Nytt 780ti med nytt konstigt bios efter RMA

Permalänk
Medlem

Nytt 780ti med nytt konstigt bios efter RMA

Hejsan!
Hade min 780ti på RMA pga att den lät som en gaffel i stekpannan när fläktarna gick på över 70%. Trots det så tyckte de inte att det var något fel och vägra byta det. Men, som tur va så bröt han en vinge på fläkten när han skulle in och pilla med fingret så jag fick ett nytt iaf.

Dock har det nya kortet ett konstigt bios trots att det är ett MSi Twin Frozr som det tidigare.

Mitt nya bios är 80.80.34.00.34. Och som jag ser så finns det inget skyn3t bios med de siffrorna på overclock sidan. Hur gör jag då? Kan jag inte klocka kortet längre då utöver den vanliga mesklocken?

Skyn3t 80.80.34.00.35 finns. Kan man använda det? :S

Mvh

Visa signatur

Ridin' on | MSI Z77A-GD65 | Intel Core i7-3770K @ 4.5GHz | Corsair H100i | Crucial DDR3 BallistiX 1600Mhz DDR3 16GB | MSI GeForce GTX 780Ti 3GB Twin Frozr IV | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Hitachi Deskstar 500GB 7200R | ASUS Xonar Essence STX | Corsair Obsidian 650D | Asus ROG Swift PG278Q | Steelseries QcK+ | Roccat Kone XTD Optical | Razer BlackWidow Ultimate 2014 | Pioneer HDJ-2000 | Asus Vulcan Pro |

Permalänk
Avstängd

De skulle släppa en rad bios denna veckan vad jag vet. Jag skulle inte använda det bioset.
Annars får du väl göra ett själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

De skulle släppa en rad bios denna veckan vad jag vet. Jag skulle inte använda det bioset.
Annars får du väl göra ett själv

Jaha tack! Härligt då vet jag hur läget är! Man kan inte använda andra bios utan alla kort har olika bios?
Hoppas att de släpper ett till detta då!

Kommer det nya bios till de nya korten då alltså? Så de uppgraderar biosen eller har andra komponenter i kortet som kräver att de bygger ett hytt bios?

Visa signatur

Ridin' on | MSI Z77A-GD65 | Intel Core i7-3770K @ 4.5GHz | Corsair H100i | Crucial DDR3 BallistiX 1600Mhz DDR3 16GB | MSI GeForce GTX 780Ti 3GB Twin Frozr IV | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Hitachi Deskstar 500GB 7200R | ASUS Xonar Essence STX | Corsair Obsidian 650D | Asus ROG Swift PG278Q | Steelseries QcK+ | Roccat Kone XTD Optical | Razer BlackWidow Ultimate 2014 | Pioneer HDJ-2000 | Asus Vulcan Pro |

Permalänk
Medlem

Hmm, respekterade aldrig numrena till mitt nuvarande bios jämte vad för nummer det stod på custom-versioner. Och det har alltid lirat. Men kör ju Titan och alla kort är referens med samma PCB, så det kanske spelar lite roll.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Väcker denna tråden igen. Har väntar hyffsat länge nu och skyn3t har fortfarande inte släppt ett custom 80.80.34.00.34 som jag har på mitt kort. Vill verkligen bli av med GPU boost och clocka lite. Någon därute som vet ifall jag kan använda 80.80.34.00.35 iställer och flasha med? Det är ett MSi 780ti Gaming kort som jag har.

Visa signatur

Ridin' on | MSI Z77A-GD65 | Intel Core i7-3770K @ 4.5GHz | Corsair H100i | Crucial DDR3 BallistiX 1600Mhz DDR3 16GB | MSI GeForce GTX 780Ti 3GB Twin Frozr IV | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Hitachi Deskstar 500GB 7200R | ASUS Xonar Essence STX | Corsair Obsidian 650D | Asus ROG Swift PG278Q | Steelseries QcK+ | Roccat Kone XTD Optical | Razer BlackWidow Ultimate 2014 | Pioneer HDJ-2000 | Asus Vulcan Pro |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kitz:

Väcker denna tråden igen. Har väntar hyffsat länge nu och skyn3t har fortfarande inte släppt ett custom 80.80.34.00.34 som jag har på mitt kort. Vill verkligen bli av med GPU boost och clocka lite. Någon därute som vet ifall jag kan använda 80.80.34.00.35 iställer och flasha med? Det är ett MSi 780ti Gaming kort som jag har.

Istället för att sitta och vänta kan du ju göra ett eget genom att ladda hem vilket skyn3t bios till 780 Ti du vill

Jag tar inget ansvar om något händer

1.) Ladda hem Kepler Bios Tweaker 1.27
2.) Ladda hem skyn3t bios (vilket som egentligen, men ta msi 780ti)
3.) Öppna filen i kepler bios tweaker
4.) Gå in i gpu-z och spara ditt bios
5.) Öppna ditt bios i Kepler Bios tweaker i ett andra fönster
6.) Är fem flikar. Titta vad det står i skyn3t versionen, och ändra sedan dessa nummer i ditt eget bios
7.) När du är klar kollar du en extra gång så att allt ser likadant ut. Det viktiga är att du använder ditt eget bios som grund/bas, då det ligger info i det som är anpassat efter ditt kort.
8.) Ladda hem nvflash och spara det editerade biosen (spara som moddat.rom eller nåt) du vill flasha till i samma mapp som nvflash. (typ c:/nvflash)
9.) Markera mappen och håll in shift och tryck "öppna kommandofönster här"
10) skriv "nvflash moddat.rom"
11) Sen sätter den igång , gör ingenting under tiden, tar ca 10sekunder, och troligtvis står det "flash successfull" eller nåt..starta om datorn

Spara 2 kopior av ditt bios. Ett som du editerar och ett som backup.

Klart!

Svårare är det inte. Är precis samma setup i ALLA 780Ti Skyn3t bios det är bara det att dom har olika versioner, tex 80.80.34.00.80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kitz:

Hejsan!
Hade min 780ti på RMA pga att den lät som en gaffel i stekpannan när fläktarna gick på över 70%. Trots det så tyckte de inte att det var något fel och vägra byta det. Men, som tur va så bröt han en vinge på fläkten när han skulle in och pilla med fingret så jag fick ett nytt iaf.

Dock har det nya kortet ett konstigt bios trots att det är ett MSi Twin Frozr som det tidigare.

Mitt nya bios är 80.80.34.00.34. Och som jag ser så finns det inget skyn3t bios med de siffrorna på overclock sidan. Hur gör jag då? Kan jag inte klocka kortet längre då utöver den vanliga mesklocken?

Skyn3t 80.80.34.00.35 finns. Kan man använda det? :S

Mvh

Ladda ner GPU-Z och kolla all information på ditt kort. Sedan laddar du ner rätt BIOS från denna sida och installerar det.
För AMD heter det ATI Winflash, jag vet dock inte vad det heter för Nvidia, eller om du får göra det via DOS.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Istället för att sitta och vänta kan du ju göra ett eget genom att ladda hem vilket skyn3t bios till 780 Ti du vill

Jag tar inget ansvar om något händer

1.) Ladda hem Kepler Bios Tweaker 1.27
2.) Ladda hem skyn3t bios (vilket som egentligen, men ta msi 780ti)
3.) Öppna filen i kepler bios tweaker
4.) Gå in i gpu-z och spara ditt bios
5.) Öppna ditt bios i Kepler Bios tweaker i ett andra fönster
6.) Är fem flikar. Titta vad det står i skyn3t versionen, och ändra sedan dessa nummer i ditt eget bios
7.) När du är klar kollar du en extra gång så att allt ser likadant ut. Det viktiga är att du använder ditt eget bios som grund/bas, då det ligger info i det som är anpassat efter ditt kort.
8.) Ladda hem nvflash och spara det editerade biosen (spara som moddat.rom eller nåt) du vill flasha till i samma mapp som nvflash. (typ c:/nvflash)
9.) Markera mappen och håll in shift och tryck "öppna kommandofönster här"
10) skriv "nvflash moddat.rom"
11) Sen sätter den igång , gör ingenting under tiden, tar ca 10sekunder, och troligtvis står det "flash successfull" eller nåt..starta om datorn

Spara 2 kopior av ditt bios. Ett som du editerar och ett som backup.

Klart!

Svårare är det inte. Är precis samma setup i ALLA 780Ti Skyn3t bios det är bara det att dom har olika versioner, tex 80.80.34.00.80

Hur vet jag vad jag kan ändra på? eller skall jag ändra på allt så att det ser ut exakt som Skyn3ts inställningar??????

Visa signatur

Ridin' on | MSI Z77A-GD65 | Intel Core i7-3770K @ 4.5GHz | Corsair H100i | Crucial DDR3 BallistiX 1600Mhz DDR3 16GB | MSI GeForce GTX 780Ti 3GB Twin Frozr IV | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Hitachi Deskstar 500GB 7200R | ASUS Xonar Essence STX | Corsair Obsidian 650D | Asus ROG Swift PG278Q | Steelseries QcK+ | Roccat Kone XTD Optical | Razer BlackWidow Ultimate 2014 | Pioneer HDJ-2000 | Asus Vulcan Pro |

Permalänk
Medlem

Kopierade Skyn3t bios rakt av och flasha mitt kort.
Allt verkar fungera fint nu. Dock så låser sig spelet när jag startar och satt core clock på 1226MHz. Varför? Jag kunde ju ha det innan med orginal bios.

Afterburner visar bara volt i %? Core mV Max är 75% på slidern :S
Jag har sätt att vissa kan dra slidern längre än så, varför kan inte jag det?

Visa signatur

Ridin' on | MSI Z77A-GD65 | Intel Core i7-3770K @ 4.5GHz | Corsair H100i | Crucial DDR3 BallistiX 1600Mhz DDR3 16GB | MSI GeForce GTX 780Ti 3GB Twin Frozr IV | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Hitachi Deskstar 500GB 7200R | ASUS Xonar Essence STX | Corsair Obsidian 650D | Asus ROG Swift PG278Q | Steelseries QcK+ | Roccat Kone XTD Optical | Razer BlackWidow Ultimate 2014 | Pioneer HDJ-2000 | Asus Vulcan Pro |