Behöver hjälp med Crossfire som strular!

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med Crossfire som strular!

Hej!
Jag har precis köpt ett andra Gigabyte 7870 kort för att köra Crossfire, jag köpte ett nytt psu med 4st 6-pin kontakter för pulver till korten. Men problemet är att när jag ansluter båda korten med strömkablar och bryggan, så startar datorn om hela tiden, jag kommer aldrig fram till Windows inloggningen. Tar jag ur strömkablarna till Grafikkortet så startar datorn som vanligt. Någon som kan hjälpa en vilsen själ?

PSU är ett Fractal R2 750w.

Tack på förhand.

Mer info
Permalänk
Medlem

Prova att byta plats med dina kort och formatera om

Visa signatur

Lev livet

Permalänk
Medlem

Prova utan brygga,

testa att köra endast med det nya kortet.

Byt plats på korten

Kolla noggrant på kablarna i kontakterna så dom inte har åkt ut (inte så ovanligt)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av dj_evil:

Prova att byta plats med dina kort och formatera om

Varför ska han formatera om datorn det hjälper inte. Och han kan iallafall inte göra det när den startar om hela tiden. Men som sagts byt plats på korten eller kör de en och en eventuellt testa ett annat nätagg.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Tjena!
Tack för alla svar, jag ska sammanfatta allt jag gjort sedan sist.

Jag har INTE formaterat om

Testat med bara det nya kortet och fungerade klockrent.
Bytt plats på korten.
Kört med och utan brygga.
Alla strömanslutningar sitter kanon.
Jag har även resettat BIOS utan skillnad.
Allt utan resultat.
Det fungerar att starta om bryggan sitter fast mellan korten men så fort strömkabeln ansluts till kortet utan dvikabel så är det stopp.

Moderkortet är ett Z77 Extreme 6 om det är till någon hjälp :S

Permalänk
Medlem

Nog att det är ett knepigt fel men är det verkligen ingen annan som haft liknande problem?

Jag har nu även uppdaterat BIOS till senaste version.

Permalänk
Medlem

testa för skojsskull starta windows i felsäkert läge och avinstallera drivers

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Medlem

Det fungerade inte heller tyvärr :/

Permalänk
Medlem

@Burglar:
Lite nekromancy är inte fel.

jag lade detta problemet på hyllan tills idag... någon som har förslag på vad som kan vara fel?
Även firmware på korten är senaste version och moderkortet också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Burglar:

@Burglar:
Lite nekromancy är inte fel.

jag lade detta problemet på hyllan tills idag... någon som har förslag på vad som kan vara fel?
Även firmware på korten är senaste version och moderkortet också.

Finns ju en jäkla massa bios versioner till det kortet.
Men du har alltså senaste?

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk

har du överklockat ditt system också.... prova med original klock hästighet kanske

Permalänk
Medlem

Jag har senaste versionen på både moderkort och grafikkort. Efter att jag inte fick igång datorn när jag började mecka med datorn för ett år sedan så återställde jag BIOS till fabriksinställning.

Permalänk
Medlem

Jag kan ju tillägga att jag har även kopplat bort alla diskar, både interna och externa utom systemdisken. Alla usb-prylar utom mus och tangentbord har kopplats bort, har även skitit i PCIE-stömsladden till det andra kortet och använt mig av vanlig 4polig strömmatning. Same shit.

Permalänk
Medlem

Har du testat pci-e portarna var för sig?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Det hade jag faktiskt inte gjort, så jag flyttade DVI kabeln till andra kortet startade datorn, men samma sak hände.
Då kopplade jag bort strömsladden till mitt första kort, så att bara det andra kortet hade ström och då startade datorn. Med enda skillnaden att jag fick installera en ny drivis för kortet när jag kom in i Windows. Så jag är fortfarande på ruta ett :'(
Jag har även haft en dialog med moderkortstillverkaren och har gjort deras checklista:
We provide few ways for you to verify.
1.Please load BIOS default setting.
2.Please install two VGA cards on PCIE2 and PCIE4 slots and check whether them install correctly(output interface cable, power cable).
3.Please change another crossfire bridge for try.
4.Due to PCIE slot is controlled by CPU, please check whether the pins bent in CPU socket.
5.Please change another suitable VGA cards or CPU for verify.

Detta fungerade inte så då fortsatte jag med dessa:

We provide another ways for you to verify.
1.Please load BIOS default setting.
2.Please only install necessary devices(CPU, fan, memory, power, system disk) for narrowing the problem.
3.Please install your system disk to another SATA port for try.
4.Please change another SATA cable and SATA power cable for verify.
@Storage Jar: