Crytek kan vara på väg mot konkurs

Permalänk
Medlem

Rätt åt dom jävla pc traitors...

Permalänk

Älskar spelmotorn, synd att spelen inte lever upp till spelmotorn bara

Permalänk
Medlem

Maximum Financials!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

1: varför fick man aldrig veta i ett spel vad som hände efter crysis 1 när dom åkte tillbaka till ön.
2: Ha spelen på steam så kommer ni sälja mer...

Jag skyller delvis på EA för det här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mannen99:

Bara spelat crysis o warhead, det var kul och jag älskade verkligen grafiken.

Däremot kändes det onödigt tungdrivet när det kom om man jämförde med ex source motorn.

Hur som helst så har dem nog för många anställda och det i sig kostar way too much, de behöver släppa ett nytt grymt spel om det ska gå vidare. Samt sparka folk

Fast spel som körs i sourcemotors kanske har lite dåligare grafik (även om de kan se snyggt ut ändå)?

Visa signatur

CPU:intel core i5 2500k 3.30ghz||MB:Gigabyte z68x-ud3h-b3||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:kfa2 gtx 680 (accelero hybrid)||
PSU:corsair TX750w||CHASSI: fractal design define r3 ||
HDD:2tb||SSD:120gb||

Permalänk
Skrivet av Zappkiller:

Tycker man förtjänar att gå i konkurs ifall hela ens ledning inte kan se hur dåligt ryse kommer sälja.. Efter första trailern på E3 så skrek jag flopp!! Ryse är ju i praktiken "Quicktime the game"

Jo det gjorde väl alla? Men jag tror att de ändrade det till releasen.
Btw, är din profilbild vad jag tror det är...? o.O

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

De har väl inte gjort några bra spel sen crysis: warhead? Man kan ju inte leva på gamla framgångar i all evighet..

Skickades från m.sweclockers.com

Crysis 2 var faktiskt bra även om det var mer linjärt.

Visa signatur

CPU:intel core i5 2500k 3.30ghz||MB:Gigabyte z68x-ud3h-b3||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:kfa2 gtx 680 (accelero hybrid)||
PSU:corsair TX750w||CHASSI: fractal design define r3 ||
HDD:2tb||SSD:120gb||

Permalänk
Medlem

Även om jag inte varit något riktigt fan av deras spel så är det tråkigt om detta kommer att hända just för att de oftast legat långt framme i tiden med sina grafikmotorer som gör att andra utvecklare måste göra nya / uppgradera sina motorer, konkurrens helt enkelt. Tråkigt att inte andra spelhus börjar använda deras tech. Jag tycker det finns bra med potential att hämta från deras motorer!

Någon som vet varför andra spelhus inte vill använda deras motorer? Är det för dyrt? För dåligt av någon anledning? För tjorvigt att koda till etc?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av #enbom:

Även om jag inte varit något riktigt fan av deras spel så är det tråkigt om detta kommer att hända just för att de oftast legat långt framme i tiden med sina grafikmotorer som gör att andra utvecklare måste göra nya / uppgradera sina motorer, konkurrens helt enkelt. Tråkigt att inte andra spelhus börjar använda deras tech. Jag tycker det finns bra med potential att hämta från deras motorer!

Någon som vet varför andra spelhus inte vill använda deras motorer? Är det för dyrt? För dåligt av någon anledning? För tjorvigt att koda till etc?

Själva klagade dom på att folk pirata deras spel och istället köpte ny hårdvara för att kunna spela dom. Folk kanske är rädda för det om det är för tungdrivet. Sen har väl Epic Games en längre historia av att licensiera ut sin motor. Dom slog ju ut ID Software och deras Thech 4(?) på licens marknaden så ID Software kasta in handuken för Thech 5(?).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Läste de har 800 anställda. Man undrar vad sjutton alla de gör för ngt. Inte konstigt de har ekonomiska problem. Gör av med hälften

Permalänk

För att UE3 motorn varit kung och något av en de facto standard, sen den släpptes. UE3 har väl varit väldigt modifierbar, exempel när dom la till DX 11. Behövdes ingen ny motor för det bara en enkel uppdatering.

Visa signatur

__________________
| Intel i5 3350P| MSI Geforce GTX 1050 TI X | Asus Z77| WIN 10 Home -64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon@tor:

Ja om inget annat företag köper motorn finns det någon ide att spela på PC längre, att dom skulle släppa den under öppen källkod är väl för mycket att önska, dom snyggaste spelen på PC har ju kört cry-engine visst kan man hoppas på unreal-engine men utan konkurrens så kommer alla spel vara directx9 portar från xbone.

Lagom trollbete där. Försök inte ens...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Cryengine är ju en kanonfin motor. Synd om den försvinner..

Men ja, cryteks egna spel har ju knappast varit några höjdare rent spelmässigt sen Crysis 1. Dock är ju grafiken något utöver det vanliga men det räcker ju inte, speciellt inte om man släpper sitt spel till en klen fucking konsol.

Undra om det var EAs idé om att släppa det exklusivt. Idioter.

Permalänk
Medlem

Crytek känns ganska mycket som lite för hög andel kodare och grafiska designers och inte en enda faktisk spel/game-play designer. Första videon med Ryse såg cool ut med kinectfäktande men sen blev det tråkigare för varje demo.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jonasies:

Tråkigt. Cryengine är ju en kanonfin motor. Synd om den försvinner..

Men ja, cryteks egna spel har ju knappast varit några höjdare rent spelmässigt sen Crysis 1. Dock är ju grafiken något utöver det vanliga men det räcker ju inte, speciellt inte om man släpper sitt spel till en klen fucking konsol.

Undra om det var EAs idé om att släppa det exklusivt. Idioter.

Det första Crysis var inte heller särskilt bra. Det var väldigt snyggt men hade en stenkorkad AI. Det verkar som om de lagt alla pengar på att få palmerna att se snygga ut och sen glömde de att de skulle göra ett spel också och inte bara ett teknikdemo för hur häftig grafik man kan göra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Exklusiva titlar är generellt dumt tycker jag. Man begränsar sin försäljning oerhört mycket. Dessutom satsade dom på xbox one, herregud!!!!
Jag tyckte att Ryse såg ut som ett snyggt och coolt spel, men jag köper inte en konsol för ett spel. Och definitivt inte en xbox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Ifall konkurs, vad skulle då tänkas hända med CryEngine? Tänker på de spel som ändå använder motorn, så som Star Citizen.

Skrivet av Shadowslord:

Ryse? Har ALDRIG hört talas om spelet.
Sitter och undrar vad som kommer att hända med Star Citizen.

Jag gissar på att Star Citizen (RSI) kommer köpa loss deras motor och ca 50 pers samt fortsätta utveckla/sälja den, utifall crytek går i konkurs.

De kanske till och med tar över ett av deras tyska kontor rakt av och styr om det mot motor/star citizen utveckling.

Så att motorn skulle försvinna är nog ingen som behöver oroa sig för! Det har 47 miljoner dollar crowdfunding sett till

Permalänk
Moderator
Testpilot

Släpp Ryse till PC då, finns ju ingenting att förlora på det. Behöver inte ens porta det vettigt, kommer sälja ändå.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon@tor:

Ja om inget annat företag köper motorn finns det någon ide att spela på PC längre, att dom skulle släppa den under öppen källkod är väl för mycket att önska, dom snyggaste spelen på PC har ju kört cry-engine visst kan man hoppas på unreal-engine men utan konkurrens så kommer alla spel vara directx9 portar från xbone.

Du har ju dessvärre inte en aning om vad du pratar om. Om CryEngine vore en sådan succee, varför tror du då samma bolag har dåliga finanser? Det handlar inte bara om spelen. Ingen köper CryEngine och deras subscription-version är en total flopp eftersom det finns bättre alternativ där ute.

Nej, så som Crytek behandlat sina free licensenter (och nu deras subscription licensenter) så är det en fröjd att se dem få betala för detta. Skräpföretag.

Motorn kan rendera riktigt fina bilder i realtid, men det är också allt den är bra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av #enbom:

Även om jag inte varit något riktigt fan av deras spel så är det tråkigt om detta kommer att hända just för att de oftast legat långt framme i tiden med sina grafikmotorer som gör att andra utvecklare måste göra nya / uppgradera sina motorer, konkurrens helt enkelt. Tråkigt att inte andra spelhus börjar använda deras tech. Jag tycker det finns bra med potential att hämta från deras motorer!

Någon som vet varför andra spelhus inte vill använda deras motorer? Är det för dyrt? För dåligt av någon anledning? För tjorvigt att koda till etc?

Det finns idag mycket bättre alternativ, och många har även börjat utveckla sina egna (t.ex. Ubisoft och EA).

För indies har det länge varit Unity som gäller, och numera Unreal Engine 4. Cryengine har funnits som free edition (men med olika krav på engångsbetalningar och att spelet inte får vara "fult" - vilket förstås bedöms av Crytek) och numera som månatlig betalningsversion, men du får ingen källkod och det finns en hel del buggar speciellt i multiplayer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Släpp Ryse till PC då, finns ju ingenting att förlora på det. Behöver inte ens porta det vettigt, kommer sälja ändå.

Microsoft står som utgivare, gissar på att dom har spärrat Crytek från att släppa spelet på andra system.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

CryEnigne är super najs ju:

("Moddat" CryEngine 2)

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon@tor:

Så då kan vi ju ge upp PC plattformen nu då ?

LOL

Senaste undersökningen visar att PC marknaden är enorm, större än en enskild konsolplattform. Spelbolagen vet om detta och har erkänt det.

PC marknaden är och förblir framtiden, även om konsolmarknaden är stor den med.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Ja, så kan det gå om man bara satsar på grafiken i ett spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Exklusiva titlar är generellt dumt tycker jag. Man begränsar sin försäljning oerhört mycket. Dessutom satsade dom på xbox one, herregud!!!!
Jag tyckte att Ryse såg ut som ett snyggt och coolt spel, men jag köper inte en konsol för ett spel. Och definitivt inte en xbox.

Microsoft betalade utvecklingen för det där så det är inte där förlusterna ligger. Det är mest troligt grafikmotorutvecklingen som kostat massa pengar och när man inte lyckats licensiera den så mycket så blev det stora förluster. Det är vad jag skulle gissa på är den stora anledningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Microsoft betalade utvecklingen för det där så det är inte där förlusterna ligger.

Källa på det? Låter inte alls sannolikt eftersom MS och Sony brukar sälja sina nya konsoler med förlust och finansiera detta med intäkter från licenser på spel ( pengar per såld titel som spelutvecklare betalar till DEM för att få släppa sina spel på konsolen ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Exklusiva titlar är generellt dumt tycker jag. Man begränsar sin försäljning oerhört mycket. Dessutom satsade dom på xbox one, herregud!!!!
Jag tyckte att Ryse såg ut som ett snyggt och coolt spel, men jag köper inte en konsol för ett spel. Och definitivt inte en xbox.

Nu fungerar det ju så att det är pubishern som bestämmer vad det ska släppas på och inte spelstudion som utvecklar spelet när vi pratar om stora AAA-titlar. Tanken är att MS i det här fallet signar en känd studio för att skapa ett spel som ska vara så pass häftigt att folk köper en xb1 enbart för det spelet. Det finns flera bra exempel på lyckade titlar som t ex Gran Turismo och Uncharted för Sony och Forza samt Halo för Microsoft. Men bara för att att det är en bra studio finns det ingen garanti att nästa spel blir en succé.

"Enligt den tyska speltidningen Gamestar (betalningsvägg) är Crytek på väg mot en ekonomisk härdsmälta och kan till och med riskera att försättas i konkurs."

Jag läste om den här typ fem gånger, har sänkt två koppar kaffe nu men begriper mig inte på denna mening, någon högre intelektuell som kan utveckla?

För övrigt tycker jag det är jättetråkigt för Crytek och deras anställda, men herregud... 800 anställda? Vad är det för inkompetent ledning som tror att det kan vara rimligt med så pass många i företaget? Okey om det är R* eller Blizzard, men Crytek är ju inte riktigt på samma nivå. Jag trodde dock att deras nya licenseidé för Crytek skulle vara lite mer framgångsrik, känns annars som ett bra koncept. Men det kanske är just så att den fortfarande kräver för mycket resurser för att vara konkurrenskraftig.

Tror dock knappast att vi behöver "oroa" oss för att inte se något mer Crysis eller mer av CryEngine även vid konkurs, har svårt att se att inte någon av de stora drakarna (typ Activision) inte är sugen på att lägga vantarna på åtminstone Crysis.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Om dom nu har så många anställda, skulle det inte vara mer värt att bara låta hälften gå?
Dem kan ju inte behöva 800 stycken när då t.ex Epic bara har hälften!

Permalänk

Nu har jag bara skummat genom tråden men inte hittat följande opopulära uppfattning:

Efter stora misslyckanden som Crysis 2 och 3, Farcry 2. Missförstå mig rätt. Spelen är helt fantastiskt vackra, men det är inte allt, jag (och säkert många andra) saknar känsla i dessa spel. Jag menar, leta diamanter i afrika med en förbannad LED lampa? Lägg ner...
"Låt oss göra ett snyggt spel och glömma resten" verkar det som det står på Cryteks agenda.
Sista bra spelet de gjorde var Crysis 1 efter FarCry....

Permalänk

Läste någonstans att Wargaming (World of Tanks) skulle köpa Crytek, men det kanske bara är ett rykte?

Visa signatur

Eltreum: AMD Ryzen 7 5800X3D | Asus Prime B350-Plus | 16GB 2933Mhz DDR4 | PowerColor 7900XTX | Crucial MX500 1TB | Seagate Barracuda 3TB | Asus VG27AQ1A