Permalänk
Medlem

Vilka drivrutiner ska jag ha?

Hej!
Har precis installerat min dator och nu undrar jag hur jag ska veta vilka drivrutiner jag ska ha, eller mer specifikt vilka nätverksdrivrutiner jag ska ha. Som det är nu kommer jag inte ens ut på internet. Har dock tillgång till att ladda ner drivrutinerna till en annan dator och flytta över och ja..
Vet att det finns en del gratisprogram som kan ta reda på vad man behöver och installera det men kan inte få tag i det heller nu i och med att jag inte får något internet. Och jag vet ju inte vad jag har för nätverkskort eller nåt sånt såhär i huvet.. eller är det moderkortet det handlar om? Ähh jag har ingen aning

Mvh nybörjare

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm

Permalänk
Medlem

Har du byggt egen eller köpt en färdigmonterad? I båda fallen borde du ha fått en skiva med drivrutiner och där i ska nätverks drivers finnas sätt i skivan välj ut den o installera, ifall du kör trådlöst så ladda ner rätt drivrutin till din trådlösa och för över.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Har du byggt egen eller köpt en färdigmonterad? I båda fallen borde du ha fått en skiva med drivrutiner och där i ska nätverks drivers finnas sätt i skivan välj ut den o installera, ifall du kör trådlöst så ladda ner rätt drivrutin till din trådlösa och för över.

Skulle inte rekommendera skivan då det finns risk för att dom versionerna inte är up to date, d e d så bättre att ladda ner direkt från tillverkarens hemsida så du får senaste drivers för att slippa framtida problem, desamma gäller grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Har byggd den "själv", över åren.. vet inte vart jag har skivor osv.. men asså hur vet jag ens vad för drivrutiner jag ska ladda ner? Det är det som är mitt problem.. kan ju inte på måfå leta efter random nätverksdrivrutiner utan att veta vad jag har. Det måste ju finnas nåt sätt att ta reda på det?

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afsky:

Har byggd den "själv", över åren.. vet inte vart jag har skivor osv.. men asså hur vet jag ens vad för drivrutiner jag ska ladda ner? Det är det som är mitt problem.. kan ju inte på måfå leta efter random nätverksdrivrutiner utan att veta vad jag har. Det måste ju finnas nåt sätt att ta reda på det?

Starta den, kolla vilket moderkort du har? Annars kanske det finns någon inställning i BIOS. Det fanns det på min kompis MB. Ethernet drivrutinerna var sparade där någonstans. Dock upptäckte vi detta självklart efter vi hade hämtat dem från extern källa

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afsky:

Har byggd den "själv", över åren.. vet inte vart jag har skivor osv.. men asså hur vet jag ens vad för drivrutiner jag ska ladda ner? Det är det som är mitt problem.. kan ju inte på måfå leta efter random nätverksdrivrutiner utan att veta vad jag har. Det måste ju finnas nåt sätt att ta reda på det?

Installera http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html och finns en flik där du ser vad ditt moderkort heter Sen kan jag länka drivers. Bättre från nätet än buggiga från en cd.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afsky:

Har byggd den "själv", över åren.. vet inte vart jag har skivor osv.. men asså hur vet jag ens vad för drivrutiner jag ska ladda ner? Det är det som är mitt problem.. kan ju inte på måfå leta efter random nätverksdrivrutiner utan att veta vad jag har. Det måste ju finnas nåt sätt att ta reda på det?

Om det är det interna nätverkskortet på moderkortet så har moderkortstillverkaren drivrutinerna på sin hemsida, leta bara rätt på ditt mobo i deras lista och klicka på support/downloads så borde du få en lista över aktuella drivrutiner.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Om det är det interna nätverkskortet på moderkortet så har moderkortstillverkaren drivrutinerna på sin hemsida, leta bara rätt på ditt mobo i deras lista och klicka på support/downloads så borde du få en lista över aktuella drivrutiner.

Okej tack var det jag funderade över om det var moderkortet eller om det var ett separat nätverkskort. Flera år sen jag byggde ihop datorn med en vän som gjorde det mesta så kom inte ihåg ;D

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm

Permalänk
Skrivet av Afsky:

Okej tack var det jag funderade över om det var moderkortet eller om det var ett separat nätverkskort. Flera år sen jag byggde ihop datorn med en vän som gjorde det mesta så kom inte ihåg ;D

Kolla där du stoppat in nätverkskabeln så vet du iallafall om den sitter i ett nätverkskort eller i moderkortet.

Permalänk
Medlem

ifall han kör med skiva så kan han efter det att han kommer ÅT internet uppdatera, ibland får man läsa lite extra.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afsky:

Okej tack var det jag funderade över om det var moderkortet eller om det var ett separat nätverkskort. Flera år sen jag byggde ihop datorn med en vän som gjorde det mesta så kom inte ihåg ;D

Läs det jag skrev så och titta vart du satte i nätverkskabeln på baksidan av datorn. Info för eventuellt nätverkskort hittar du i kontrollpanelen och nätverk>nätverk och delningscenter till vänster "ändra inställningar för nätverkskort" om du kör windows 7 eller win 8 (tror vista kör liknande med).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Läs det jag skrev så och titta vart du satte i nätverkskabeln på baksidan av datorn. Info för eventuellt nätverkskort hittar du i kontrollpanelen och nätverk>nätverk och delningscenter till vänster "ändra inställningar för nätverkskort" om du kör windows 7 eller win 8 (tror vista kör liknande med).

Ahh okej! Det sitter i moderkortet. Men bra att veta vart jag kan kolla upp det! Tack för all hjälp

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm

Permalänk
Medlem

Eh ja. Sen är bara frågan vilka andra drivrutiner jag ska ha lol. Hoppas någon vill vara vänlig och berätta vad som behövs Alltså mer typ, vilka komponenter i datorn behöver drivrutiner? Har inget ljudkort så det är lugnt. Men grafikkortsdrivers behövs ju, så mycket vet jag. (Förhoppningsvis kommer Windows 7 aero fixas med det?) Men behöver hårddiskarna några drivrutiner..? Läste någonstans om någon SATA drivrutin eller nåt.. Och behöver jag någon usb drivrutin? Minns att jag fixade det till min bärbara men då laddade jag bara ner allt för den modellen så.. RAM minnena behöver väl inga drivrutiner i guess..? Annat att tänka på? *hashtag noob*

Edit: Har alltså inga skivor eller nåt så inga "Mata bara in skivan" svar tack

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm

Permalänk
Medlem

Från hemsidan för moderkortet laddar du ner Chipset, LAN, Audio (du har väl ljud på moderkortet även om du inte har separat ljudkort?), SATA samt USB om du har USB3.
Och från amd eller nvidia laddar du ner drivers för ditt grafikkort.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Från hemsidan för moderkortet laddar du ner Chipset, LAN, Audio (du har väl ljud på moderkortet även om du inte har separat ljudkort?), SATA samt USB om du har USB3.
Och från amd eller nvidia laddar du ner drivers för ditt grafikkort.

Okej! Har USB 2.0 och fanns inga USB drivers på sidan så antar att det inte behövs då Tack!

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afsky:

Okej! Har USB 2.0 och fanns inga USB drivers på sidan så antar att det inte behövs då Tack!

Nej USB2 fixar Windows själv om man inte har någon väldigt obskyr kontroller.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Nej USB2 fixar Windows själv om man inte har någon väldigt obskyr kontroller.

Ok!

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm