är bäst av wd blue och black? det jag bryr mig mest om är vibrationer och ljudnivå. allt sitter i ett define r4, och det är ju ganska bra ljudisolerat, men jag vill helst inte att den ska låta någonting när man inte gör något.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4|Moderkort: Gigabyte P85 D3-ATX|CPU: Intel Core I5 4670K|GPU: MSI GEFORCE GTX 770|PSU: Corsair cx750|A-data 128gb ssd| Western Digital Caviar black 1TB

Permalänk
Medlem

WD Black:
+ snabb åtkomsttid (7200rpm)
+ lång garanti (5 år)
+ sägs vara en av WD's mest tillförlitliga

- blir varm med dålig kylning
- låter när den jobbar hårt
- högre pris

WD Blue
+ lägre pris
+ blir inte så varm
+ låter mindre
- slöare åtkomsttid (5400rpm), ca. 25%

Hur det ligger till med vibrationer vet jag ej...

Båda är gamla beprövade konstruktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

WD Black:
+ snabb åtkomsttid (7200rpm)
+ lång garanti (5 år)
+ sägs vara en av WD's mest tillförlitliga

- blir varm med dålig kylning
- låter när den jobbar hårt
- högre pris

WD Blue
+ lägre pris
+ blir inte så varm
+ låter mindre
- slöare åtkomsttid (5400rpm), ca. 25%

Hur det ligger till med vibrationer vet jag ej...

Båda är gamla beprövade konstruktioner.

WD Blue finns i 7200rpm också.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

WD Black:
+ snabb åtkomsttid (7200rpm)
+ lång garanti (5 år)
+ sägs vara en av WD's mest tillförlitliga

- blir varm med dålig kylning
- låter när den jobbar hårt
- högre pris

WD Blue
+ lägre pris
+ blir inte så varm
+ låter mindre
- slöare åtkomsttid (5400rpm), ca. 25%

Hur det ligger till med vibrationer vet jag ej...

Båda är gamla beprövade konstruktioner.

+1 ^^

jag själv hade nog kört på en WD Black... eller ja, jag kör en WD black 500GB för just spel^^
fast jag kan inte säga ang ljudnivå/vibrationer då jag har 2 andra WD Green i lådan också....

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

WD Black:
+ snabb åtkomsttid (7200rpm)
+ lång garanti (5 år)
+ sägs vara en av WD's mest tillförlitliga

- blir varm med dålig kylning
- låter när den jobbar hårt
- högre pris

WD Blue
+ lägre pris
+ blir inte så varm
+ låter mindre
- slöare åtkomsttid (5400rpm), ca. 25%

Hur det ligger till med vibrationer vet jag ej...

Båda är gamla beprövade konstruktioner.

Vad jag ser så är båda 7200 rpm.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4|Moderkort: Gigabyte P85 D3-ATX|CPU: Intel Core I5 4670K|GPU: MSI GEFORCE GTX 770|PSU: Corsair cx750|A-data 128gb ssd| Western Digital Caviar black 1TB

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

WD Black:
+ snabb åtkomsttid (7200rpm)
- låter när den jobbar hårt

WD Blue
+ låter mindre
- slöare åtkomsttid (5400rpm), ca. 25%

Hur det ligger till med vibrationer vet jag ej...

Du svarade faktiskt på det, för vibrationerna är det som låter. Högre RPM gör mer ljud från motor, samt söktiden blir kortare så blir "skrammelljudet" mer frekvent. Man kan lösa en del av detta genom gummi upphängning eller liknande, då det som ofta låter mest är när detta ljud fortplantar sig ut i chassit.

Sen vad jag vet så var "Blue" 5400 RPM tidigare, men nu för tiden är "Green" den 5400 disken. "Blue" är mer OEM mainsteam disk nu, utan något distinkt bra eller dåligt. Det enda som talar för "Black" är garantin egentligen.

Permalänk
Medlem

ts, köp en green om du bryr dig om vibrationsljud. för mig personligen så gjorde jag så att jag köpte ssd:er så att jag endast behöver ha lagring av filmer och sådant på hårddisken som sover hela tiden, sedan har jag alla program, spel och sådant på diverse ssd:er. i min burk låter hårddisken (seagate barracuda) mycket mer än resten av datorn, även när man spelar och så och det var därför jag valde att öppna plånboken och satsa på en stor ssd (köpte en crucial mx100 512gb) istället för ännu en hårddisk (skulle ha valt en green då) men det blir ju naturligtvis dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Du svarade faktiskt på det, för vibrationerna är det som låter. Högre RPM gör mer ljud från motor, samt söktiden blir kortare så blir "skrammelljudet" mer frekvent. Man kan lösa en del av detta genom gummi upphängning eller liknande, då det som ofta låter mest är när detta ljud fortplantar sig ut i chassit.

Då handlar det om 2 ljud. Det jag hör är armrörelserna vid hög belastning vid tex. defrag. I vila hörs de inte, endast en svagt susande från fläktarna. Har en 6-diskars RAID5 med WD Black gummiupphängda - samma med den.

Tror man kan ställa in AAM på Black med CrystalDiskInfo så de blir tystare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

ts, köp en green om du bryr dig om vibrationsljud. för mig personligen så gjorde jag så att jag köpte ssd:er så att jag endast behöver ha lagring av filmer och sådant på hårddisken som sover hela tiden, sedan har jag alla program, spel och sådant på diverse ssd:er. i min burk låter hårddisken (seagate barracuda) mycket mer än resten av datorn, även när man spelar och så och det var därför jag valde att öppna plånboken och satsa på en stor ssd (köpte en crucial mx100 512gb) istället för ännu en hårddisk (skulle ha valt en green då) men det blir ju naturligtvis dyrare.

Men är green verkligen bra för spel? Det är ju det den kommer att användas till huvudsakligen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4|Moderkort: Gigabyte P85 D3-ATX|CPU: Intel Core I5 4670K|GPU: MSI GEFORCE GTX 770|PSU: Corsair cx750|A-data 128gb ssd| Western Digital Caviar black 1TB

Permalänk
Medlem

Jag hoppar in i tråden här eftersom jag är på jakt efter en ny mekanisk hårddisk för spel då min gamla verkar vara döende.

Är det WD som gäller generellt för speldiskar? Behöver man inte ens kika mot andra märken? Själv vill jag ha något som är snabbt och stabilt och tål ganska mycket användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morganF:

Men är green verkligen bra för spel? Det är ju det den kommer att användas till huvudsakligen.

det är ju en långsammare disk, ingen fråga om det. jag tycker att de vanliga hårddiskarna är jobbigt långsamma för spel nu när man har haft ssd sedan 2010 så för mig blir det ingen utmärkt lösning, men det blir nog det bästa för dig om ljudnivå är viktigt och priset måste hållas lågt. bästa skulle givetvis vara en stor ssd istället, fundera på det. om du klarar dig på 500gb kommer du undan med en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2683849.