Permalänk
Medlem

Mitt ljud har slutat fungera

Hej,
Mitt ljud har som sagt slutat fungera, detta inträffade när jag skulle byta grafikkort. Jag lyckades då få tag på Hd audio sladden på något konstigt sätt och den rycktes ut. Jag satte tillbaks sladden på samma ställe men men märkte därefter att mitt ljud slutat fungera.
Hd audio sladden sitter i som den ska, har kollat det flertals gånger.
Har försökt att installera om ljuddrivrutinerna men det hjälpte inte.
Finns där något annat man kan göra tro?
Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Från The It crowd: Have you tried turn it off and on?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Från The It crowd: Have you tried turn it off and on?

Om du menar datorn så har jag det ja

Permalänk
Medlem

Datorn var inte på medans du gjorde det right??
isåfall kan det blivit en kortslutning.

Inga av pinsen blev böjda när du råkade rycka ut den kolla i sladden så ingen har hängt med in eller ifall det saknas nån som
Knäckts av

//Tom

Visa signatur

Haf 912 | I7 2600 | Phanteks PH-TC14PE | Asrock extreme 3 |
| LP 2x4GB | GTX 680 | Corsair Ax 650 | Qnix Qx2710 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av tompan99:

Datorn var inte på medans du gjorde det right??
isåfall kan det blivit en kortslutning.

Inga av pinsen blev böjda när du råkade rycka ut den kolla i sladden så ingen har hängt med in eller ifall det saknas nån som
Knäckts av

//Tom

Nej datorn var inte på medans jag gjorde detta :), inga av pinsen saknas men en av dem böjdes lite när jag råkade rycka ut sladden.
Det konstiga är att när jag sätter i headset sladden i datorn står det att enheten hittas och att det spelas upp ljud men inget hörs..?

Permalänk
Medlem

Vilken ljudenhet är standardenhet för ljud enligt kontrollpanelen >Ljud?
Om rätt ljudkort, kolla så att det analoga är aktivt, så inte det digitala halkat in som aktivt.

Om nya grafikkortet har ljudenhet också, vilket dom flesta har, så kan det också halkat in som standardenhet också, bara byta tillbaka i så fall.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Povee:

Nej datorn var inte på medans jag gjorde detta :), inga av pinsen saknas men en av dem böjdes lite när jag råkade rycka ut sladden.
Det konstiga är att när jag sätter i headset sladden i datorn står det att enheten hittas och att det spelas upp ljud men inget hörs..?

Försök att böja tillbaka den pinnen då
i värsta fall får du köpa ett ljudkort att koppla in i pci express

Bra:http://www.inet.se/produkt/6305066/asus-xonar-dgx

Bättre:http://www.inet.se/produkt/6305304/creative-sound-blaster-z-b...

Bäst:http://www.inet.se/produkt/6321010/asus-essence-stxii-7-1

Visa signatur

Haf 912 | I7 2600 | Phanteks PH-TC14PE | Asrock extreme 3 |
| LP 2x4GB | GTX 680 | Corsair Ax 650 | Qnix Qx2710 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Vilken ljudenhet är standardenhet för ljud enligt kontrollpanelen >Ljud?
Om rätt ljudkort, kolla så att det analoga är aktivt, så inte det digitala halkat in som aktivt.

Om nya grafikkortet har ljudenhet också, vilket dom flesta har, så kan det också halkat in som standardenhet också, bara byta tillbaka i så fall.

De digitala var aktiva men avaktiverade dem, men det funkade inte det heller..

Permalänk
Rekordmedlem

Koppla loss kabeln och kolla om kontakterna på moderkortet fungerar, om de fungerar så vet du att du skadat kabeln.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom:

Försök att böja tillbaka den pinnen då
i värsta fall får du köpa ett ljudkort att koppla in i pci express

Bra:http://www.inet.se/produkt/6305066/asus-xonar-dgx

Bättre:http://www.inet.se/produkt/6305304/creative-sound-blaster-z-b...

Bäst:http://www.inet.se/produkt/6321010/asus-essence-stxii-7-1

Den är tillbaka böjd, okej får väl ta och köpa mig ett ljudkort då
Är det säkert att ljudet kommer funka då ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Povee:

Den är tillbaka böjd, okej får väl ta och köpa mig ett ljudkort då
Är det säkert att ljudet kommer funka då ?

100%

Visa signatur

Haf 912 | I7 2600 | Phanteks PH-TC14PE | Asrock extreme 3 |
| LP 2x4GB | GTX 680 | Corsair Ax 650 | Qnix Qx2710 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Koppla loss kabeln och kolla om kontakterna på moderkortet fungerar, om de fungerar så vet du att du skadat kabeln.

Hur menar du nu att jag ska göra..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom:

Okej vad bra, tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Povee:

Hur menar du nu att jag ska göra..?

han menar att du ska testa med en annan kabel

Visa signatur

Haf 912 | I7 2600 | Phanteks PH-TC14PE | Asrock extreme 3 |
| LP 2x4GB | GTX 680 | Corsair Ax 650 | Qnix Qx2710 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom:

han menar att du ska testa med en annan kabel

Man har väl inte 2 Hd audio sladdar?

Permalänk
Medlem

Han menade att du skulle testa koppla in ditt headset(eller vad du nu använder) via moderkortet istället för front-panelen. Fungerar ljudet i moderkortets ljudutgång är det möjligt att kabeln är skadad ja, dubbelkolla att du satt kabeln rätt också.

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nawidek:

Han menade att du skulle testa koppla in ditt headset(eller vad du nu använder) via moderkortet istället för front-panelen. Fungerar ljudet i moderkortets ljudutgång är det möjligt att kabeln är skadad ja, dubbelkolla att du satt kabeln rätt också.

Jaha okej, Har testat både genom front-panelen och via moderkortet. Eller ska sladden vara ute när jag testar via moderkortet? eller det gör ingen skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Povee:

Jaha okej, Har testat både genom front-panelen och via moderkortet. Eller ska sladden vara ute när jag testar via moderkortet? eller det gör ingen skillnad?

nä kolla han över mig ifall den är trasig finns det att köpa billigt på ebay men ljudet ska funka där bak isåfall ifall kabeln är trasig annars är det nytt nätagg som gäller

Visa signatur

Haf 912 | I7 2600 | Phanteks PH-TC14PE | Asrock extreme 3 |
| LP 2x4GB | GTX 680 | Corsair Ax 650 | Qnix Qx2710 |

Permalänk
Medlem

Det bör inte göra någon skillnad men för att vara säker bör du se om du har en inställing i dina ljuddrivrutiner något i stil med "tysta bakre ljudutgång vid inkoppling i frontpanel" och se till att den är av för att vara säker. Om du böjde en pin på moderkortet är det nog mer synd om moderkortet än kabeln.

Och du har din analoga uppspelningsenhet som standardenhet i windows ljudinställningar?

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk
Medlem

[/IMG]

Skrivet av nawidek:

Det bör inte göra någon skillnad men för att vara säker bör du se om du har en inställing i dina ljuddrivrutiner något i stil med "tysta bakre ljudutgång vid inkoppling i frontpanel" och se till att den är av för att vara säker. Om du böjde en pin på moderkortet är det nog mer synd om moderkortet än kabeln.

Och du har din analoga uppspelningsenhet som standardenhet i windows ljudinställningar?

Okej, såhär ser det ungefär ut för mig: https://www.google.se/search?q=hdmi+audio+driver&newwindow=1&...
förutom att jag inte har den längst uppe som är aktiverad för honom utan de 2 som är under den förste är aktiverade för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom:

nä kolla han över mig ifall den är trasig finns det att köpa billigt på ebay men ljudet ska funka där bak isåfall ifall kabeln är trasig annars är det nytt nätagg som gäller

Men om jag köper ett ljudkort behöver jag väl inte köpa ett nytt nätagg?

Permalänk
Medlem

Du har ditt grafikkort som standardenhet, ATI HDMI audio. Du ska ha speakers som standardenhet troligen. Däremot konstigt om den inte registrerar att något är ipluggat. Nej du behöver inte köpa nytt nätagg!

Edit: Jag som mumlar i nattmössan för jag inte kan läsa... Brukar bara gå efter skärmdumpar men såg nu att linken var ifrån 2010.

Ja du...får du inget ljud ur speakers samt testat båda ljudutgångar är det troligen något annat som blivit knas.

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nawidek:

Du har ditt grafikkort som standardenhet, ATI HDMI audio. Du ska ha speakers som standardenhet troligen. Däremot konstigt om den inte registrerar att något är ipluggat. Nej du behöver inte köpa nytt nätagg!

Nej har Speakers 2- High Definition Audio Device och 2 digitalt ljud är inaktiverade
Den registrerar när jag sätter i hörlurar eller högtalare och det står att det kommer ljud men kommer inget.. :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av nawidek:

Du har ditt grafikkort som standardenhet, ATI HDMI audio. Du ska ha speakers som standardenhet troligen. Däremot konstigt om den inte registrerar att något är ipluggat. Nej du behöver inte köpa nytt nätagg!

Edit: Jag som mumlar i nattmössan för jag inte kan läsa... Brukar bara gå efter skärmdumpar men såg nu att linken var ifrån 2010.

Ja du...får du inget ljud ur speakers samt testat båda ljudutgångar är det troligen något annat som blivit knas.

Okej.. Tror du det skulle funka om jag köpte ett ljudkort då ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Povee:

Hur menar du nu att jag ska göra..?

Koppla in ljudet direkt till moderkortet via kontakterna på baksidan.
Se till att kabeln till frontpanelen är bortkopplad utifall du skadat den så kan den jorda signalen och då kan det påverka.
Ett nytt ljudkort påverkar inte funktionen av kabeln till frontpanelen om den är skadad.
Felet lär inte bero på nätdelen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är omöjligt att veta eftersom orsaken till att ljudet försvann från första början fortfarande inte är hittad, sen är det ju onödigt att handla nya prylar ifall det går att fixa.

Men till 90% skulle jag säga att det kommer fungera med nytt ljudkort.

Dubbelkolla allt igen, testa dina hörlurar/headset/högtalare i något annat, iphone, mp3 etc.
skumma igenom alla inställningar i windows, windows mixern och ljud-drivrutinerna en sista gång.
Ser du aktivitet i volymreglagen när du spelar upp media?

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Povee:

Men om jag köper ett ljudkort behöver jag väl inte köpa ett nytt nätagg?

Skrivet av Povee:

Nej har Speakers 2- High Definition Audio Device och 2 digitalt ljud är inaktiverade
Den registrerar när jag sätter i hörlurar eller högtalare och det står att det kommer ljud men kommer inget.. :S

Skrivet av Povee:

Okej.. Tror du det skulle funka om jag köpte ett ljudkort då ?

ifall det inte funkar där med uttagen från moderkortet har du pajat ljudkortet onboard
Nej du behöver inget nått nätagg för det
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers
där har du gratis frakt iallafall ifall du bestämmer dig att köpa ljudkortet

Visa signatur

Haf 912 | I7 2600 | Phanteks PH-TC14PE | Asrock extreme 3 |
| LP 2x4GB | GTX 680 | Corsair Ax 650 | Qnix Qx2710 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Koppla in ljudet direkt till moderkortet via kontakterna på baksidan.
Se till att kabeln till frontpanelen är bortkopplad utifall du skadat den så kan den jorda signalen och då kan det påverka.
Ett nytt ljudkort påverkar inte funktionen av kabeln till frontpanelen om den är skadad.
Felet lär inte bero på nätdelen.

Det funkade inte det heller..

Permalänk
Medlem
Skrivet av nawidek:

Är omöjligt att veta eftersom orsaken till att ljudet försvann från första början fortfarande inte är hittad, sen är det ju onödigt att handla nya prylar ifall det går att fixa.

Men till 90% skulle jag säga att det kommer fungera med nytt ljudkort.

Dubbelkolla allt igen, testa dina hörlurar/headset/högtalare i något annat, iphone, mp3 etc.
skumma igenom alla inställningar i windows, windows mixern och ljud-drivrutinerna en sista gång.
Ser du aktivitet i volymreglagen när du spelar upp media?

Yes exakt den märker av när jag kopplar i både hörlurar och högtalare och det visas att det spelas upp ljud ja.