Permalänk

NAS funktionalitet

Hej

Jag har länge använt mig utav gratisversionen utav Dropbox för jag älskar att den synkar bilderna direkt till datorn. Nu har utrymmet tagit slut (såklart) och jag valde därför att köpa en WD My Cloud 3TB som jag under ett par månader har testat nu.

Den är dock så jädra kass och nu har jag verkligen tröttnat på den. Ofattbart instabil och trög. Har spenderat galet mycket tid på att läsa guider om hur man kan konfa den så den blir snabbare och smidigare men inget har hjälpt. Jag har nu därför valt att gå med på att det helt enkelt var ett dåligt köp.

Så, jag har nu en 3TB hårddisk som jag kan plocka ur och sätta in i något annat, där kommer min fråga.
Hemma har jag också en HP ProLiant Microserver G7 N36L som inte använts sedan jag köpte den (impulsköp). Vad skulle ni rekommendera, ska jag köra in någon programvara, i så fall vilken, på den eller ska jag köpa någon Synology diskettstation eller sånt som faktiskt är utvecklad för att agera NAS?

Funktionalitet som jag vill ha är tex
- Åtkomst från datorn för shares
- Åtkomst från telefonen på något sätt, ftp eller någon cool app?

Det är egentligen allt jag verkligen vill ha.
Vad tror ni, hur ska jag gå till väga? Jag orkar inte fucka med min WD-skit längre.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk

Din HP ProLiant Microserver G7 N36L duger gott för att bygga en hemma nas.
Sök i forumet efter freenas trådar.

Så införskaffa flera diskar, så du iaf har redundans för din sparade data.

Visa signatur

AlphaStation DS15 | NEC 27" LCD MultiSync PA271W-BK
Backup is not the same as restore.

Permalänk

Det kanske är det bästa.
Något annat jag tänker på är också typ strömförbrukning, en sån här microserver antar jag drar mer ström än en dedicared NAS?
Är det en bra idé att ha en microserver stående som enbart agerar NAS?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk

Med 4 diskar så är strömförbrukningen inte så märkbart högre än en dedikerad nas från Qnap eller Synology.
Sen beror det ju på intresset/tid du har att lägga, men då friheten i freenas fall, tillgång av många färdiga paket för tjänster.

Visa signatur

AlphaStation DS15 | NEC 27" LCD MultiSync PA271W-BK
Backup is not the same as restore.

Permalänk

Vad är skillnaden på Freenas och OwnCloud?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk

FreeNas=bsdos+zfs
OwnCloud=DropBox

Så du kan köra OwnCloud på freenas.
http://tinyurl.com/ncjcc4g

Visa signatur

AlphaStation DS15 | NEC 27" LCD MultiSync PA271W-BK
Backup is not the same as restore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroNi:

Vad är skillnaden på Freenas och OwnCloud?

Precis som mjoj skriver. Det är olika saker. Freenas gör din dator till en nas. Owncloud är en hemsida den installerar du på valfri webserver men i fallet freenas finns de guider hur man får det att funka ganska enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk

När jag köpte Prolianten så var tanken att jag skulle labba lite med virtualisering och lära mig Server 2012. Jag tyckte att jag var sjukt smart när jag startade igång en HyperV och skulle köra FreeNASen på en virtuell server. Men FreeNAS sa ifrån direkt och ville absolut inte vara med. Efter snabba googlingar så står det klart att FreeNAS verkligen inte gillar eller är byggt för virtualliserade miljöer (det går men det är struligt tydligen).

Så jag funderar på om jag ska offra hela proliant-servern genom att göra den till en renodlad FreeNAS och avinstallera mitt Windows server 2012 ifrån den. Men det känns som att jag tappar så mycekt funktionallitet i just möjligheten att kunna virtualisera.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroNi:

När jag köpte Prolianten så var tanken att jag skulle labba lite med virtualisering och lära mig Server 2012. Jag tyckte att jag var sjukt smart när jag startade igång en HyperV och skulle köra FreeNASen på en virtuell server. Men FreeNAS sa ifrån direkt och ville absolut inte vara med. Efter snabba googlingar så står det klart att FreeNAS verkligen inte gillar eller är byggt för virtualliserade miljöer (det går men det är struligt tydligen).

Så jag funderar på om jag ska offra hela proliant-servern genom att göra den till en renodlad FreeNAS och avinstallera mitt Windows server 2012 ifrån den. Men det känns som att jag tappar så mycekt funktionallitet i just möjligheten att kunna virtualisera.

Jag har valt bort freenas till förmån för virtualiseringen. Kör filservern direkt i 2012. Jag skulle ju kunna köra vmware och passthrough på en diskkontroller, men känns heller inte bra. Ville heller inte ha två fysiska servrar rullande

Permalänk

Vad händer om jag avstår ifrån FreeNAS och kör in filserver funktionen på en virtualiserad maskin på min Hyper-v och slänger in OwnCloud på den virtuella maskinen också?

Det enda jag vill är ju att kunna lagra filer i nätverket och kunna komma åt dom via telefon och andra datorer på ett dropbox liknande sätt.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroNi:

Vad händer om jag avstår ifrån FreeNAS och kör in filserver funktionen på en virtualiserad maskin på min Hyper-v och slänger in OwnCloud på den virtuella maskinen också?

Det enda jag vill är ju att kunna lagra filer i nätverket och kunna komma åt dom via telefon och andra datorer på ett dropbox liknande sätt.

Det kommer fungera bra det med. Det är mest så att man inte får nytta av fördelarna i freenas om man inte har direkt kontakt mot diskarna. Ska du köra owncloud så kör det i en vm. Men jag delar bara med Windows SMB och det finns inbyggt i den licensierade 2012 så kändes bara dumt att skapa feta vmdk-filer på mina diskar