Var hittar jag NT 4.0 workstation?

Permalänk

Var hittar jag NT 4.0 workstation?

Hej!
Jag är en amatör som, i vanlig ordning, försöker ge mig in på saker jag inte behärskar. Men jag är vetgirig och envis, mycket envis!

Jag har en Dell Dimension 3100 från 2006 med Media Center. Hårddisken är mycket långsam och seg. På Dell säger de att den håller i 4-5 år och det har ju varit för längesen.
I min naivitet, köpte jag en ny hårddisk för tre veckor sen och sen dess har jag kämpat dagligen. Tanken är ju att installera den och skicka den gamla till dess sälla jaktmarker. När jag startar med min original XP, laddas en massa filer in, sen står det: Sätt i skivan med windows NT 3.1 workstation, windows NT 4.0 workstation, win 95 eller win 98. Den hittar tydligen inte de filerna på min xp-skiva. Så där är det stopp.

Sen har jag provat att ha båda hårddiskarna i, men jag tror det fattas en strömkabel till nya hårddisken. Jag trodde det räckte med gemensamma flatkabeln. Trodde i min enfald att jag skulle kunna installera genom att han skulle hitta de saknade filerna genom flatkabeln, via den gamla hårddisken.

Om jag går in via kommandotolken i dos och försöker med FDISK, händer ingenting. Bara en ny rad med Fdisk. Om jag går in i BIOS med enbart den nya hårddisken inkopplad, så finns den där. Jag har sökt på både forum och över internet, men hittar inget som kan hjälpa mig vidare.

Mitt enda hopp är att någon snäll människa därute kan hjälpa mig vidare. Hoppas, hoppas!

Mvh

Amatörtjejen

Permalänk
Medlem

Du har bara en uppgraderingsskiva av Windows XP alltså? Annars ska den inte fråga efter tidigare versioner av Windows.

Permalänk
Medlem

Alla diskar behöver 2 kablar/sladdar, en för signal och den andra till ström.
Du ser i BIOS om diskarna fysiskt existerar, om inte - koppla rätt

Sen kan man undra varför du lägger din dyrbara tid på gammelskrot å gammalt OS. Prova nån LinuxDist så slipper du lägga ut licenspengar på ett modernt Windows.

Å en sak till, datorer är inte hannar, de är tveklöst honor

Permalänk

Just kombinationen gammal hårdvara, ännu äldre mjukvara är bland den största tidstjuven som finns.
Det jookeer är inne på, om det nu är med media pc du vill ha. Titta på xbmc.

Visa signatur

AlphaStation DS15 | NEC 27" LCD MultiSync PA271W-BK
Backup is not the same as restore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Du har bara en uppgraderingsskiva av Windows XP alltså? Annars ska den inte fråga efter tidigare versioner av Windows.

Tror det är detta som är problemet ja. Gamla XP uppgradering skivor var man tvungen att ha orginal skivorna. Tror jag slängde en sådan skiva för nått år sedan. Enda jag kan tänka mig är om där är någon torrent på nätet.

Vet att nyare OS (Vista osv) kan man bara ta en annan skiva... går det att göra med XP dock?

-
Helt ärligt dock, Amatörtjejen, rekommenderar dig att titta på en nyare dator. Även om det är någon begagnad från 2010 eller senare, eller en helt ny, enkel dator, då du lär få betydligt mer för pengarna än en ny hårddisk till den.

Även om du får liv i den gamla, så är den så passa gammal att att tom telefonerna idag har kraftigare hårdvara och kan vara till mer nöje än den gamla P4an. Moderna datorer drar mindre mängd ström och är ändå snabbare, så du tjänar det både på elräkningen och på väntetiderna. Windows XP är utgånget, och svårt att säkra mot internt idag. Hade nog tittat på något som har Windows 7 eller senare idag, eftersom Vistas dagar också är räknade.

Om du verkligen vill använda den gamla datorn skulle jag rekommendera dig att titta på någon enklare linux distro, som kan använda den hårdvaran bättre och framför allt är säkrare. Om du måste ha XP så förstår jag, men det är betydligt säkrare att köra en virtuell XP på en modern maskin framför direkt i en gammal.

Puppy Linux eller Zorin Linux borde kunna köra relativt okej på den gamla hårdvaran, både snabbare och smidigare än XP, men definitivt säkrare. Båda har en sk. live CD lösning, så du kan testa dem direkt från skivan och se om det passar.

Permalänk

Tack för alla tips

Tack för alla tips och förklaringar. Visst skulle jag vilja ha en ny dator, men det är för dyrt. jag hoppades med mitt köp av hårddisk, att jag skulle klara mig 1-2 år. Då kanske, jag har råd. Det är inte lätt att leva på en dålig sjukpension, tyvärr kommer jag aldrig bli bättre.

Det här med Linux lät ju intressant. Men då kan jag ju knappast få det att funka med mitt gamla Office och med Photoshop?

Även om det anses att datorer är honor, är jag tvärsäker på att min är en hane. Han kan bara göra en sak i taget. Pressar jag honom till två saker samtidigt, får han "spunk" och hänger sig. Har alltid gjort det, sen han var ny. ( Min man är likadan, sekvensstyrd, på något sätt).

Jag ska googla på Linux och se vad jag hittar.

Tack för hjälpen!

Mvh
Amatörtjejen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amatörtjejen:

Det här med Linux lät ju intressant. Men då kan jag ju knappast få det att funka med mitt gamla Office och med Photoshop?

Har du provat OpenOffice ?
Finns till Windows, Linux och OS X. Kompatibelt med office dokument, men inte till 100%, fungerar vanligtvis bättre om det är dokument från äldre versioner av office och man inte använder för mycket avancerade funktioner.
Finns andra bildbehandlingsprogram än photoshop, bl.a. Gimp.

Finns även Wine så man kan köra Windows program i Linux.

Skrivet av Amatörtjejen:

Han kan bara göra en sak i taget. Pressar jag honom till två saker samtidigt, får han "spunk" och hänger sig. Har alltid gjort det, sen han var ny.

Jag googlade lite snabbt på "Dell Dimension 3100" hittade denna sida som bl.a. sa att det är en Pentium 4 3Ghz med 256MB RAM.

Tror det var 2007 (?) som Core 2 Duo kom, som generellt är mycket bättre än Pentium 4 på att klara av mer än en sak i taget.

256MB RAM är lite också. Tror 64MB är minimum för att överhuvudtaget starta Windows XP.
Men att 256MB är mer eller mindre ett minimum om man faktiskt tänkt att använda datorn också.
Att uppgradera datorn till 1GB (1024MB) gör stor skillnad.

Hittade detta också
Memory Type: 400 and 533 MHz DDR2 unbuffered SDRAM
Memory connectors: two
Memory capacities: 256 MB, 512 MB, or 1 GB non ECC
Maximum memory: 2 GB
BIOS address: F0000h

Har du tur kan du hitta begagnade minnen billigt, på SweClockers Marknad eller tradera eller dyl.

Då ska du helst ha DDR2 533MHz (PC2-4300) minnen, antingen 512MB eller 1GB (1024MB) styck. Gärna två stycken likadana minnen.
Om du bara har 256MB minne så gör en minnesuppgradering stor skillnad oavsett om man kör Windows XP eller Linux.
Exempelvis om du kör Wine i Linux för att köra Windows program i Linux så kommer det inte fungera bra med så lite minne.

Sen är det ju frågan hur mycket man vill lägga ner på en så gammal burk också...
Säg för 2500 - 3000kr så kan du få ett nytt FM2+ moderkort med en AMD A8 eller A10 processor och 8 GB RAM minne.
Mycket bättre än din gamla Dell.

Permalänk
Medlem

Vad är det för hårddisk du köpt? En SSD eller en vanlig mekanisk? En SSD hade snabbat upp datorn avsevärt.

Vad är det för processor och vilken hastighet har den? Samt, hur mycket RAM minne sitter det i datorn?

Är det "Windows XP Media Center Edition" du har skiva till?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Amatörtjejen:

Sen har jag provat att ha båda hårddiskarna i, men jag tror det fattas en strömkabel till nya hårddisken. Jag trodde det räckte med gemensamma flatkabeln.

Det låter som du beskriver en Ide ansluten disk, ser det ut så här ?

Den 4 poliga kontakten på h sida är för ström och det borde finnas såna kontakter på nån av kablarna från nätdelen.
Disken måste även byglas rätt, det finns 3 olika lägen master, slave eller cable select, om du inte rört nått annat så prova cable select eller slave.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.