SSD - Värt Eller Ovärt?

Permalänk

Min första SSD (Intel G2) spinner som katten i morsans, och den var väl inhandlad sent 2008 eller tidigt 2009, kommer inte riktigt ihåg. Min andra som blev en OCZ, var det lite strul med, och den fick bytas ut p.g.a. Sandforce problemen. Det blev ytterligare ännu en Intel, och den spinner även den som katten efter 3-3,5 år.

Får väl snart byta upp mig, då den tyvärr är alldeles för liten som en C disk i dagsläget.

Jag rekommenderar starkt att införskaffa en SSD, som många nämnt, så finns det ingen uppgraderbar komponent i datorn som ger ett sådant lyft som ett byte till en SSD från en traditionell hårddisk.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Avstängd

Använder bara SSD bortsett från några externa hårddiskar som ligger och skräpar. Hög tillförlitlighet och strömsnålt utöver att de är snabba då såklart.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk

Lite drygt 14 TiB skrivet till denna disk, dvs knappt 1 TiB per månads drift (har varit igång i lite drygt 15 månader) - om jag nu tolkar siffrorna rätt.

SSD känns bra mycket stabilare än vanlig disk. Du eliminerar helt problemet med att disken kan gå sönder av stötar.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Uppe i 3år+ på min äldsta SSD (Intel 320 40GB) som gått mer eller mindre 24/7. Inga issues överhuvudtaget.
Sen har jag 2st Samsung 830 128GB (i mina laptopar) som bara går som tåget, samt ytterligare 2st Samsung 840 Evo 250GB (i min stationära) som rullar än så länge.

Vet att många hade problem som ovan personer säger med några sandforce baserade diskar, där de flesta löstes med firmware uppdatering.

Permalänk
Medlem

Min Intel x25-m G2 är inne på sitt 5e år 24/7 drift. men jag har haft ett antal SSD som gått sönder 2st OCZ som gav upp precis efter 1 år, dvs ingen garanti. Dessa satt i två olika datorer och gick sönder med typ 2 månaders mellanrum.

Sen har jag fått byta ut min Intel 520 240GB en gång också då massa sektorer började gå sönder på den

Så av 6 SSD på 5 år har 3 gått sönder, vilket får anses vara helt okej ändå med tanke på hur mycket dom använts. Min G2a kostade visserligen 2500:- för 80gb när det gick av sig, men det är mitt lätt bästa datorrelaterat inköp någonsin!

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

min crucial m4 har hållt i lite mer än 3 år nu, och jag känner heller ingen vars ssd har gått sönder, så det är nog bara skitsnack du har hört.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Man bör väl dock inte köra torrents på sin ssd om den skall bli gammal. Då dessa små skrivningar är sämre än större block.

Menar du att ha torrentklienten (och därmed .torrent-filer) på SSDn, eller de själva nedladdade filerna?

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

min crucial m4 har hållt i lite mer än 3 år nu, och jag känner heller ingen vars ssd har gått sönder, så det är nog bara skitsnack du har hört.

Min Crucial M4a tyckte livet blev jobbigt efter ~3 år, men min C300 rullar ännu.. Så en av mina 5 SSDs har gått sönder på typ 4 år?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Har en hyfsat gammal Intel ssd som i skrivande stund rullat 16615 timmar, och rullar fortfarande på bra. Så skulle väl inte påstå att de gå sönder så fort.. om du inte har otur!

Och om du köper en ssd kommer du märka en väldig skillnad!

Visa signatur

-Citera för svar-

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalln:

Hejsan.

Har ett bra tag nu funderat över att köpa en SSD-Hårddisk. Har hört från en massa folk att dom pajar efter 1-2 år. Äre sant? Jag vet att min brorsas ny byggda dator som han byggde för ungefär 1-2år sen, o där har hans SSD gått sönder i Januari-Februari. så den hållde i ungefär 1,5 år. Han har endast använt den för OS. Har SSD-hårddiskarna blivit mer "hållbara" eller är dessa så kallade "Hybrid"-diskar någonting att ha?

Jag ser absolut ingen anledning att köpa en ny SSD vartannat år.
Vad tycker ni om detta?

Hälsa dom du hört det från att dom är bra korkade.
Min äldsta ssd är 5 år och dom andra 5 är mellan 1-4 år och ingen har haft någon issue.
Det är alltid värt att ha en ssd, mekaniska diskar använder jag endast för lagring och allt annat ligger på ssd.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Personligen skulle jag inte bygga något dator system utan en SSD för operativet idag, även om jag har en probook med en mekanisk 500GB WD disk i ännu..

Min stationära har dock kört samsung 830 256 GB och Intel 520 256GB i runt 1,5 år tillsammans med 3 stycken mekaniska diskar och det har påverkat prestandan väldigt possitivt.

Bara jag får tummen ur ska jag se till och lägga in ytterligare en SSD och köra os på en 840 EVO 500 GB.

Ändå körde jag mekaniska diskar rätt länge för jag har ok med minne i datorn och så stängde jag aldrig av datorn på den tiden samt körde cache och sånt mot den snabbaste disken och partitionen. En SSD i rätt prestanda är dock oslagbart med känslan av rapphet. I en laptop är ju även den känslan att veta att om jag "råkar" stöta till datorn lite så kanske det inte är hela värden på samma sätt som det är med och stöta till en 2,5" mekanisk disk.

Permalänk
Medlem

Utan Ssd så kan vi lika gärna gå tebax till stenåldern

Visa signatur

/3900x/i7 4790k/3400g/xeon 5670 x2 32gb ram...EVGA GeForce GTX 1070ti/3070 8GB SC ACX...evga supernova 850w g2
Corsair 200r...noctuna ub9

Permalänk
Medlem

Köpte min Intel G2 2009 och den rullar på fint än efter snart 5 år. Kommer aldrig mer gå tillbaka till HDD.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Har 10 SSD varav min äldsta är en Intel X25-G2 och ingen har gått sönder.

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalln:

SSD - Värt Eller Ovärt?

Hejsan.

Har ett bra tag nu funderat över att köpa en SSD-Hårddisk. Har hört från en massa folk att dom pajar efter 1-2 år. Äre sant? Jag vet att min brorsas ny byggda dator som han byggde för ungefär 1-2år sen, o där har hans SSD gått sönder i Januari-Februari. så den hållde i ungefär 1,5 år. Han har endast använt den för OS. Har SSD-hårddiskarna blivit mer "hållbara" eller är dessa så kallade "Hybrid"-diskar någonting att ha?

Jag ser absolut ingen anledning att köpa en ny SSD vartannat år.
Vad tycker ni om detta?

Om du är paranoid angående kvalitet så köp en Samsung 850 Pro den har 10års garanti!

Det är absolut värt att ha en SSD, min dator startar upp på ungefär 15 sekunder.
Med en min gamla dator med hårddisk tog det säkert 2min innan windows blev andvändbart och allt hade startat, det är en ordentlig skillnad.

Permalänk
Medlem

Äger 5 st ssd , älsta är intel x-25 ngt. Haft ssd i 4-5 år , aldrig haft problem.

Bara kört med intel och samsung

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

SSD är det bästa man kan uppgradera sin rigg med, köp samsung!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem

Hade aldrig klarat mig utan SSD även fast de gett sig efter ett halvår Lätt bästa uppgraderingen man kan göra om man sitter på en mekanisk disk, skillnaden är som natt och dag.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalln:

Hejsan.

Har ett bra tag nu funderat över att köpa en SSD-Hårddisk. Har hört från en massa folk att dom pajar efter 1-2 år. Äre sant? Jag vet att min brorsas ny byggda dator som han byggde för ungefär 1-2år sen, o där har hans SSD gått sönder i Januari-Februari. så den hållde i ungefär 1,5 år. Han har endast använt den för OS. Har SSD-hårddiskarna blivit mer "hållbara" eller är dessa så kallade "Hybrid"-diskar någonting att ha?

Jag ser absolut ingen anledning att köpa en ny SSD vartannat år.
Vad tycker ni om detta?

Har haft otur att en SSD gick sönder efter 5 månader, var en corsair force 3. Men annars har det annars varit bara OCZ som haft störst problem. Den jag har nu har rullat på fint en samsung pro (sitter en intel i andra datorn som rullat på med).

Hybriddiskar är både dyra och du får samma sak med en HDD och en ssd i samma burk till bättre prestanda.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Hade aldrig klarat mig utan SSD även fast de gett sig efter ett halvår Lätt bästa uppgraderingen man kan göra om man sitter på en mekanisk disk, skillnaden är som natt och dag.

Personligen tycker jag inte att det är en stor skillnad på dag o natt. Så dåligt exempel

Permalänk
Medlem

Corsair Force GT 120 GB är tre år, kanske lite mer. Ett 15-tal omformateringar. Inga problem alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

Som alltid så finns det bättre och sämre märken när det gäller ssd:er, tittar man på den returstatistik som finns så ser man att håller man sig till samsung (och i viss mån intel) så är det bra odds på att den håller bättre än en genomsnittlig hårddisk.

Samsung har legat på 0,54% och 0,28% senaste halvåren, att jämföra med en genomsnittlig hårddisk som legat på 0,97% och 1,07%. Siffrorna kommer från en stor fransk återförsäljare och gäller diskar i åldersspannet 6 månader -> 1 år.

Om man däremot köpt en disk från ocz så ser siffrorna ut såhär: 5,66% och 2,27%. vid någon av sammanställningarna (2 ggr/år) så var ocz uppe över 7%. Kort sagt så är det stor variation mellan märken när det gäller hållbarhet på ssd:er.

Källa: http://www.hardware.fr/articles/920-7/ssd.html

Permalänk

SSD är nog en riktigt god investering. Jag rankar mitt SSD köp högre än det senaste grafik kortet jag köpte.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Ni har övertgat mig att köpa en SSD.
Hade tänkt en Samsung 840 EVO 120GB, den har fått bra omdömen och många har sagt att det är ett bra märke. Kommer endast att använda Windows och Diablo på SSD:en.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte det är ovärt men överskattat med SSD. Märks ju men mest vid booten.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Din bror drog ner torrents på SSD då dör den rätt fort.

Sen ska man ALDRIG defragmentera en SSD

Gör man ej detta så håller en SSD länge..

Har haft en i 3 år nu och den ligger på 99% lifetime

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anti1oop:

Jag tycker inte det är ovärt men överskattat med SSD. Märks ju men mest vid booten.

Fel det märks även vid program starter osv

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Och det märks även vid spel när objekt ska laddas så går det betydligt fortare och mindre popups.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalln:

Tack för alla svar!
Ni har övertgat mig att köpa en SSD.
Hade tänkt en Samsung 840 EVO 120GB, den har fått bra omdömen och många har sagt att det är ett bra märke. Kommer endast att använda Windows och Diablo på SSD:en.

Låter som ok val. även om 120GB blir lite segt (inte märks tydligt). Blir så när det är mindre minnesceller på ytan.

Denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2074414 är något bättre. Bättre IOPS och vet när jag fick problem med en SSD var för seg.

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1178828-ssd-crucia...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Låter som ok val. även om 120GB blir lite segt (inte märks tydligt). Blir så när det är mindre minnesceller på ytan.

Denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2074414 är något bättre. Bättre IOPS och vet när jag fick problem med en SSD var för seg.

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1178828-ssd-crucia...

Jo, men jag vill inte spendera mer än 700-800spänn då jag har en budget för mat, klädet o dylikt.
Och även om det kanske tar 5-10 sekunder längre tid att starta upp windows, well fine let it be.
Har råd att köpa en ny SSD var tredje år om den nu skulle bli seg eller dö efter garantin.