Uppgradera till GTX 780, första gången

Permalänk
Medlem

Uppgradera till GTX 780, första gången

Hej! Det är såhär att jag vill uppgradera grafikkortet jag har på min dator, har gtx 660 just nu. Har följande dator:

Specifikationer:

Operativsystem Genuine Windows® 7 Home Premium, 64bit
Processor Intel i7-3770 3.40Ghz 8MB Cache
Chipset Intel H77
Grafik NVIDIA GeForce GTX660 Ti 3GB GDDR5 (DVI/HDMI/D-sub)
Minne 16GB (DDR3 1600, 4G x 4)
upp till 16GB Dual Channel DDR3 på 1600Mhz - 4 x DIMMS
Expansionplatser 1 x PCI-e 3.0 x 16
1 x PCI-e 2.0 x 4 (PCI-e x16 slot)
1 x PCI-e 2.0 x 2"
SATA 4 x SATA 3Gb/s portar
2 x SATA 6Gb/s portar
Lagring 1TB HDD 7200 RPM, SATA 6Gbs, 3.5"
Optisk enhet Tray-in 24X SuperMulti DVD burner
LAN 10/100/1000Mbps
Ljud ALC892, 8 Channel Audio
High Defination Audio Codec
In-/utgångar på frontpanelen 1 x 16 -in-1 Card Reader
1 x Hörlurskontakt
1 x Mikrofonkontakt
2 x USB 2.0
2 x USB 3.0
In-/utgångar på baksidan 1 x RJ45 LAN(10/100/1000)
1 x 8 channel Audio I/O
1 x PS/2
1 x HDMI
1 x DVI
1 x VGA
2 x USB 3.0
4 x USB 2.0
Card Reader 16 in 1
CF SLOT: CF/ Micro Drive
MS SLOT: MS/ MS Duo/ MS Pro/ MS Pro Duo SD/MMC SLOT: SD/ MMC/ MMC4.0/ RS-MMC/ RS-MMC4.0/ SDHC Adapter required: MS Micro-M2/ MINI SD/ Micro SD/ MINI MMC
Nätaggregat Max 400W/Max 500W

Eftersom det är första gången jag byter grafikkort undrar jag främst vad jag behöver tänka på när jag byter grafikkort. Jag undersökte lite och det är rekommenderat att man har nätagg på 600 W, det jag har just nu är max 500 W men undrar om det spelar någon roll. Jag undrar även om jag behöver tänka på några andra delar eller om det bara är att helt enkelt öppna och byta. Är lite av en nybörjare som sagt, har läst också om att avinstallera tidigare drivrutiner och installera nya och även att införskaffa armband för att undvika att datordelarna förstörs.

Är tacksam för tips och råd och även om någon har tid att svara på det jag undrar!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Köp hellre R9 290, det är mer prisvärt

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av V1pArzZ:

KÖP HELLRE R9 290
dEN ÄR PRISVÄRDARE

edit: sorry caps

Ja den e billigare, främst därför att det fungerar så fruktansvärt mycket sämre

OT det är bara att byta och installera om drivrutinerna efter du gjort det.
Sålänge du inte kör överklockningar så ska nog ditt PSU räcka också.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Köp ett nytt nätagg, för det låter som att de har några år på nacken?

Ett 780 drar cirka 435W från väggen, med överklockad processor.

Räkna sedan in "slitage" på ditt nätagg och det är inte lika effektivt.

Det kommer säkert klara sig, men att snåla på nätagg är som att tanka bilen med hallonsaft. Det går en stund, sen blir det tvärnit.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Ja den e billigare, främst därför att det fungerar så fruktansvärt mycket sämre

OT det är bara att byta och installera om drivrutinerna efter du gjort det.
Sålänge du inte kör överklockningar så ska nog ditt PSU räcka också.

AMD fungerar, iallafall på GPU sidan. Dock så är det tråkigt att deras referens-kylare skall låta så förbannat.
När det gäller just referens-kylare så är Nvidia överlägsna.
Men väljer man tredjeparts-kylare så är det lungt.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Köp ett nytt nätagg, för det låter som att de har några år på nacken?

Ett 780 drar cirka 435W från väggen, med överklockad processor.

Räkna sedan in "slitage" på ditt nätagg och det är inte lika effektivt.

Det kommer säkert klara sig, men att snåla på nätagg är som att tanka bilen med hallonsaft. Det går en stund, sen blir det tvärnit.

Ja okej! Jag har inga problem med att uppgradera nätagg, men då undrar jag, behöver jag tänka på mått och sådär när jag uppgraderar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Ja den e billigare, främst därför att det fungerar så fruktansvärt mycket sämre

OT det är bara att byta och installera om drivrutinerna efter du gjort det.
Sålänge du inte kör överklockningar så ska nog ditt PSU räcka också.

Okej :)! Tack så mycket, då vet jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daviez:

Ja okej! Jag har inga problem med att uppgradera nätagg, men då undrar jag, behöver jag tänka på mått och sådär när jag uppgraderar?

Ja det behöver du. Vad heter din moderkort? Vad har du för chassi?

Mät ditt nätagg

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Innan du ger dig på att byta nätaggregat kolla vad du har nu och skriv här. Om du har ett 500W nätaggregat av hög kvalitet så behöver du inte byta.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Ja det behöver du. Vad heter din moderkort? Vad har du för chassi?

Mät ditt nätagg

Skrivet av thompson:

Innan du ger dig på att byta nätaggregat kolla vad du har nu och skriv här. Om du har ett 500W nätaggregat av hög kvalitet så behöver du inte byta.

Jag har följande dator

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/164165-a...

Där står i stort sett all information om den.

Lyckades även få fram det här om modekortet:

Manufacturer ASUSTeK COMPUTER INC.
Model CG8270 (LGA1155)
Version System Version
Chipset Vendor Intel
Chipset Model Ivy Bridge
Chipset Revision 09
Southbridge Vendor Intel
Southbridge Model H77
Southbridge Revision 04

När det gäller nätagg och mått så har chassit följande dimensioner 200 x 461 x 534 mm (B x H x D), men jag får öppna datorn och mäta nätägget som det föreslogs antar jag. Tack för alla svar jag har fått hittills, det har varit till stor hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Ja den e billigare, främst därför att det fungerar så fruktansvärt mycket sämre

OT det är bara att byta och installera om drivrutinerna efter du gjort det.
Sålänge du inte kör överklockningar så ska nog ditt PSU räcka också.

Ge mig ett bra argument för att den är sämre, ljudnivån vet jag men det är bara och ta non reference kort

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daviez:

Jag har följande dator

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/164165-a...

Där står i stort sett all information om den.

Lyckades även få fram det här om modekortet:

Manufacturer ASUSTeK COMPUTER INC.
Model CG8270 (LGA1155)
Version System Version
Chipset Vendor Intel
Chipset Model Ivy Bridge
Chipset Revision 09
Southbridge Vendor Intel
Southbridge Model H77
Southbridge Revision 04

När det gäller nätagg och mått så har chassit följande dimensioner 200 x 461 x 534 mm (B x H x D), men jag får öppna datorn och mäta nätägget som det föreslogs antar jag. Tack för alla svar jag har fått hittills, det har varit till stor hjälp!

Står inte vad det är för nätaggregat men då det handlar om en färdigbyggd dator så är det nog inte toppkvalitet så det är säkrast att byta.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Står inte vad det är för nätaggregat men då det handlar om en färdigbyggd dator så är det nog inte toppkvalitet så det är säkrast att byta.

Håller med. OEM-datorer går inte att lita på i något avseende när det gäller uppgraderingar så det är alltid bra att vara på den säkra sidan.
En annan viktig sak du måste ha i åtanke är längden på grafikkortet, en GTX 780 med referenskylare är närmare 27cm lång och tar upp två expansionsplatser i chassit. Ditt chassi är ganska stort så det finns en bra chans att det passar, men du bör ta till måttbandet ändå.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Står inte vad det är för nätaggregat men då det handlar om en färdigbyggd dator så är det nog inte toppkvalitet så det är säkrast att byta.

Okej! Jag byter gärna, har du förslag på nätagg som skulle vara bra till gtx780? Sen tänker jag om jag borde bygga en dator från scratch eller köra på denna? Tänkte på nackdelar med att den är färdigbyggt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Håller med. OEM-datorer går inte att lita på i något avseende när det gäller uppgraderingar så det är alltid bra att vara på den säkra sidan.
En annan viktig sak du måste ha i åtanke är längden på grafikkortet, en GTX 780 med referenskylare är närmare 27cm lång och tar upp två expansionsplatser i chassit. Ditt chassi är ganska stort så det finns en bra chans att det passar, men du bör ta till måttbandet ändå.

Jaha okej, får se till att mäta! Tack för infon, det uppskattas! Ja, jag är osäker på om jag ska köra på denna eller kanske sälja och köra från scratch men får fundera vidare!

Permalänk
Medlem

Eftersom det är en märkesdator , om du ska byta nätagg kolla måtten på det också så att det får plats nåt annat än det som sitter där original.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk

hade en märkesdator som jag bytte grafikkort i, fick även byta nätagg som ej passade i chassit så jag köpte nytt och flyttade över cpu/ram hdd/ssd

Men får grafikkortet plats och nätagget så blir ju det billigaste alternativet,

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbane78:

hade en märkesdator som jag bytte grafikkort i, fick även byta nätagg som ej passade i chassit så jag köpte nytt och flyttade över cpu/ram hdd/ssd

Men får grafikkortet plats och nätagget så blir ju det billigaste alternativet,

Men om jag byter chassi till exempel, köper en där grafikkortet garanterat får plats, är det bara att överföra delarna och koppla ihop det i det nya? För isåfall kan jag tänka mig att köpa ny chassi också!

Permalänk
Skrivet av Daviez:

Men om jag byter chassi till exempel, köper en där grafikkortet garanterat får plats, är det bara att överföra delarna och koppla ihop det i det nya? För isåfall kan jag tänka mig att köpa ny chassi också!

Det borde det ju vara men moderkort är inte alltid enligt standardmått.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbane78:

Det borde det ju vara men moderkort är inte alltid enligt standardmått.

Har du ett förslag på bra chassi där modekort och grafikkort passar? Spelar det nån roll om chassit är för stor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fein:

Tackar!

Permalänk
Skrivet av Daviez:

Har du ett förslag på bra chassi där modekort och grafikkort passar? Spelar det nån roll om chassit är för stor?

Verkar som det är ett ATX eller mATX, kanske skulle ta en ATX-låda för säkerhets skull.
Förslag jag gillar:
https://www.komplett.se/fractal-design-define-r4-black-pearl/...
https://www.komplett.se/corsair-carbide-200r-midi-tower-svart...
https://www.komplett.se/corsair-carbide-300r-midi-tower-svart...
http://www.inet.se/produkt/6909893/fractal-design-arc-midi-r2...

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem

Tack för förslagen, tror jag gillar den första mest! Får allt plats i den första? Den verkar ha ganska mycket utrymme

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daviez:

Tack för förslagen, tror jag gillar den första mest! Får allt plats i den första? Den verkar ha ganska mycket utrymme

Lugna dig lite nu, vänta med nytt chassi tills du har testat om det fungerar med det du har. Angående nätaggregat så beror det lite på vilken budget du har men jag rekommenderar detta XFX agget på 650W bra pris, byggd av Seasonic (en av de absolut bästa nätaggregatstillverkarna) så det har mycket hög byggkvalitet. 650W räcker gott och väl till dina delar.

Angående nackdelar med färdigbyggda datorer så ja det finns en del men med det sagt så rekommenderar jag att bygga vidare på den du har. Då du har en mycket bra processor (den är visserligen låst så den går inte klocka mycket men så länge du inte tänker överklocka så är det ingen fara), du har 16GB ram vilket räcker gott och väl. Så byt nätaggregatet och sätt i ett GTX 780 så kommer den prestera mycket bra.

Jag sökte lite och hittade bilder på hur ditt chassi ser ut inuti och det ser inte ut som det skulle vara några som helst problem med långa grafikkort.
http://us.estore.asus.com/index.php?l=product_detail&p=4601

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Lugna dig lite nu, vänta med nytt chassi tills du har testat om det fungerar med det du har. Angående nätaggregat så beror det lite på vilken budget du har men jag rekommenderar detta XFX agget på 650W bra pris, byggd av Seasonic (en av de absolut bästa nätaggregatstillverkarna) så det har mycket hög byggkvalitet. 650W räcker gott och väl till dina delar.

Angående nackdelar med färdigbyggda datorer så ja det finns en del men med det sagt så rekommenderar jag att bygga vidare på den du har. Då du har en mycket bra processor (den är visserligen låst så den går inte klocka mycket men så länge du inte tänker överklocka så är det ingen fara), du har 16GB ram vilket räcker gott och väl. Så byt nätaggregatet och sätt i ett GTX 780 så kommer den prestera mycket bra.

Jag sökte lite och hittade bilder på hur ditt chassi ser ut inuti och det ser inte ut som det skulle vara några som helst problem med långa grafikkort.
http://us.estore.asus.com/index.php?l=product_detail&p=4601

Tack så mycket för information! Ska öppna och kolla igenom datorn och ta lite bilder och mäta. Men då vet jag, ska avvakta och se om nya delarna får plats på chassit jag redan har. Ska kolla upp nätagget du nämnde!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av V1pArzZ:

Ge mig ett bra argument för att den är sämre, ljudnivån vet jag men det är bara och ta non reference kort

Ett påstående, från en som går i köpa tankar och inte bestämt sig ännu, AMD förbrukar mera watt / prestanda jämnfört med Nvidia? Kollade på Linustechtips och enligt honom så skillde det 100w mellan 2st 780ti och 2st 290x i max load. Då borde det alltså skilja 50w med ett kort? 50w att en hel del. Då får allt AMD vara bra mycket billigare med tanke på hur mycket jag använder datorn, iofs inte alltid i max load men ändå; på 3 år blir det en del extra watt timmar. Men framförallt innebär det dessutom att det bildas mer värme av ett AMD kort (med liknande prestanda) och i min "man cave" så är det varmt så det räcker.

Därför lutar jag åt Nvidia om inte priset är AVSEVÄRT mycket billigare för ett AMD.

Nån som har nån bra länk där de studerat just energiförbruknings kostnad / år etc?

Visa signatur

🎮 → AMD 3700X • MSI Gaming Z Trio 3080 12 GB• 32GB DDR4 • ASUS ROG Swift PG279Q
🖱 → Logitech g703 / ⌨ → Corsair Strafe Silent RGB
💻 → Macbook Pro 13" M1 • 16GB • 512GB
📱 → iPhone Xr • 128GB
🎧 → BOSE 700 & SteelSeries Arctis 7 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av ortopeden:

Ett påstående, från en som går i köpa tankar och inte bestämt sig ännu, AMD förbrukar mera watt / prestanda jämnfört med Nvidia? Kollade på Linustechtips och enligt honom så skillde det 100w mellan 2st 780ti och 2st 290x i max load. Då borde det alltså skilja 50w med ett kort? 50w att en hel del. Då får allt AMD vara bra mycket billigare med tanke på hur mycket jag använder datorn, iofs inte alltid i max load men ändå; på 3 år blir det en del extra watt timmar. Men framförallt innebär det dessutom att det bildas mer värme av ett AMD kort (med liknande prestanda) och i min "man cave" så är det varmt så det räcker.

Därför lutar jag åt Nvidia om inte priset är AVSEVÄRT mycket billigare för ett AMD.

Nån som har nån bra länk där de studerat just energiförbruknings kostnad / år etc?

Vi pratar om 290 och det skiljer typ 700 spänn

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av ortopeden:

Ett påstående, från en som går i köpa tankar och inte bestämt sig ännu, AMD förbrukar mera watt / prestanda jämnfört med Nvidia? Kollade på Linustechtips och enligt honom så skillde det 100w mellan 2st 780ti och 2st 290x i max load. Då borde det alltså skilja 50w med ett kort? 50w att en hel del. Då får allt AMD vara bra mycket billigare med tanke på hur mycket jag använder datorn, iofs inte alltid i max load men ändå; på 3 år blir det en del extra watt timmar. Men framförallt innebär det dessutom att det bildas mer värme av ett AMD kort (med liknande prestanda) och i min "man cave" så är det varmt så det räcker.

Därför lutar jag åt Nvidia om inte priset är AVSEVÄRT mycket billigare för ett AMD.

Nån som har nån bra länk där de studerat just energiförbruknings kostnad / år etc?

50w dygnet runt 365 dagar om året är samma sak som 438 KWh vilket är ungefär 400 kr. Alla andra saker som slarv med att släcka lampor etc. kostar dig ungefär tre gånger så mycket per år. Skulle du vara Mr Perfekt och bara använda EXAKT så mycket el som du behöver så skulle du kunna sänka din elräkning till 1/7. Det är inte din effektiva användning som kostar pengar det är din ineffektiva användning som kostar.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon