Delning av filer, Windows 7 <-> Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Delning av filer, Windows 7 <-> Windows 8.1

Hej,

Jag behöver kunna dela filer mellan mina två datorer, vilket jag har gjort tidigare genom min Hemgrupp utan problem. Då körde båda datorerna Win 7, men igår uppgraderade jag den ena till Windows 8.1 och nu kan jag inte gå med i Hemgruppen. Datorn hittar den, men när jag ska ansluta så tuggar den en stund och säger sedan "Det finns ingen Hemgrupp i nätverket".

Jag har provat att öppna några portar i brandväggen, från rekommendation av Microsoft, utan framgång.

Nån som har tips?

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

Hur har du kopplat ihop datorerna ? genom en router ?
Kontrollera att du har aktiverat skrivare och fildelning på båda datorer.
En annan viktig sak kolla att båda datorer har samma arbetsgrupp namn. (Win + Pause) Där under Worksgroup : namn

Permalänk
Medlem

Vilken version av win7 och win8?

Permalänk
Rekordmedlem

Dela ut saker normalt och strunta i hemgrupper.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har samma problem, försökte lösa det med Onedrive men jag kan inte installera det på min dator med windows 7 utan får bara upp felmeddelande. Om du löser det så skriv gärna ner här hur du gjorde

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem

Du har förmodligen inte valt privat nätverk på din 8.1, första gången du kopplade upp dig mot ditt nät fick du en fråga om du ville "hitta" andra enheter etc.
Valde du nej där så har du förmodligen public network på din 8.1.
Du får gå in i inställningar -> ändra datorinställningar -> nätverk och fixa det.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Rekordmedlem

Skippa hemgrupper och Onedrive, dela ut på normalt sätt så fungerar det.
http://itlararen.se/labbar/Laboration-Dela_resurs_och_beh%C3%...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.