Permalänk

VIM-problem

Har precis börjat med VIM och försöker installera NERDTree vilket verkar krångligare än vad jag trodde. Gick igenom en tutorial och genom Git hämtade jag hem mappen med filer. I videon förklarar han att man behöver en rake-fil för att installera. Men det existerar ingen nu och har absolut ingen aning om hur jag ska installera detta. Har kollat dokumentationen men det finns ingen installationsguide. Kollat via Google men fanns inget jag kunde hitta där heller. Vart placerar jag filerna isf om jag måste göra det manuellt?

Har även problem med teman i Terminalen (Mac). Jag har enligt kommandot :colo tagit reda på att det verkligen stämmer att det är rätt tema aktiverat. Det visar rätt färger med bakgrunden. Men all text blir enbart vit som det inte ska vara.

Detta är bild på hur det ser ut nu: http://s28.postimg.org/rzmsf0kvh/Scr...8_56_57_PM.png

Bild hur det ska se ut: http://s24.postimg.org/etjefaz1x/Scr...8_58_22_PM.png

Så vad kan vara felet?

Permalänk
Medlem

:syntax on

är aktiverat?

Permalänk
Skrivet av 7487:

:syntax on

är aktiverat?

Åh, det var därför. Tack så väldigt mycket!

Permalänk
Hedersmedlem

"Rätt sätt" (åtminstone "vedertaget sätt") att hantera plugins i Vim är vanligen genom Pathogen eller Vundle. Pathogen förenklade pluginhantering betydligt när det först dök upp, och Vundle är en vidareutveckling av konceptet som kopplar väl till Github och sköts helt och hållet inifrån Vim och `~/.vimrc`. Personligen använder jag numera Vundle. Det finns även en fork som kallas NeoBundle, men om man inte har specifika krav som NeoBundle men inte Vundle uppfyller så är det nog smidigare att använda det senare, då det är mer utbrett.

För att börja använda Vundle så är det enklast att läsa dokumentationen, men i korthet skulle man kunna installera Vundle samt aktivera exempelvis just NERD tree genom att i terminal köra:

mkdir ~/.vim/bundle git clone https://github.com/gmarik/Vundle.vim.git ~/.vim/bundle/Vundle.vim

och därefter lägga till följande längst upp i sin `~/.vimrc`:

filetype off set runtimepath+=~/.vim/bundle/Vundle.vim call vundle#begin() Plugin 'gmarik/Vundle.vim' Plugin 'scrooloose/nerdtree' call vundle#end() filetype plugin indent on

Ladda sedan om `~/.vimrc`, enklast kanske genom att helt enkelt starta om Vim (vilket egentligen inte behövs). När nu Vundle har laddats och angivna plugins har ändrats så kör man Vim-kommandot:

:PluginInstall

så kommer Vundle automatiskt plocka hem aktuella pluginversioner från Github och framöver aktivera dessa när Vim startas. Notera hur Github "magiskt" antas genom den syntax som användes för att definiera pluginen ovan. Innehåller beteckningen inga snedstreck så antas det att man syftar på Vim Scripts Githubspegel av alla plugins från Vims officiella pluginbank. Mer info i dokumentationen.

När det bara handlar om en enstaka plugin så ser ovanstående lite bökigt ut, men när det börjar handla om flertalet plugins och man även vill att Vimkonfigurationen ska kunna synkas över flertalet maskiner så märker man att Vundle förenklar ordentligt. För att nu exempelvis installera Syntastic så lägger man bara till raden `Plugin 'scrooloose/syntastic'` i `~/.vimrc`, läser in inställningen och kör `:PluginInstall` så är det klart.

Pathogen är på sätt och vis enklare då man slipper `:PluginInstall`-steget (fast manuellt behöver klona kodbanker i stället), men det är i all ärlighet inte så jobbigt, och med Vundle är det enklare att föra över konfigurationen till en annan dator (vilket jag personligen värderar högt), samt att hålla pluginerna uppdaterade. Med Pathogen så är respektive plugin fristående från Vim och dess konfiguration överhuvudtaget, och det blir lurigare att hålla konfigurationen i ett versionshanteringssystem, vilket ofta är gynnsamt att kunna göra.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.