Hjälp med Win 8.1 aktivering/avaktivering

Permalänk
Medlem

Hjälp med Win 8.1 aktivering/avaktivering

Hej!

Fick idag hem en kopia av win 8.1 som jag skulle installerat på min nya HTPC Intel NUC.
Genast fick jag problem med att jag inte hade en tillräckligt stor USB sticka för att göra en usb boot installation.

Därför tog jag min nya SSD, kopplade in den i min stationära ( med dvd spelaren ), installerade win 8.1 för att sedan sätta tillbaka SSD'n i min nya NUC igen.
Nu får jag problem med att windows tydligen är aktiverat på min stationära dator. Att jag inte kan aktivera win 8.1 kopian på min NUC.

Går detta att ordna på något vis? Kan man avregistrera kopian på den stationära datorn som idag använder win 7?

Med vänlig hälsning Thomas

Permalänk
Medlem

Hmm, var det en OEM licens du installerade? (t.ex. fr HP eller liknande)

I så fall är det nog kört....

Men om det var en riktig licens så testa telefonaktivering.

Dvs koppla bort internet och gå in i aktivering i kontrollpanelen, testa där att aktivera - då kommer den säga att den inte kan ansluta, testa då andra alternativ - telefonaktivering.

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem

A det var en OEM licens, köpte den till htpc'n. Tänkte metro kunde göra sig bra för snabbstart mellan XBMC och spotify mm.... Är inte intresserad av att ha win8 på min stationära då jag trivs att arbeta med win 7.

Det måste väl gå att göra något? Hade varit riktigt illa om det var 1000 kr kastade i sjön:/

Med vänlig hälsning Thomas

Permalänk
Medlem

Är ingen skillnad på OEM/standadretail ur den synvinkeln angående Windows 8. Det borde fungera, klagar den eller?

Permalänk
Medlem

Ring upp och telefonaktivera den nya installationen Windows 8/8.1 det bör lösa problemet.

Permalänk
Medlem

Det löste sig efter ett telefonsamtal!

Tack för info trots att det kanske var en onödig tråd då det inte var så knepigt att lösa problemet.

Med vänlig hälsning Thomas

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Är ingen skillnad på OEM/standadretail ur den synvinkeln angående Windows 8. Det borde fungera, klagar den eller?

lite fel.....Där finns vissa skillnader mellan OEM och retail.

OEM idag är de licenser som tillverkarna använder när du gör installationer från fabrik. Alltså den licens som levereras med datorer.

Om du behöver ominstallera och gör det via en vanlig windows 8/8.1 så är där stora chanser att licensen inte fungerar på din FÖRETAGSbyggda dator (HP, asus, osv). Du behöver alltså tillverkarens originalskivor / återställningsskivor.

De licenser som säljs i handeln är alla samma licenstyp, ungefär som gamla "retail"....

Drf ja frågade då man faktiskt kan få tag i skivor från tillverkarna.

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]