Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;13970619']Men vänta nu... Ni har haft problem i nio (!) år och inte fått hastigheten nerställd?
Jag hade ADSL förut med långt avstånd till stationen och det höll på och gick ner sig. Redan vid andra samtalet eller nåt så föreslog personen i andra ändan att vi skulle sänka hastigheten och efter det försvann problemen nästan helt.

Det är faktiskt väldigt konstigt att Telia aldrig har föreslagit den åtgärden, kan be om det på måndag när jag kontaktar dem igen.

Skrivet av mrqaffe:

Jag vågar inte gissa på vad en eventuell reparation kostar, det beror på så mycket, men ni hade ju redan hafrt hem någon som kopplade rätt ?
Däremot är det bara att lossa på 2 trådar för att koppla loss allt i huset efter förstajacket och det funkar för att felsöka.

Om farten hoppar borde det även gå att se i modemet vad det har för länkhastighet och hur mycket fel det uppstår.
Har du provat att ringa hem och se om det påverkas om telefonerna ringer ?
Har ni haft hem någon som mätt i huset eller har det bara varit tekniker i telestationen?

Ja, varenda jack ska vara rätt kopplat nu.(seriekopplat) Har aldrig testat det med att ringa hem och kontrollera hastigheten, kan testa det om hastigheten återkommer till det normala (7Mbit). Tekniker har mätt båda i station och hemma hos oss. Vid de tillfällen som en sådan mätning har genomförts så har teknikern alltid börjat inne i bostaden, han har då uppmätt en normal hastighet.

Hastigheten har dock varierat i stationerna, det vanligaste är att hastigheten är väldigt låg men har vid enstaka tillfällen uppnått 8Mbit i stationen utanför huset. Då har han gått ner för backen som leder upp till vårat hus (skulle gissa på att den är 40-60m) och gjort något i en station som ligger i det området.

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Rekordmedlem

Om telestationen är 50-60 meter bort borde det vara maxfart, menar du kanske nått kopplingsskåp på väg till staionen,
det brukar vara runda plåtpelare ca 25cm i diameter och finnas vid tomtgränsen ?
Jag tycker att det mer o mer verkar bero på en dålig kabel till huset, sprucken isolering så den tar in fukt, då kan det tidvis fungera bra men kabeln är mycket känsligare för väder och vibrationspåverkan än om den varit frisk, det kan även vara svårt att mäta några fel på den om det inte görs när problemet existerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Gwaniiz:

Det är faktiskt väldigt konstigt att Telia aldrig har föreslagit den åtgärden, kan be om det på måndag när jag kontaktar dem igen.

.....

Nog för att de vill ha arbete på supportavdelningen men ja... Det verkar väldigt märkligt att de inte föreslagit det, kanske känner de inte till det eller så är de tvärsäkra på att det är någon sorts fel där inte det skulle hjälpa.
Det andra kan vi nog utesluta då ni än idag inte verkar ha lokaliserat felkällan.

Tar teknikerna som kommit hem till er förresten aldrig upp att problemen kan bero på pissiga kablar (eller skarvar) mellan telestation och hus? Det tycker jag är lite dåligt.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om telestationen är 50-60 meter bort borde det vara maxfart, menar du kanske nått kopplingsskåp på väg till staionen,
det brukar vara runda plåtpelare ca 25cm i diameter och finnas vid tomtgränsen ?
Jag tycker att det mer o mer verkar bero på en dålig kabel till huset, sprucken isolering så den tar in fukt, då kan det tidvis fungera bra men kabeln är mycket känsligare för väder och vibrationspåverkan än om den varit frisk, det kan även vara svårt att mäta några fel på den om det inte görs när problemet existerar.

Kan ta kort i morgon på de "stationer" jag menar. Hmm... det är ju frustrerande att man måste lyckas boka in en tekniker samma dag som dessa extrema problem visar sig. Görs mätningen 1 dag senare så kanske det är som vanligt och då får man det klassiska svaret "Vi kan inte se några störningar/problem på din anslutning".

Hur ska man lösa en sån här situation på bästa sätt egentligen?!

Skrivet av 'Jonte[YoT:

;13970934']Nog för att de vill ha arbete på supportavdelningen men ja... Det verkar väldigt märkligt att de inte föreslagit det, kanske känner de inte till det eller så är de tvärsäkra på att det är någon sorts fel där inte det skulle hjälpa.
Det andra kan vi nog utesluta då ni än idag inte verkar ha lokaliserat felkällan.

Tar teknikerna som kommit hem till er förresten aldrig upp att problemen kan bero på pissiga kablar (eller skarvar) mellan telestation och hus? Det tycker jag är lite dåligt.

Bara några enstaka av de 7-8 som vi haft hemma har snackat om det , men det var den absolut sista lösningen. När man kontaktar Telia och berättar hela storyn och att det antagligen är fel på kabeln så verkar det inte som att supporten antecknar det eftersom ingen tekniker har sagt rakt ut att "vi måste byta delar av kabeln". Teknikerna verkar ju inte få någon typ av historik om vad som har genomförts tidigare.....
Kostar kanske så pass mycket att byta ut kabeln att man försöker undvika det till varje pris?

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwaniiz:

Ok! Om vi antar att felet skulle vara någon ledningen efter första jacket i huset, hur mycket tror du att det skulle kosta att fixa det?

Körde nyss en ping mot google.se samt en tracert, fick då dessa resultat:

C:\Windows\system32>ping google.se

Pinging google.se [80.239.174.117] with 32 bytes of data:
Reply from 80.239.174.117: bytes=32 time=2882ms TTL=56
Request timed out.
Reply from 80.239.174.117: bytes=32 time=1047ms TTL=56
Reply from 80.239.174.117: bytes=32 time=208ms TTL=56

Ping statistics for 80.239.174.117:
Packets: Sent = 4, Received = 3, Lost = 1 (25% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 208ms, Maximum = 2882ms, Average = 1379ms

C:\Windows\system32>tracert www.google.se

Tracing route to www.google.se [80.239.174.121]
over a maximum of 30 hops:

1 1 ms 1 ms 1 ms 192.168.1.1
2 1982 ms 1290 ms 417 ms gw1-no228.tbcn.telia.com [81.232.164.1]
3 660 ms 604 ms 822 ms kbn-b3-link.telia.net [213.155.137.248]
4 1011 ms 969 ms 573 ms kbn-bb2-link.telia.net [213.155.135.172]
5 387 ms 1430 ms 105 ms kbn-b4-link.telia.net [80.91.254.223]
6 38 ms 38 ms 38 ms google-ic-154337-kbn-b4.c.telia.net [213.248.99.
42]
7 136 ms 133 ms 154 ms 80-239-174-121.customer.teliacarrier.com [80.239
.174.121]

Trace complete.

Jag är inte alls övertygad om att dina problem beror på en dålig dsl-förbindelse utan jag tycker det ser ut som om felet ligger någon annanstans. På ovan mätningar ser man att dina paket blir fördröjda någonstans vilket INTE händer när man tappar paket på en dålig dsl-förbindelse.

Hur är det kopplat efter modemet? Vad har ni för router? Är din dator inkopplad med tråd eller wifi?
Är det många som använder internet samtidigt när det strular?

Permalänk
Medlem

Har haft exakt samma problem med Telia hos mina föräldrar när jag bodde där. Glömmer aldrig en sådan ping. Haft tekniker hemma som sagt dom reparerat, dom har fibblat i skåpet ute på gatan och dom har reparerat Stationen för att där var nått fel. Dom har fortfarande samma problem. Bytt router, modem, kört med bara modemet ensamt i förstajacket direktkopplad till datorn, bytt ledningar i huset, kopplat ur alla eltörstiga apparater.

Ibland så funkade det fint i en månad eller så, sen började det igen. Väder verkade inte ha nån inverkan.

Fortfarande inte löst.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Jag är inte alls övertygad om att dina problem beror på en dålig dsl-förbindelse utan jag tycker det ser ut som om felet ligger någon annanstans. På ovan mätningar ser man att dina paket blir fördröjda någonstans vilket INTE händer när man tappar paket på en dålig dsl-förbindelse.

Hur är det kopplat efter modemet? Vad har ni för router? Är din dator inkopplad med tråd eller wifi?
Är det många som använder internet samtidigt när det strular?

Kabel från modem till router, vi har testat med en D-Link DIR 655, Linksys WRT54GL och en gammal netgear men krånglar oavsett vilken router man använder. Vi har även testat med olika modem samt kört enbart med modemet.

Vi är som mest fyra personer som är uppkopplade, två via trådlöst och två via kabel. Problemet uppstår oavsett hur många det är som använder nätet.

Nu såg det ut såhär när jag körde ping och tracert mot google.se, vi är två personer som är uppkopplade via kabel.

Microsoft Windows [Version 6.2.9200]
(c) 2012 Microsoft Corporation. Med ensamrätt.

C:\Users\Jonas>ping www.google.se

Pinging www.google.se [80.239.174.118] with 32 bytes of data:
Reply from 80.239.174.118: bytes=32 time=413ms TTL=56
Reply from 80.239.174.118: bytes=32 time=1685ms TTL=56
Reply from 80.239.174.118: bytes=32 time=676ms TTL=56
Reply from 80.239.174.118: bytes=32 time=817ms TTL=56

Ping statistics for 80.239.174.118:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 413ms, Maximum = 1685ms, Average = 897ms

C:\Users\Jonas>tracert www.google.se

Tracing route to www.google.se [80.239.174.118]
over a maximum of 30 hops:

1 1 ms 1 ms 1 ms 192.168.1.1
2 90 ms 30 ms 611 ms gw1-no228.tbcn.telia.com [81.232.164.1]
3 810 ms 277 ms 692 ms kbn-b4-link.telia.net [80.91.253.90]
4 52 ms 1062 ms 836 ms google-ic-154337-kbn-b4.c.telia.net [213.248.99.
42]
5 525 ms 591 ms 171 ms 80-239-174-118.customer.teliacarrier.com [80.239
.174.118]

Trace complete.

C:\Users\Jonas>

Dold text
Skrivet av Weuffelhjaern:

Har haft exakt samma problem med Telia hos mina föräldrar när jag bodde där. Glömmer aldrig en sådan ping. Haft tekniker hemma som sagt dom reparerat, dom har fibblat i skåpet ute på gatan och dom har reparerat Stationen för att där var nått fel. Dom har fortfarande samma problem. Bytt router, modem, kört med bara modemet ensamt i förstajacket direktkopplad till datorn, bytt ledningar i huset, kopplat ur alla eltörstiga apparater.

Ibland så funkade det fint i en månad eller så, sen började det igen. Väder verkade inte ha nån inverkan.

Fortfarande inte löst.

Troligtvis är det någon kabel nere i marken som är skadad, hoppas felet kvarstår i början av nästa vecka så att teknikern från Telia kan mäta det. Efter det får man hoppas att dom bestämmer sig för att byta ut en del av kabeln.

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Rekordmedlem

Skanova lär inte byta kablaget om det bara är en kund som berörs och det fungerar hjälpligt, ett alternativ är att ni bildar en fiberförening och ser till att snabba upp övergången till fiber.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Liten update!

Flyttade för två månader sedan, sitter nu på superstabilt VDSL!

Tyvärr hittade vi ingen lösning på problemet.

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM