Ingick windows 7 till laptop, hur tusan formaterar+installerar jag nytt

Permalänk
Medlem

Ingick windows 7 till laptop, hur tusan formaterar+installerar jag nytt

Hej hej!
Jag köpte en dator där win7 ingick. Bytte ut hårddisken emot en SSD och körde linux men är lite sugen på att dra tillbaka gamla hårddisken och installera mitt windows 7 LAGLIGT igen. Problemet är att jag aldrig gjort det, att installera win 7 illegalt är inte särskilt svårt men försöker vara legal. Är det bara att ladda ner en ren iso-fil, sen köra koden på baksidan av datorn?

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1118406...

Har jag förstått det rätt?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av shabik:

Hej hej!
Jag köpte en dator där win7 ingick. Bytte ut hårddisken emot en SSD och körde linux men är lite sugen på att dra tillbaka gamla hårddisken och installera mitt windows 7 LAGLIGT igen. Problemet är att jag aldrig gjort det, att installera win 7 illegalt är inte särskilt svårt men försöker vara legal. Är det bara att ladda ner en ren iso-fil, sen köra koden på baksidan av datorn?

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1118406...

Har jag förstått det rätt?

Jepp, sen när det är installerat så aktiverar du Windows med koden du har på datorn!

Visa signatur

Chassi: BitFenix Merc Beta Moderkort: Asus M5A97 EVO R2.0 970 CPU: AMD FX-8320 @ 4.1 GHz CPU-Kylning: Noctua NH-14S GPU: Asus NVIDIA GeForce GTX760 2048 MB RAM: Kingston HyperX Genesis 8 GB 1600 MHz Nätdelare: Thermaltake Smart Se 730W HDD: 1 TB Seagate Barracuda

Permalänk
Medlem

Guide: Installera Windows 7 och 8 från ett USB-minne http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Det finns direkt länkar till Windows 7 ISO i guiden, och om du vill installera Windows 7 Home Premium Svenska så kan du ladda hem Windows 7 Professional 64Bit Svenska och ta bort ei.cfg filen då är det möjligt att välja Home Premium när du installerar Windows 7.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är med windows 7, men med min gamla acer och vista var det acers version av vistan jag behövde orginal vistan fungerade inte.

edit: Alltså orginal vistan tog inte cd nyckeln

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Medlem

Lösning

Skrivet av shabik:

Hej hej!
Jag köpte en dator där win7 ingick. Bytte ut hårddisken emot en SSD och körde linux men är lite sugen på att dra tillbaka gamla hårddisken och installera mitt windows 7 LAGLIGT igen. Problemet är att jag aldrig gjort det, att installera win 7 illegalt är inte särskilt svårt men försöker vara legal. Är det bara att ladda ner en ren iso-fil, sen köra koden på baksidan av datorn?

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1118406...

Har jag förstått det rätt?

Problemet är att tillverkarna aktiverar via Slic, det kan du inte göra själv så du kan inte köra nyckeln på undersidan av datorn.
Dock går det att lösa ändå, pm:a mig så berättar jag.

Så snubben som skrev att det bara var att köra med nyckeln har ingen koll.

Computer manufacturers that distribute OEM versions of Microsoft Windows and Microsoft application software can use the SLIC to authenticate licensing to the OEM Windows Installation disk and system recovery disc containing Windows software. Systems having a SLIC can be preactivated with an OEM product key, and they verify an XML formatted OEM certificate against the SLIC in the BIOS as a means of self-activating (see System Locked Preinstallation). If a user performs a fresh install of Windows, they will need to have possession of both the OEM key and the digital certificate for their SLIC in order to bypass activation; in practice this is extremely unlikely and hence the only real way this can be achieved is if the user performs a restore using a pre-customised image provided by the OEM. Cracks for non-genuine Windows distributions usually edit the SLIC or emulate it in order to bypass Windows activation.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Och här ser du hur man tar bort allt på hårddisken och gör en helt ren Windows 7 installation https://www.youtube.com/watch?v=hZivYMA2qRA

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Problemet är att tillverkarna aktiverar via Slic, det kan du inte göra själv så du kan inte köra nyckeln på undersidan av datorn.
Dock går det att lösa ändå, pm:a mig så berättar jag.

Så snubben som skrev att det bara var att köra med nyckeln har ingen koll.

Har då aktiverat flera Windows 7 HP licenser där licensen stått undertill på datorn, har inte varit några problem. Så att säga att han har noll koll är väl att ta i lite, sen kan det säkert vara att vissa modeller/tillverkare har någon annan aktiveringsmetod, men på de Acer, ASUS, Toshiba å Lenovo jag aktiverat har det inte varit något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Har då aktiverat flera Windows 7 HP licenser där licensen stått undertill på datorn, har inte varit några problem. Så att säga att han har noll koll är väl att ta i lite, sen kan det säkert vara att vissa modeller/tillverkare har någon annan aktiveringsmetod, men på de Acer, ASUS, Toshiba å Lenovo jag aktiverat har det inte varit något problem.

Om du har rätt media så kan du aktivera dom, men du kan inte ta vilken oem skiva som helst då den inte kommer köpa det.
Och köper den det och du sedan lägger på uppdateringen som ska detektera slicloaders m.m så kommer den anse att din nyckel inte passar just pga missmatch med slic.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Om Windows inte kan aktiveras online kan du aktivera Windows 7 via ett automatiserat telefonsystem http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/activate-windows#1...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Om du har rätt media så kan du aktivera dom, men du kan inte ta vilken oem skiva som helst då den inte kommer köpa det.
Och köper den det och du sedan lägger på uppdateringen som ska detektera slicloaders m.m så kommer den anse att din nyckel inte passar just pga missmatch med slic.

det har varit vanlig oem jag kört med, fungerat utmätkt. Mig veterligen finns det bara en sorts OEM, de man köper i butik och de som finns på MSDN verkar identiska.