Telia smygändrar villkor kring surf i alla mobilabonnemang!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av McSteffo:

Nu förstår inte jag vad du menar tyvärr.

Jag ska få mitt avtal som jag ingick när jag skaffade mitt abonnemang.

Ok, då missförstod jag dig, trodde du inväntade ett nytt avtal med dem

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Ok, då missförstod jag dig, trodde du inväntade ett nytt avtal med dem

Det är lugnt.
Jag ska få det avtal som jag ingick med Telia när jag skaffade abonnemanget
och det gäller fortfarande eftersom Telia inte har meddelat mig något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McSteffo:

Allmänna villkoren:
2.2 Telia ska tillhandahålla Tjänsten på ett fackmässigt sätt och i överensstämmelse med Avtalet.

Telias sms före den 2/6

"Du har förbrukat din surfmängd för innevarande månad.
Hastigheten begränsas enligt ditt avtal och återställs vid nästa månadsskifte...."

Enligt 5 kap. 16 § lagen (2003:389) om elektronisk kommunikation ska
den som tillhandahåller elektroniska kommunikationstjänster till abonnenter
(tjänstetillhandahållare) och vill ändra avtalet, underrätta abonnenten om
ändringen minst en månad innan ändringen träder i kraft. Enligt samma
bestämmelse får en abonnent som inte godtar de nya villkoren säga upp
avtalet utan att därvid drabbas av någon kostnad, avgift eller annan
förpliktelse.

Sedan vet inte jag om det är en tolkningsfråga.
Väntar som sagt på att Telia ska skicka avtalet så jag vet vad det står.

Känns som de flesta paragrafer i telias villkor är öppna för tolkningar. (inget unikt för telia)

Vad har du för abonnemang?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skrotnisse92:

Känns som de flesta paragrafer i telias villkor är öppna för tolkningar. (inget unikt för telia)

Vad har du för abonnemang?

Lagar är också öppna för tolkningar och de ska vara så, lagar är skrivna på det sättet för att de måste kunna vara öppna för tolkningar beroende på olika situationer, endast grundlagar är skrivna för att vara direkta

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det har sagts i den här tråden men tele2 gjorde samma sak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wRRM:

Vet inte om det har sagts i den här tråden men tele2 gjorde samma sak.

Det kommer alla att göra samma sak

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McSteffo:

Telia har fortfarande inte rätt att ändra i ett avtal utan att informera kunden.

Ingen har ännu kunnat visa att de avtalat med Telia om att få ett abonnemang med sänkt hastighet rent juridiskt. Det enda jag hittat när jag grävt är väldigt många som tycker en hel del och känner sig lurade. Det är förståeligt då Telia inte har skött detta snyggt till en början. Men att känna sig lurad eller tycka att något inte är vad som utlovades är inte detsamma som vad som är rent juridiskt avtalat.

Den enda ändring jag hittat som Telia gjort är en ändring i deras allmänna villkor då de, liksom alla operatörer i Sverige, anpassar sig till en ny lag som gör att man inte får ha längre än 1 månads uppsägningstid på abonnemang från och med 1 september. Det finns inget i villkoren som utlovar sänkt hastighet efter surfpott är slut och det har heller aldrig funnits. De avtal som folk lagt ut har inte heller något sådant skrivet utan de hänvisar alla till allmänna villkor. Det går att kräva ut inspelade avtal från alla operatörer och än så länge har ingen kunnat visa på något sådant där avtal om sänkt data varit inkluderat heller som jag kan hitta.

Jag kan inte hitta något som styrker avtalsbrott så kan ni hjälpa mig hitta denna information ni som upprepar just avtalsbrott här i tråden? Så allt tyder på att Telia har all rätt på sin sida att göra den här förändringen men att någon PR nisse hos dem förmodligen får sparken nu efter att ha missat att informera folk om förändringen så grovt före de lanserade den.

Tittar vi på andra förändringar som gjorts på operatörsmarknaden under åren med allt ifrån hur abonnemang ser ut till hur data hanteras så är det i regel alltid Telia som går ut först med förändringar och tar smällen sedan följer alla andra operatörer efter och gör samma sak. Vilket inte är förvånande då marknaden i Sverige är avreglerad. Så genomför Telia detta så kan vi räkna med att alla andra operatörer redan har samma planer redo att lanseras. De bara väntar på att Telia skall få ta skiten innan de följer efter. För precis som någon annan skrev här i tråden, marknaden går mot att dra in pengar via Datatrafik istället för röstsamtal.

Detta är vad vi borde diskutera istället. Den väg marknaden är på väg. För i det stora hela är Telia bara en rökridå.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk

Tele2 har ju också hållt på så här ett tag nu. Är det någon som vet ifall även de kommer att sluta med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Vet inte om det har sagts i den här tråden men tele2 gjorde samma sak.

Skrivet av TjenareSenare:

Tele2 har ju också hållt på så här ett tag nu. Är det någon som vet ifall även de kommer att sluta med det?

Ja, men ändrade dem också på abonnemangen som redan var tecknade? Det är här skillnaden är, Telia ändrade på alla abonnemang. Min mamma har ett äldre abonnemang från Tele2 och jag har inte hört något om att dom skulle ha ändrat så att dom spärrar all trafik på dom äldre abonnemangen. På nya abonnemang vet jag att dom spärrar surfen helt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, men ändrade dem också på abonnemangen som redan var tecknade? Det är här skillnaden är, Telia ändrade på alla abonnemang. Min mamma har ett äldre abonnemang från Tele2 och jag har inte hört något om att dom skulle ha ändrat så att dom spärrar all trafik på dom äldre abonnemangen. På nya abonnemang vet jag att dom spärrar surfen helt

Det var endast för nya abb först men min kompis har fått samma ändring på sitt nuvarande abb också som han har haft sedan 2 år tillbaka.

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet så får de ändra villkor hur de vill, men samtidigt så har du ALLTID rätt som kund att inte acceptera det nya avtalet och således säga upp det eller eventuellt häva köpet om du så önskar på grund utav förändringarna.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om formuleringarna har sett ut såhär hela tiden men om de gjort det så bör det vara ganska besvärande för Telia. Nu har dom förvisso gjort en kovändning men det känns inte som att dom genomfört det här på ett bra sätt ö.h.t.

http://www.telia.se/kopdata/mobila-abonnemang

Citat:

Om du använt upp den surfmängd som ingår i ditt abonnemang så att hastigheten sänkts, kan du fylla på med mer genom att skicka ett sms.