Nätaggregat: elen går i hemmet?

Permalänk
Medlem

Nätaggregat: elen går i hemmet?

Jag har precis köpt hem en ny gamingdator från USA. Nätaggregatet var inställt på 110V och utan att tänka mig för kopplar jag bara in den nya datorn.

"POFF!" säger det följt av lite röklukt samt blågula gnistor.

Kopplar genast ur datorn och ställer om switchen till 230V (jag kommer från en Macbook Pro, så hade ingen aning om att switchar likt dessa ens fanns).

Då händer samma sak. POFF! Plus att elen i hemmet går. I flera rum.

Bara till att byta proppar efter det, men ändå. Jag lyckas inte få datorn att komma igång.

Jag prövade att byta nätaggregat, till ett nytt på 550w av märket Xilence. När den vart inkopplad hände INGENTING. Ingen LED-lampa på moderkortet, ingenting. Inget pip, ingenting. Helt svart och tyst bara. Plus att elen i hemmet gick på några ställen.

Nya nätaggregatet är detta: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/194705-xilenc...

Står 110, men det finns en switch. Vad låter det här som? Tror ni mitt moderkort rökt med?

Jag vågar knappt testa igen, för det känns som att varje gång jag försöker försvinner elen i något rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweely:

Jag har precis köpt hem en ny gamingdator från USA. Nätaggregatet var inställt på 110V och utan att tänka mig för kopplar jag bara in den nya datorn.

"POFF!" säger det följt av lite röklukt samt blågula gnistor.

Kopplar genast ur datorn och ställer om switchen till 230V (jag kommer från en Macbook Pro, så hade ingen aning om att switchar likt dessa ens fanns).

Då händer samma sak. POFF! Plus att elen i hemmet går. I flera rum.

Bara till att byta proppar efter det, men ändå. Jag lyckas inte få datorn att komma igång.

Jag prövade att byta nätaggregat, till ett nytt på 550w av märket Xilence. När den vart inkopplad hände INGENTING. Ingen LED-lampa på moderkortet, ingenting. Inget pip, ingenting. Helt svart och tyst bara. Plus att elen i hemmet gick på några ställen.

Nya nätaggregatet är detta: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/194705-xilenc...

Står 110, men det finns en switch. Vad låter det här som? Tror ni mitt moderkort rökt med?

Jag vågar knappt testa igen, för det känns som att varje gång jag försöker försvinner elen i något rum.

Ja, om du har kört in 110V så brukar finns det väldigt stor risk att komponenter på moderkortet rök på en gång.

När proppar går ska du verkligen inte testa mer efter att bara ha bytt dem. Då är det ju kortslutning i det som är inkopplat och saker måste bytas ut/repareras.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Hedersmedlem

Xilence gör skräpaggregat så undvik det märket i fortsättningen.

Nätaggregatet i datorn från USA måste varit riktig lågbudget eftersom alla moderna bra nätagg är med aktiv PFC och saknar därmed omkoppling mellan olika spänningar. USA ligger visserligen efter när det gäller energibesparingar men jag fick för mig att det blev krav på PFC i USA för några år sedan, men det kanske bara var passiv. Kan du länka till datorn du köpte?

Vad som hände när du kopplade in med brytaren i 110V-läget är att du sprängde sönder en del komponenter i nätagget beroende på överspänning. Varför du kopplar om och försöker starta igen trots gnistor och röklukt är för mig en gåta. Troligen har överspänningen gått vidare till fler delar i datorn och förstört de också, troligen först och främst moderkortet. Att du försökte flera gånger har antagligen förvärrat skadorna.

Med tanke på vad som hände, har du kunskapen att koppla in ett nytt nätaggregat? Har du kopplat fel så startar inte datorn även om den har klarat sig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det här är datorn jag köpt: http://www.amazon.com/gp/product/B00D1KWS3I/ref=oh_aui_detail...

Prövade koppla in igen då jag bytt plats på switchen från 110 > 230. Trodde det skulle göra susen

Jag har kopplat in ett nytt nätaggregat, men då händer absolut ingenting med datorn plus att proppen går för rummet.

Vet ni hur det ligger till med kablar från vägguttagg > nätaggregat, kan problemet ligga i en sån tror ni?

Permalänk
Medlem

Skulle gissa att du bränt ALLT i datorn , jag skulle inte våga använda nånting igen , inte ens i felsökningssyfte då alla nya delar du kopplar in med dina gamla delar riskerar att gå samma väg.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Hedersmedlem

Du kallade det för "gamingdator" men vad jag vet är GT640 är ändå inget som går att spela mycket med, i princip inget spelkort alls för moderna spel. Vem rekommenderade dig datorn och vad spelar du?

Det står ingenting om märket eller något annat om nätaggregatet bortsett från en effektsiffra.

Vad kostade dig datorn färdiglevererad i Sverige?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sweely:

Det här är datorn jag köpt: http://www.amazon.com/gp/product/B00D1KWS3I/ref=oh_aui_detail...

Prövade koppla in igen då jag bytt plats på switchen från 110 > 230. Trodde det skulle göra susen

Jag har kopplat in ett nytt nätaggregat, men då händer absolut ingenting med datorn plus att proppen går för rummet.

Vet ni hur det ligger till med kablar från vägguttagg > nätaggregat, kan problemet ligga i en sån tror ni?

Första nätaggregatet är nog skrot, moderkortet lika så. Förhoppningsivs har moderkortet inte dödat ditt nya nätaggregat, men det är möjligt.

Du behöver nog ett nytt moderkort
Dessutom behöver du eventuellt ny processor och minnen, även grafikkortet kan ha rykt. Alla delar i datorn ligger i riskzonen för att ha fått stryk av överspänning. Men en del saker borde ha överlevt.

Datorn behöver demoneteras och delarna testas var och en för sig för att vara på den säkra sidan?

Fråga, varför köpte du från USA när du kan få bättre och billigare färdigmonterat fraktat och med garanti i Sverige för 5600kr (antar att din blev lite mer med frakt och eventuell tull etc)

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Skulle gissa att du bränt ALLT i datorn , jag skulle inte våga använda nånting igen , inte ens i felsökningssyfte då alla nya delar du kopplar in med dina gamla delar riskerar att gå samma väg.

Det var tråkigt att höra.

Skrivet av MultiMan:

Du kallade det för "gamingdator" men vad jag vet är GT640 är ändå inget som går att spela mycket med, i princip inget spelkort alls för moderna spel. Vem rekommenderade dig datorn och vad spelar du?

Det står ingenting om märket eller något annat om nätaggregatet.

Vad kostade dig datorn färdiglevererad i Sverige?

GT640 med 2GB dedikerat lät helt okej. Jag kommer från en Macbook som sagt, så jag har inte världens högsta krav på spel. Hade väl tänkt mig lite FPS-spel främst...

Minns inte exakt vad den gick på, men totalt 7-8 ungefär. Tyckte det var helt okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweely:

Det var tråkigt att höra.

GT640 med 2GB dedikerat lät helt okej. Jag kommer från en Macbook som sagt, så jag har inte världens högsta krav på spel. Hade väl tänkt mig lite FPS-spel främst...

Minns inte exakt vad den gick på, men totalt 7-8 ungefär. Tyckte det var helt okej.

Wow vilket överpris du betalade för den...

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sweely:

Det var tråkigt att höra.

GT640 med 2GB dedikerat lät helt okej. Jag kommer från en Macbook som sagt, så jag har inte världens högsta krav på spel. Hade väl tänkt mig lite FPS-spel främst...

Minns inte exakt vad den gick på, men totalt 7-8 ungefär. Tyckte det var helt okej.

FPS är oftast de mest krävande för grafikkortet, men utan att veta vilka är det svårt att säga.

Nu hänger inte jag mycket i Köpråd, men jag kan nästa garantera att medlemmarna här kunnat få ihop en bättre dator med svensk garanti för 8000kr.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tråkigt! Sånt som händer, ibland hinner man inte tänka på allt.

Som någon här tidigare sa, jag skulle vara tveksam till att ens felsöka med komponenter som kommer från denna dator. Risken finns att du skadar fler komponenter.

Permalänk
Hjälpsam

Tror den bästa lösningen är att skriva av den på hemförsäkringen med självrisk, rädda de kontanter som går att räddas där och sedan ta hjälp här med att hitta en ny, lokalt byggd dator med lokal garanti och service

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag har ett nytt moderkort liggande hemma, samt massa andra komponenter. Men jag vågar inte testa...

Får se hur jag löser det här. Tråkigt att något kan gå så snett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweely:

Jag har ett nytt moderkort liggande hemma, samt massa andra komponenter. Men jag vågar inte testa...

Får se hur jag löser det här. Tråkigt att något kan gå så snett

Gör som Fluf sa och försök ta det på hemförsäkringen. Sen gör du en tråd angående köpråd för en ny dator så kommer du hitta en ännu bättre dator som täcks av svensk garanti. Med GT-640 som grafikkort skulle du inte komma långt ens om det fungerade tyvärr.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweely:

Det var tråkigt att höra.

GT640 med 2GB dedikerat lät helt okej. Jag kommer från en Macbook som sagt, så jag har inte världens högsta krav på spel. Hade väl tänkt mig lite FPS-spel främst...

Minns inte exakt vad den gick på, men totalt 7-8 ungefär. Tyckte det var helt okej.

Om du har varit medlem här i över 4år så undrar jag VARFÖR du inte ber om råd INNAN du köper en ny dator? Har du inte sett alla trådaar som om köpråd? Nu har du köpt en överprisad dator som knappt duger att spela med, som nu dessutom är skrot.

Permalänk
Medlem

Vad kommer komponenterna ifrån? Du postade ditt första inlägg här för en timme sedan. Kan du tillräckligt om komponenter för att beställa nätagg och moderkort så hade du kunnat gått in på Elgiganten i Sverige och köpt något bättre också. Kan därför inte se att det framgår om denna tråd är seriös överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Tror den bästa lösningen är att skriva av den på hemförsäkringen med självrisk, rädda de kontanter som går att räddas där och sedan ta hjälp här med att hitta en ny, lokalt byggd dator med lokal garanti och service

Det enda rätta.

Sen föreslår jag helt klart att du frågar om hjälp i ett köprådsforum först. Hade du köpt datorn här tippar jag på att du hade fått dubbla prestandan för de pengarna lokalt. Tveksamt om du ens kan köra cs go på low med ett 640 Men alla måste vi ibland förlora lite lärpengar! Gud vad många tusen man förstört prylar för genom åren...

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

Gör som Fluf sa och försök ta det på hemförsäkringen. Sen gör du en tråd angående köpråd för en ny dator så kommer du hitta en ännu bättre dator som täcks av svensk garanti. Med GT-640 som grafikkort skulle du inte komma långt ens om det fungerade tyvärr.

Tycker detta verkar vara ett råd du verkligen bör följa.
Trist med det som hänt. Tror inte att det är något i dina kablar, men det kan du prova med att köpa en el-tästare från Claes Ohlsson eller dylikt eller prata med någon i en elbutik. Tyvärr, cut your losses. Sådant som händer oss alla.

Jag hade fel på elen i min gamla lägenhet, den käkade en dator och ett moderkort, ett grafikkort och en PSU - men att köra den via en UPS så löste det sig. Kostade en del och var inte kul. Detta var att datorn spikade och mest skada tog den av när elen gick från högt till väldigt lågt och upp igen. Det var ett urtag i huset som var knepigt - och det uttaget hade jag då till datorn....

Kom däremot ingen rök och så....

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sweely:

GT640 med 2GB dedikerat lät helt okej. Jag kommer från en Macbook som sagt, så jag har inte världens högsta krav på spel. Hade väl tänkt mig lite FPS-spel främst...

Ja, siffror säljer och det vet OEM-tillverkarna. GT 640 är ett skräpkort som duger till kontorsarbete och film. Titta aldrig på mängden grafikminne i en dator, för det säger INGENTING. Inte sällan är det till och med så att de sämsta datorerna har mer grafikminne.

Citat:

Minns inte exakt vad den gick på, men totalt 7-8 ungefär. Tyckte det var helt okej.

Det är tyvärr rena rånet.

Skrivet av lowngcawt:

Wow vilket överpris du betalade för den...

Skrivet av MultiMan:

Nu hänger inte jag mycket i Köpråd, men jag kan nästa garantera att medlemmarna här kunnat få ihop en bättre dator med svensk garanti för 8000kr.

Utan tvekan! Med den budgeten får man en upplåst Core i5 och ett riktigt spelgrafikkort. Alltid lika tråkigt att höra att någon har köpt en överprisad skitdator istället för att fråga oss som kan först. :cry:

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

står på sidan 'amazon' att den kostade 799$ så 5,490 kr ca?
kunde ha köpt något som denna om du kan bygga själv och redan har os liggande eller får tag på det från annat håll.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7064934/2014-08-19

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb