Permalänk
Medlem

Internethastighets fråga!

Hejsan Swec! Precis flyttat till en lägenhet och fått in 250/100 fiber via stadsnätet(min ISP jag valde är Bredband2). Tidigare idag på morgonen fick jag ut cirka 240Mbit/s ned och 50Mbit/s upp. Nu vid 18.00 fick jag det här resultatet.

Jag vet att det kan bero på peakhours osv men enligt bredbandskollen får jag ut det här (chrome)
Firefox är här, här

Vilket av resultaten bör jag lita på? Samt bör jag kontakta min ISP för "dåliga" hastigheter? Nedladdningen kan jag leva med men känns dumt att inte få ut mer av sin uppladdning!

Tack på förhand

/N0iZE

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Hejsan Swec! Precis flyttat till en lägenhet och fått in 250/100 fiber via stadsnätet(min ISP jag valde är Bredband2). Tidigare idag på morgonen fick jag ut cirka 240Mbit/s ned och 50Mbit/s upp. Nu vid 18.00 fick jag det här resultatet.

Jag vet att det kan bero på peakhours osv men enligt bredbandskollen får jag ut det här (chrome)
Firefox är här, här

Vilket av resultaten bör jag lita på? Samt bör jag kontakta min ISP för "dåliga" hastigheter? Nedladdningen kan jag leva med men känns dumt att inte få ut mer av sin uppladdning!

Tack på förhand

/N0iZE

Jag litar mer på bredbandskollen själv men du kan pröva ladda ned från tele2s ftp också.
Alt pröva mellan någon polare som har 100/100 eller liknande.
Vet att jag får ut 100 upp själv genom att pröva skicka någon fil till en polare som test.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom du mäter mot olika servrar och med olika flashmotorer och vid olika tillfällen så är det nog så att alla resultaten stämmer

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skulle inte säga dåliga direkt och oftast garanterar de bara 40-60 Mbit beroende på leverantör även om du har mer än 100Mbit. Du kan alltid ringa och klaga men de kommer nog inte göra så mycket åt det. Kanske att de kollar om det går några fel på porten du är kopplad mot men det är troligtvis allt eftersom dina mätvärden är tillräckligt bra.

Jag skulle ha kört mer tester då nätet används mindre bara för att vara säker. Fast jag ligger oftast på mellan 94/94 och 98/98 Megabit oberoende på vilken tid på dygnet det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Jag litar mer på bredbandskollen själv men du kan pröva ladda ned från tele2s ftp också.
Alt pröva mellan någon polare som har 100/100 eller liknande.
Vet att jag får ut 100 upp själv genom att pröva skicka någon fil till en polare som test.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska testa!

Skrivet av mrqaffe:

Eftersom du mäter mot olika servrar och med olika flashmotorer och vid olika tillfällen så är det nog så att alla resultaten stämmer

Sant, dock är firefox testen gjort påföljande.

Skrivet av VexedRelic:

Skulle inte säga dåliga direkt och oftast garanterar de bara 40-60 Mbit beroende på leverantör även om du har mer än 100Mbit. Du kan alltid ringa och klaga men de kommer nog inte göra så mycket åt det. Kanske att de kollar om det går några fel på porten du är kopplad mot men det är troligtvis allt eftersom dina mätvärden är tillräckligt bra.

Jag skulle ha kört mer tester då nätet används mindre bara för att vara säker. Fast jag ligger oftast på mellan 94/94 och 98/98 Megabit oberoende på vilken tid på dygnet det är.

Ska köra lite mer tester!

Tack för svaren!

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014