Trasig ROM för 670, kan inte flasha tillbaka. Error preserving Inforom Image.

Permalänk
Medlem

Trasig ROM för 670, kan inte flasha tillbaka. Error preserving Inforom Image.

Hej!

För inte så länge sedan så köpte jag en 670 på forumet här (EVGA GeForce GTX 670) som jag hade tänkt använda i SLI tillsammans med mitt andra kort ASUS GeForce GTX 670 2GB DirectCU Mini. Kortet fungerade utmärkt ensamt men i SLI så stötte jag tyvärr på stora problem. I spel som The Witcher 2 så får jag konstant en massa vitt flimmer på skrämen.
Jag har försökt med allt jag kan tänka mig för att komma åt detta problem. Jag har kollat spänningen (OCZ ZT 750W bör ju räcka), installerat om drivrutiner, uppdaterat vBIOS, Moderkortets BIOS, köpt ny SLI brygga samt att höja volten och flyttat runt på frekvenser i EVGA Precision. Det var inte förens jag klockade ned EVGA kortet med 230 Mhz som flimmeret försvann, men då såklart med en rätt så stor och irriterande prestandamiss.
I ett sista försök att få någon sorts sammarbete mellan korten så tänkte jag prova att flasha om EVGA kortet till det övre ASUS kortet. Då jag flashat om ett antal grafikkort även till trasiga ROMs tidigare så borde det ju bara vara att rulla tillbaka var min tanke.
Problemet är bara att kortet totalvägrar att flashas sedan jag bytte ROM till det övre kortet.
Dessa resultat får jag när jag kör nvflash:
nvflash_windows_5.164>nvflash -check

NVIDIA Firmware Update Utility (Version 5.164)

Adapter: GeForce GTX 670 (10DE,1189,1043,8455) H:--:NRM B:02,PCI,D:00,F:00

The display may go *BLANK* on and off for up to 10 seconds during access to the
EEPROM depending on your display adapter and output device.

Identifying EEPROM...
EEPROM ID (C8,4012) : GD GD25Q20 2.7-3.6V 2048Kx1S, page

nvflash_windows_5.164>nvflash -r

NVIDIA Firmware Update Utility (Version 5.164)

Adapter: GeForce GTX 670 (10DE,1189,1043,8455) H:--:NRM B:02,PCI,D:00,F:00

The display may go *BLANK* on and off for up to 10 seconds during access to the
EEPROM depending on your display adapter and output device.

Identifying EEPROM...
EEPROM ID (C8,4012) : GD GD25Q20 2.7-3.6V 2048Kx1S, page
Setting EEPROM software protect setting...
Remove EEPROM write protect complete.

Update display adapter firmware?
Press 'y' to confirm (any other key to abort):
The display may go *BLANK* on and off for up to 10 seconds or more during the up
date process depending on your display adapter and output device.

Identifying EEPROM...
EEPROM ID (C8,4012) : GD GD25Q20 2.7-3.6V 2048Kx1S, page
Error preserving Inforom Image.

ERROR: Failed to merge Inforom image.

Kortet i sig "fungerar" för tillfället, men presterar fruktansvärt dåligt och klockar inte upp sig ovanför 300Mhz gränsen vilket gör det oanvändbart.

Finns det någon som stött på detta medelande innan eller har någon idé om hur man kan nollställa kortet? Eller är det bara att dra svansen mellan bena?
Tacksam för svar!

Mitt system är följande:
OS: Windows 7 SP1 x64
CPU: Intel i7 2600k
RAM: 12GB 1300Mhz
PSU: OCZ ZT 750W
MB: MSI P67A-GD65

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Medlem

Börja titta längst ner på denna sida: http://forum.techinferno.com/nvidia-video-cards/printfriendly...
Där finns några saker du kan prova.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av synapz:

Börja titta längst ner på denna sida: http://forum.techinferno.com/nvidia-video-cards/printfriendly...
Där finns några saker du kan prova.

Tackar för hjälpen!
Efter att ha installerat Windows 8 och bråkat en del med det patchade verktyget så lyckades jag patcha båda korten och därefter så gick det att flasha tillbaka backup ROMen till EVGA kortet. Tycker det är väldigt tråkigt att Asus valt att låsa ned verktyget såpass att endast ett fåtal utav deras UEFI moderkort är acceptabla eller så stänger det av sig självt, stor minuspoäng där och därtill att ROMen från början förstör för nvflash.
Prestandamissen i det här fallet är lite av en nål i ögat men det kan jag leva med.
Den enda boven kvar är möjligtvis Moderkortet om det inte är så att grafikkortet är smått defekt på SLI punkten.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]