ReadyNAS raid-problem

Permalänk
Medlem

ReadyNAS raid-problem

Jag har efter mycket om och men konstaterat att jag är fullständigt värdelös på att använda (!?) en NAS.

Jag skaffade en NetGear ReadyNAS V2 (heter den så?) och tryckte i två stycken 3TB-diskar.

Min tanke var att lägga data på den ena disken (vi kallar den 1) och därefter manuellt köra backup på den andra disken (2).

Anledningen är att jag ville införa ett sorteringssteg då det främst är bilder jag sparar (www.mybirdies.se, välkomna) och ungefär 80% av bilderna kan man (=borde) i princip kasta direkt. Det gör jag därmed innan jag sparar till den andra disken.

Allt har varit frid och fröjd, tills det började gå erbarmligt långsamt att lagra till NAS:en, då menar jag SJUKT långsamt (typ en natt för ett par gb, om det inte bara gav upp). Jag skulle gissa att jag lagrat kanske 1,5 TB på disk 1. något mindre på Disk 2.

Det jag nu har listat ut (bra va...) är att jag har någon form av X-raid 2 igång (det står så i gränssnittet för NAS:en), som speglar mina diskar. Det innebär att när jag kollar på mina diskar från en vanlig "utforskare" så får jag upp flera olika vyer. En ren "hårddiskvy" där jag ser mina två diskar som jag döpt till Media (disk 1) och Backup (disk 2). Det är det jag har använt, drag-and-dropat filer för glatta livet. Men sedan kan jag även hitta den bland enheter, och där finns det bara en enhet ("C:") och på den hittar jag samma bilder som på "Disk 1". Det gör att utrymmesbrist på disk 2 troligen är det som gör att det går som sirap, den är nästan full. (av speglad data och backupad data)

Jag har alltså fuckat upp det här rejält och har en oanvändbar NAS med massor med teoretiskt ledigt utrymme på.

Vad ska jag göra?

Min första tanke var att skaffa en extern hårddisk på 3tb, trycka över en kopia från "Disk1" och därefter totalt ominstallera NAS:en från grunden och börja från scratch.

Tror ni på min analys? Hilfe!!

Permalänk

Hej,

Sortera det du vill spara, införskaffa den platsen i valfri molntjänst (ex google drive,dropbox)
Ladda upp bilderna, sen formatera om din nas, och sen synca tillbaka bilderna.
Så har du iaf en vettig 2 stegs plan för backup.

Så har du några bilder på en blå norsk papegoja ?

Visa signatur

AlphaStation DS15 | NEC 27" LCD MultiSync PA271W-BK
Backup is not the same as restore.

Permalänk
Medlem

Jo köp du en disk och spara över allt till. Sedan kan du börja om från ruta 1 med nasen och ställa om till två singeldiskar.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Jo köp du en disk och spara över allt till. Sedan kan du börja om från ruta 1 med nasen och ställa om till två singeldiskar.

Skulle inte rekommendera denna lösning, då du då går till något som inte har redundans, vicket är ett sämre läge.
Och priset för disken, är dyrare än molnlagring, som har redundans. Samt möjligheten att synca med flera terminaler.

Med tanke på att detta är din hobby, och jag antar att du vill lägga ned en hel del tid på den, så låt tekniken göra detta jobb åt dig.

Visa signatur

AlphaStation DS15 | NEC 27" LCD MultiSync PA271W-BK
Backup is not the same as restore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yens:

Jag har efter mycket om och men konstaterat att jag är fullständigt värdelös på att använda (!?) en NAS.

Jag skaffade en NetGear ReadyNAS V2 (heter den så?) och tryckte i två stycken 3TB-diskar.

Min tanke var att lägga data på den ena disken (vi kallar den 1) och därefter manuellt köra backup på den andra disken (2).

Anledningen är att jag ville införa ett sorteringssteg då det främst är bilder jag sparar (www.mybirdies.se, välkomna) och ungefär 80% av bilderna kan man (=borde) i princip kasta direkt. Det gör jag därmed innan jag sparar till den andra disken.

Allt har varit frid och fröjd, tills det började gå erbarmligt långsamt att lagra till NAS:en, då menar jag SJUKT långsamt (typ en natt för ett par gb, om det inte bara gav upp). Jag skulle gissa att jag lagrat kanske 1,5 TB på disk 1. något mindre på Disk 2.

Det jag nu har listat ut (bra va...) är att jag har någon form av X-raid 2 igång (det står så i gränssnittet för NAS:en), som speglar mina diskar. Det innebär att när jag kollar på mina diskar från en vanlig "utforskare" så får jag upp flera olika vyer. En ren "hårddiskvy" där jag ser mina två diskar som jag döpt till Media (disk 1) och Backup (disk 2). Det är det jag har använt, drag-and-dropat filer för glatta livet. Men sedan kan jag även hitta den bland enheter, och där finns det bara en enhet ("C:") och på den hittar jag samma bilder som på "Disk 1". Det gör att utrymmesbrist på disk 2 troligen är det som gör att det går som sirap, den är nästan full. (av speglad data och backupad data)

Jag har alltså fuckat upp det här rejält och har en oanvändbar NAS med massor med teoretiskt ledigt utrymme på.

Vad ska jag göra?

Min första tanke var att skaffa en extern hårddisk på 3tb, trycka över en kopia från "Disk1" och därefter totalt ominstallera NAS:en från grunden och börja från scratch.

Tror ni på min analys? Hilfe!!

Ditt datasäkerhetstänk är helt galet
I teorin så kan du göra som du vill med en ReadyNAS, men i praktiken så gör en vanlig spegling nästan samma sak.

Vad din NAS gör som standard när du pluttar i 2 diskar är att skapa en speglad X-RAID volym (även kallat RAID1).

Med en ReadyNAS så måste du skapa volymer som i sin tur kan ha shares, och shares är det enda du kan se över nätverket.
Så om du prompt vill köra 2 separata diskar så måste du skapa 2 olika volymer och i sin tur lägga shares på dom.
Proceduren för att göra detta blir (lite ringrostig då min ReadyNAS numera är ersatt):
1: I med disk 1.
2. Kör allt vad setup heter, skapa din första volym och shares, rättigheter etc.
3. I med disk 2.
4. Setupen bör fråga vad du skall göra med den nya disken, du skall -inte- koppla den till samma volym utan göra en helt ny.
5. Skapa shares, sätt rättigheter m.m etc

Och anledningen att din NAS segade ner sig totalt är troligen att den höll på att synka data mellan diskarna, det är en procedur som görs när en disk ersätts eller läggs till en raidvolym och kan i extremfall ta dagar (beroende på diskstorlek/prestanda).

Vad du bör göra är att låta din NAS köra en speglad volym och ha en extern backupdisk.

Alternativt (och kanske ett bättre alternativ) köra en extern disk som jobbdisk och köra backup mot NAS'en.

Ett tredje alternativ är att skapa ett iscsi target på NAS'en och jobba mot den (dyker upp som en vanlig HD i datorn) och köra backup mot den vanliga volymen på NAS'en.
Men då har du ju all data på samma 2 diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MojoStorage:

Skulle inte rekommendera denna lösning, då du då går till något som inte har redundans, vicket är ett sämre läge.
Och priset för disken, är dyrare än molnlagring, som har redundans. Samt möjligheten att synca med flera terminaler.

Med tanke på att detta är din hobby, och jag antar att du vill lägga ned en hel del tid på den, så låt tekniken göra detta jobb åt dig.

Om det är terabyte med data skulle jag inte rekommendera den lösningen på problemet. Men visst skulle man kunna köra lagringen av de galrade bilderna i molnet.

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla svar och idéer.

Jag har en extern HD som jag inte litar på till 100%, till den har jag inlett operation kopiering. Sedan blir det köp av en ny extern HD som jag kopierar över allting till. Då finns ju all data på två ställen och jag vågar blåsa NAS:en.

Därefter får NAS:en sig en total städning och jag börjar om från noll. Då låter jag den spegla bäst den vill och när den är klar för jag över allt från den nya HD:n till den.

Därefter kör jag den nya externa disken som arbetsdisk och säkerhetskopierar till NAS:en. Den gamla disken blir nog hårddisk till min canal digital-box för inspelning.

Låter det som en bra idé?

Och är det något särskilt jag ska tänka på när jag blåser NAS:en och sätter upp den från scratch?

Ni är grymma allihop för övrigt, massor med tack!!

Edit: Nej, jag har dåligt med norska papegojor, den här är iaf norsk och ser ut som en papegoja: http://www.mybirdies.se/popup.php?bild=1693