"Ta bort" inloggningen i Win 8.1? (Redan loggat in en gång och ångrar det)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Det låter väldigt oroande att du har installerat någon version av Chrome som smartscreen gnäller på.... Chrome är ett känt program och smartscreen ska inte varna dig för kända program, det är själva poängen med vitlistning. Risken är att du har fått hem en modifierad version av Chrome och nu sitter med en dator som är virus-smittad.

tankade den senaste dom fanns på googles hemsida och mitt antivirus har inte klagat på det så tror det är ok (eller jag hoppas)

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Om programmakarna inte anpassar sig till hur Microsoft dikterar i det här fallet innebär det att det blir precis som det var på Windows XP-tiden. 99% av alla program krävde att användaren var inloggad som administratör och väldigt många startade inte ens som standardanvändare. Det är fullkomligt orimligt att alla program du installerar på din dator ska ha tillgång till all data på din dator, inte bara för att man kan bli drabbad av virus utan även för att man kan råka ut för program som är felprogrammerade av misstag och kan sänka din dator. UAC är en stor anledning till att Windows Vista och nyare är mycket säkrare och stabilare än Windows XP.

Windows 8 och senare har vitlistning för installation av program, men det har inget med UAC att göra utan heter smartscreen filtering.

Det man bör göra för att få högsta möjliga säkerhet när man installerar en ny dator med Windows Vista eller senare är att skapa ett administratörskonto (det första kontot som skapas är alltid ett administratörskonto) men aldrig vara inloggad med det utan skapa ett nytt standardkonto som man använder. Nackdelen blir då att varje gång man får upp en UAC-prompt blir man tvungen att skriva in lösenordet för administratörskontot, men det är så sällan numera med moderna programvaror ändå så att när man väl har kommit över den första tröskeln med installationer av de programvaror man vill ha behöver man inte skriva in det så ofta.

Jag har inget problem med att liknande funktioner är påslaget som default, men grejen är att Microsoft lagt sig till med den fula ovanan att göra det krångligt eller omöjligt att stänga av saker de tycker att användaren bör använda, och det är uppåt väggarna. Den stora okunniga grå massan rör ju aldrig standardinställningarna ändå, så det borde inte vara något problem om en liten del vill det. Men det som Microsoft gör nu är att klappa folk på huvudet och säga "vi vet bättre än dig hur du vill använda din dator", och det accepterar jag inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Söderbäck:

Bränsleförbrukning kan uttryckas i liter/mil.
Bränsleförbrukning kan också uttryckas som kubikdecimeter/mil eller kubikmeter/meter om man vill hålla sig till SI-enheter. Alltså m³/m.
m³/m = m²
Bränsleförbrukning kan alltså uttryckas i kvadratmeter...

Helt sanslöst oftopic men min Volvo drar ungefär 0,0000001 m²
Underbart räkneexempel, tack för att vi fick fnissa lite på kontoret.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl0m1:

när jag installerar windows (eller köper en ny dator med det) så är det första jag gör att stänga av uac och smartscreen, smartscreen låter mig inte ens starta ex crome innan jag klickar typ 3 gånger för att godkänna det så stängde av det väldigt snabbt...

Har inte jag märkt av alls..

Installerade nyaste Chrome och jag fick inga varningar alls och jag har UAC och smartscreen påslaget.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fermia:

Har inte jag märkt av alls..

Installerade nyaste Chrome och jag fick inga varningar alls och jag har UAC och smartscreen påslaget.

Precis som det ska vara! Framtiden och nutiden är i princip promptfri även med UAC och smartscreen påslaget (utom när skadlig programvara försöker komma in i datorn förstås).

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fluf:

Helt sanslöst oftopic men min Volvo drar ungefär 0,0000001 m²
Underbart räkneexempel, tack för att vi fick fnissa lite på kontoret.

Ingenjörshumor

Skrivet av fermia:

Har inte jag märkt av alls..

Installerade nyaste Chrome och jag fick inga varningar alls och jag har UAC och smartscreen påslaget.

Skrivet av strejf:

Precis som det ska vara! Framtiden och nutiden är i princip promptfri även med UAC och smartscreen påslaget (utom när skadlig programvara försöker komma in i datorn förstås).

Är inte insatt i smartscreen, men...
Nu är väl just Chrome ett lite intressant val av applikation i denna fråga.
Chrome väljer ju att installera sig i C:\Users\"avändarnamn"\AppData\Local (för att det ska gå att installera även på högst nedlåsta företagsdatorer/skoldatorer och liknande).
Denna underkatalog är ju inte skyddad av UAC för att webinstick som ex java ska kunna installeras smidigare och just därför hamnar ju majoriteten av alla virus sin drabbar folk från surfande i samma mapp.
Så UAC beter sig annorledes för denna katalog och det kanske även smartscreen gör?

E

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Är inte insatt i smartscreen, men...
Nu är väl just Chrome ett lite intressant val av applikation i denna fråga.
Chrome väljer ju att installera sig i C:\Users\"avändarnamn"\AppData\Local (för att det ska gå att installera även på högst nedlåsta företagsdatorer/skoldatorer och liknande).
Denna underkatalog är ju inte skyddad av UAC för att webinstick som ex java ska kunna installeras smidigare och just därför hamnar ju majoriteten av alla virus sin drabbar folk från surfande i samma mapp.
Så UAC beter sig annorledes för denna katalog och det kanske även smartscreen gör?
E

Exakt, Chrome installerar sig på ett ställe på datorn där det inte krävs några administratörsrättiheter för åtkomst, vilket är "best practices" enligt Microsoft.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...