Dator startar inte efter avstängning. I behov av akut hjälp!

Permalänk
Medlem

Dator startar inte efter avstängning. I behov av akut hjälp!

Tjena, har en dator som är ca 2 veckor gammal. Stängde av den och nu vägrar den starta.
När man trycker på powerknappen så snurrar bara cpufläkten till en halv sekund ungefär.
Efter ett försök måste man köra cmos reset för att försöka igen.
Har provat plocka bort alla kablar, sata, usbportar osv. Kör endast med strömförsörjning och PWswitch, Men den startar inte ändå.
Har flyttat ramminnen och bytt plats och alla olika kombinationer.
Har provat koppla en annan fläkt på cpu_fan.

Kan åskan ha slagit ut något eller är det ett fall av överhettning (vilket är högst osannolikt då det knappt varit nån load på den, surfdator)

Här är komponenterna iallafall: http://www.inet.se/kundvagn/visa/6875734/2014-06-23

Har du någon idé så är jag hemskt tacksam för svar, ska upp och jobba om ett par timmar och sedan resa bort, och datorn måste helst fungera innan dess.
Mvh Boyeah

Permalänk
Medlem

Kopplade in en 24pin från ett annat nätagg, då gick cpufläkten igång på varv, hade dock ingen 8pin för cpu'n så jag kunde inte teststarta systemet, antar det bara är att köpa ett nytt nätagg då efter 2 veckor...

Permalänk
Medlem

Blir lite lack när jag läser, varför misstänker du åskan?

Var datorn igång när blixten slog ner har du lärt dig att inte;

1. använda datorn när det åskar
2. Köpa åskskydd (grenuttag för 800 spänn typ) om du nu vill göra det säkert.

Är nätagget 2 veckor så finns det garanti kvar, OM nu inte åskan tagit det dvs, tveksamt om dom reklamerar det isåfall, testa.

OM åskan slog ner i burken så krävs det en hel del flyt för att det bara ska vara agget som gett upp, har du otur så kan även mobo, prolle & diskar vara brända, framför allt om datorn var igång samtidigt som det hände.

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB