Permalänk
Medlem

triple play switch och mac filtering

Jag har skaffat Telia IPTV till de anställda men har upptäckt att någon kopplar ur nätverkskabeln ur TV-box och kopplar in den i sin privata dator trots att det är emot reglerna!

För att IPTV ska fungera måste en sk. triple play switch finnas så jag undrar triple play switchar brukar ha mac filtering? Om inte har ni någon annan lösning på problemet?

Permalänk
Hedersmedlem

Om du har fått en switch av Telia med olika utgångar för Internet, TV och telefoni så funkar det inte att surfa via TV-utgången. Det spelar alltså ingen roll om de kopplar in sin dator istället för boxen, det blir inte roligare för det. En grej du kan göra är att prova att koppla in en sån här kabel i din egen dator och se om du kommer ut på internet med det. Om inte så är det här ett icke-problem.

Är det en Smart du fått av Telia så finns det inställningar för mac-filtrering i den.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tack för ett snabbt svar. Jag har en Zyxel. Idag har jag inte möjlighet att testa men imorgon kopplar jag ur nätverkskabeln ur TV-box och kopplar in den i min egen dator och återkommer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av denisb:

Tack för ett snabbt svar. Jag har en Zyxel. Idag har jag inte möjlighet att testa men imorgon kopplar jag ur nätverkskabeln ur TV-box och kopplar in den i min egen dator och återkommer.

Om du har en Zyxel tror jag inte att det funkar att surfa via TV-uttaget. Men som sagt, prova så vet du. Funkar det att surfa så är det nog ett ganska jobbigt läge, för du kan inte ändra inställningar i Zyxel'n. Vad har du för uppkoppling?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Fiber. Varför?

Permalänk
Medlem

Ta reda på vem det är som bryter mot era interna regler och sparka personen. Problem "solved".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av denisb:

Fiber. Varför?

Jag visste inte att Telia delade ut Zyxeln med sina fiberabonnemang längre. Trodde bara de körde Inteno och Smart. Men det spelar ingen roll för mitt svar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag visste inte att Telia delade ut Zyxeln med sina fiberabonnemang längre. Trodde bara de körde Inteno och Smart. Men det spelar ingen roll för mitt svar.

Det kanske de inte gör men jag fick min 2009.

Permalänk
Medlem

Har du fiber så fungerar det antagligen inte eftersom varje port är konfad med specifika vlan, så iptv porten kommer det bara en multicast ström för iptv, du kan inte surfa på den porten. Antagligen så provade en anställd om det skulle fungera, eller så tittar de på tv på datorn

Du kommer nog ej få administrativa rättigheter på telias egna tripple play switch, du får isf köpa en egen switch för att sätta mac filter på. Du kan ju alltid ringa till dem och fråga, om du ej kommer åt den själv, de har antagligen sina egna login/pass för admin privilegier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Har du fiber så fungerar det antagligen inte eftersom varje port är konfad med specifika vlan, så iptv porten kommer det bara en multicast ström för iptv, du kan inte surfa på den porten. Antagligen så provade en anställd om det skulle fungera, eller så tittar de på tv på datorn

Har testat och visst går det att surfa på sladden. Sitter precis kön till supporten. Åtrkommer efteråt.

Permalänk
Medlem

Limma fast sladden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Har du fiber så fungerar det antagligen inte eftersom varje port är konfad med specifika vlan, så iptv porten kommer det bara en multicast ström för iptv, du kan inte surfa på den porten. Antagligen så provade en anställd om det skulle fungera, eller så tittar de på tv på datorn

Du kommer nog ej få administrativa rättigheter på telias egna tripple play switch, du får isf köpa en egen switch för att sätta mac filter på. Du kan ju alltid ringa till dem och fråga, om du ej kommer åt den själv, de har antagligen sina egna login/pass för admin privilegier.

Inte får man någon hjälp från Telia, har du något tips på en triple play switch med mac filtrering som fungerar med Telias tv?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av denisb:

Inte får man någon hjälp från Telia, har du något tips på en triple play switch med mac filtrering som fungerar med Telias tv?

Inte för att jag fattar hur Telia har konfigurerat upp den där Zyxel burken. Jag har själv Telia fiber med en Smart router som sköter allt detta. Dock har jag labbat lite med en enkel switch som hanterar VLAN. http://www.dustinhome.se/product/5010600149/netgear-gs108e-gi...

Telia skickar ut Internet, TV och Telefoni på tre st olika VLAN i samma kabel. Där de inte levererar ut en Smart router brukar de sätta upp en Inteno switch som splittar upp trafiken på tre olika nätverksuttag. Du måste alltså koppla routern till port 1, TV'n till port 2 osv. Man kan ha flera TV-mottagare via ytterligare en switch på port 2. Ovan nämnda switch fixar det jobbet som Intenon gör, och i denna tråden står informationen som behövs för att sätta upp det.
http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/8...

Har du behov av flera uttag för TV kan du duplicera konfigurationen för TV-porten till valfritt antal portar. Du kan även köpa en större switch i samma serie (med E på slutet i modellnumret) för att få ännu fler TV-portar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du har en thomson router och då kan man både surfa och se tv på alla portar? Men gör som giplet, köp en sådan switch och konfigurera #12362602

Permalänk
Medlem
Skrivet av denisb:

Inte får man någon hjälp från Telia, har du något tips på en triple play switch med mac filtrering som fungerar med Telias tv?

Okej, kan vara så att telia har konfat ett generellt bootp/dhcp vlan som tilldelar vlan/ip baserad på mac-adresser, typ att den känner av om det är en iptv box via mac, och om det ej känner av så går det som default via internet ist. Det skulle vara den enda förklaringen av att internet skulle fungera på iptv porten, vilket betyder att du kan använda vilken port som helst.

Hursomhelst så skulle jag göra som giplet skrev och köpa en egen switch och koppla den efter telias tripple play, och sätta mac filtrering på den, då kommer den droppa trafiken om det kommer från någon annan mac. Det är väl ditt enda val om du ej kan göra det på telias utrustning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VexedRelic:

Okej, kan vara så att telia har konfat ett generellt bootp/dhcp vlan som tilldelar vlan/ip baserad på mac-adresser, typ att den känner av om det är en iptv box via mac, och om det ej känner av så går det som default via internet ist. Det skulle vara den enda förklaringen av att internet skulle fungera på iptv porten, vilket betyder att du kan använda vilken port som helst.

Hursomhelst så skulle jag göra som giplet skrev och köpa en egen switch och koppla den efter telias tripple play, och sätta mac filtrering på den, då kommer den droppa trafiken om det kommer från någon annan mac. Det är väl ditt enda val om du ej kan göra det på telias utrustning.

Det behövs ingen mac-filtrering med mitt förslag. Switchen som jag föreslår ska ersätta Telias burk. Med den kommer man inte att kunna surfa via en TV-port.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det behövs ingen mac-filtrering med mitt förslag. Switchen som jag föreslår ska ersätta Telias burk. Med den kommer man inte att kunna surfa via en TV-port.

På min fiber verkar de använda samma VLAN på allt, så mac-filtrering kommer behövas. Hittade detta på ett forum

Hur som helst, om jag minns rätt så kör dem med följande vlan: För realisering 4.1 100 - Provisioning 101 - Bredband 102 - TV 103 - Telefoni 296 - RGW För realisering 4.0 250 - För alla tjänster (och då kan du inte ens ha thomson)

Har GS108E mac-filtrering?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av denisb:

På min fiber verkar de använda samma VLAN på allt, så mac-filtrering kommer behövas. Hittade detta på ett forum

Hur som helst, om jag minns rätt så kör dem med följande vlan: För realisering 4.1 100 - Provisioning 101 - Bredband 102 - TV 103 - Telefoni 296 - RGW För realisering 4.0 250 - För alla tjänster (och då kan du inte ens ha thomson)

Har GS108E mac-filtrering?

Nej. GS108E har ingen mac-filtering. Jag tror att du måste upp i en riktig layer 2 switch om du vill ha det. Funkar det med att ha TV-boxarna bakom en router så är kanske det ett alternativ.

Jag vet dock inte hur pass framgångsrik du kommer att vara med ett sådant filter heller, eftersom det är väldigt lätt att komma runt. De verkar ju vara företagsamma.

Edit:
Efter mitt lyckade försök med Netgearswitchen köpte jag följande switch som inte är fullt ut layer 2. Den har dock funktioner för att filtrera MAC-adresser.
http://www.dustinhome.se/product/5010663183/zyxel-gs1910-24-2...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Funkar det med att ha TV-boxarna bakom en router så är kanske det ett alternativ.

Jag har provet att koppla in det i en DIR-868L men då laddades inte TV, behöver man ställa in portar eller liknande?

Skrivet av giplet:

Jag vet dock inte hur pass framgångsrik du kommer att vara med ett sådant filter heller, eftersom det är väldigt lätt att komma runt. De verkar ju vara företagsamma.

Är det så lätt? Kan du länka till mer information, om det är emot reglerna skicka ett pm.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av denisb:

Är det så lätt? Kan du länka till mer information, om det är emot reglerna skicka ett pm.

Det är nog inte mot reglerna. Det finns program som låter dig byta mac-adress på din dator, mac address spoofing. Mac adressen till TV-burken står under densamma om det är en Motorola VIP som Telia brukar köra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av denisb:

Jag har provet att koppla in det i en DIR-868L men då laddades inte TV, behöver man ställa in portar eller liknande?

Jag är osäker men tror att du behöver en router med "multicast pass through" funktionalitet. Då kommer iptv antagligen fungera men kan ej säga med säkerhet eftersom jag aldrig provat det.

Det är väl inte olagligt har jag för mig, men det finns program där du kan ställa om din mac address till vad du vill, så om din anställda person tar reda på vilken mac address din iptv box har så är det ganska lätt att komma förbi. T.ex på cisco switchar så har du separata mac adresser på varje port, men man kan ställa om de om man vill, och det ingår i IOS operativet, så tvivlar på att det är olagligt

Den senaste Zyxel switchen som giplet länkade har "ACL switching features", vilket betyder att du kan sätta upp en access lista som kan filtrera ip trafik eller mac trafik.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VexedRelic:

Jag är osäker men tror att du behöver en router med "multicast pass through" funktionalitet. Då kommer iptv antagligen fungera men kan ej säga med säkerhet eftersom jag aldrig provat det.

Problemet med router är att IPTV-boxen behöver utökad info från DHCP-servern som levererar dess IP. Den extra infon lämnar inte routern ifrån sig och då vet inte IPTV-boxen var den ska ansluta för att hitta programmen. Så det hjälper inte med en router som har multicas pass through. Routern måste ha specifikt stöd för Telias IPTV och det är det inga mer än Telias egna som har. Man kan konfigurera upp vissa ASUS-routers att funka om TV'n kommer på ett eget VLAN, men det är egentligen passthrough på hela det VLAN'et man gör, så man kan inte filtrera macadresser på den porten samtidigt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. Kommer definitivt att överväga förslaget men undrar om ni kommer på en billigare lösning på problemet?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av denisb:

Tack för era svar. Kommer definitivt att överväga förslaget men undrar om ni kommer på en billigare lösning på problemet?

Vad är det för modellnr på Zyxel-boxen från Telia?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad är det för modellnr på Zyxel-boxen från Telia?

En ZyXEL Dimension ES-105A tror jag att det är.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av denisb:

En ZyXEL Dimension ES-105A tror jag att det är.

Det är en helt vanlig switch. Då tror jag det blir tufft att fixa något billigare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av denisb:

En ZyXEL Dimension ES-105A tror jag att det är.

Var är denna switch kopplad till? En inteno-switch, media-konverter eller vad?

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Telia skickar ut Internet, TV och Telefoni på tre st olika VLAN i samma kabel. Där de inte levererar ut en Smart router brukar de sätta upp en Inteno switch som splittar upp trafiken på tre olika nätverksuttag. Du måste alltså koppla routern till port 1, TV'n till port 2 osv. Man kan ha flera TV-mottagare via ytterligare en switch på port 2. Ovan nämnda switch fixar det jobbet som Intenon gör, och i denna tråden står informationen som behövs för att sätta upp det.
http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/8...

Då har jag införskaffat mig en GS1910-24! I tråden du länkar till står det att man kan sniffa med wireshark för att ta reda på vlanen. Jag har sökt efter en guide men inte hittat något, har du möjligtvis en länk?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av denisb:

Då har jag införskaffat mig en GS1910-24! I tråden du länkar till står det att man kan sniffa med wireshark för att ta reda på vlanen. Jag har sökt efter en guide men inte hittat något, har du möjligtvis en länk?

Du behöver förmodligen inte bry dig om VLAN'en eftersom allt verkar komma på samma VLAN i ditt fall. Det räcker om du använder mac-filtreringsfunktionen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av denisb:

Då har jag införskaffat mig en GS1910-24! I tråden du länkar till står det att man kan sniffa med wireshark för att ta reda på vlanen. Jag har sökt efter en guide men inte hittat något, har du möjligtvis en länk?

Inget du behöver bry dig om egentligen. Koppla in din nya switch efter den du fick av din leverantör så det blir switch/router -> switch -> iptv boxen. Sedan så ställer du in så bara iptv boxens mac-adress får komma in på den porten som den är ansluten till. Då kommer inte det funka för dina anställda som kopplar ur nätkabel ur iptv boxen om de inte mac spoofar, dock så låter det lite långsökt för anställda på ett jobb att göra så.