Underligt problem med ny burk, några bra detektiver på Sweclockers?

Permalänk
Medlem

Underligt problem med ny burk, några bra detektiver på Sweclockers?

Jag byggde ihop min nya burk igår och har trixat lite fram och tillbaka med den nu.. Problemet är (var?) följande, när jag byggt klart maskinen så startade jag upp den men fick ingen bild på skärmen i Bios-miljö.

1. Det första jag gör är att kontrollera kablage osv. och sedan ta ut kortet och stoppa in det igen, detta fungerade inte.

2. Jag tar sedan ut grafikkortet och kör på moderkorets egna krets för att se om jag får bild, detta fungerar.

3. Jag testar grafikkortet på min gamla burk för att verifiera att det fungerar, det gör det. Jag testar även ett annat grafikkortet på den nya datorn, detta fungerar även det.

4. I samband med detta så tänkte jag att jag kanske tryckte in grafikkortet fel två gånger? jag trycket in det i den nya igen. Nu fungerar grafikkortet och jag får bild, jag installerar Windows och kör lite temp-tester mm - allt ser bra ut.

5. Jag upptäcker att jag råkat dra ut molex-kontakten till chassi-fläktarna vid steg fyra, jag stänger av för att ordna detta.

6. Nu har jag samma problem som vid steg 1 igen.. blir något irreterad och felsöker vidare, börjar plocka ur kablar från diverse ställen och sätter in dem igen mm. för att kontrollera att inget sitter löst.

7. Jag sätter igång maskinen igen, det fungerar. Stänger av.

8. Jag sätter tillbaka sidopanelerna på chassit och kör igång den igen, samma problem IGEN som vid steg 1.

9. Funderar på om det är något med nätagget, när jag testade först vid steg 7 så hade jag inte alla kablar kopplade baktill, bara ström, mus, tbord och dvi till skärm. Jag kopplar bort onödiga kablar igen och testar, fortfarande samma fel.

10. Funderar på om det är något glapp i PCI-e strömkablarna till grafikkortet, byter ut dessa.

Nu fungerar datorn som den skall.. men hur länge? någon som tror sig veta var problemet ligger?

Specifikation har ni i signatur

Permalänk
Skrivet av Digital8:

Jag byggde ihop min nya burk igår och har trixat lite fram och tillbaka med den nu.. Problemet är (var?) följande, när jag byggt klart maskinen så startade jag upp den men fick ingen bild på skärmen i Bios-miljö.

1. Det första jag gör är att kontrollera kablage osv. och sedan ta ut kortet och stoppa in det igen, detta fungerade inte.

2. Jag tar sedan ut grafikkortet och kör på moderkorets egna krets för att se om jag får bild, detta fungerar.

3. Jag testar grafikkortet på min gamla burk för att verifiera att det fungerar, det gör det. Jag testar även ett annat grafikkortet på den nya datorn, detta fungerar även det.

4. I samband med detta så tänkte jag att jag kanske tryckte in grafikkortet fel två gånger? jag trycket in det i den nya igen. Nu fungerar grafikkortet och jag får bild, jag installerar Windows och kör lite temp-tester mm - allt ser bra ut.

5. Jag upptäcker att jag råkat dra ut molex-kontakten till chassi-fläktarna vid steg fyra, jag stänger av för att ordna detta.

6. Nu har jag samma problem som vid steg 1 igen.. blir något irreterad och felsöker vidare, börjar plocka ur kablar från diverse ställen och sätter in dem igen mm. för att kontrollera att inget sitter löst.

7. Jag sätter igång maskinen igen, det fungerar. Stänger av.

8. Jag sätter tillbaka sidopanelerna på chassit och kör igång den igen, samma problem IGEN som vid steg 1.

9. Funderar på om det är något med nätagget, när jag testade först vid steg 7 så hade jag inte alla kablar kopplade baktill, bara ström, mus, tbord och dvi till skärm. Jag kopplar bort onödiga kablar igen och testar, fortfarande samma fel.

10. Funderar på om det är något glapp i PCI-e strömkablarna till grafikkortet, byter ut dessa.

Nu fungerar datorn som den skall.. men hur länge? någon som tror sig veta var problemet ligger?

Specifikation har ni i signatur

du har antingen glömt distanser, satt för många eller fel ställen.
satt fel kabel mellan nätagg och grafikkort/moderkort
inte tänkt på ESD utan pajat moderkort.

fota av hela moderkotet med alla kablar.
sen fotar du nätagget med alla kablar.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Kontrollera distanserna mellan moderkort och chassie som föregående talare skrev. Men det är inte troligt att du fått esd eller bränt kortet pga ev. Felkoppling.

Testa istället med andra ddr3minnen om du har. Mer än en gång har jag fått defekta minnen från butik. Och se till så minnena sitter i samma färg...

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Tack för svar! jag skall ta lite bilder i veckan.

När jag felsökte så dubbelkollade jag kablar osv. och jag är tämligen säker på att distanserna sitter rätt - men jag ska kolla detta.

Nu när jag tänker efter så kanske problemet är att jag inte använde riktiga buntband från början utan sådana om brukar sitta runt kablaget (de med ståltråd i) man får med, kanske är de som strulat till det om de nuddat något. De är i vilket fall som hellst utbytta.

Minnena sitter på rätt plats.

Jag körde diverse Prime95-tester i tre timmar imorse och allt gick smort, skall även köra Memtest.