Permalänk
Medlem

Grafikkort sönder efter blixtnedslag?

Tja.

För cirka en månad sen var det ett jävla blixtoväder och i samband med det så gick tvn sönder. I samma uttag som tvn va i kopplad var också min dator, men jag märkte inget särskilt med datorn förutom att hdmi porten i grafikkortet slutade skicka någon signal till skärmen. Hdmi porten var under åskovädret kopplat till tvn.
Tänkte inte mer på det eftersom dvi funkade som de skulle och hade ingen lust att va utan dator under lovet.

Idag satt jag och lirade lite arma 3 och så plötsligt stängdes datorn av och efteråt slutade båda dvi portar att fungera, ingen bild alls men jag hör att Windows startar som det ska.

Mina frågor är då om jag ska vara orolig över övriga komponenter samt om jag kan få ett nytt kort på garanti?

Kortet är ett EVGA GTX 680.

Permalänk
Medlem

Fick nog svar på min egna fråga precis, startade upp datorn och fick bild i ett par sekunder, sen dog datorn igen, men frågan är då vad fan jag ska göra nu..

Permalänk
Medlem

Vart är sakerna köpta?

eDIT: Har du byggt datorn själv, kvitto på sakerna etc.

Permalänk
Medlem

Köpte delarna på inet och monterade ihop själv, borde ha kvitton liggande någonstans men inte helt säker, är dålig på sånt.

Har hört att evga har bra garanti villkor å så.

Permalänk
Medlem

Kan lika gärna skriva det nu då jag måste gå, det gick några saker i min burk också för 2 månader sedan, hade köpt allt på inet.se och dem tog in hela burken, ersatte sakerna tog backup på min hårddisk installationer you name it. för 199:- tror jag det var.

eDIT: Det är bara att ringa eller maila, det värsta du kan få är ett nej typ.

Lycka till, skriv gärna hur det går också.
Kan vara kul att veta.

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar!

Ska skicka iväg ett mail och fråga dom vad jag har för alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stowl:

Tack för snabba svar!

Ska skicka iväg ett mail och fråga dom vad jag har för alternativ.

Hur går det?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Nice. Då har du ett lite bättre grafikkort nu också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Nice. Då har du ett lite bättre grafikkort nu också.

4% bättre

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Skrivet av Stowl:

Lämnade in datorn på felsökning hos inet i fredags. Fick igår ett sms om att den är klar för att hämtas.

Kollade på hemsidan precis och såhär står det;

Fel verifierat. Datorn kraschade i Valley (Spelsimulator) för att sedan starta om sig själv och inte ge någon bild. Det fungerar klockrent med annat Grafikkort.
Fel Verifierat på Kunds Grafikkort. utbytt mot GTX 770

Inet Service Funktionstest utfört
--
Verkar som att det gick på garanti ändå.
Så antar att denna saga slutat gott ändå, ska hämta ut den idag eller imorn.

Tack för hjälpen!

Var ju schyst av Inet, komponenter förstörda av åska ska ju inte gå på garanti normalt utan på hemförsäkringen

Permalänk
Skrivet av JonatanR:

4% bättre

Bättre minnen + bättre OC potential.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Var ju schyst av Inet, komponenter förstörda av åska ska ju inte gå på garanti normalt utan på hemförsäkringen

Jo nä, de va ju det jag trodde. Kan ju vara så att det faktiskt inte var åskan som var problemet, men vafan, jag gnäller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Var ju schyst av Inet, komponenter förstörda av åska ska ju inte gå på garanti normalt utan på hemförsäkringen

Alternativt höll han tyst om åsknedslaget och låtsades som den gick sönder helt plötsligt en dag.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stowl:

Fick nog svar på min egna fråga precis, startade upp datorn och fick bild i ett par sekunder, sen dog datorn igen, men frågan är då vad fan jag ska göra nu..

Låter som nätagget. Det är oftast det som tar den första och största stöten vid ett ev. blixnedslag. Har du tur så behöver du bara byta nätagg. Har du otur så tog den med sig hela datorn.

*Edit* Ahh såg att Inet redan testat det.

Skrivet av JonatanR:

4% bättre

Framförallt ett nyare kort. Även om det är samma GPU så är kortet (antagligen) oanvänt vilket ökar livslängden på det. Dessutom låter GTX 770 "coolare" än GTX 680.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag såg att Kjell har överspänningsskydd för grafikkort, kanske kan vara något om man äger ett dyrt grafikkort?

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av herakles:

Jag såg att Kjell har överspänningsskydd för grafikkort, kanske kan vara något om man äger ett dyrt grafikkort?

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Totalt onödig produkt om man istället ser till att lägga pengarna på ett riktigt bra nätaggregat. Prisskillnaden är några hundralappar från budgetbyggen till toppkvalitet. Dessutom skyddar det inte mot strömmen som kommer genom pcie-sloten och den är avsevärd.

Då får du alla fördelar av ett välkonstruerat och välbyggt nätaggregat: Bättre stabilitet, bättre överspännings/underspänning/överströmsskydd, ofta högre effektivitet (lägre värme/elräkning), betydligt längre livslängd, ofta längre garantier, avsevärt exaktare spänningsreglering vid olika laster, oftast tystare och mer långlivade fläktar.

Tyvärr har även seriösa butiker ingen som helst koll på vad som är hög kvalitet eller ej (eller struntar i det/vill maximera profiten/går enbart efter egen RMA). Det räcker att kika på Inets utbud, där majoriteten av aggen de säljer såsom en stor del BeQuiet och Corsair är snålbyggen där man snålast på den absolut viktigaste delen, kondensatorerna. Funkar bra nytt, men ingen vet än hur det kommer bli om några år. Många tidigare konstruktioner som använt CapXon et al gick sönder (började rippla kraftigt eller dog helt) i förtid, och detta bara för att tillverkarna vill öka sina marginaler och spara några kronor i tillverkningskostnad.

Lite komiskt att BeQuiet-respresentanten i forumet upprepade gånger sa att de aldrig haft ett kondensatorhaveri i sina nätagg (helt orimligt påstående i sig, oavsett kvalitet eller märke). När jag letade upp ett BeQuiet där CapXon-kondensatorer tagit slut och det ripplade flera volt (!) så såg jag aldrig något mer inlägg i frågan. Agget fungerade fortfarande ua men skadade/dödade allt som kopplades in. En okunnig person kanske inte ens trodde att det var aggets fel. Det är en av farorna med undermålig kondensatorkvalitet som långsamt försämras över tid.

Corsair tvingades byta till japanska på primären i många CX-agg eftersom att det ofta blir överslag där pga höga spänningar och en rökpuff/dött nätagg/garanterad RMA, men behöll CapXon osv på sekundären där 5-12V sällan orsakar att agget slutar fungera utan det börjar bara rippla mer och skada andra delar, samt ger instabilitet när ripplet nått över vissa gränser.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kul att det löste sig för dig!