Installera Windows via USB 3.0

Permalänk

Installera Windows via USB 3.0

Tjena! Jag har en Asus U32A Zenbook som kör Windows 7 64-bit.

Jag vill formatera om datorn men jag har läst att det kan strula när man försöker göra det genom USB 3.0 portar. Stämmer detta och vad kan jag isåfall göra för att få det att funka? Jag har inga USB 2.0 portar på datorn så jag kan bara använda mig av 3.0.

USB-minnet är ett vanligt 2.0 på 4Gb.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Gå in i bios/uefi & ändra till USB 2.0 innan du formaterar om!

Visa signatur

DATOR: | Intel i7 3820@4.2Ghz | Corsair H80i | AsRock X79 Extreme4-M | GTX 1070 | Corsair 16GB CL9 1600 mHz | Asus Xonar D2X | Samsung 830-SSD 128GB | FSP Aurum 750W 80+ Gold | SilverStone Temjin TJ08B-E | Seagate GoFlexPro 500GB(8 st).
Utrustning: | Corsair K90 Mekaniskt | Corsair M90 Mouse | Corsair Vengence 1500 Headset | Razer Carcharias Headset |.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealMadrid:

Tjena! Jag har en Asus U32A Zenbook som kör Windows 7 64-bit.

Jag vill formatera om datorn men jag har läst att det kan strula när man försöker göra det genom USB 3.0 portar. Stämmer detta och vad kan jag isåfall göra för att få det att funka? Jag har inga USB 2.0 portar på datorn så jag kan bara använda mig av 3.0.

USB-minnet är ett vanligt 2.0 på 4Gb.

Tack på förhand!

Du kan inkludera drivrutinerna för din dators usb3 i din windows installation.
http://forums.anandtech.com/showpost.php?p=34187066&postcount...

Permalänk
Skrivet av Calle566:

Gå in i bios/uefi & ändra till USB 2.0 innan du formaterar om!

Finns tyvärr inga sådana alternativ i BIOS.

Skrivet av Blk:

Du kan inkludera drivrutinerna för din dators usb3 i din windows installation.
http://forums.anandtech.com/showpost.php?p=34187066&postcount...

Yes, jag hade för mig att man kunde göra så men det känns rätt så segt att behöva göra allt det där. Har du koll på om det kan funka utan att behöva inkludera 3.0 drivers?

Permalänk
Medlem

USB 3.0 är väl bakåtkompatibelt med USB 2.0 så det det borde nog inte vara några problem. Skapa ett usbminne med Windows 7 och testa att boota din dator från det

http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuvok:

USB 3 är väl bakåtkompatibel med USB 2 så det det borde nog inte vara några problem. Skapa ett usbminne med Windows 7 och testa att boota din dator från det

http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Funkar inte då Windows inte har en susning om var den ska ta filerna från då den inte förstår vad det är för controller...

Inkludera drivers på usb minnet.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Funkar inte då Windows inte har en susning om var den ska ta filerna från då den inte förstår vad det är för controller...

Inkludera drivers på usb minnet.

Har du koll på hur det funkar med W8? Behövs det drivers där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealMadrid:

Har du koll på hur det funkar med W8? Behövs det drivers där?

Det fungerar med Win8!
Har kört det över 3.0 flertalet gånger!

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Det fungerar med Win8!
Har kört det över 3.0 flertalet gånger!

Härligt!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Funkar inte då Windows inte har en susning om var den ska ta filerna från då den inte förstår vad det är för controller...

Inkludera drivers på usb minnet.

Som jag skrev tidigare är USB 3.0 bakåtkompatibelt med USB 2.0 Jag testade precis att boot upp min egen dator med ett usbminne innehållandes Windows 7. Usbminnet var anslutet till en USB 3.0 port på min dator och det bootade utan problem!

Permalänk
Skrivet av Tuvok:

Som jag skrev tidigare är USB 3.0 bakåtkompatibelt med USB 2.0 Jag testade precis att boot upp min egen dator med ett usbminne innehållandes Windows 7. Usbminnet var anslutet till en USB 3.0 port på min dator och det bootade utan problem!

Så som jag har läst så har problemet dykt upp senare under installationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuvok:

Som jag skrev tidigare är USB 3.0 bakåtkompatibelt med USB 2.0 Jag testade precis att boot upp min egen dator med ett usbminne innehållandes Windows 7. Usbminnet var anslutet till en USB 3.0 port på min dator och det bootade utan problem!

Ja du kan boota USB minnet med W7 installationsfiler i en USB 3.0 port men när du har klickat på Installera Nu så kommer det upp ett fönster som frågar efter drivrutiner.

Visa signatur

janee