Varför kommer jag inte åt diskarna inkopplade på routern i Win8?

Permalänk
Medlem

Varför kommer jag inte åt diskarna inkopplade på routern i Win8?

Så... Skumt problem...

Slängde nyligen ihop en ny dator och kör för första gången Windows 8(.1) - tidigare Windows 7 Ultimate.
Jag har sedan tidigare en router (Thomson TG789vn) som Telia så snällt håller mig med. Denna agerar väldigt förenklad NAS tillsammans med två stycken 2TB-diskar.
Detta för att jag ska slippa behöva ha datorn igång om jag skulle känna för att titta på film genom Boxeen.

Det har funkat klockrent fram tills den nya datorn/nya OS-installationen - nu fungerar det bara halvt.
Halvt såtillvida att jag fortfarande kommer åt diskarna från Boxeen, men jag kan inte lägga över någonting från datorn.

Går jag in under Nätverk så finns det fortfarande "DATORN" och "THOMSON". Om jag försöker expandera den senare så fungerar detta också, men det går ohyggligt långsamt!
Efter att ha sett det gröna statusfältet i ovankant sakta sega sig mot höger så dyker dock "Disk_a1" och "Disk_b1", men där tar det roliga stopp.
Försöker jag klicka på någon av dessa så börjar "det gröna" sakta röra sig åt höger igen för att avbrytas med ett:

\\THOMSON\Disk_b1 är inte tillgänglig. Kanske har du inte behörighet att använda den här resursen. Be serverns administratör om hjälp.

Det angivna nätverksnamnet är inte längre tillgängligt.

Den första raden får mig att tänka att det är någonting med rättigheter, men dessa borde rimligtvis styras från routern - och där har jag inte gjort några ändringar.
Den andra raden får mig istället att känna att det blir någon slags Timeout.

Försöker jag logga in på 192.168.1.1 i webbläsaren för att göra inställningar så står den också och tuggar "väntar på...", utan att någonsin få fram routerns inställningssida.
Pingar jag däremot samma IP så får jag svar direkt.

Såatte... Vad kan vara fel? Vad har jag inte tänkt på?

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Har du provat att starta om din oSmarta router?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har du provat att starta om din oSmarta router?

Jodå, den osmarta routern är omstartad utan större (någon) framgång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Du kanske borde byta IP-adress nu... (inget hot)

Permalänk
Medlem

Datorn är så våldsamt tom för stunden, så jag känner mig inte särskilt hotad.
Är däremot lite oklar över vad inlägget egentligen tillförde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swagger McJagger:

Du kanske borde byta IP-adress nu... (inget hot)

Varför då och vilken IP-adress då?

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av floppa:

Så... Skumt problem...

Slängde nyligen ihop en ny dator och kör för första gången Windows 8(.1) - tidigare Windows 7 Ultimate.
Jag har sedan tidigare en router (Thomson TG789vn) som Telia så snällt håller mig med. Denna agerar väldigt förenklad NAS tillsammans med två stycken 2TB-diskar.
Detta för att jag ska slippa behöva ha datorn igång om jag skulle känna för att titta på film genom Boxeen.

Det har funkat klockrent fram tills den nya datorn/nya OS-installationen - nu fungerar det bara halvt.
Halvt såtillvida att jag fortfarande kommer åt diskarna från Boxeen, men jag kan inte lägga över någonting från datorn.

Går jag in under Nätverk så finns det fortfarande "DATORN" och "THOMSON". Om jag försöker expandera den senare så fungerar detta också, men det går ohyggligt långsamt!
Efter att ha sett det gröna statusfältet i ovankant sakta sega sig mot höger så dyker dock "Disk_a1" och "Disk_b1", men där tar det roliga stopp.
Försöker jag klicka på någon av dessa så börjar "det gröna" sakta röra sig åt höger igen för att avbrytas med ett:

\\THOMSON\Disk_b1 är inte tillgänglig. Kanske har du inte behörighet att använda den här resursen. Be serverns administratör om hjälp.

Det angivna nätverksnamnet är inte längre tillgängligt.

Den första raden får mig att tänka att det är någonting med rättigheter, men dessa borde rimligtvis styras från routern - och där har jag inte gjort några ändringar.
Den andra raden får mig istället att känna att det blir någon slags Timeout.

Försöker jag logga in på 192.168.1.1 i webbläsaren för att göra inställningar så står den också och tuggar "väntar på...", utan att någonsin få fram routerns inställningssida.
Pingar jag däremot samma IP så får jag svar direkt.

Såatte... Vad kan vara fel? Vad har jag inte tänkt på?

Tack på förhand!

Dold text

Nu var det ett tag sedan jag körde med den routern men det är inte så att diskarna måste ha fat32 som filsystem?

Edit: läste inte att det hade fungerat tidigare, my bad

Skrivet av Swagger McJagger:

Du kanske borde byta IP-adress nu... (inget hot)

Det är inte hans externa ip som han postade

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Swagger McJagger:

Du kanske borde byta IP-adress nu... (inget hot)

Måste säga att jag är lite besviken på att det inte kommer någon reply. Nåja. Jag överlever...

Tack! Ska kika igenom denna när jag får lite tid över!