Permalänk
Medlem

Varnar för billiga nätdelar!

Hej !

Köpte för ett tag sen en nätdel av märket "Chieftec" på 700watt "648W

Nu är det så att när jag skulle damma ur den datorn som den satt i så hittade jag en kabel "Molex 4pin" Som har börjat och brinna, kabeln är stenhård "
som att det har brunnit i den, och istället då för att vara Gul färg runt kabeln så är den Gul/Svart BRÄND ?

Även på den svarta så har ca 2-3 cm av kabelns isolator brunnit upp så att trådarna syns.
En början på en kabelbrand/PSU brand !?

Tanken med denna lilla text är egentligen bara att varna er för deras olika psuer. Vem vill ha en brand liksom ?

Aldrig mer en BILLIG PSU !

Förtydligad rubrik, tagit bort skrik (capslock)
Permalänk
Medlem

Hur mycket var kopplat på den molexkontakten?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Vad som helst kan ju ha framkallat det, oavsett nätdel. Men som ovan, vad hade du kopplat på den?

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

1. Hur mycket var kopplat till den?

2. Den har inte legat emot något varmt?

3. VAR på kabeln är det bränt?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

När man köper billigt blir det ofta läropengar, men då är det ju iofs bra att det var billigt.

Men när det gäller nätagg är det lätt att det blir dyrare, då många andra komponenter kan stryka med.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Hjälpsam

Jag lyckades bränna kabel på ett premiumnätagg, när jag buntade ihop molexkablarna snyggt i ett hörm... Kontakten till den röda 12v ledningen lyckades komma emot chassit.

Trots att molex fårn nätaggregatet är honor är det nära mellan hålets kant och ledande metall, vad som hände mig var att molekontakten kom mot ett 90graders hörn på en hårddiskbur = fräs.

Säker på att det inte har hänt? Chieftec brukar ha OK OEM produktion annars.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Exider12:

Hej !

Köpte för ett tag sen en nätdel av märket "Chieftec" på 700watt "648W

Nu är det så att när jag skulle damma ur den datorn som den satt i så hittade jag en kabel "Molex 4pin" Som har börjat och brinna, kabeln är stenhård "
som att det har brunnit i den, och istället då för att vara Gul färg runt kabeln så är den Gul/Svart BRÄND ?

Även på den svarta så har ca 2-3 cm av kabelns isolator brunnit upp så att trådarna syns.
En början på en kabelbrand/PSU brand !?

Tanken med denna lilla text är egentligen bara att varna er för deras olika psuer. Vem vill ha en brand liksom ?

Aldrig mer en BILLIG PSU !

säger samma sak som Hardware guy var nog inget fel på nätdelen utan kortis / fel på det som var kopplat till molex.
såna kablar ska ju klara flera hundra watt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Största anledningen till brända kablar är att kontakterna inte suttit i ordentligt.
Det kan sett ut som dom gjort det, men en av kablarna kan stiftet rört sig lite på och åkt ut. Då blir det för dålig kontakt yta, och väldigt varmt.
Har hänt för mig för många år sen med min första SLI rigg. Där så var det en splitter som en kabel inte satt i ordentligt, och då börja den smälta. Hade inget med överbelastning att göra, utan att ett kontakt stift inte satt i ordentligt, även fast molexkontakten såg ut att sitta i helt.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Avstängd

Chieftec är iof. ett budgetmärke så man borde ha förväntningar därefter.. Däremot så tvivlar jag att det beror på just är ett budget agg som fått kabeln att smälta.. Snarare så att du har fått ett defekt nätagg. Även om han kopplar in för många komponenter i kabeln så borde det ändå bli i närheten av varmt nog för att smälta kabeln. Borde finnas en hel del säkringar mot detta kan man ju tycka.

Skrivet av zOlid:

Största anledningen till brända kablar är att kontakterna inte suttit i ordentligt.
Det kan sett ut som dom gjort det, men en av kablarna kan stiftet rört sig lite på och åkt ut. Då blir det för dålig kontakt yta, och väldigt varmt.
Har hänt för mig för många år sen med min första SLI rigg. Där så var det en splitter som en kabel inte satt i ordentligt, och då börja den smälta. Hade inget med överbelastning att göra, utan att ett kontakt stift inte satt i ordentligt, även fast molexkontakten såg ut att sitta i helt.

Kan även vara så.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Att Chieftec är dåligt är väl ingen nyhet precis...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

1. Hur mycket var kopplat till den?

2. Den har inte legat emot något varmt?

3. VAR på kabeln är det bränt?

1. Jag har en energimätare kopplat och ligger vid lite load på "spelar " på 288-300 watt så tror inte det som är felet.. har aldrig lekt med överklockning med den nätdelen pga jag vet att det inte är någon kvalitets nätdel !

2. Den har inte ens används och legat bakom moderkortsplåten.

3. I mitten av kabeln innan den ska gå in i molex kontakten
Och bränd "Gul" från nätdelen och fram till första kontakten.

Skrivet av Fluf:

Jag lyckades bränna kabel på ett premiumnätagg, när jag buntade ihop molexkablarna snyggt i ett hörm... Kontakten till den röda 12v ledningen lyckades komma emot chassit.

Trots att molex fårn nätaggregatet är honor är det nära mellan hålets kant och ledande metall, vad som hände mig var att molekontakten kom mot ett 90graders hörn på en hårddiskbur = fräs.

Säker på att det inte har hänt? Chieftec brukar ha OK OEM produktion annars.

Har inte ens användt molex kontakten ... den har suttit bakom moderkortsplåten på chassit

Skrivet av zOlid:

Största anledningen till brända kablar är att kontakterna inte suttit i ordentligt.
Det kan sett ut som dom gjort det, men en av kablarna kan stiftet rört sig lite på och åkt ut. Då blir det för dålig kontakt yta, och väldigt varmt.
Har hänt för mig för många år sen med min första SLI rigg. Där så var det en splitter som en kabel inte satt i ordentligt, och då börja den smälta. Hade inget med överbelastning att göra, utan att ett kontakt stift inte satt i ordentligt, även fast molexkontakten såg ut att sitta i helt.

Har inte ens använt den ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exider12:

Hej !

Köpte för ett tag sen en nätdel av märket "Chieftec" på 700watt "648W

Nu är det så att när jag skulle damma ur den datorn som den satt i så hittade jag en kabel "Molex 4pin" Som har börjat och brinna, kabeln är stenhård "
som att det har brunnit i den, och istället då för att vara Gul färg runt kabeln så är den Gul/Svart BRÄND ?

Även på den svarta så har ca 2-3 cm av kabelns isolator brunnit upp så att trådarna syns.
En början på en kabelbrand/PSU brand !?

Tanken med denna lilla text är egentligen bara att varna er för deras olika psuer. Vem vill ha en brand liksom ?

Aldrig mer en BILLIG PSU !

hehehe kan beror på du köpte ett av dålig kvalité eller hade otur:) även om jag säger när det gäller agg, att kvalité går för pris.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Chieftec är iof. ett budgetmärke så man borde ha förväntningar därefter.. Däremot så tvivlar jag att det beror på just är ett budget agg som fått kabeln att smälta.. Snarare så att du har fått ett defekt nätagg. Även om han kopplar in för många komponenter i kabeln så borde det ändå bli i närheten av varmt nog för att smälta kabeln. Borde finnas en hel del säkringar mot detta kan man ju tycka.

Kan även vara så.

Har inte använt molexen

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik ändrad, tagit bort "skrik" (capslock)*
§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exider12:

Har inte ens använt den ..

Är det en kortslutning så kan du fortfarande bränna den oberoende om den är i bruk eller inte. På samma sätt som du kan få ett batteri att leda ström trots att det inte sitter något i den.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Att Chieftec är dåligt är väl ingen nyhet precis...

Verkar vara ren skit kollade precis över den lite och den är helt bränd från nätdelen fram till första molex kontakten..

Skrivet av Tumnus:

Är det en kortslutning så kan du fortfarande bränna den oberoende om den är i bruk eller inte.

Då är det ju alltså en farlig nätdel .. precis det jag ville komma till alltså ren skit och sånt ska man akta sig för. Den är ändå 80 bronze certifierad ..

Skrivet av screamin-daemon:

*Rubrik ändrad, tagit bort "skrik" (capslock)*
§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.
/moderator

ops .. Gick nog bara av farten !

Permalänk
Skrivet av Exider12:

Har inte använt molexen

baksidan av Molex har väldigt nära till metallen den delen kan ligga mot nån kant på chassit så det blir kortis speciellt om det är till första molex & den inte använts. kolla på baksidan om du ser som svets märken blir ju en blixt / plasma som lätt svetsar ihop metall eller gör gropar i plåt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

baksidan av Molex har väldigt nära till metallen den delen kan ligga mot nån kant på chassit så det blir kortis speciellt om det är till första molex & den inte använts. kolla på baksidan om du ser som svets märken blir ju en blixt / plasma som lätt svetsar ihop metall eller gör gropar i plåt.

Tittade efter det också men den har suttit mitt på plåten så den kan inte kommit åt något hörn eller jaa hur man nu säger..

Permalänk
Medlem

Något måste den kommit mot annars kan den omöjligt bli svart då det inte går någon ström igenom få inget är anslutet till den(spänning finns så klar men ström flyter först då någon är kopplat som behöver ström).
Alltså har den antagligen legat mot något så det blivit kortis där av har det gått ström igenom.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

har inget varit kopplat till den så har ingen ström tagit sig igenom kablarna och det kan därför omöjligt därför kabeln brunnit. 100% säker på att du fixat en kortis på något sätt och att nätagget inte är problemet.
En kabel som bara ligger kan inte börja brinna, det måste vara en krets, har det inte varit en krets kunde agget lika gärna kostat 12 kr utan någon fara på den kabeln.

EDit. vinylens skriver snabbare än vad jag gör...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exider12:

1. Jag har en energimätare kopplat och ligger vid lite load på "spelar " på 288-300 watt så tror inte det som är felet.. har aldrig lekt med överklockning med den nätdelen pga jag vet att det inte är någon kvalitets nätdel !

2. Den har inte ens används och legat bakom moderkortsplåten.

3. I mitten av kabeln innan den ska gå in i molex kontakten
Och bränd "Gul" från nätdelen och fram till första kontakten.

Har inte ens användt molex kontakten ... den har suttit bakom moderkortsplåten på chassit

Har inte ens använt den ..

Ej använd så flyter ingen ström genom kabeln och då har du ingen effektutveckling i kabeln.
Det finns då två möjligheter.

1. Kabeln har legat rakt under mosfetarna som kan bli riktigt varma, vilket har bränt upp kabelns isolering. Vanliga kablar har isolering som klarar 80 grader. Mosfetar kan bli långt över 100 grader vid dålig kylning. Tex tornkylare ger ofta undermålig kylning av mosfetarna då luftflödet passerar högt över dem. Vattenkylare är en katastrof i den bemärkelsen.

2. Hylsan för 12V (gul kabel) har kommit åt metall, dvs GND och då har fått närapå kortslutning. En hög ström, tillräckligt för att smälta kabeln, men inte tillräckligt hög för att kortslutningsskyddet ska stänga av nätdelen.

Oavsett vilket som orsakat problemet så är det din (?) placering av kabeln bakom moderkortsplåten så att den antingen stekts mot moderkortets hetaste punkt eller så att hylsan haft jordkontakt som är själva grunden till problemet. Detta skulle kunna hända oavsett fabrikat på nätdelen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uniko:

Vad som helst kan ju ha framkallat det, oavsett nätdel. Men som ovan, vad hade du kopplat på den?

Ingenting !

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Något måste den kommit mot annars kan den omöjligt bli svart då det inte går någon ström igenom få inget är anslutet till den(spänning finns så klar men ström flyter först då någon är kopplat som behöver ström).
Alltså har den antagligen legat mot något så det blivit kortis där av har det gått ström igenom.

Antar fortfarande..att det har blivit något fel på nätdelen. För det konstiga är att det finns ingen möjlighet att molex kontakterna skulle komma i kontakt med plåten jag har gått igenom kablarna och kollat och kan inte få någon förklaring så jag varna fortfarande för nätdelen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Ej använd så flyter ingen ström genom kabeln och då har du ingen effektutveckling i kabeln.
Det finns då två möjligheter.

1. Kabeln har legat rakt under mosfetarna som kan bli riktigt varma, vilket har bränt upp kabelns isolering. Vanliga kablar har isolering som klarar 80 grader. Mosfetar kan bli långt över 100 grader vid dålig kylning. Tex tornkylare ger ofta undermålig kylning av mosfetarna då luftflödet passerar högt över dem. Vattenkylare är en katastrof i den bemärkelsen.

2. Hylsan för 12V (gul kabel) har kommit åt metall, dvs GND och då har fått närapå kortslutning. En hög ström, tillräckligt för att smälta kabeln, men inte tillräckligt hög för att kortslutningsskyddet ska stänga av nätdelen.

Oavsett vilket som orsakat problemet så är det din (?) placering av kabeln bakom moderkortsplåten så att den antingen stekts mot moderkortets hetaste punkt eller så att hylsan haft jordkontakt som är själva grunden till problemet. Detta skulle kunna hända oavsett fabrikat på nätdelen.

---------------------------------------------

1. Har en helt okej kylare som ger max temp på 44 grader. Har haft den bakom moderkortet som i sin tur är skruvad bakom mob plåten på ett NXZT phantom chassi så tror inte det som är problemet faktiskt som du nämnt över. "Läs gärna dom andra kommentarerna jag lägger i forumet"

2. Jo jag har också läst EL 12v och 230 så jag vet vad som har hänt ! Och anser också att kortslutningsskyddet inte har utlösts. och det är de jag menar.. Och därför varna jag fortfarande för deras nätdelar.

Permalänk
Medlem

Visst kan du varna folk, men det beror troligen inte på själva nätdelen eller märket i sig. Det finns budget nätagg och kvalitets nätagg och man köper det som plånboken tillåter.

Men tror mer på Hardware Guys svar (10 000 inlägg vs dina 100 så han har erfarenhet) och sett/fått mycket hjälp av honom på forumet också. Han klagade inte på din processorkylare utan på mosfetarna på morderkortet som blir riktigt varma och har inte någon direkt kylning på sig. Så om dom då värmer upp moderkortsplåten och kabeln har legat precis där så kan den smälta.

Kan du ta en bild eller två på kontakten och vart den låg?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Avstängd

är antagligen att den inte legat mot länge nog för att inte slå i från men blivit nog varm för att börja smälta och har sett liknande på både dyra och billiga agg men vanligaste scenariot med brända kablar brukar vara att dom sitter dåligt i gpu och börjar smälta

men man vill ju såklart att allt sånt funkar det ska och har själv kopplat fel på äldre saker ...floppy med trasig kontakt så man kunde sätta kabeln åt fel håll, satt i den i blindo på ren rutin ..knappen i gång ..vänder mig om för att leta skiva och kollar tillbaks på ett rökmoln oops amputerade lite kablar och taaa daaa its alive

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Visst kan du varna folk, men det beror troligen inte på själva nätdelen eller märket i sig. Det finns budget nätagg och kvalitets nätagg och man köper det som plånboken tillåter.

Men tror mer på Hardware Guys svar (10 000 inlägg vs dina 100 så han har erfarenhet) och sett/fått mycket hjälp av honom på forumet också. Han klagade inte på din processorkylare utan på mosfetarna på morderkortet som blir riktigt varma och har inte någon direkt kylning på sig. Så om dom då värmer upp moderkortsplåten och kabeln har legat precis där så kan den smälta.

Kan du ta en bild eller två på kontakten och vart den låg?

Jag tycker det verkar långsökt att moderkortet skulle ha värmt moderkortsplåten så att en molexkontakt förstörs och kortsluts. Det låter mer som att molexkontakten var trasig redan från början. Men visst, var det fler kablar som var förstörda så...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Exider12:

2. Den har inte ens används och legat bakom moderkortsplåten.

Har inte ens användt molex kontakten ... den har suttit bakom moderkortsplåten på chassit

Jupp troligen liknande det jag råkade ut för, att den har kommit emot en kant på chassit eller hake på sidoplåt eller liknande, lätt hänt när man buntar in en massa.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Exider12:

Verkar vara ren skit kollade precis över den lite och den är helt bränd från nätdelen fram till första molex kontakten..

Om den är bränd ut till molexkontakten så är det i molexkontakten som kortslutningen skett. Kan bero på flera orsaker, men ett sådant fel kan uppstå på alla nätagg oavsett prisklass. Får väl hålla med om att man troligen/förhoppningsvis minskar risken för detta med dyrare produkter.
Skulle jag ge mig på en gissning här så har antingen stiften kortslutits mot något eller så är kabeln skadad precis vid kontakten av endera anledning. Svårt att säga utan att ha tittat närmre på hur skadan ser ut.

Skrivet av Exider12:

Då är det ju alltså en farlig nätdel .. precis det jag ville komma till alltså ren skit och sånt ska man akta sig för. Den är ändå 80 bronze certifierad ..

Alla nätagg kan vara farliga om de går sönder. Och det kan ju alla göra ;).
Men viktigare är:
80+ certifieringen är ingen generell kvalitetsstämpel. Den berättar inget om hur väl isolerade komponenter är, materialtoleranser, vilka säkerhetssystem som är inbyggda eller hur länge nätagget kommer att hålla (bättre komponenter).
Kan vara bra att ha i åtanke.
80+ märkningen är istället till för att beskriva hur stort effekttapp du har i nätagget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exider12:

---------------------------------------------

1. Har en helt okej kylare som ger max temp på 44 grader. Har haft den bakom moderkortet som i sin tur är skruvad bakom mob plåten på ett NXZT phantom chassi så tror inte det som är problemet faktiskt som du nämnt över. "Läs gärna dom andra kommentarerna jag lägger i forumet"

2. Jo jag har också läst EL 12v och 230 så jag vet vad som har hänt ! Och anser också att kortslutningsskyddet inte har utlösts. och det är de jag menar.. Och därför varna jag fortfarande för deras nätdelar.

Nu är det ju inte processorns temperatur som är intressant. Gammal artikel, följ gärna länken till Asrocks kanal på youtube. Kan vara lite svårt att se på den lilla bilden, men 168 grader celcius på spänningsregulatorerna bredvid processorn. Det är dessa jag menar kan ha bränt upp molex och sladd.

Om du läst el vet du också att en kabel inte blir varm när du inte har något inkopplat. Anslut en förgreningsdosa i vägguttaget. Kabeln blir inte varm. Koppla in dammsugare och vattenkokare och kör en stund. Då kan kabeln bli varm.

Jag läser dina svar, och ser att du förkastar logiska förklaringar och tror att priset på nätdelen fått kabeln att bli bränd.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara