Så här får du Telia IPTV att fungerar på ASUS routers utan annan utrustning.

Permalänk
Medlem

Testade precis, uppdaterade från Merlin 3.0.0.4_374.32 utan reset, och allt funkar fint.

Permalänk

Jag har också provat nya uppdateringen (fast med RT-AC68U) och fungerar klockrent.
Jag har även satt in två GS105E (en i "teknikskåpet" och en i vardagsrummet till iptv). Först fick jag inte tv:n att funka med switchen men den kom igång när man ställer in dessa på vlan1.

Från router går två kablar, en från port 4 (iptv vlan 845) och den andra från port 3 (internet).
Till switchen är dessa inkopplande på port 1 och 2 och båda är medlemmar på vlan1 och inget annat. Port 3 har taggat vlan och går till vardagsrummet.
I vardagsrummet är inkommande till port 5 taggad vlan1. Port 4 är otaggad vlan1 in till iptv.

Hoppas det inte var för krångligt.

Permalänk
Medlem

För er som har det här fungerande hamnar IPTV på samma interna dhcp nät eller hamnar IPTV på ett annat? Tänkte om deras Zappa app funkar och i så fall borde även deras nya Samsung app funka.

Permalänk
Medlem

Går det att tagga två portar med samma VID? Det jag är intresserad av är egentligen om det går att ha två TV-boxar igång samtidigt.
Jag har provat tidigare med Telias Smart-router (och där fungerar det), men jag har ingen aning om det krävs någon speciell konfiguration för att det ska fungera.

EDIT: För att svara (delvis) på min egna fråga, så verkar det som att man kan tagga två portar med samma VID. Dock oklart om man då kan köra två olika boxar (och även titta på två olika kanaler samtidigt): #9288269

Då är frågan precis ovanför mig också intressant, fungerar Telias fjärrkontrollappar utan problem?

EDIT2: Jag kan passa på att uppdatera med att det inte är några problem alls med att köra två boxar som är taggade med VID 845 med en Asus AC-68U, och då få ut TV till båda boxarna. Givetvis krävs ett tvillingabbonemang för att kunna använda båda boxarna samtidigt.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

ASUS RT-AC66U Firmware version 3.0.0.4.374.5517
Security related issues:
1. Fixed remote command execution vulnerability
2. Fixed cross site scripting vulnerability
3. Fixed parameters buffer overflow vulnerability
4. Fixed XSS(Cross Site Scripting) vulnerability
5. Fixed CSRF(Cross Site Request Forgery) vulnerability
6. Added auto logout function. The timeout time can be configured in - Administration--> System
7. Included patches related to network map. Thanks for Merlin's contribution.
8. Fixed password disclosure in source code when administrator logged in.
9. Changed OpenSSL Library from 1.0.0.b to 1.0.0.d. Both OpenSSL versions are not vulnerable to heartbleed bug.

Others:
1. Fixed IPTV related issues.
2. Modified the 3G/LTE dongle setting process in quick internet setup wizard.
3. Fixed the Cloud sync problem
4. Fixed Parental control check box UI issues.
5. Modified the FTP/ Samba permission setting UI
6. Modified media server setting UI
7.Samba/ media server/ iTunes server name can be changed.
8. Dual wan fail over now support fail back
9. Fixed wake on lan magic packet sending issue.
10. Fixed false alarm for samba and ftp permission.
11. Fixed IPv6 related issues.

Special thanks for David and Palula’s research
CVE-2014-2719 http://dnlongen.blogspot.com/2014/04/CVE-2014-2719-Asus-RT-Pa...
Remote command execution http://seclists.org/fulldisclosure/2014/Apr/58
Reflected XSS: http://seclists.org/fulldisclosure/2014/Apr/59

Äntligen! Får väl montera hemma ikväll och hoppas den ska funkar igen!

Visa signatur

╔═══════════════════════╗
║ _Vill du ha svar? Tryck på CITERA!! _║
╚═══════════════════════╝

Permalänk
Skrivet av Anonyman:

ASUS RT-AC66U Firmware version 3.0.0.4.374.5517

Äntligen! Får väl montera hemma ikväll och hoppas den ska funkar igen!

Verkligen! Jag uppdaterade precis och för mig ser det ut att fungera klockrent..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe_downhill:

Verkligen! Jag uppdaterade precis och för mig ser det ut att fungera klockrent..

Funkar de för dig bra?

Jag montera dom och min TV är trasig nu :(.. Får väl vänta på ny TV.

Visa signatur

╔═══════════════════════╗
║ _Vill du ha svar? Tryck på CITERA!! _║
╚═══════════════════════╝

Permalänk
Skrivet av Anonyman:

Funkar de för dig bra?

Jajjemänn, jag har kört det nu sedan jag skrev inlägget du citerar och det har flytit på bra. Allt ser ut att fungera.

Allt är inställt på följande vis:
Firmware = 3.0.0.4.374_5517
Meny = Lan - IPTV
ISP Profile = Manual
LAN Port 4 VID 845 med Prio 4
DHCP Routes = Microsoft
Enable multicast routing (IGMP Procy) = Enable (inte provat utan, så vet inte om detta spelar roll)
Enable efficient multicast forwarding (IGMP Snooping) = Disable
UDP Proxy (Udpxy) = 0

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe_downhill:

Jajjemänn, jag har kört det nu sedan jag skrev inlägget du citerar och det har flytit på bra. Allt ser ut att fungera.

Allt är inställt på följande vis:
Firmware = 3.0.0.4.374_5517
Meny = Lan - IPTV
ISP Profile = Manual
LAN Port 4 VID 845 med Prio 4
DHCP Routes = Microsoft
Enable multicast routing (IGMP Procy) = Enable (inte provat utan, så vet inte om detta spelar roll)
Enable efficient multicast forwarding (IGMP Snooping) = Disable
UDP Proxy (Udpxy) = 0

Lycka till

Tack så mycket! Måste vänta min TV

Visa signatur

╔═══════════════════════╗
║ _Vill du ha svar? Tryck på CITERA!! _║
╚═══════════════════════╝

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe_downhill:

Jajjemänn, jag har kört det nu sedan jag skrev inlägget du citerar och det har flytit på bra. Allt ser ut att fungera.

Allt är inställt på följande vis:
Firmware = 3.0.0.4.374_5517
Meny = Lan - IPTV
ISP Profile = Manual
LAN Port 4 VID 845 med Prio 4
DHCP Routes = Microsoft
Enable multicast routing (IGMP Procy) = Enable (inte provat utan, så vet inte om detta spelar roll)
Enable efficient multicast forwarding (IGMP Snooping) = Disable
UDP Proxy (Udpxy) = 0

Lycka till

Har jag förstått det rätt att du ha en Asus AC68U och Telia Smart/Tripleplay Fiber hemma och att det funkar klockrent "out of the box"?

Permalänk
Medlem

Äntligen!!! Min tv leverans idag! Så jag montera den och koppla ASUS RT-AC66u med IPTV senast frimware 17.

Helt underbar funkar nu igen!

Visa signatur

╔═══════════════════════╗
║ _Vill du ha svar? Tryck på CITERA!! _║
╚═══════════════════════╝

Permalänk
Medlem

Jag är så jäkla glad att jag fann denna tråden!!!

Har bredband och 2 tv-boxar via Telias fiber, varav en box är inspelningsbar. Den sista tiden har mina boxar varit otroligt sega då man startat dom efter att de varit helt strömlösa, det har ibland tagit 30 minuter innan allt varit klart. Det har även varit otroligt segt för boxen att ladda bilderna i videobutiken och programbiblioteket, så till den grad att man ofta hinner tröttna på att det är så segt innan man hittat något att titta på.

Så jag tänkte att jag provar att ansluta boxarna till min ASUS RT-N66U enligt beskrivningen nedan.

Skrivet av Swe_downhill:

Jajjemänn, jag har kört det nu sedan jag skrev inlägget du citerar och det har flytit på bra. Allt ser ut att fungera.

Allt är inställt på följande vis:
Firmware = 3.0.0.4.374_5517
Meny = Lan - IPTV
ISP Profile = Manual
LAN Port 4 VID 845 med Prio 4
DHCP Routes = Microsoft
Enable multicast routing (IGMP Procy) = Enable (inte provat utan, så vet inte om detta spelar roll)
Enable efficient multicast forwarding (IGMP Snooping) = Disable
UDP Proxy (Udpxy) = 0

Lycka till

Då jag provade VID 845 funkade det inte för mig däremot då jag provade VID 243 så gick det desto bättre.
Jag kopplade den inspelningsbara boxen till port 3 och la den som prio 3 och den andra boxen till port 4 och prio 4.
Båda boxarna startade därefter upp på bara några minuter från strömlöst tillstånd och bilderna i videobutiken och programbiblioteket laddar betydligt snabbare.
Det är heller inte några problem att nå den inspelningsbara boxen via spela-in appen.

Med båda boxarna igång och hastighetskontroll via bredbandskollen fick jag 80Mbit ner på min 100-lina.

Fantastiskt att jag nu änligen kan skippa Telias skit helt som uppenbarligen slöat ner det hela rejält!!

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joorn:

Jag är så jäkla glad att jag fann denna tråden!!!

Har bredband och 2 tv-boxar via Telias fiber, varav en box är inspelningsbar. Den sista tiden har mina boxar varit otroligt sega då man startat dom efter att de varit helt strömlösa, det har ibland tagit 30 minuter innan allt varit klart. Det har även varit otroligt segt för boxen att ladda bilderna i videobutiken och programbiblioteket, så till den grad att man ofta hinner tröttna på att det är så segt innan man hittat något att titta på.

Så jag tänkte att jag provar att ansluta boxarna till min ASUS RT-N66U enligt beskrivningen nedan.

Då jag provade VID 845 funkade det inte för mig däremot då jag provade VID 243 så gick det desto bättre.
Jag kopplade den inspelningsbara boxen till port 3 och la den som prio 3 och den andra boxen till port 4 och prio 4.
Båda boxarna startade därefter upp på bara några minuter från strömlöst tillstånd och bilderna i videobutiken och programbiblioteket laddar betydligt snabbare.
Det är heller inte några problem att nå den inspelningsbara boxen via spela-in appen.

Med båda boxarna igång och hastighetskontroll via bredbandskollen fick jag 80Mbit ner på min 100-lina.

Fantastiskt att jag nu änligen kan skippa Telias skit helt som uppenbarligen slöat ner det hela rejält!!

Tack!

Skönt att den löst problem nu då!

Visa signatur

╔═══════════════════════╗
║ _Vill du ha svar? Tryck på CITERA!! _║
╚═══════════════════════╝

Permalänk
Medlem

Tack, fungerar perfekt med RT-N56U! Äntligen slipper man Inteno-switchen och jag märker en stor skillnad! Testade med olika "Special Applications" inställningar utan att se någon skillnad.

Inställningar:

Permalänk
Medlem

Ingen som fått det att funka med Telias nya box-app för Samsung TV?

Permalänk
Medlem

Första posten är ändrad nu, för att beskriva hur man gör för att få Telia IPTV att fungera på en ASUS router.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Första posten är ändrad nu, för att beskriva hur man gör för att få Telia IPTV att fungera på en ASUS router.

Grymt jobb zOlid!

Visa signatur

╔═══════════════════════╗
║ _Vill du ha svar? Tryck på CITERA!! _║
╚═══════════════════════╝

Permalänk
Medlem

Nån som vet vilket vlan/vid Canal Digital Kabel/IPTV kör på?

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Permalänk
Medlem

Ursäkta lite OT - men ni som har Telia IP-TV, har ni även internet/bredband via Telia? Eller går det att ha exv Bahnhof via fiber och köra Telia IP-TV?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zOlid:

Första posten är ändrad nu, för att beskriva hur man gör för att få Telia IPTV att fungera på en ASUS router.

Om man konfigurerar enligt första posten, får man bara ip-tv på port 4, eller får man både ip-tv och internet på den? Jag har just nu dragit en nätverksabel från min router till tv-bänken och den servar TV, HTPC samt TV-spel. Får man bara ip-tv på port 4 så får jag istället dra två kablar.

Skrivet av magda136:

Ursäkta lite OT - men ni som har Telia IP-TV, har ni även internet/bredband via Telia? Eller går det att ha exv Bahnhof via fiber och köra Telia IP-TV?

Så vitt jag vet kan du inte ha ip-tv från Telia och internet från en annan leverantör.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av magda136:

Ursäkta lite OT - men ni som har Telia IP-TV, har ni även internet/bredband via Telia? Eller går det att ha exv Bahnhof via fiber och köra Telia IP-TV?

Telia Digital-tv förutsätter bredband via telejacket från Telia (finns från 252 kr/mån) eller att du bor i en bostad ansluten till Telias fibernät (då krävs inget bredbandsabonnemang). Tekniska begränsningar gör att Telia Digital-tv inte kan levereras till alla adresser.
http://www.telia.se/privat/tv/kanalpaket/produkt/lagom
Svaret bli nog kanske, du får fråga kundtjänst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Om man konfigurerar enligt första posten, får man bara ip-tv på port 4, eller får man både ip-tv och internet på den? Jag har just nu dragit en nätverksabel från min router till tv-bänken och den servar TV, HTPC samt TV-spel. Får man bara ip-tv på port 4 så får jag istället dra två kablar.

Så vitt jag vet kan du inte ha ip-tv från Telia och internet från en annan leverantör.

Du får tyvärr bara en lina till din IPTV box.
Och det hade varit samma även om i använt Telias egen router.
Alternativet är att dra någon av nätverkskablarna via elnätet, det gör jag för min IPTV och det fungerar klockrent.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Du får tyvärr bara en lina till din IPTV box.
Och det hade varit samma även om i använt Telias egen router.
Alternativet är att dra någon av nätverkskablarna via elnätet, det gör jag för min IPTV och det fungerar klockrent.

Det är inte sant.
Om du använder Telias egen router (Smart/Thomson/TG7x9) så finns TV och internet på samtliga portar i routern. Det funkar även att ha en kabel från routern till en switch och vidare till TV och dator/htpc/PS3. All utrustning ligger i samma nät, 192.168.1.0, och du kan koppla in prylar precis hur du vill.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zOlid:

Du får tyvärr bara en lina till din IPTV box.
Och det hade varit samma även om i använt Telias egen router.
Alternativet är att dra någon av nätverkskablarna via elnätet, det gör jag för min IPTV och det fungerar klockrent.

Skrivet av madtop:

Det är inte sant.
Om du använder Telias egen router (Smart/Thomson/TG7x9) så finns TV och internet på samtliga portar i routern. Det funkar även att ha en kabel från routern till en switch och vidare till TV och dator/htpc/PS3. All utrustning ligger i samma nät, 192.168.1.0, och du kan koppla in prylar precis hur du vill.

madtop har rätt.

Men mitt största problem tidigare var IP-telefonin och det har jag numera löst. För TV och internet har jag två switchar som hanterar VLAN, så jag får helt enkelt sätta en innan routern och låta TV-VLAN'et bypassa routern och sedan lägga ut det på en av portarna vid switchen vid TV'n istället. Tyvärr en hel del hårigare att konfigurera. Hade hoppats slippa det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Är det jag som är dum eller funkar de helt enkelt inte och köra både iptv och internet? IPtv funkar när ja kör såhär men inte internet

Programvaran är ju 3.0.0.4.374_979 och inte 5517 men de ska väl kvitta?

nvm, lät den stå en stund så började internet fungera nu funkar allt fint fast drog ner FW till 5517

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Det är inte sant.
Om du använder Telias egen router (Smart/Thomson/TG7x9) så finns TV och internet på samtliga portar i routern. Det funkar även att ha en kabel från routern till en switch och vidare till TV och dator/htpc/PS3. All utrustning ligger i samma nät, 192.168.1.0, och du kan koppla in prylar precis hur du vill.

Skrivet av giplet:

madtop har rätt.

Men mitt största problem tidigare var IP-telefonin och det har jag numera löst. För TV och internet har jag två switchar som hanterar VLAN, så jag får helt enkelt sätta en innan routern och låta TV-VLAN'et bypassa routern och sedan lägga ut det på en av portarna vid switchen vid TV'n istället. Tyvärr en hel del hårigare att konfigurera. Hade hoppats slippa det.

Okej, där ser man.
Då har jag blivit fel informerad av Telia.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyrreffs:

Är det jag som är dum eller funkar de helt enkelt inte och köra både iptv och internet? IPtv funkar när ja kör såhär men inte internet

Programvaran är ju 3.0.0.4.374_979 och inte 5517 men de ska väl kvitta?

http://i.imgur.com/7Aof686.jpg

nvm, lät den stå en stund så började internet fungera nu funkar allt fint fast drog ner FW till 5517

Dom äldre drivrutinerna är struliga med IPTV. Många är det så för, att så fort du ändrar någon som helst inställning, så slutar internet fungera.
Det är därför jag skrev att det var ett viktigt steg att uppdatera till senaste i guiden jag gjorde i första posten

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Hedersmedlem

Jag ska ge mig på detta igen när jag kommer hem. Detta löser iofs problemet till viss del, men egentligen inte mycket bättre än att sätta en enkel switch med VLAN-stöd innan sin router, eller om man har Telias Inteno med de olika tjänsterna mappade på olika portar.

Jag vill ha en lösning där det går en sladd in i routern och i princip en ut till min 24p switch precis som med Telias Smart.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Tjena. Jag har precis fått detta helvete att fungera! Precis lagom till VM.

Jag undrar om port 4 på min router bara att gå att ha Telia Digital TV på för mitt internet funkade inte på port 4 nämligen. Jag kör en switch från port 4 till mitt vardagsrum och tänkte ha tv, htpc, dator, förstärkare etc i den switchen.

Har också en Inteno xg6745 som jag är tvungen att använda eller?

Mycket tacksam för svar.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Jag undrar faktiskt samma sak.
Samms situation fast jag försöker göra det med en Asus RT-N66U och Netgear GS105E.

Jag vill sätta Asus routern först efter inkommande så allt hamnar bakom samma NAT, sedan låta en av portarna på routen splittas i vardagsrummet, där jag både vill ha IPTV samt internet.

Typ så här

Skrivet av Ninotramp:

Tjena. Jag har precis fått detta helvete att fungera! Precis lagom till VM.

Jag undrar om port 4 på min router bara att gå att ha Telia Digital TV på för mitt internet funkade inte på port 4 nämligen. Jag kör en switch från port 4 till mitt vardagsrum och tänkte ha tv, htpc, dator, förstärkare etc i den switchen.

Har också en Inteno xg6745 som jag är tvungen att använda eller?

Mycket tacksam för svar.