Permalänk
Medlem

AOC q2770Pqu har ju i princip allt, dessutom till ett mycket behagligt pris! EIZO EV2736 har möjligen något bättre filter mot IPS-glow och lite bättre garanti. Själv har jag en av varje och tycker även om färgerna på AOCn bättre då den har en native whitepoint som är lite närmare 6500 medans EIZOn är mer blå i tonen före kalibrering. Annars väsentligen identisk bildpanel. Båda är fria från PWM-flimmer samt störande anti-glare coating. Går dessutom att sänka brightness till behagliga nivåer kvällstid, fick lämna tillbaka en asus-skärm då lägsta brightness ändå gav ca 140 cd/m2 vilket var på tok för ljust för mig.

Phillips har fortfarande PWM-flickering, detsamma gäller för många modeller från ASUS & samsung, DELL har många beklagat sig över här i forumet beträffande backlight-bleed och diverse andra defekter. BenQ har förvisso 2710PT (IPS) men den är istället dyrare och jag finner inga fördelar jfr med AOC Q2770PQU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av windblownsnow:

AOC q2770Pqu har ju i princip allt, dessutom till ett mycket behagligt pris! EIZO EV2736 har möjligen något bättre filter mot IPS-glow och lite bättre garanti. Själv har jag en av varje och tycker även om färgerna på AOCn bättre då den har en native whitepoint som är lite närmare 6500 medans EIZOn är mer blå i tonen före kalibrering. Annars väsentligen identisk bildpanel. Båda är fria från PWM-flimmer samt störande anti-glare coating. Går dessutom att sänka brightness till behagliga nivåer kvällstid, fick lämna tillbaka en asus-skärm då lägsta brightness ändå gav ca 140 cd/m2 vilket var på tok för ljust för mig.

Phillips har fortfarande PWM-flickering, detsamma gäller för många modeller från ASUS & samsung, DELL har många beklagat sig över här i forumet beträffande backlight-bleed och diverse andra defekter. BenQ har förvisso 2710PT (IPS) men den är istället dyrare och jag finner inga fördelar jfr med AOC Q2770PQU.

Hur är denna för spel?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

60Hz ;), nä men den funkar utmärkt, lirar själv CS GO, är ifs ingen proffs men no problemo här iaf.

Skrivet av Red Beaver:

Hur är denna för spel?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Skrivet av KiXeR:

Plus mest fel för pengarna oxå, blb, pixelfel osv och dessutom utan garanti, lyx.

Äger du en?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonte6950:

Ser inget bra svar för behov


"As you have probably gathered by now, there is no single type of LCD that is good at everything. What panel type you choose must be a compromise based on how you use the monitor. Gamers will generally be happy with TN panels and their exceptional response time. Photographers and graphic designers should buy an IPS monitor instead."

TN Vs. IPS Vs. VA

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Måste man? räcker det inte att läsa i tråden för skärmen?

Skrivet av xGreenRed:

Äger du en?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KiXeR:

Måste man? räcker det inte att läsa i tråden för skärmen?

Det räcker även med att tänka för att förstå att det inte finns någon garanti

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av windblownsnow:

AOC q2770Pqu har ju i princip allt, dessutom till ett mycket behagligt pris! EIZO EV2736 har möjligen något bättre filter mot IPS-glow och lite bättre garanti. I Själv har jag en av varje och tycker även om färgerna på AOCn bättre då den har en native whitepoint som är lite närmare 6500 medans EIZOn är mer blå i tonen före kalibrering. Annars väsentligen identisk bildpanel. Båda är fria från PWM-flimmer samt störande anti-glare coating. Går dessutom att sänka brightness till behagliga nivåer kvällstid, fick lämna tillbaka en asus-skärm då lägsta brightness ändå gav ca 140 cd/m2 vilket var på tok för ljust för mig.

Phillips har fortfarande PWM-flickering, detsamma gäller för många modeller från ASUS & samsung, DELL har många beklagat sig över här i forumet beträffande backlight-bleed och diverse andra defekter. BenQ har förvisso 2710PT (IPS) men den är istället dyrare och jag finner inga fördelar jfr med AOC Q2770PQU.

Tack för ditt inlägg! Tittade upp skärmen noga och den verkar riktigt bra! Är van med IPS 5ms 60hz och märker inte av några eftersläp. Skärmen har också fått riktigt bra recensioner! Blir en sån tack priset med.. Sinnes!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem

Ett tips är att handla från t.ex. net-on-net så är det aldrig några bekymmer att nyttja ångerrätt / öppet köp även om man har packat upp skärmen så kan man själv se om man blir nöjd.

Permalänk
Medlem

Har nu beställt en AOC Q2770Pqu! Kommer antagligen få den på tisdag! Återkommer med synpunkter

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

Har nu beställt en AOC Q2770Pqu! Kommer antagligen få den på tisdag! Återkommer med synpunkter

Kommer nog också beställa en, men hade uppskattat lite mer feedback hur den är att spela på. Kör fps mestadels, typ BF4, ingen seriös nivå.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Har även jag beställt en och kommer återkomma med feedback enligt min egen erfarenhet.

Beställde dock ifrån Komplett då det har snabbare leveranstid jämfört med NetOnNet, får man problem med dom ifall man reklamerar p.g.a. pixelfel etc. alternativt "ångrar sig"?

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Kommer nog också beställa en, men hade uppskattat lite mer feedback hur den är att spela på. Kör fps mestadels, typ BF4, ingen seriös nivå.

Den ska vara helt okej att spela på har jag läst! Men om du är van med 120hz supersnabb TN panel så är det nog inget för dig. För den vanliga gamern så kommer man inte märka något!

Som sagt har beställt en och får den nog på tisdag. Återkommer då med feedback om du vill veta mer :)!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

Den ska vara helt okej att spela på har jag läst! Men om du är van med 120hz supersnabb TN panel så är det nog inget för dig. För den vanliga gamern så kommer man inte märka något!

Som sagt har beställt en och får den nog på tisdag. Återkommer då med feedback om du vill veta mer :)!

Är van med en BENQ 24"-nånting, som var rätt populär här för några år sen. 75 hz på den tror jag

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Skrivet av Red Beaver:

Kommer nog också beställa en, men hade uppskattat lite mer feedback hur den är att spela på. Kör fps mestadels, typ BF4, ingen seriös nivå.

Vad exakt ska du med den feedbacken till?
Är du enäggstvilling med alla andra här på forumet eller hur tänkte du?

Är du verkligen känslig mot eftersläpningar får du väl ta och lägga lite tid på att läsa recensioner på de sajter som faktiskt testar responstider istället för att fiska efter snabba, intetsägande svar här. Istället för att förvänta dig att andra ska göra allt jobb åt dig.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Kommer nog också beställa en, men hade uppskattat lite mer feedback hur den är att spela på. Kör fps mestadels, typ BF4, ingen seriös nivå.

Skrivet av Red Beaver:

Är van med en BENQ 24"-nånting, som var rätt populär här för några år sen. 75 hz på den tror jag

Aha det nog går bra! AOCen ska gå att klocka med! 75hz ska nog gå utan problem

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viliktotr:

Jag skulle verkligen vilja ha en skärm med 1920x1200 pixlar, 16:10 format är underbart att jobba i. Vill inte hijacka din tråd men tror du skulle gilla 16:10 bildformatet

16:10??

Har dinosaurien något mer att säga?

Har du häst och vagn att erbjuda istället för bil när du ändå är igång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

Aha det nog går bra! AOCen ska gå att klocka med! 75hz ska nog gå utan problem

Nope, överklockar du kommer AOC'n bara skippa det övriga bilderna har jag läst på en recension.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Skrivet av KiXeR:

Måste man? räcker det inte att läsa i tråden för skärmen?

De felen som ofta uppstår är få döda pixlar (oftast 1, ibland 2). BLB är något som var vanligt, men inte är lika mycket numera.
Någon riktig garanti är det inte, men handlar du med någon bättre säljare så fixar de sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

Nope, överklockar du kommer AOC'n bara skippa det övriga bilderna har jag läst på en recension.

Jasså? Länk?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

Jasså? Länk?

Kika på Display Modes.
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/aoc_q2770pqu.htm

Alternativt finns det en direktlänk här fast allt blir väldigt stort om du använder denna länk.
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/content/aoc_q2770pqu.htm#...

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

Det var ju det jag sa, du får en del fel på köpet annars hade inte skärmarna varit så billiga. Den viktiga faktorn är ändå garantin som du förlorar och dessutom så slipper du skicka tillbaka skärmen till Kina om du köper en skärm här i Svedala.

Skrivet av xGreenRed:

De felen som ofta uppstår är få döda pixlar (oftast 1, ibland 2). BLB är något som var vanligt, men inte är lika mycket numera.
Någon riktig garanti är det inte, men handlar du med någon bättre säljare så fixar de sånt.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Skrivet av KiXeR:

Det var ju det jag sa, du får en del fel på köpet annars hade inte skärmarna varit så billiga. Den viktiga faktorn är ändå garantin som du förlorar och dessutom så slipper du skicka tillbaka skärmen till Kina om du köper en skärm här i Svedala.

Du behöver inte få ett fel, min är felfri enligt mig.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Remmer:

16:10??

Har dinosaurien något mer att säga?

Har du häst och vagn att erbjuda istället för bil när du ändå är igång?

Jag föredrar också 16:10... Varför skulle det vara så konstigt?

De extra pixlarna på höjden man får är guld värda ibland.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Jag föredrar också 16:10... Varför skulle det vara så konstigt?

De extra pixlarna på höjden man får är guld värda ibland.

Jag håller med. Dock får man ju inga extra pixlar om man går från 2560x1440 till 1920x1200 utan 240px färre på höjden (och 640px färre på bredden). Från 2560x1440 till 2560x1600 däremot, men då får man också gå upp till 30 tum och betala närmare 10 000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remmer:

16:10??

Har dinosaurien något mer att säga?

Har du häst och vagn att erbjuda istället för bil när du ändå är igång?

What?

Jag tror att de flesta till och med helst vill ha 4:3 om de fick välja. Det är ju pixlarna på höjden som är viktigt, man vill ju knappast vrida huvudet ur led när man ska läsa text, men det är man ju tvungen till nu när tillverkare plattar till skärmarna och drar ut dem på bredden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

Kika på Display Modes.
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/aoc_q2770pqu.htm

Alternativt finns det en direktlänk här fast allt blir väldigt stort om du använder denna länk.
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/content/aoc_q2770pqu.htm#...

Det där kändes ju inte sådär jätte great! Hoppas det funkar bra ändå

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av snajk:

Jag håller med. Dock får man ju inga extra pixlar om man går från 2560x1440 till 1920x1200 utan 240px färre på höjden (och 640px färre på bredden). Från 2560x1440 till 2560x1600 däremot, men då får man också gå upp till 30 tum och betala närmare 10 000.

Självklart jämför jag inte 1200p med 1440p, utan 1600p och 1440p Jag hade aldrig valt 1200p på en 27":are.

Sen är det verkligen helt galet att det finns så mycket 27":are med 16:9 till vettiga priser, men inte en enda 16:10-skärm. Att de 160 pixlarna extra ska kosta så nedrans mycket.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

Det där kände sju inte sådär jätte great! Hoppas det funkar bra ändå

Du köpte väl inte skärmen för att köra den i högre än 60Hz? ^^

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

Du köpte väl inte skärmen för att köra den i högre än 60Hz? ^^

Nja det var inte det som var poängen men det är alltid kul med mer HZ! Är ute efter 1440P, den fina panelen och höj/sänk etc!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless