Kan man clockla Core Clock igen efter Memory Clock?

Permalänk

Kan man clockla Core Clock igen efter Memory Clock?

Om man har clockat sin Core Clock så långt det går och sedan går över till Memory Clock, kan man sedan gå tillbaka o clocka Core Clock igen när man är färdig med det för att se om man kan pressa den ytterligare? Jag tänkte att om man kan öka memory clocken så kanske det ändrar lite i vad Core Clock klarar av?

Också, när man clockar Memory Clock, ska man hålla utkik efter samma "signaler" som när man clockar Core clock? (Som artifakter osv) Och kan man prova att öka volten på samma sätt för att se om Memory Clocken blir stabil på samma sätt genom det`?

Permalänk
Medlem

Core clock är hur snabbt gpun öppnar och stänger sina transistorer. Memory är minnets minnesbuss som ändras. Dom är oberoende av varandra med både borde ökas för att få ultimal prestanda. Dock kan du inte öka memory för mycket då prestandan går neråt

Permalänk

Får man sämre prestanda av att öka memory? :S Varför ska man öka den isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av outcasters:

Får man sämre prestanda av att öka memory? :S Varför ska man öka den isåfall?

Superenkelt förklarat:)

Gäller att hitta just den minnesklocken som passar ditt chip.

Permalänk

Så man höjer memory tills det att benchmarken börjar ge artifakter? Eller tills ens fps snitt går ner?

Permalänk
Medlem

Jag har då aldrig märkt av sämre prestanda genom högre memory klock, sett till att memory klocken är stabil.

Får 44.1 fps i score i Heaven med +340 mem (i Afterburner) och 44.6 fps score med +380.

Allt under +300 memory klock ger under 40 fps i score.

Samt aldrig läst något på forum att lägre memory klock frekvenser kan ge mer prestanda...läser mest runt på GTX 700 series trådar dock (har ett 770 gaming).

Klocka memory tills du kraschar, sedan backar du till den frekvens som är under. Detta om du ej ser artifacts. Du kan ju hålla koll på fps score's för skojs skull och se om det ändras.

Permalänk

Ok! Jag fick bara upp Core Clock till +120 innan det började bli artifakter. Spelade ingen roll om ja ökade volten till +100 de verkade ostadigt över +120 vad jag än gjorde.

För Memory är jag nu uppe i +425 utan att se några artifakter ännu så ska öka mera.. verkar vara ett tak på +1000, men ja antar att man inte kommer komma upp så högt ändå.. Har inte heller märkt någon prestanda försämring av att öka memory clock. jag ökar med +50 intervaller, hoppas det inte är för mycket. (I afterburner med mitt nya gtx 780 ti. Testar också i Heaven)

Permalänk
Medlem
Skrivet av outcasters:

Ok! Jag fick bara upp Core Clock till +120 innan det började bli artifakter. Spelade ingen roll om ja ökade volten till +100 de verkade ostadigt över +120 vad jag än gjorde.

För Memory är jag nu uppe i +425 utan att se några artifakter ännu så ska öka mera.. verkar vara ett tak på +1000, men ja antar att man inte kommer komma upp så högt ändå.. Har inte heller märkt någon prestanda försämring av att öka memory clock. jag ökar med +50 intervaller, hoppas det inte är för mycket. (I afterburner med mitt nya gtx 780 ti. Testar också i Heaven)

Det du skriver ang. core clock (att +120 ger artifacts även när du ökar volt med 0.1v) låter väldigt konstigt. Är du säker på att det är artifacts? Utgår du att detta är fallet, efter kör Heaven benchmark? Har du spelat och tittat där? Heaven kan se lite hackigt, artifacts-aktigt ut, speciellt på Nvidia kort och vissa olika version av drivrutiner...själv ser "drak-fasen" (när kameran snurrar runt draken) väldigt konstig ut för mig, oavsett o-klockat kort eller klockat högt.

Jag rekommenderar att spela fram memory klock,,,jag klarar Heaven+Valley runs med +490 (satt i Afterburner) men min memory klock är ostabil ända ner till +379 i spel (BF4 framförallt, extra känsligt för GPU klocks).

Egentligen ska man utgå efter frekvensen grafikkortet lägger sig på när du kollar i typ GPU-Z eller HWinfo,,,,ej det du sätter i Afterburner. Ibland kan man hamna på samma frekvens om du inte ökar tillräckligt i Afterburner.

Ökar jag bara med +5 i Afterburner, får jag ej någon ny frekvens på mitt grafikkort...jag måste öka med +13 steg i Afterburner för det ska hända något. Öka memory klock med +50 tills det blir ostabilt, sedan sänka med lägre steg (typ -20) är inga problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av outcasters:

Ok! Jag fick bara upp Core Clock till +120 innan det började bli artifakter. Spelade ingen roll om ja ökade volten till +100 de verkade ostadigt över +120 vad jag än gjorde.

För Memory är jag nu uppe i +425 utan att se några artifakter ännu så ska öka mera.. verkar vara ett tak på +1000, men ja antar att man inte kommer komma upp så högt ändå.. Har inte heller märkt någon prestanda försämring av att öka memory clock. jag ökar med +50 intervaller, hoppas det inte är för mycket. (I afterburner med mitt nya gtx 780 ti. Testar också i Heaven)

Du ska öka core clock i steg om 13mhz.
13, 26, 39, 52 osv..
Sen kan du ju öka i större steg i början men håll dig till 13

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Wasp:

Core clock är hur snabbt gpun öppnar och stänger sina transistorer. Memory är minnets minnesbuss som ändras. Dom är oberoende av varandra med både borde ökas för att få ultimal prestanda. Dock kan du inte öka memory för mycket då prestandan går neråt

Skrivet av outcasters:

Får man sämre prestanda av att öka memory? :S Varför ska man öka den isåfall?

Det gäller all klockning till olika grad, minnen och processorer har en viss ECC funktion integrerad oavsett om det är CPU eller GPU sidan av systemet.
Högre klock ger fler beräkningar per sekund
Högre klock ger fler felberäkningar
Felberäkningar behöver räknas om och/eller korrigeras
För hög klock ger så mycket fel att de inte kan korrigeras (ostabil, artefakt, bsod etc)

Gäller att hitta sweetspot där du har så många KORREKTA beräkningar per sekund som möjligt, inte så många beräkningar totalt.

Ser man ofta att man får bättre prestanda om man sänker CPU klock strax under vad som är maximal stabil etc.

Bara att testa, justera klock & bencha, justera klock & bencha om och om igen tills du har hittat optimala läget för ditt system. Sedan kan du ta hänsyn till att lufttemperatur och luftfuktighet påverkar, det som gäller på sommaren behöver inte gälla på vintern etc....

Om man verkligen skall optimera dvs.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Vixo90:

Det du skriver ang. core clock (att +120 ger artifacts även när du ökar volt med 0.1v) låter väldigt konstigt. Är du säker på att det är artifacts? Utgår du att detta är fallet, efter kör Heaven benchmark? Har du spelat och tittat där? Heaven kan se lite hackigt, artifacts-aktigt ut, speciellt på Nvidia kort och vissa olika version av drivrutiner...själv ser "drak-fasen" (när kameran snurrar runt draken) väldigt konstig ut för mig, oavsett o-klockat kort eller klockat högt.

Jag rekommenderar att spela fram memory klock,,,jag klarar Heaven+Valley runs med +490 (satt i Afterburner) men min memory klock är ostabil ända ner till +379 i spel (BF4 framförallt, extra känsligt för GPU klocks).

Egentligen ska man utgå efter frekvensen grafikkortet lägger sig på när du kollar i typ GPU-Z eller HWinfo,,,,ej det du sätter i Afterburner. Ibland kan man hamna på samma frekvens om du inte ökar tillräckligt i Afterburner.

Ökar jag bara med +5 i Afterburner, får jag ej någon ny frekvens på mitt grafikkort...jag måste öka med +13 steg i Afterburner för det ska hända något. Öka memory klock med +50 tills det blir ostabilt, sedan sänka med lägre steg (typ -20) är inga problem.

Ska prova lite till, men ja tror ja fick artifacts även på +100 volt i Heaven när clockade över +120 i core clock.. Det ser ut som små "streck" ibland eller grejer som blinkar till. Kanske kan prova att köra med V sync på o se. Allt hack som blir utan vsync distraherar lite så kanske är lättare att se då.

Jag håller på o laddar ner Valley för Memory, den kanske är bättre för att pressa memory clock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av outcasters:

Ska prova lite till, men ja tror ja fick artifacts även på +100 volt i Heaven när clockade över +120 i core clock.. Det ser ut som små "streck" ibland eller grejer som blinkar till. Kanske kan prova att köra med V sync på o se. Allt hack som blir utan vsync distraherar lite så kanske är lättare att se då.

Jag håller på o laddar ner Valley för Memory, den kanske är bättre för att pressa memory clock?

Jag TROR att Valley ska vara kräsnare med stabilare memoryclock i vanliga fall. Däremot har jag fått köra det flera gånger för att en överklock på minnet ska visa sig vara ostabil. I heaven har det alltid låst sig på första försöker.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.