Permalänk

Dator som router

Jag ska göra om systemet jag har just nu här hemma då routern inte klarar av trycket.

Det är en dator som alltid står igång här med core 2 quad processor och 4GB ram. Datorn använder sig utav Windows 7.
Det finns en switch av bättre typ.

Kan man på något sätt använda datorn som router eller liknande så att man slipper använda sig utav en router och att denna dator hanterar hela DHCP-server funktionen och allt som behövs runtomkring med ett smidigt program.

Sedan har jag ett behov av enklare trådlöst, går det att använda den gamla routern då och stänga av NAT och DHCP och bara använda w-lanet så att alla datorer hamnar på samma nätverk?

Permalänk
Medlem

Nånstans måste du NATa, det är inget du kan göra i din windows-burk. Om du ska använda en dator rekommenderar jag Pfsense, men då kan du inte köra nåt annat operativsystem på den samtidigt, du kommer också förmodligen behöva två nätverkskort.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

Du kan använda en PC med två nätverkskort och rätt mjukvara som en kraftfull router.

Dock är den maskinen du har kanske lite overkill och drar onödigt mycket ström för uppgiften, så det kan bli billigare i längden för dig att köpa en färdig router direkt, det kostar en slant men din PC drar ström för rätt mycket pengar per år också.

Har själv använt t ex en 486a på 33Mhz för en enklare ADSL uppkoppling, samt lite andra maskiner som PII etc, då med Freesco mjukvara på diskett, detta är ett tag sedan men fungerade bra för NAT etc.

De linux/bsd baserade historierna som finns är mycket kraftfulla verktyg om du skall bygga egen router och har speciella krav.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Okej, då får jag nog köpa en router av bättre kvalitet ändå då. Vilken skulle ni rekommendera ifall man har ett 250/50 bredband? Det trådlösa är inte så viktigt men den ska ha hög Throughput och helst inte vara allt för dyr.