Äldre cpu:er något värde i dom?

Permalänk

Äldre cpu:er något värde i dom?

hej. tänkte se om det finns något värde i lite äldre system både amd oh intel? har två kompletta datorer nämligen.
ska kolla spec på dom och återkomma med fullständig information.

Mvh

Visa signatur

Fractal define R4 | Gigabyte z97x gaming 3 | Corsair Vengeance Pro Red 16GB 2133MHz | i7-4790k @ 4.8GHz | EVGA GeForce GTX970 SC ACX 2.0 4GB | EVGA SuperNOVA 850 G2 | CPU-kylning: Corsair H100i | Intel 530 Series 120GB X 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillman89:

hej. tänkte se om det finns något värde i lite äldre system både amd oh intel? har två kompletta datorer nämligen.
ska kolla spec på dom och återkomma med fullständig information.

Mvh

Hur långt är ett snöre??

När du inte skriver nåt om vad det är för datorer du har så är det omöjligt att säga om det är värt nåt

Permalänk
Medlem

Betingar t.ex Intel-processorer av gen. 1,2 något andrahandsvärde i praktiken?

Permalänk
Medlem

Inget direkt värde förrutom kuriosa.
En symbolisk summa för att rädda dom från tippen kanske.

Är det lite ovanligare modeller så kanske du kan få en slant.
En 1Mb ppro vore ju kul, samma med de sista Cyrix varianterna.

Permalänk
Medlem

Det är väl främst de snabbaste/vassaste propparna ur varje familj som är värda pengar, men något kan man alltid få för gamla grejer. Det är synd att slänga dem hursomhelst, bättre att ge bort dem mot ersättning för fraktkostnaden i sådana fall

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

kan som sagt vara retro skoj att ha nån äldre men så mycket pengar är det oftast inte i dom och enda jag ångrat att jag kastat var när jag städade ur ett ställe så hittade jag ett dual socket pIII mobbo med 2x cpu och minne och enda felet var ledsna kondingar som är ganska lätt fixat men det slutade som landsfyllnad men hade varit rolig retro burk ... menorkade inte då

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Inget direkt värde förrutom kuriosa.
En symbolisk summa för att rädda dom från tippen kanske.

Är det lite ovanligare modeller så kanske du kan få en slant.
En 1Mb ppro vore ju kul, samma med de sista Cyrix varianterna.

har en sammling Cyrix, som jag köpte när Cyrix var "the shit"

EDIT: Kylflänsen har suttit med värmeledande dubbelhäftad "tejp" och den har med åren blivit gammal och lossnat från CPUn.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Pentium Pro (men enbart de modellerna, inga andra äldre eller nyare Pentium) anser en del är värdefulla då de innehåller en mätbar mängd lågkaratigt guld. Antaget att man utan ytterligare kostnader och hälsorisker (*) kan smälta ner processorn går det att få en liten slant för guldvärdet - i storleksordningen några hundralappar om jag minns rätt - om man lyckas få massan tillräckligt ren. Å andra sidan kan en oskadad PPro säkert ha ett visst värde för processorsamlare också.

(*) Det lär finnas flera olika sätt att utvinna guld, de flesta lämpar sig inte för hobbybruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zapac:

Pentium Pro (men enbart de modellerna, inga andra äldre eller nyare Pentium) anser en del är värdefulla då de innehåller en mätbar mängd lågkaratigt guld. Antaget att man utan ytterligare kostnader och hälsorisker (*) kan smälta ner processorn går det att få en liten slant för guldvärdet - i storleksordningen några hundralappar om jag minns rätt - om man lyckas få massan tillräckligt ren. Å andra sidan kan en oskadad PPro säkert ha ett visst värde för processorsamlare också.

(*) Det lär finnas flera olika sätt att utvinna guld, de flesta lämpar sig inte för hobbybruk.

sammlare betalar bra för CPU:er men kraven är udde eller tidiga CPU:er ur en tillverknings batch av "nya" modeller.
Udda ger bäst betalt, att ha en tidig PPro från första tillverknings batchen ger också bra betalt. men en P133mhz ger inte lika bra då den inte är udda och finns många av, men en tidigt tillverkad ger några slantar mer.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WDac:

har en sammling Cyrix, som jag köpte när Cyrix var "the shit"

EDIT: Kylflänsen har suttit med värmeledande dubbelhäftad "tejp" och den har med åren blivit gammal och lossnat från CPUn.

http://s29.postimg.org/6wxemax1j/IMAG3074.jpg

Hade exakt en sån där i min första dator som var en AST. Efter den köpte jag en Cyrix 6x86 166mhz.

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem

Kingston 486 Turbo

Kan en sån här vara värd något?

486 TC5x86/133 Turbo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakanman:

Hade exakt en sån där i min första dator som var en AST. Efter den köpte jag en Cyrix 6x86 166mhz.

AST = All Shit Together

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av longhorn:

Kan en sån här vara värd något?

http://www.cpushack.com/chippics/Kingston/KingstonTC5X86-133-...

486 TC5x86/133 Turbo

de är alltid värda något, å Kingston CPU:er är ovaliga så hittar du ett forum där de sammlar CPU:er så kan du nog få en bra slant, speciellt om den funkar.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WDac:

AST = All Shit Together

Ja dom var verkligen inget att ha. Dom gjorde en modell som hette Bravo som var lite bättre iaf.

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

de är alltid värda något, å Kingston CPU:er är ovaliga så hittar du ett forum där de sammlar CPU:er så kan du nog få en bra slant, speciellt om den funkar.

Trevligt, jodå den fungerar fint sitter på ett Chaintech moderkort (stavning)

//

Permalänk
Medlem

Alla äldre CPU:er kan väl ha ett visst värde om de är den snabbaste modellen ur sin serie. Folk som samlar på retrogrejer kan ju vara intresserade av att uppgradera sina retromaskiner så mycket som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Alla äldre CPU:er kan väl ha ett visst värde om de är den snabbaste modellen ur sin serie. Folk som samlar på retrogrejer kan ju vara intresserade av att uppgradera sina retromaskiner så mycket som möjligt.

jag har tex en fullt fungerande, fullt uppgraderad SGI Indy, sen har jag en till SGI Indy som inte var det, den gjorde jag en HTPC av
SUN Desktop, Gamla Alpha CPU:er med tillhörande mammakort till SGI maskiner.

det tuffa med SGI Indy är att den har utgång för 3D glasögon och är från 90-talet. synd att jag inte har hittat några fungernade SGI 3D Glasses att köra på min SGI Indy

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av longhorn:

Trevligt, jodå den fungerar fint sitter på ett Chaintech moderkort (stavning)

//

ännu bättre, iom att mammakort pajjar oftare än CPU:er å svårare att få tag på så du kan säkert göra en slant om du skulle släja de som paket.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Håller man på och renoverar en gammal dator så gör man det om man får tag på delarna till bra pris, skulle aldrig lägga några större summor på t.ex. en 486-cpu, men kanske en hundralapp?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Värde och värde, vad menar du med äldre CPU?

Visst, vissa äldre kan kosta mer eftersom de är ovanliga och ofta svåra att få tag på. Men då snackar vi om folk som aktivt samlar på processorer.

Men generellt sett så kan man säga att värdet minskar extremt fort på datorprylar i allmänhet. Man kanske får hälften av vad man betalade efter ett år.
Tyvärr så är värdeminskningen enormt snabb, kombinerat med att det blir begagnat och att folk är rätt snåla så får man sällan mycket. Är sällan lönt.

Permalänk
Skrivet av s0sdaf:

Alla äldre CPU:er kan väl ha ett visst värde om de är den snabbaste modellen ur sin serie. Folk som samlar på retrogrejer kan ju vara intresserade av att uppgradera sina retromaskiner så mycket som möjligt.

Sen finns det den raka motsatsen med överklockare som letar lite random saker. Har tex kollat efter en AMD Geode NX-1250+ ett tag nu då de är monster i % överklockning. Finns gott om NX-1500+ och 1750+ i omlopp på Ebay men de är ju inte alls lika intressanta.