Microsoft diskuterar namnbyte på Internet Explorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1337sweden:

Tjam se bara vad som hände med Netscape... dom la om sin strategi och så tillkom Mozilla

Med Netscape handlade det mer om att företaget blev nerlagt och sedan återtogs förgreningen av Mozilla Foundation och i sig inget namnbyte. Ser att vaksamheten är på topp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 1337sweden:

Tjam se bara vad som hände med Netscape... dom la om sin strategi och så tillkom Mozilla

Vad är det vi ska se med Netscape? Senaste utgåva 9.0.0.6 kom 1 mars 2008, det är för 6 år sedan och deras sidan är nu Enhanced by Google

http://isp.netscape.com/

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Tänkte på när invandrarverket bytte namn till migrationsverket när staten begrep att invandrare e ett negativt ord. Eller som när The War Z bytte namn till Infestation: Survivor Stories. Vi har också EAs namnbyte av studior till EA <whatever> när de köpte upp Bioware.
Jäkla blufferi....

Röstade: Vet ej/osäker.

Jag vet helt enkelt inte om IE har förbättrats så det förtjänar ett namnbyte.

Skrivet av Sebbepojken:

Den här tråden i ett nötskal, inklusive de lama skämten och ordvitsarna. Ni som inte rört webbläsaren sen förra decenniet ska veta att ni inte tillför något överhuvudtaget.

https://www.youtube.com/watch?v=lD9FAOPBiDk

Jag använder Chrome pga alla plugins jag kommer åt där, men är ändå medveten om att IE 11 är en fullt kompetent webbläsare. Och i Windows touch-miljö är IE den i särklass bästa webbläsaren du kan använda. I mobilmiljö är den inte att leka med heller.

HAHA han måste vara en av användarna i denna tråden

Bästa inlägget i denna tråden ^^

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Polish a turd, it´s still a turd...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

Om dom bygger om hela IE , så får dom byta namn. Gör det till en stabil, snabb webbläsare utan suddig text och som inte får errors och kraschar var 10:e minut..

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Twister86:

Om dom bygger om hela IE , så får dom byta namn. Gör det till en stabil, snabb webbläsare utan suddig text och som inte får errors och kraschar var 10:e minut..

Som de redan har gjort med IE11 alltså

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Vad ska man gissa på för namn då? Internet One eller Internet 9. Jag är bara glad att MS inte sysslar med hårdvara så enormt mycket. Windows namnen måste vara dom mest förvirrande och konstiga sak som finns om man tänker efter..

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av igelkotte:

Vad ska man gissa på för namn då? Internet One eller Internet 9. Jag är bara glad att MS inte sysslar med hårdvara så enormt mycket. Windows namnen måste vara dom mest förvirrande och konstiga sak som finns om man tänker efter..

Microsoft Steve såklart

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sulle82:

Det är absolut inget fel på Internet Explorer det finns bara bättre / mer användarvänliga webbrowsers ute på marknaden, vilket gör att man väljer hellre dem framför IE.

Då är ju felet att IE inte är lika bra som de andra...

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Som utvecklare tycker jag IE ända ner till IE9 är helt ok att jobba mot, visst kanske inte supportar alla nya "bells and whistles", t.ex CSS animationer, men hyfsat lätt göra en layout som ser bra ut i IE9+ samtidigt som det funkar för alla nyare webbläsare.
IE8 däremot är något som vi borde kunnat släppa om det inte vora för att windows 7 skeppades med denna version och större organisationer inte bryr sig om att uppgradera webbläsaren.

Faktiskt så har varje ny IE release varit lika bra, eller bättre på att följa standard men också vara första med vissa draft-standards, vilket är imponerande då det oftast varit minst 1 månads beta test innan release.

Problemet är att deras release cykler är så pass långa (oftast när ny windows eller SP kommer ut), att de blir varvade av de andra webbläsarna och att vissa buggar inte ens blir fixade till nästa release. De lovade bot på detta i AMA:n, men har även hört det förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Ett namnbyte förändrar ingenting, bättre att lägga resurserna på att rätta till vad som är fel i webläsaren än filosofera om vad den ska heta, ett namnbyte eliminerar inte problemen

Jag undrar om google hade varit lika populära om de fortfarande hetat BackRub, eller om IBM fortfarande hade hetat Computing Tabulating Recording Corporation, eller om Sony fortfarande hetat Tokyo Tsushin Kogyo K.K.
(Tokyo Telecommunications Engineering Corporation).

Namn är viktigare än vad du tror och någonsin kommer veta om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

å ena sidan, fast å andra sidan,

På det positiva så finns det nog nästan inte en människa som har använt en dator det senaste 30 åren som inte kan varumärket, å andra sidan stagnerade det och fick mycket skit när t, ex google kom och marknadsförde chrome som det snabbaste och bästa sen skivat bröd, eller Firefox som skulle vara så mycket säkrare, och där stod ie och fick ta så mycket skit, välförtjänt eller ej så har namnet internet explorer gjort sitt:), eftersom det är såpass gammalt så tror folk att det är förlegat, så låt IE vila och resa sig på nytt under annat namn och lite mer resurser;)

Permalänk
Medlem

BNB, Bing Network Browser?
(nej, jag kan inte ta åt mig någon ära för den!)

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sirme:

På det positiva så finns det nog nästan inte en människa som har använt en dator det senaste 30 åren som inte kan varumärket, å andra sidan stagnerade det och fick mycket skit när t, ex google kom och marknadsförde chrome som det snabbaste och bästa sen skivat bröd, eller Firefox som skulle vara så mycket säkrare, och där stod ie och fick ta så mycket skit, välförtjänt eller ej så har namnet internet explorer gjort sitt:), eftersom det är såpass gammalt så tror folk att det är förlegat, så låt IE vila och resa sig på nytt under annat namn och lite mer resurser;)

Ska man vara mer exakt så kom första versionen av Internet Explorer (IE) för 19 år sedan, och började inte bli "poppis" förrän IE3 som kom 1996, som började nå över 20% av marknaden [1]. Det var IE4 under sena 1997 som på allvar plockade marknadsandelar [2] och för första gången började bli synonym med "internet", då det nästlades in djupt i det då marknadsledande operativsystemet, så jag skulle snarare säga att IE som universellt känt varumärke precis börjar nå myndig ålder .

Jag minns när jag installerade IE4 på Windows 95. "Starta om för att slutföra installationen", OK — hela operativsystemet förändrades. IE4 tog verkligen över allt. Desktopgränssnittet ändrades, det installerade "smarta" skrivbordsapplets ("Active Desktop"), den vanliga utforskaren var helt utbytt, till och med uppstartslogon var helt förändrad, etc. Snyggare, men samtidigt gick prestandan i Windows verkligen ner på knä. Dessutom gick det i praktiken mer eller mindre inte ens att nedgradera; på Windows 95 skulle det vara möjligt, men IE var så innästlat i både Microsoft Plus! och Office att systemet landade i ett väldigt märkligt stadium om man försökte [3]. I Windows 98 (och ME) var det överhuvudtaget inte möjligt på någon officiell väg [3].

IE har ett rätt universellt dåligt rykte i teknikkretsar, kanske främst från tiden med IE4–6, men även med vissa fortsatta inkompatibiliteter och säkerhetsluckor i senare versioner (ActiveX är fortfarande en av de säkerhetsmässigt mest huvudlösa teknologier som släppts i det vilda). Än idag så är IE-stöd ett av de större problemen vid utveckling av sidor, även om det mer och mer frekvent löses genom att helt enkelt säga "nä, du får banne mig uppgradera" till alla med IE ≤ 8, trots att IE8 har ~10% av den globala marknadsandelen. Det kan lätt inses att det är en betydande insats för utvecklare att garantera funktion på äldre IE-versioner när man hellre väljer att potentiellt skippa runt 10% av alla möjliga besökare.

Namnbyte tror jag är onödigt. Ser de bara till att undvika de inlåsningsmetoder som användes tidigare och håller kvalitén uppe så kommer IE fortsätta ha just det rykte det förtjänar, och det inarbetade namnet är något som troligen hjälper webbläsaren väldigt mycket redan idag. Att den här "kanske ska IE byta namn?"-nyheten fått spridning är säkerligen bara ett medvetet sätt att få igång diskussioner på teknologisidor för att belysa att IE (om man bortser från dess bagage) idag är en habil läsare. Mission accomplished.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

ActiveX är fortfarande en av de säkerhetsmässigt mest huvudlösa teknologier som släppts i det vilda.

Jo, måste ju vara bland de 5 största säkerhetsmissarna i datorhistorien, om inte annat med tanke på hur många som påverkades och hur länge det var i bruk. De borde ha vetat bättre.

Själv så grundlades mitt intryck av Microsofts webbläsare någon gång före år 2000. Egna webb-standarder, går ej att avinstallera, invävt i operativsystemet utan större tanke på säkerhet. Dessutom med en förkrossande marknadsandel så att virus och malware-skaparna fick ett lätt mål. Man blev ju inte gladare när massvis med webbsidor på den tiden vägrade fungera överhuvudtaget om man inte körde IE. Istället för företagets hemsida fick man meddelandet "Upgrade to Internet Explorer [länk]". Ställde man om användarsträngen från Mozilla till Internet Explorer så funkade plötsligt hemsidan utan större problem.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Blev precis påmind om denna parodin.
(Parodi av: 1 och 2)

Jag tror jag håller mig till Chrome oavsett om IE byter namn.

Permalänk
Medlem

tack för intressant läsning!

Skrivet av phz:

Ska man vara mer exakt så kom första versionen av Internet Explorer (IE) för 19 år sedan, och började inte bli "poppis" förrän IE3 som kom 1996, som började nå över 20% av marknaden [1]. Det var IE4 under sena 1997 som på allvar plockade marknadsandelar [2] och för första gången började bli synonym med "internet", då det nästlades in djupt i det då marknadsledande operativsystemet, så jag skulle snarare säga att IE som universellt känt varumärke precis börjar nå myndig ålder .

Jag minns när jag installerade IE4 på Windows 95. "Starta om för att slutföra installationen", OK — hela operativsystemet förändrades. IE4 tog verkligen över allt. Desktopgränssnittet ändrades, det installerade "smarta" skrivbordsapplets ("Active Desktop"), den vanliga utforskaren var helt utbytt, till och med uppstartslogon var helt förändrad, etc. Snyggare, men samtidigt gick prestandan i Windows verkligen ner på knä. Dessutom gick det i praktiken mer eller mindre inte ens att nedgradera; på Windows 95 skulle det vara möjligt, men IE var så innästlat i både Microsoft Plus! och Office att systemet landade i ett väldigt märkligt stadium om man försökte [3]. I Windows 98 (och ME) var det överhuvudtaget inte möjligt på någon officiell väg [3].

IE har ett rätt universellt dåligt rykte i teknikkretsar, kanske främst från tiden med IE4–6, men även med vissa fortsatta inkompatibiliteter och säkerhetsluckor i senare versioner (ActiveX är fortfarande en av de säkerhetsmässigt mest huvudlösa teknologier som släppts i det vilda). Än idag så är IE-stöd ett av de större problemen vid utveckling av sidor, även om det mer och mer frekvent löses genom att helt enkelt säga "nä, du får banne mig uppgradera" till alla med IE ≤ 8, trots att IE8 har ~10% av den globala marknadsandelen. Det kan lätt inses att det är en betydande insats för utvecklare att garantera funktion på äldre IE-versioner när man hellre väljer att potentiellt skippa runt 10% av alla möjliga besökare.

Namnbyte tror jag är onödigt. Ser de bara till att undvika de inlåsningsmetoder som användes tidigare och håller kvalitén uppe så kommer IE fortsätta ha just det rykte det förtjänar, och det inarbetade namnet är något som troligen hjälper webbläsaren väldigt mycket redan idag. Att den här "kanske ska IE byta namn?"-nyheten fått spridning är säkerligen bara ett medvetet sätt att få igång diskussioner på teknologisidor för att belysa att IE (om man bortser från dess bagage) idag är en habil läsare. Mission accomplished.

Tack så mycket för att du gav ett intressant och läsvärt svar istället för att bara basha på min okunskap:), föddes 91 så när jag väl blivit gammal nog att använda och plocka med datorer så var det internet explorer som var det man använde, tills firefox och senare nämnda chrome kom.
Så subjektivt känns det som de 30 år jag nämnde det var dock en grov överdrift såklart, men tack för att du gav mig information istället för att bar hata på min okunskap:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Ska man vara mer exakt så kom första versionen av Internet Explorer (IE) för 19 år sedan, och började inte bli "poppis" förrän IE3 som kom 1996, som började nå över 20% av marknaden [1]. Det var IE4 under sena 1997 som på allvar plockade marknadsandelar [2] och för första gången började bli synonym med "internet", då det nästlades in djupt i det då marknadsledande operativsystemet, så jag skulle snarare säga att IE som universellt känt varumärke precis börjar nå myndig ålder .

Jag minns när jag installerade IE4 på Windows 95. "Starta om för att slutföra installationen", OK — hela operativsystemet förändrades. IE4 tog verkligen över allt. Desktopgränssnittet ändrades, det installerade "smarta" skrivbordsapplets ("Active Desktop", den vanliga utforskaren var helt utbytt, till och med uppstartslogon var helt förändrad, etc. Snyggare, men samtidigt gick prestandan i Windows verkligen ner på knä. Dessutom gick det i praktiken mer eller mindre inte ens att nedgradera; på Windows 95 skulle det vara möjligt, men IE var så innästlat i både Microsoft Plus! och Office att systemet landade i ett väldigt märkligt stadium om man försökte [3]. I Windows 98 (och ME) var det överhuvudtaget inte möjligt på någon officiell väg [3].

IE har ett rätt universellt dåligt rykte i teknikkretsar, kanske främst från tiden med IE4–6, men även med vissa fortsatta inkompatibiliteter och säkerhetsluckor i senare versioner (ActiveX är fortfarande en av de säkerhetsmässigt mest huvudlösa teknologier som släppts i det vilda). Än idag så är IE-stöd ett av de större problemen vid utveckling av sidor, även om det mer och mer frekvent löses genom att helt enkelt säga "nä, du får banne mig uppgradera" till alla med IE ≤ 8, trots att IE8 har ~10% av den globala marknadsandelen. Det kan lätt inses att det är en betydande insats för utvecklare att garantera funktion på äldre IE-versioner när man hellre väljer att potentiellt skippa runt 10% av alla möjliga besökare.

Namnbyte tror jag är onödigt. Ser de bara till att undvika de inlåsningsmetoder som användes tidigare och håller kvalitén uppe så kommer IE fortsätta ha just det rykte det förtjänar, och det inarbetade namnet är något som troligen hjälper webbläsaren väldigt mycket redan idag. Att den här "kanske ska IE byta namn?"-nyheten fått spridning är säkerligen bara ett medvetet sätt att få igång diskussioner på teknologisidor för att belysa att IE (om man bortser från dess bagage) idag är en habil läsare. Mission accomplished.

Finns inte ActiveX kvar i ie 10 och även 11? Har i alla fall för mig att dom fortfarande kör det.

Kommer ihåg när dom släppte IE 8. betan fungerade (första betan), sen när dom hade släppt det så hade dom kodat något fel. För varje google sökning och länkklick i google, så låste sig webbläsaren (gjorde det i beta 2 också). Så IE blev inte välanvänt

Det första jag avaktiverar vid ny installation av windows är IE FF när det kom var riktigt skönt att slippa IE. Kör det än, tycker chrome är för rent (tyvärr har FF gåt åt samma håll). Fast app utbudet som noscript and Adblock plus funkar bättre på FF (om det inte är fixat). chorme äter tyvärr mer ram (bara för dom kör separata process per flik).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

kunde inte bry mig mindre då jag inte använder IE alls.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elakekocken:

Jag undrar om google hade varit lika populära om de fortfarande hetat BackRub, eller om IBM fortfarande hade hetat Computing Tabulating Recording Corporation, eller om Sony fortfarande hetat Tokyo Tsushin Kogyo K.K.
(Tokyo Telecommunications Engineering Corporation).

Namn är viktigare än vad du tror och någonsin kommer veta om.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har det med någonting att göra? IE är redan ett inarbetat namn.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Vad har det med någonting att göra? IE är redan ett inarbetat namn.

Inarbetat namn som klingar illa, ett namnbyte sitter på sin plats. Som sagt, det har med någonting att göra, det jag skrev innan.
Ett namnbyte kan ändra riktning helt och hållet för ett företag.

Ett oljebolag som hade gjort urbota dumma kommentarer angående miljö och dessutom bidragit miljöförstöring, bytte namn och är nu det bästa som hänt sedan färdigskivat bröd enligt många och de har glömt av vilket företag det initialt var och vad det stod för.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Eftersom folk är långsinta så hade ett namnbyte kanske fått dem att inse att webbläsaren har förändrats.

Hade ford gjort ett antal dåliga modeller så hade det kanske varit bättre för ford att byta namn.

Ford har gjort en hel del dåliga modeller. (alla bilmärken har de lite dåligt designade eller mekaniskt kassa fordon.)
T ex Ford pinto (rostar snabbt sönder, bensintanken sitter ganska öppet där bak så krockar någon bakom tillräckligt hårt så blir det inom kort en skaplig brand.)
några andra bra exempel finns i denna video.

Dock kanske vi ska hålla oss till vad vi tycker om namnbyte på microsofts internet exploder.

Kan vara en bra ide för dem och fräsha upp med lite nya namn

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av linus.klang:

kan inte AMD och utvecklarna till IE jobba tillsammans, det handlar trots allt om besvikelse och buggar

Nya namnet skulle kunna bli "Radeon R7 Explorer"

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS