Ny dator för surf och filmtittande och liknande, max 5000kr

Permalänk
Medlem

Ny dator för surf och filmtittande och liknande, max 5000kr

Hej,

Det behövs en ny dator eftersom den gamla gick sönder. Den kommer användas för surf, filmtittande kanske nån räkning och liknande. Om det går att få under 4000kr så gör det självklart inget
Det behövs inte något OS men däremot en montering är att föredra. Det behövs heller ingen skärm, mus eller tangentbord.

När det inte är någon speldator behövs det något grafikkort?
En SSD vore trevligt att få med men annars har jag väldigt liten koll på vilka delar som är att föredra så all hjälp uppskattas.

Permalänk
Medlem

Kolla in datorn i min signatur nedan, lättbyggd och kostar runt 2000 utan os. Klarar fulla bdrippar på uppåt 50gb utan problem.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av raxion:

Hej,

Det behövs en ny dator eftersom den gamla gick sönder. Den kommer användas för surf, filmtittande kanske nån räkning och liknande. Om det går att få under 4000kr så gör det självklart inget
Det behövs inte något OS men däremot en montering är att föredra. Det behövs heller ingen skärm, mus eller tangentbord.

När det inte är någon speldator behövs det något grafikkort?
En SSD vore trevligt att få med men annars har jag väldigt liten koll på vilka delar som är att föredra så all hjälp uppskattas.

Det kan vara värt att uppgradera nätagget till 400W

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Jag ska kolla närmare och se hur de verkar vara.

@antonlundin
Hur viktigt tror du att det är att är att uppgradera nätagget?

Permalänk
Skrivet av raxion:

Tack för tipsen! Jag ska kolla närmare och se hur de verkar vara.

@antonlundin
Hur viktigt tror du att det är att är att uppgradera nätagget?

300W borde räcka till datorn jag länkade ovan, men om du någon gång uppgraderar så kan det ju vara bra att köpa ett 400-450W så att du inte behöver köpa ett nytt nätaggregat då.

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7030101/2014-08-09

Jag tog bort den mekaniska hårddisken för tror inte det behövs så mycket utrymme, och det är lätt att köpa senare och installera om det behövs. Böt även chassi för det chassi du rekommenderade fanns inte i lager. Sen valde jag ett 400W nätagg uti fall att.
Undrar bara om grafikkortet om det är något speciellt med det, såg att det var GDDR5 1GB innebär det att det är mer framtidssäkert än säg DDR3 fast 2GB?

Väldigt tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Skulle kört på AMD om jag var dig, bra prestanda för liten peng. Ganska kraftfull integrerad grafik om du skulle behöva det.