Permalänk
Medlem
Skrivet av Exider12:

Hej !

Köpte för ett tag sen en nätdel av märket "Chieftec" på 700watt "648W

Nu är det så att när jag skulle damma ur den datorn som den satt i så hittade jag en kabel "Molex 4pin" Som har börjat och brinna, kabeln är stenhård "
som att det har brunnit i den, och istället då för att vara Gul färg runt kabeln så är den Gul/Svart BRÄND ?

Även på den svarta så har ca 2-3 cm av kabelns isolator brunnit upp så att trådarna syns.
En början på en kabelbrand/PSU brand !?

Tanken med denna lilla text är egentligen bara att varna er för deras olika psuer. Vem vill ha en brand liksom ?

Aldrig mer en BILLIG PSU !

Det du beskriver är en överbelastning av kabeln/kablarna & har inget med budgetagg att göra!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Det du beskriver är en överbelastning av kabeln/kablarna & har inget med budgetagg att göra!

den molex som teoretiskt skulle ha används satt bakom moderkortsplåten oanvänd, så troligen kortis.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

den molex som teoretiskt skulle ha används satt bakom moderkortsplåten oanvänd, så troligen kortis.

Vid en ren kortslutning så stänger agget ner omedelbart varpå kablarna inte påverkas! Den beskrivningen som han gett är typiskt för en överlast men bara för att molexen inte användes behöver inte betyda att den satt sist på slingan, eller?.. Kan vara att stiftningen inte var korekt utförd så att det blev en övergångsresistans vilket medförde en värmeutveckling vilket följden blev att kontakten samt kablaget värmeskadades... så nej ingen direkt kortis!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exider12:

---------------------------------------------

Kan du ta en bild på den brända molex kabeln?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Vid en ren kortslutning så stänger agget ner omedelbart varpå kablarna inte påverkas! Den beskrivningen som han gett är typiskt för en överlast men bara för att molexen inte användes behöver inte betyda att den satt sist på slingan, eller?.. Kan vara att stiftningen inte var korekt utförd så att det blev en övergångsresistans vilket medförde en värmeutveckling vilket följden blev att kontakten samt kablaget värmeskadades... så nej ingen direkt kortis!

första molex på kabeln?
blir det kontakt mellan gul-svart kabel så räknas väl det som kortslutning ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

första molex på kabeln?
blir det kontakt mellan gul-svart kabel så räknas väl det som kortslutning ?

Kortslutning ja men då stänger agget ner eftersom kortslutmimgsskyddet går in men om stiftningen i kontakten är dåligt gjord så det blir en övergångsresistans så utvecklas värme vilket leder till skadorna som beskrivs OM kontakten inte är sist dvs. & en kontakt efter denna defekta molex är inkopplad så där blir en belastning, men en ren kortslutning är det inte då hade agget stängt ner!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Troligen:

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Chieftec brukar ha OK OEM produktion annars.

Jag får hålla med här. Personlig erfarenhet är iofs inte världens bästa utgångspunkt, men av ett par hundra nätagg, under de senaste åren, har jag inte haft problem med något.
Under de senaste 15-20 åren har jag väl använt Chieftec chassin med tillhörande nätagg till och från, utan problem.

Skrivet av morxy49:

Att Chieftec är dåligt är väl ingen nyhet precis...

Det var det faktiskt, åtminstone för mig. Har du något underlag att dela med dig av?

Skrivet av Exider12:

2. Den har inte ens används och legat bakom moderkortsplåten.

Skrivet av Exider12:

Har inte använt molexen

Skrivet av Exider12:

Verkar vara ren skit kollade precis över den lite och den är helt bränd från nätdelen fram till första molex kontakten..

Låter definitivt som om du har lyckats kortsluta den mot en bit chassi plåt. Det man möjligen kan klaga på då är att inte ett kortslutnings-skydd har löst ut.

Skrivet av Exider12:

Antar fortfarande..att det har blivit något fel på nätdelen.

Märkligt antagande. Som redan har sagts i tråden. Om inget är anslutet till kabeln, så kan kabeln omöjligtvis alstra egen värme. Har kabeln inte varit ansluten till något, har du alltså bara två alternativ. Värmen har kommit från något annat, eller så har du kortslutit mot något. Det kan bli hur mycket fel det vill i nätagget, en icke ansluten kabel kommer vara det absolut sista som tar skada. Om du så skulle leda in åska rakt på 12v kablaget i nätagget, så skulle det gå via allting annat i burken först, och efter det välja att slå en ljusbåge för att alstra en kortslutning till jord, och bränna den oanvända kabeln.

Skrivet av Exider12:

1. Har en helt okej kylare som ger max temp på 44 grader. Har haft den bakom moderkortet som i sin tur är skruvad bakom mob plåten på ett NXZT phantom chassi så tror inte det som är problemet faktiskt som du nämnt över. "Läs gärna dom andra kommentarerna jag lägger i forumet"

"Helt okaj kylare"... Som kyler de MOS-fets som står för strömförsörjningen till CPU'n? Jag är inte ens säker på att du har temperaturavläsning för dem, och att den skulle vara 44c känns avlägset.

Skrivet av Exider12:

2. Jo jag har också läst EL 12v och 230 så jag vet vad som har hänt ! Och anser också att kortslutningsskyddet inte har utlösts. och det är de jag menar.. Och därför varna jag fortfarande för deras nätdelar.

Du vet vad som har hänt... Helt bortsett från att du inte kan förklara hur en obelastad kabel har smällt då. Känns som om du behöver lista ut det, och först därefter säga att du "vet", för som det ser ut just nu, litar det åt att du har gjort bort dig och skapat en kortslutning på den obelastade kabeln, alternativt att värmen kommer från en extern källa, och nätagget är helt oskyldigt. Jag håller det förstnämnda för mest troligt. Eftersom nätagget trots allt ska klara att leverera 700w är det svårt att säga när kortslutningsskyddet skulle ha löst ut, men personligen tror jag du haft "dålig kontakt" så du har fått samma fenomen som man får i dåliga kontakter, och värmen därifrån, inte spänningen i sig, har varit orsaken till att kabeln överhettats, och det utan att nätagget stängt ner per automatik.

Fast, det är klart. Du "vet" ju redan vad som hänt... Vore intressant att höra din förklaring på hur det gick till när den oanvända kabeln blev varm...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Läst EL? Jo ja det har jag gjort med & därefter jobbat med det i 30år som elmontör/provkörare.. Har sett många överlaster med resultatet att isoleringen mer eller mindre "försvunnit" utan att några "skydd" löst ut!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

Som skruvis och andra är inne på, det har blivit en överledning mellan 5/12V till jord, men inte total kortslutning eftersom strömbegränsningen i agget då löst ut. Just detta är ett av det farligaste problemen eftersom värmeutvecklingen kan bli så så stor över tid att isoleringen smälter men inte tillräckligt stor för att lösa ut säkringar. Många moderna lådor är lackerade invändigt vilket ökar resistansen och därför minskar strömmen om en molex får kontakt med chassit. Det är den enda fördelen med multirail-agg, att de har en betydligt lägre gräns för när det stänger ner, men ställer i gengäld högre krav på användaren när man bygger (lastbalansering).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro