"Ta bort" inloggningen i Win 8.1? (Redan loggat in en gång och ångrar det)

Permalänk
Medlem

"Ta bort" inloggningen i Win 8.1? (Redan loggat in en gång och ångrar det)

Ber om ursäkt för krystad rubrik.

Frågar å en kompis vägnar.

Jag köpte ny dator och muttrade över att behöva konto för win 8.1 och såg ingenstans att det gick att komma förbi det. Påbörjade ett konto men såg där inne i menyerna först att man kunde hoppa över det. Gjorde det och är glad över att datorn bootar direkt till skrivbordet numera.

Vännen min skapade konto och får numer "logga in" varje gång, något han inte vill. Han är nu bortrest ett tag så jag tänkte fråga er, kloka människor på Swec, om han kan på något sätt ta bort eller gå förbi inloggningen?

Han har säkert redan kirrat det smart som han är. Frågar så jag vet hur han kan göra om han inte fixat det eller om det inte går ens?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Starta upp "netplwiz" så hittar du inställningarna där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Jag köpte ny dator och muttrade över att behöva konto för win 8.1 och såg ingenstans att det gick att komma förbi det.

De andra har visat hur man fixar det i efteråt men det går att komma förbi det redan när man installerar Win 8.

http://www.techrepublic.com/blog/windows-and-office/the-compl....
Figur Q. Tror det var nedersta alternativet. Dock fanns det inte där från början för mig utan jag fick trycka på nått av de andra alternativen, ångra, backa eller nåt innan det kom upp ett alternativ för att skapa ett lokalt konto längst ned. Minns inte om det var nån skillnad med och utan internet. Du kan skippa att sätta lösenord på de lokala kontot så går datorn vidare till skrivbordet utan att du behöver göra något.

Permalänk
Medlem

Som jag märkt så fungerade det på följande sätt, använder du det Windows account som sattes upp vid installation kan du behöva att sätta dessa inställningar i netplwiz, detta rekomenderas, varken av mig eller MS. Enklast är att köra kontot lokalt och därefter stänga av lösenordskontrollen, då ett Windows account måste användas med ett lösenord.

Visa signatur

Mobo, Prime Z390-A - CPU, I7 9700K @ Stock (so far), Be Quiet Dark rock 4 - MINNE, 16gb Vengance RGB 3200Mhz - GPU, RTX 2070 Gaming OC - HDD, 2 x Samsung EVO 860 (500gb)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pixelroom:

Som jag märkt så fungerade det på följande sätt, använder du det Windows account som sattes upp vid installation kan du behöva att sätta dessa inställningar i netplwiz, detta rekomenderas, varken av mig eller MS. Enklast är att köra kontot lokalt och därefter stänga av lösenordskontrollen, då ett Windows account måste användas med ett lösenord.

Kanske bara jag som inte förstår dig riktigt.
Men jag har lokala konton på mina W8-burkar utan lösenord. Aldrig angett något lösenord.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Söderbäck:
Samma här. Behöver bara hoppa över lösenords raderna när lokal konton skapas för att slippa det.

Permalänk
99:e percentilen

När jag installerade Windows 8 för andra gången frågade jag tvelander om man kunde komma förbi Microsoft-kontot. Lösningen är förvånansvärt enkel (om man inte sitter på en laptop som är ansluten till ett WLAN): Man drar ur nätverkskabeln och sätter sedan tillbaka den när man gått till nästa steg.

Nu hjälper ju inte det om man redan har loggat in, men kan vara bra att veta till nästa gång.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Kanske bara jag som inte förstår dig riktigt.
Men jag har lokala konton på mina W8-burkar utan lösenord. Aldrig angett något lösenord.

Det jag menar är att vill man slippa att ange lösenord vid uppstart så är det lokalt konto som gäller, då ett "windows account" (live) kräver lösenord.

Visa signatur

Mobo, Prime Z390-A - CPU, I7 9700K @ Stock (so far), Be Quiet Dark rock 4 - MINNE, 16gb Vengance RGB 3200Mhz - GPU, RTX 2070 Gaming OC - HDD, 2 x Samsung EVO 860 (500gb)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

När jag installerade Windows 8 för andra gången frågade jag tvelander om man kunde komma förbi Microsoft-kontot. Lösningen är förvånansvärt enkel (om man inte sitter på en laptop som är ansluten till ett WLAN): Man drar ur nätverkskabeln och sätter sedan tillbaka den när man gått till nästa steg.

Nu hjälper ju inte det om man redan har loggat in, men kan vara bra att veta till nästa gång.

Alternativt kan man trycka på att skapa ett nytt konto och på den skärm som dyker upp välja att skapa ett lokalt konto istället (om nu inte Microsoft tagit bort detta alternativ).

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Tackar för svar! Ska vidareförmedla tipsen till vännen.

Själv så satt jag där vid första starten vid inloggningsrutan som inte gick att komma förbi annat än att skapa konto.

Påbörjade det och ett par steg in i processen såg jag ett litet alternativ längst ner på vänstersidan att jag kunde hoppa över inloggningen och det missade vännen. Han skapade konto för inloggning som han nu mer än gärna vill slippa.

(Iofs har vi inte pratats vid på ett par dagar så jag vet inte, han kanske har löst det och i så fall har jag tagit upp er tid i onödan)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beginner:

Tackar för svar! Ska vidareförmedla tipsen till vännen.

Själv så satt jag där vid första starten vid inloggningsrutan som inte gick att komma förbi annat än att skapa konto.

Påbörjade det och ett par steg in i processen såg jag ett litet alternativ längst ner på vänstersidan att jag kunde hoppa över inloggningen och det missade vännen. Han skapade konto för inloggning som han nu mer än gärna vill slippa.

(Iofs har vi inte pratats vid på ett par dagar så jag vet inte, han kanske har löst det och i så fall har jag tagit upp er tid i onödan)

Har ni tagit reda på alla fördelar som man får med ett Microsoftkonto? Ni känner till dom men tycker inte att de är något att ha eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Har ni tagit reda på alla fördelar som man får med ett Microsoftkonto? Ni känner till dom men tycker inte att de är något att ha eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Vi känner till vad Microsoft och NSA får för fördelar när användare skaffar Microsoftkonto, Ja, men för användaren är det inte tal om några fördelar om man använder sin PC på ungefär samma sätt som man alltid gjort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Vi känner till vad Microsoft och NSA får för fördelar när användare skaffar Microsoftkonto, Ja, men för användaren är det inte tal om några fördelar om man använder sin PC på ungefär samma sätt som man alltid gjort.

Jo, för användaren är det tal om massor av fördelar. Speciellt om man använder sig av flera datorer. Jag är till exempel inloggad med samma konto på min stationära dator, min bärbara dator, min surfplatta och min telefon. Önskar verkligen att man hade infört det redan i Windows 7, då hade vi sluppit den här diskussionen nu.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jo, för användaren är det tal om massor av fördelar. Speciellt om man använder sig av flera datorer. Jag är till exempel inloggad med samma konto på min stationära dator, min bärbara dator, min surfplatta och min telefon. Önskar verkligen att man hade infört det redan i Windows 7, då hade vi sluppit den här diskussionen nu.

Inte ur ett säkerhetsperspektiv.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jilted:

Inte ur ett säkerhetsperspektiv.

Jo, ur ett säkerhetsperspektiv är du säkrare med ett Microsoftkonto än med ett lokalt konto tack vare två-fakorsautentisering.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jo, för användaren är det tal om massor av fördelar. Speciellt om man använder sig av flera datorer. Jag är till exempel inloggad med samma konto på min stationära dator, min bärbara dator, min surfplatta och min telefon. Önskar verkligen att man hade infört det redan i Windows 7, då hade vi sluppit den här diskussionen nu.

Till vilken nytta? Om man inte bryr sig om "molnet" eller tycker det är jätteviktigt att ha samma skrivbordsbakgrund på alla sina datorer automatiskt så har jag svårt att se nyttan, och jag ger ogärna all den informationen de kan få ut till Microsoft, som sagt. Och om det hade införts i Windows 7 så hade jag inte använt det där heller. UAC till exempel, är en funktion som finns i Windows 7 som jag inte använder. Jag tycker Windows 7 är det bästa Microsoft tyckt ur sig, men det är knappast klanderfritt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Till vilken nytta? Om man inte bryr sig om "molnet" eller tycker det är jätteviktigt att ha samma skrivbordsbakgrund på alla sina datorer automatiskt så har jag svårt att se nyttan, och jag ger ogärna all den informationen de kan få ut till Microsoft, som sagt. Och om det hade införts i Windows 7 så hade jag inte använt det där heller. UAC till exempel, är en funktion som finns i Windows 7 som jag inte använder. Jag tycker Windows 7 är det bästa Microsoft tyckt ur sig, men det är knappast klanderfritt.

Jag känner att jag kanske inte har lagt ner tillräckligt med tid på punkt 5 i min lista. Jag är väl lite för lat. Men du kan läsa om några av fördelarna där, vilket jag antar att du redan har gjort. Läs även länken som tillhör punkten. Microsoftkonto gör otroligt mycket mer än att bara synkronisera skrivbordsbakgrund.

Låt mig ge dig ett exempel. En kompis hade köpt en Windows Phone och var hemma hos mig och konfigurerade den, kopplade upp sig på mitt trådlösa nätverk och loggade förstås in med sitt Microsoftkonto. När hon kom hem till sin lägenhet blev hon automatiskt uppkopplad till sitt trådlösa nätverk, utan att behöva skriva in något lösenord. Oerhört smidigt och snyggt tycker jag, förstår du hur det gick till?

Att du inte använder UAC tror jag beror på att du inte riktigt har förstått vad UAC gör och är till för. Exempelvis att du utan UAC inte får någon register eller filvirtualisering vilket kan leda till att program inte fungerar.

http://en.wikipedia.org/wiki/User_Account_Control

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag känner att jag kanske inte har lagt ner tillräckligt med tid på punkt 5 i min lista. Jag är väl lite för lat. Men du kan läsa om några av fördelarna där, vilket jag antar att du redan har gjort. Läs även länken som tillhör punkten. Microsoftkonto gör otroligt mycket mer än att bara synkronisera skrivbordsbakgrund.

Låt mig ge dig ett exempel. En kompis hade köpt en Windows Phone och var hemma hos mig och konfigurerade den, kopplade upp sig på mitt trådlösa nätverk och loggade förstås in med sitt Microsoftkonto. När hon kom hem till sin lägenhet blev hon automatiskt uppkopplad till sitt trådlösa nätverk, utan att behöva skriva in något lösenord. Oerhört smidigt och snyggt tycker jag, förstår du hur det gick till?

Att du inte använder UAC tror jag beror på att du inte riktigt har förstått vad UAC gör och är till för. Exempelvis att du utan UAC inte får någon register eller filvirtualisering vilket kan leda till att program inte fungerar.

http://en.wikipedia.org/wiki/User_Account_Control

Grejen med nätverk fattar jag inte vad som skulle vara så unikt med. Hon får ju samma resultat om hon sparar sitt lösenord. Nu har jag visserligen en Androidlur men jag har aldrig behövt skriva in lösenordet till mitt hemmanätverk mer än en gång.

Vad man ska med register och filvirtualisering till vet jag inte heller. Jag har inte stött på några problem i alla fall.

Det jag upplever att UAC gör är att det gnäller i tid och otid om allt möjligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Grejen med nätverk fattar jag inte vad som skulle vara så unikt med. Hon får ju samma resultat om hon sparar sitt lösenord. Nu har jag visserligen en Androidlur men jag har aldrig behövt skriva in lösenordet till mitt hemmanätverk mer än en gång.

Vad man ska med register och filvirtualisering till vet jag inte heller. Jag har inte stött på några problem i alla fall.

Det jag upplever att UAC gör är att det gnäller i tid och otid om allt möjligt.

Okej, nä det är uppenbart att du inte förstod vad jag menade. Hon hade alltså precis hämtat en ny telefon, men behövde aldrig skriva in något lösenord för sitt hemmanätverk. Inte ens första gången hon anslöt till det. Hajar du nu? Samma sak till alla andra nätverk som hon någonsin har anslutit till.

Du ser det som att UAC gnäller. Jag ser det som att operativsytemet talar om för mig att något vill ändra något i min dator och att det är bra att den uppmärksammar mig om det så att jag kan ta ett beslut på om jag vill tillåta det eller inte. Tack vare UAC har antalet program som kräver administratörsbehörigheter i din dator minskat dramatiskt, vilket gör att nuförtiden ser man nästan aldrig en UAC-prompt även om man har det påslaget. UAC har alltså uppnått målet i stort.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Nu var jag dum nog själv att skaffa mig ett Microsoft-konto... men men...

Jag ser inga fördelar med det? Inte för den vanlige användaren iallafall... dock som sagt en ökad säkerhetsrisk.

Jag förstår att du inte ser så många fördelar om du bara har det på en dator, många av fördelarna visar sig när man installerar om maskiner eller ansluter flera enheter till samma konto.

Nej som sagt ökad säkerhet tack vare tvåfaktors-autentisering bland annat!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jo, ur ett säkerhetsperspektiv är du säkrare med ett Microsoftkonto än med ett lokalt konto tack vare två-fakorsautentisering.

Det är knappast svårt att ta sig in i datorn om man har direkt åtkomst till den... Knappast att jag vill ha alla mina filer syncade då. Vidare vill jag absolut inte ha dem hos Microsoft.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jilted:

Det är knappast svårt att ta sig in i datorn om man har direkt åtkomst till den... Knappast att jag vill ha alla mina filer syncade då. Vidare vill jag absolut inte ha dem hos Microsoft.

Vad menar du med direkt åtkomst? Fysisk åtkomst? Ja nuförtiden krypterar Windows 8.1 alla installationer så det blir nog inte så enkelt ändå.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Vad menar du med direkt åtkomst? Fysisk åtkomst? Ja nuförtiden krypterar Windows 8.1 alla installationer så det blir nog inte så enkelt ändå.

funkar väl hur enkelt som helst att bränna en cd-skiva kon boot. ?
stoppa in den i cd-läsaren boota mot cd'n & sen hoppa förbi lösenordet ?
har ju funkat på nästan alla windows xp, vista, 7, & har ju stöd för 8'an också.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Okej, nä det är uppenbart att du inte förstod vad jag menade. Hon hade alltså precis hämtat en ny telefon, men behövde aldrig skriva in något lösenord för sitt hemmanätverk. Inte ens första gången hon anslöt till det. Hajar du nu? Samma sak till alla andra nätverk som hon någonsin har anslutit till.

Du ser det som att UAC gnäller. Jag ser det som att operativsytemet talar om för mig att något vill ändra något i min dator och att det är bra att den uppmärksammar mig om det så att jag kan ta ett beslut på om jag vill tillåta det eller inte. Tack vare UAC har antalet program som kräver administratörsbehörigheter i din dator minskat dramatiskt, vilket gör att nuförtiden ser man nästan aldrig en UAC-prompt även om man har det påslaget. UAC har alltså uppnått målet i stort.

Ja, då missuppfattade jag dig.

Angående UAC, så är det default att det blir en prompt så fort man installerar ett program. Det är ohållbart när man installerar/avinstallerar saker flera gånger i veckan. Om de anammat SuDo-modellen istället hade det blivit mindre gnäll och ändå "säkert" för den delen, men det eviga gnället gör bara att jag och många med mig väljer att stänga av det i Windows 7, och köra med Admin-konto i Windows 8.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag har flera enheter anslutna till Microsoft-kontot. Och det var ett h-e rent ut sagt o lista ut hur man skulle göra för att inte synka allt mellan dem. Varför ska det vara en STANDARD-inställning?

Ökad säkerhet kan man väl knappast få när man kopplar ihop flera olika enheter till samma konto? Så länge folk kan få fysisk åtkomst till enheterna.

Tvåfaktors-autentisering känner jag ingen som använder sig av på sina datorer eller mobiler... de använder enbart ett lösenord. Men visst... möjligheten finns ju.

Du kan inte sätta upp ett Microsoft-konto utan att använda tvåfaktors-autentisering för återställning av lösenordet (via SMS). Bland annat därför är det säkrare än ett lokalt konto.

Skrivet av jonatan80:

funkar väl hur enkelt som helst att bränna en cd-skiva kon boot. ?
stoppa in den i cd-läsaren boota mot cd'n & sen hoppa förbi lösenordet ?
har ju funkat på nästan alla windows xp, vista, 7, & har ju stöd för 8'an också.

Nej, det är exakt det som inte går att göra från och med Windows 8.1 om du använder ett Microsoftkonto. Windows 8.1 krypterar hårddisken "by default" Du kan läsa mer här:

http://www.howtogeek.com/173592/windows-8.1-will-start-encryp...

Skrivet av Ozzed:

Ja, då missuppfattade jag dig.

Angående UAC, så är det default att det blir en prompt så fort man installerar ett program. Det är ohållbart när man installerar/avinstallerar saker flera gånger i veckan. Om de anammat SuDo-modellen istället hade det blivit mindre gnäll och ändå "säkert" för den delen, men det eviga gnället gör bara att jag och många med mig väljer att stänga av det i Windows 7, och köra med Admin-konto i Windows 8.

Nej det där är helt fel Ozzed. Målet med UAC är att _inga_ program ska kräva en UAC-prompt vid installation eller körning och att alla därmed ska kunna köra som standardanvändare istället för administratörer vilket leder till en säkrare dator. Det är inte default att man får en prompt så fort man installerar ett program. Alla program som idag kräver en UAC-prompt är felprogrammerade. Antalet felprogrammerade program minskar för varje dag som går. Google Chrome är ett bra exempel på ett program som inte kräver någon administratörsprompt vid installation eller körning.

Det finns ett blogginlägg som beskriver detta på bloggen Engineering Windows 7, där man visar att på bara ett par år gick antalet program som krävde administratörsprompt ner från 700 000 till cirka 100 000.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nej det där är helt fel Ozzed. Målet med UAC är att _inga_ program ska kräva en UAC-prompt vid installation eller körning och att alla därmed ska kunna köra som standardanvändare istället för administratörer vilket leder till en säkrare dator. Det är inte default att man får en prompt så fort man installerar ett program. Alla program som idag kräver en UAC-prompt är felprogrammerade. Antalet felprogrammerade program minskar för varje dag som går. Google Chrome är ett bra exempel på ett program som inte kräver någon administratörsprompt vid installation eller körning.

Här drar vi till med stora släggn ser jag. "Felprogrammerade".. Jag håller inte med. Jag gillar absolut inte sandlådetänket. Och jag gillar inte synen att programmakarna snällt skall anpassa sig till vad Microsoft dikterar. Om man har ett program som skall kunna göra systemövergripande förändringar t. ex så blir det väldigt drygt med "program x vill göra ändringar i y" hela tiden. Det känns inte som en hjälp. Programmet är ju designat för det, så varför en prompt?

Det skulle kunna fungera om det fanns en Whitelist eller liknande men nu gör det ju inte det, och då blir det bara väldigt tungrott att jobba vid datorn. Det blir ungefär lika användbart som att köra sin smartphone orotad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Här drar vi till med stora släggn ser jag. "Felprogrammerade".. Jag håller inte med. Jag gillar absolut inte sandlådetänket. Och jag gillar inte synen att programmakarna snällt skall anpassa sig till vad Microsoft dikterar. Om man har ett program som skall kunna göra systemövergripande förändringar t. ex så blir det väldigt drygt med "program x vill göra ändringar i y" hela tiden. Det känns inte som en hjälp. Programmet är ju designat för det, så varför en prompt?

Det skulle kunna fungera om det fanns en Whitelist eller liknande men nu gör det ju inte det, och då blir det bara väldigt tungrott att jobba vid datorn. Det blir ungefär lika användbart som att köra sin smartphone orotad.

Om programmakarna inte anpassar sig till hur Microsoft dikterar i det här fallet innebär det att det blir precis som det var på Windows XP-tiden. 99% av alla program krävde att användaren var inloggad som administratör och väldigt många startade inte ens som standardanvändare. Det är fullkomligt orimligt att alla program du installerar på din dator ska ha tillgång till all data på din dator, inte bara för att man kan bli drabbad av virus utan även för att man kan råka ut för program som är felprogrammerade av misstag och kan sänka din dator. UAC är en stor anledning till att Windows Vista och nyare är mycket säkrare och stabilare än Windows XP.

Windows 8 och senare har vitlistning för installation av program, men det har inget med UAC att göra utan heter smartscreen filtering.

Det man bör göra för att få högsta möjliga säkerhet när man installerar en ny dator med Windows Vista eller senare är att skapa ett administratörskonto (det första kontot som skapas är alltid ett administratörskonto) men aldrig vara inloggad med det utan skapa ett nytt standardkonto som man använder. Nackdelen blir då att varje gång man får upp en UAC-prompt blir man tvungen att skriva in lösenordet för administratörskontot, men det är så sällan numera med moderna programvaror ändå så att när man väl har kommit över den första tröskeln med installationer av de programvaror man vill ha behöver man inte skriva in det så ofta.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Om programmakarna inte anpassar sig till hur Microsoft dikterar i det här fallet innebär det att det blir precis som det var på Windows XP-tiden. 99% av alla program krävde att användaren var inloggad som administratör och väldigt många startade inte ens som standardanvändare. Det är fullkomligt orimligt att alla program du installerar på din dator ska ha tillgång till all data på din dator. UAC är en stor anledning till att Windows Vista och nyare är mycket säkrare än Windows XP.

Windows 8 och senare har vitlistning för installation av program, men det har inget med UAC att göra utan heter smartscreen filtering.

Det man bör göra för att få högsta möjliga säkerhet när man installerar en ny dator med Windows Vista eller senare är att skapa ett administratörskonto (det första kontot som skapas är alltid ett administratörskonto) men aldrig vara inloggad med det utan skapa ett nytt standardkonto som man använder. Nackdelen blir då att varje gång man får upp en UAC-prompt blir man tvungen att skriva in lösenordet för administratörskontot, men det är så sällan numera med moderna programvaror ändå så att när man väl har kommit över den första tröskeln med installationer av de programvaror man vill ha behöver man inte skriva in det så ofta.

när jag installerar windows (eller köper en ny dator med det) så är det första jag gör att stänga av uac och smartscreen, smartscreen låter mig inte ens starta ex crome innan jag klickar typ 3 gånger för att godkänna det så stängde av det väldigt snabbt...

Det kan ju hända att det är säkert att ha sitt lösen för att logga in på sitt Microsoft konto, men jag kommer inte göra det om den till och med sparar lösenordet till mitt wifi, det känns som det är riktigt dåligt för säkerheten.
Sedan så länge saker går att komma åt via internet så kommer det en gång i tiden bli hackat så känns säkrare att bara ha ett lösen på 10-15 täcken och skriva ner det på en papperslapp eller nåt (har funkat för mig sedan jag börjat använda Windows iaf)

Men anledningen till att folk stänger av uac och smart screen är för att det funkar inte som användaren vill att det skall funka och därför är det lätt att bara stänga av det. slut kunden och Microsoft vill inte att alt skall vara lika slut kunden vill bara att sin dator skall stå där och snurra lite så skall den funka när man skall använda den medan Microsoft tycket om att ha mycket saker som skall röra sig och ha sig på skärmen.

Känns bara bökigt att ha massa saker som skall hindra dig från att göra saker på din egen dator vill jag starta steam vill jag inte behöva klicka ja i uac då vill jag bara starta det så skall det funka direkt.

men att inte ha sitt Microsoft konto kopplat till sin Windows 8/8.1 dator är nog mest för att man tycker det funkar bra ändå och man har inga problem med det, dom flesta entusiaster som hänger på SweC värkar vara negativa till metro och bara vill att man skall komma till desktop så fort som möjligt utan att ha nåt annat som dyker upp först.
men det som jag tror är det stora problemet med metro och är anledningen för att dom flesta inte vill ha det är för att det känns som det är gjort för surfplattor eller bärbara datorer med touch screen.

men sedan en anledning till att inte använda sig av microsoft konto är att den iaf för mig säger att jag har fel lösenord hela tiden skriver jag in samma en gång till så funkar det.

men tillbaka till det TS frågade, ja det funkar att stänga av. står lite info om det här: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/disable-remove-p...

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bl0m1:

när jag installerar windows (eller köper en ny dator med det) så är det första jag gör att stänga av uac och smartscreen, smartscreen låter mig inte ens starta ex crome innan jag klickar typ 3 gånger för att godkänna det så stängde av det väldigt snabbt...

Det låter väldigt oroande att du har installerat någon version av Chrome som smartscreen gnäller på.... Chrome är ett känt program och smartscreen ska inte varna dig för kända program, det är själva poängen med vitlistning. Risken är att du har fått hem en modifierad version av Chrome och nu sitter med en dator som är virus-smittad.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...