Permalänk
Medlem
Skrivet av Vusan:

Som99

Hur många datorer och (Commodore) "amigor" har du just nu? Jag ville bara undra, har nämligen ingen Amiga. Men planerar att skaffa en i framtiden!

8 retro datorer, 3 fullt fungerande Amiga's som används och några trasiga och reservdelsmaskiner men det skall utökas, sen har jag självklart de flesta TV-Spels konsollerna med förutom några som 3DO, NeoGeo och Atari Jaguar, Bandai Pipin etc som är lite svåra att få tag på för ett vettigt pris. Sen självklart moderna maskiner som arbetstationer/servers/spelmaskin etc...

Jag har inrett vinden och där skall majoriteten av retro datorer stå och kopplas in och användas, sen i datorrummet på mellan våningen skall jag ha de mest använda datorerna/tv-spelen så ett tiotal konsoller och någon Amiga samt retro burk och moderna datorer såklart (samt en soffa)

Håller nämligen på att bygga upp allt sakta men säkert, mycket planering, håller just nu på att fila lite på hur jag skall bygga ihop hyllor för 10-15 konsoller samt spel hyllor så man kan ställa fram rätt många spel istället för att ha dem i lådor på vinden i garaget När allt blir klart vet jag inte men hoppas på att ha det något så när klart till vintern

Perfekt plan att skaffa en Amiga, vad har du tänkt dig ha den till och i runda slängar pris så kan jag rekommendera något

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

8 retro datorer, 3 fullt fungerande Amiga's som används och några trasiga och reservdelsmaskiner men det skall utökas, sen har jag självklart de flesta TV-Spels konsollerna med förutom några som 3DO, NeoGeo och Atari Jaguar, Bandai Pipin etc som är lite svåra att få tag på för ett vettigt pris. Sen självklart moderna maskiner som arbetstationer/servers/spelmaskin etc...

Jag har inrett vinden och där skall majoriteten av retro datorer stå och kopplas in och användas, sen i datorrummet på mellan våningen skall jag ha de mest använda datorerna/tv-spelen så ett tiotal konsoller och någon Amiga samt retro burk och moderna datorer såklart (samt en soffa)

Håller nämligen på att bygga upp allt sakta men säkert, mycket planering, håller just nu på att fila lite på hur jag skall bygga ihop hyllor för 10-15 konsoller samt spel hyllor så man kan ställa fram rätt många spel istället för att ha dem i lådor på vinden i garaget När allt blir klart vet jag inte men hoppas på att ha det något så när klart till vintern

Perfekt plan att skaffa en Amiga, vad har du tänkt dig ha den till och i runda slängar pris så kan jag rekommendera något

Oj, wow. Det var mycket.

Jag blev rätt glad du hade 3DO, en konsol jag vill ha men ändå så svårt att hitta för ett vettigt pris.

Jag tänkte mest spela på Amigan, men jag vill också prova andra mjukvaror som: Imagine 3D och mm. Har tänkt att köra soundtrackers och "demos". Då kanske jag behöver en lite mer kraftfullare Amiga, men anledningen jag inte kan köpa är att jag bara är 16!

Väntar dock någon dag att köpa en! Annars får jag vänta tills jag är 18.

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vusan:

Oj, wow. Det var mycket.

Jag blev rätt glad du hade 3DO, en konsol jag vill ha men ändå så svårt att hitta för ett vettigt pris.

Jag tänkte mest spela på Amigan, men jag vill också prova andra mjukvaror som: Imagine 3D och mm. Har tänkt att köra soundtrackers och "demos". Då kanske jag behöver en lite mer kraftfullare Amiga, men anledningen jag inte kan köpa är att jag bara är 16!

Väntar dock någon dag att köpa en! Annars får jag vänta tills jag är 18.

Tackar Roligt att se intresse för retro bland de yngre användarna! Gillas skarpt!

Jag tycker personligen bättre om Aladdin 4D istället för Imagine 3d på amiga dock Spenderade även en hel del tid i Povray på Amiga innan Aladdin 4d Trackers på en Amiga är med underbart kul om man gillar att skapa musik, ett Midi interface och en synth så har man ännu roligare

Vill du hålla på med grafik på Amiga så är det bättre ju snabbare processor/FPU du kan få tag på (FPU ifall du kör en 030) men man klarar sig faktiskt rätt långt med en vanlig Amiga 1200 med lite extra ram med

Det är bara att släppa en rad via PM till mig när köplusten tar över även om det är om flera år jag lär vara kvar här och jag hjälper med än gärna folk på Amiga stigen, det tar inte lång tid innan "the Amiga bug" biter dig och du är fast

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Tackar Roligt att se intresse för retro bland de yngre användarna! Gillas skarpt!

Jag tycker personligen bättre om Aladdin 4D istället för Imagine 3d på amiga dock Spenderade även en hel del tid i Povray på Amiga innan Aladdin 4d Trackers på en Amiga är med underbart kul om man gillar att skapa musik, ett Midi interface och en synth så har man ännu roligare

Vill du hålla på med grafik på Amiga så är det bättre ju snabbare processor/FPU du kan få tag på (FPU ifall du kör en 030) men man klarar sig faktiskt rätt långt med en vanlig Amiga 1200 med lite extra ram med

Det är bara att släppa en rad via PM till mig när köplusten tar över även om det är om flera år jag lär vara kvar här och jag hjälper med än gärna folk på Amiga stigen, det tar inte lång tid innan "the Amiga bug" biter dig och du är fast

Tack för komplimangen!
Har beundrat retro (speciellt 80- , 90- och tidiga 2000-talet) sedan jag var 14 år, har inte ångrat något alls sedan dess!

Chansade rätt mycket på att du skulle säga Amiga 1200, jag föredrar Aladdin 4D över Imagine 3D faktiskt. Sen nämnde du POV-ray, ett program jag bara längtar efter att få sätta mina tassar på.

Jag kommer nog inte PM:a dig, men jag kan alltid vända till dig om jag känner mig "redo".

Även om det skulle ta 2 år.

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Jag har inrett vinden och där skall majoriteten av retro datorer stå och kopplas in och användas, sen i datorrummet på mellan våningen skall jag ha de mest använda datorerna/tv-spelen så ett tiotal konsoller och någon Amiga samt retro burk och moderna datorer såklart (samt en soffa)

Grymt initativ! Får man se bild när bygget är klart?

Angående 3DO konsol så saknar jag också en sån i samlingen. Är det någon särskild modell du söker när det gäller just 3DO?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vusan:

Har beundrat retro (speciellt 80- , 90- och tidiga 2000-talet) sedan jag var 14 år, har inte ångrat något alls sedan dess!

Härligt att du fattat tycke för retro!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeP86:

Härligt att du fattat tycke för retro!

Tackar

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeP86:

Grymt initativ! Får man se bild när bygget är klart?

Angående 3DO konsol så saknar jag också en sån i samlingen. Är det någon särskild modell du söker när det gäller just 3DO?

Självklart kommer det bilder när det väl är klart och jag känner mig nöjd Dock vet jag inte när jag blir klar men har planer på ett galleri

Jag skulle vilja få tag på alla såklart och har mina ögon på Panasonic FZ-10 men vilken som går bra som första

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Självklart kommer det bilder när det väl är klart och jag känner mig nöjd Dock vet jag inte när jag blir klar men har planer på ett galleri

Jag skulle vilja få tag på alla såklart och har mina ögon på Panasonic FZ-10 men vilken som går bra som första

Vill du/har du en 3DO FZ-1?

Om du inte visste, så är FZ-10 mer underlägsen än FZ-1. FZ-10 funkar också, men vissa spel kommer inte att fungera. Det absolut billigaste versionen är Goldstar varianten. Men den ska man helst undvika, men det går också.

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vusan:

Vill du/har du en 3DO FZ-1?

Om du inte visste, så är FZ-10 mer underlägsen än FZ-1. FZ-10 funkar också, men vissa spel kommer inte att fungera. Det absolut billigaste versionen är Goldstar varianten. Men den ska man helst undvika, men det går också.

Som jag sa vill jag ha alla, jag valde FZ-10 som den jag vill ha först då den passar väldigt bra vid sidan om mina andra top loader konsoller, den passar nog fint vid Amiga CD32, Philips CD-i och ett par till

Goldstar (som nu heter LG) vet jag har kompatiblitets problem men goldstar/LG var ökända för att tillverka skit på den tiden Men så vitt jag vet är det inga problem med FZ-10 utan den skall fungera lika bra som en FZ-1.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Som jag sa vill jag ha alla, jag valde FZ-10 som den jag vill ha först då den passar väldigt bra vid sidan om mina andra top loader konsoller, den passar nog fint vid Amiga CD32, Philips CD-i och ett par till

Goldstar (som nu heter LG) vet jag har kompatiblitets problem men goldstar/LG var ökända för att tillverka skit på den tiden Men så vitt jag vet är det inga problem med FZ-10 utan den skall fungera lika bra som en FZ-1.

Hmm... jag trodde att FZ-10 var en billigare variant av FZ-1.

Måste bara nämna, att du har en Amiga CD32. Vilket jag tycker är alldeles coolt!

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Goldstar (som nu heter LG) vet jag har kompatiblitets problem men goldstar/LG var ökända för att tillverka skit på den tiden Men så vitt jag vet är det inga problem med FZ-10 utan den skall fungera lika bra som en FZ-1.

Kan personligen intyga att kvalitén inte är den bästa på Goldstarmodellen, Jag har en FZ-1, en FZ-10 och en Goldstar och medans FZ-1 och FZ-10 tuffar på år efter år så fungerar Goldstarmodellen när den själv vill... och det är mer och mer sällan.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vusan:

Hmm... jag trodde att FZ-10 var en billigare variant av FZ-1.

Måste bara nämna, att du har en Amiga CD32. Vilket jag tycker är alldeles coolt!

FZ-10 är billigare tillverkad men det betyder inte automatiskt att den har kompatiblitets problem

Tack Amiga CD32 är en fin maskin utan tvekan, synd det inte skapades mer exklusivt till den, hade vart kul om den hade fått lite mer chans att slåss på marknaden när den kom

Skrivet av SID 6.7:

Kan personligen intyga att kvalitén inte är den bästa på Goldstarmodellen, Jag har en FZ-1, en FZ-10 och en Goldstar och medans FZ-1 och FZ-10 tuffar på år efter år så fungerar Goldstarmodellen när den själv vill... och det är mer och mer sällan.

Tack för intygandet, jag håller mig långt ifrån Goldstar så gott det går, inte många som har bra erfarenhet av LG's föregångare ^^

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Tack Amiga CD32 är en fin maskin utan tvekan, synd det inte skapades mer exklusivt till den, hade vart kul om den hade fått lite mer chans att slåss på marknaden när den kom

Jag lider med dig, efter det så stängde Commodore sina dörrar 1994.

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Medlem

Skulle vilja fråga en sak angående datorer om man vill ha en dator från Windows 95 perioden och en från Windows 98 perioden.
Vad ska man tänka på angående spec. Eller är en dator med Windows 95 onödig om man har en med Windows 98, för alla spel
som har Windows 95 som operativsystem kan väl även spelas på Windows 98? Rätta mig gärna om jag har fel!

Är ganska vilsen när det gäller att gräva i en dator och byta delar, så det vore kul att få tag på en färdig.
Men det lär vara ganska svårt såvida det inte är hemmabygge men hellre det, bara det funkar.

Jag har redan en 486DX2 66 så alla spela från tidigt 90-tal fram -95 i alla fall bör ju funka felfritt på den.
Så, vad har ni för tips när det gäller från 95 och framåt?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du glömmer en viktig faktor.
Det finns spel så som t.ex
X-com Terror from deep

Denna mjukvara är lite dum, för den kör "fullhastighet" och anpassar sig inte för cpun's hastighet, dvs har du för snabb cpu, går spelet för snabbt, just detta spel fungerar perfekt för en 486Dx2 66MHz, men går för snabbt för en Pentium 100MHz

Visa signatur

HP Elitebook 2570p Windows XP
HP Elitebook 2560p Windows vista
HP Elitebook 820 G3 Windows 7 - I5 Skylake

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussler:

Du glömmer en viktig faktor.
Det finns spel så som t.ex
X-com Terror from deep

Denna mjukvara är lite dum, för den kör "fullhastighet" och anpassar sig inte för cpun's hastighet, dvs har du för snabb cpu, går spelet för snabbt, just detta spel fungerar perfekt för en 486Dx2 66MHz, men går för snabbt för en Pentium 100MHz

Ok! Tack för denna observation!

Som tur är så har jag just en 486Dx2 66MHz dator så i det här fallet så blir det inget större bekymmer för mig. Det blir knivigare dock om det är fler
spel än X-com Terror from Deep som är hastighetsproblem om man har för hög cpu.

Kollade in en sida som beskriver spec. för en komplett gaming dator för 90-tals spel.

Han rekommenderade detta:

Windows 98 Second Edition
Processor: Pentium III (Minst 500 MHz)
RAM: Minst 128 Mb
Video Card: Minst 32 Mb (Upp till 1 Gb är att rekommendera)
Hårddisk: Minst 10 Gb
Ljudkort: Alla som är kompatibla med Windows 98 SE

Någon som tycker att dessa spec. är rimliga eller ser ni (ni som är mer insatta) några eventuella problem med det här?

En annan undring riktar sig till de äldre modellerna:

Jag fick hem en 386Dx 40. Tyvärr så hade större delen av chassit spruckit och 5.25 driven verkar inte fungera så UPS ska komma att hämta upp grejorna
så den lär jag inte få se mer. Datorn var bra utrustad med minne och så, men det var lite halvtråkigt att bara ha PC speakern som enda ljudkälla.

Så nu är jag återigen på jakt efter en dator och funderar på en 286. Så som jag förstått det så var 286:an en billigare variant av 386:an men hittade en video där en kille demonstrerar sin 286 och en massa spel på den vilket jag tycker verkar flyta på hur bra som helst.

https://www.youtube.com/watch?v=S_ZEWvokp3o

Visst, nu använder han en MT-32 modul till denna så ljudet blir riktigt nice men annars tycker jag att allting flyter på riktigt bra, om inte bättre än vad det gör på min 386DX 40. Hm...

Så man kan ju undra ifall man behöver en 386 framöver om man skaffar en 286 och samtidigt har en 486 för spel från 80-talet fram till mitten av 90-talet.

Min ambition är att ha en dator som kan spela upp spel från varje tidsperiod. Kan kanske bli lite knivigt att få de allra tidigaste spelen att fungera, typ 1981-1985 (?).

Alla tips och råd tas tacksamt emot!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeP86:

Skulle vilja fråga en sak angående datorer om man vill ha en dator från Windows 95 perioden och en från Windows 98 perioden.
Vad ska man tänka på angående spec. Eller är en dator med Windows 95 onödig om man har en med Windows 98, för alla spel
som har Windows 95 som operativsystem kan väl även spelas på Windows 98? Rätta mig gärna om jag har fel!

...

Jag har redan en 486DX2 66 så alla spela från tidigt 90-tal fram -95 i alla fall bör ju funka felfritt på den.
Så, vad har ni för tips när det gäller från 95 och framåt?

Det beror lite på hur stor samling du vill ha...
Å ena sidan så får du nog inte ihop en dator som fungerar till allt.
Å andra sidan så är det inte rimligt att sitta med tusentals olika konfigurationer för att täcka upp för alla eventualiteter.

Själv skulle jag nöja mig med en dator från Windows 9x eran (95, 98, Millenium) och då ta Windows 98 eller Windows 98 Second Edition.

Windows 95 kom inte i Januari och det var inte så att en månad efter Windows 95 kom så krävde alla spel plötsligt Win 95.
Så på din 486DX2 66 så är det inte bara fram t.o.m. 94 du kan köra spel. Har du mer än 8MB RAM kan du nog köra många spel från 95-97 på den också.

Skrivet av NickeP86:

Kollade in en sida som beskriver spec. för en komplett gaming dator för 90-tals spel.

Han rekommenderade detta:

Windows 98 Second Edition
Processor: Pentium III (Minst 500 MHz)
RAM: Minst 128 Mb
Video Card: Minst 32 Mb (Upp till 1 Gb är att rekommendera)
Hårddisk: Minst 10 Gb
Ljudkort: Alla som är kompatibla med Windows 98 SE

Någon som tycker att dessa spec. är rimliga eller ser ni (ni som är mer insatta) några eventuella problem med det här?

Med en Pentium III eller Athlon på 500 - 1000MHz och 256 - 512MB RAM kan du även köra en del spel från tidigt 2000 tal. Ställer högre krav på grafikkortet i så fall, men AGP grafikkort fanns en bit in på 2000 talet. Tror GeForce 6800 Ultra är det snabbaste native AGP kort som Nvidia släppte.
Själv hade jag ett 6800 GT i en Pentium 4 3.2GHz (har varken kvar datorn eller grafikkortet).
Självklart behöver du inte så pass häftigt grafikkort, men det var senare delen av 90 talet som grafikkorten började utvecklas så pass långt att de blev en mer betydelsefull del av datorn, innan hade de mest bara varit ett kort som får bild på skärmen, typ.

En fördel om man tar en Pentium MMX eller AMD K6 är att då kan man underklocka den vid behov.
Jag hade en Pentium MMX 233MHz som jag provade att underklocka (66*3,5 var standard). Jag fick inte ner den till lägre multipel än 2X.
Av standard hastigheterna så blev 60*2=120MHz det långsammaste. Men sen kunde jag välja någon lägre FSB, tror det var 55, så det blev 55*2=110MHz som långsammast.

233MHz var den snabbaste Pentium MMX, men K6 som var AMDs konkurrent fanns i någon snabbare modell (upp till 300MHz?).
Sen kom K6-2 och K6-3 som mer positionerade sig som konkurrenter mot Pentium II finns i ytterliggare högre klockfrekvens.
En K6-2 eller K6-3 på 400 eller 450Mhz som du kan underklocka vid behov blir ganska flexibel.

Men det finns program för att stjäla klockcykler också.
Har för mig det var när jag hade min 486 DX2 66MHz som jag provade någon C64 emulator och det funkade bra, men att jag sen försökte köra någon Atari emulator för någon modell som var mer primitiv än C64. Att allting då gick alldeles för snabbt för att kunna spela ordentligt.
Men att jag sen körde något program för att stjäla klockcykler och då gick det bra. Det blir lite som en slags virtuell underklockning.
Det enda var att man inte visste hur många klockcykler man skulle slösa bort och i det program jag körde verkade inte som man kunde stoppa det när det var igång (eller så visste jag bara inte hur man gjorde), så jag fick starta om datorn för att få tillbaka full hastighet.
Kommer inte ihåg vad programmet hette (det var i DOS miljö)

Annars funkar ju Pentium II, Pentium III och Athlon bra i Windows 98 också.
Om man ska köra DOS spel (som vanligtvis går bra att köra med Windows 98), så skulle iaf jag föredra att ha ett ISA ljudkort.
Det kan vara ett problem om man skaffar en för ny dator, att det blir ovanligare med moderkort med ISA slotar.

Skrivet av NickeP86:

Så som jag förstått det så var 286:an en billigare variant av 386:an

Nej, det stämmer inte.
Först kom 8086 och sen kom 8088 som var en budget variant av 8086.
Sen kom 80286, ofta kallad 286
Sen kom 386.

Att säga att 286:an är en billigare variant av 386:an är ungefär som att säga att en svartvit-TV är en billigare färg-TV

286 och 386 är olika generationer!
386 var en milstolpe inom x86 och var den första 32bitars x86 processorn.
Ibland användes termen "386 kompatibel" som en term för 32bitars x86 processor, alltså allt från 386:an upp till Athlon XP och Pentium 4.
Så en Pentium 4 är typ en 'lite' överklockad 386:a (grov generalisering).

Att ha en 386:a skulle kunna vara intressant just eftersom det var ett stort steg för PC rent tekniskt.
Annars borde din 486:a klara det som 386:an klarar..., de långsammaste 486:0rna hade liknande klockfrekvenser som var vanligt på 386:0r. Så du kan troligtvis underklocka din 486:a vid behov. Eller köra något sådant program för att stjäla klockcykler om det går för snabbt.

Skrivet av NickeP86:

lite halvtråkigt att bara ha PC speakern som enda ljudkälla.

Men innan 486:0rna kom var det ganska ovanligt att man hade ljudkort.
PC Speaker var vanligtvis den enda ljudkälla man hade i 386:0r och äldre.
Många ljudkort fungerar säkert i en 386:a också. Om det fungerar i 286 eller äldre är mer tveksamt. Jag kände iaf aldrig någon som hade ljudkort i en 286.
Många tidiga PC spel har inte stöd för något annat än PC Speaker även om du har ljudkort.
Det var nästan lite så att ljudet skulle suga på PC innan det rullades ut massa DX2:0r med multimedia paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det beror lite på hur stor samling du vill ha...
Å ena sidan så får du nog inte ihop en dator som fungerar till allt.
Å andra sidan så är det inte rimligt att sitta med tusentals olika konfigurationer för att täcka upp för alla eventualiteter.

Själv skulle jag nöja mig med en dator från Windows 9x eran (95, 98, Millenium) och då ta Windows 98 eller Windows 98 Second Edition.

Windows 95 kom inte i Januari och det var inte så att en månad efter Windows 95 kom så krävde alla spel plötsligt Win 95.
Så på din 486DX2 66 så är det inte bara fram t.o.m. 94 du kan köra spel. Har du mer än 8MB RAM kan du nog köra många spel från 95-97 på den också.

Jag kan tänka mig några datorer faktiskt. Hellre det än att försöka knöla in allt i en och samma burk.

Hehe, nä exakt. Visst gick det även att spela spel på en 486a som var utgivna efter januari 95. Tänkte mest på att spelen blev mer och mer kraftfullare efter 95 så risken finns att spel från den tiden och framåt riskerar att lagga väldigt mycket då jag endast har 8MB Ram. :/

Skrivet av GuessWho:

Att ha en 386:a skulle kunna vara intressant just eftersom det var ett stort steg för PC rent tekniskt.
Annars borde din 486:a klara det som 386:an klarar..., de långsammaste 486:0rna hade liknande klockfrekvenser som var vanligt på 386:0r. Så du kan troligtvis underklocka din 486:a vid behov. Eller köra något sådant program för att stjäla klockcykler om det går för snabbt.

Det som gör att jag gärna vill ha en 386 istället för att köra på 486an fullt ut är för att 486an inte har någon 5.25 disk drive.

Vilken period var CGA en standard?

Stort tack för mycket intressant svar!!

Mvh,
Niklas

Permalänk
Medlem

Om du har en tom plats i 486-datorn är det ju lättare att skaffa en diskettstation och sätta in, än att skaffa en hel dator extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zapac:

Om du har en tom plats i 486-datorn är det ju lättare att skaffa en diskettstation och sätta in, än att skaffa en hel dator extra.

Så som jag har förstått det så verkar det inte finnas någon tom plats ledig för en extra diskettstation.

Permalänk
Medlem

Vilken modell är det på din dator, eller är det ett hembygge? En bild kanske? Om det är ett tower brukar det finnas åtminstone 2-3 platser för 5,25" och jag kan inte tänka mig att du har så många CD-spelare eller extra frontpaneler installerade i 486:an. Det kan iofs sitta en hårddisk innanför en plats också, beroende på hur chassit är konstruerat. Om det är en desktop och du har en optisk läsare kanske det inte finns plats för en till diskettstation.

(Jag antar iskallt att det inte handlar om en bärbar 486, men kanske jag har fel på den punkten)

På moderkortet finns förstås bara en kontakt för diskettstationer, men de flesta kablar har uttag för två stycken, dels stiftkontakten för 3,5" och dels kortkontakten för 5,25". Om du mot förmodan skulle ha en kabel med bara det ena går det att byta kabel. Ibland kan förstås problemet bestå i att kabeln inte är lång nog också, men det brukar gå att trixa till.

Permalänk
Skrivet av som99:

Den äldsta IBM PC kompatibla datorn jag har är en Commodore PC20-III som var familjens första XT/PC kompatibla dator som jag sparat genom åren, den har en 8088 på 4,7MHz, 640KB ram, 20MB hårddisk och hercules monokrom med en pyttleiten 8-9" svartvit skärm och en 5,25" floppy. samt en monokrom liten Commodore 1901 skärm.

Jag har nyligen restorerat batteriläckage skador på moderkortet och funderar på att sätta i ett CGA kort samt en 8087 FPU (så jag kan köra CAD ) sen går tankarna på en 512KB eller 1MB ram via ISA expansion men det är oehört bökigt att få fungerande för en vettig peng med drivrutiner till :/

Jag samlar på retro datorer/konsoller och vill ha en ur varje generation så tidsenlig som möjligt

Så här ser skönheten ut!
http://www.richardlagendijk.nl/foto/cip/computer_pc20iii_01.j...

Jag har fått ett par fina bud för maskinen men den kommer stanna hos mig för alltid!

Hade en sån därn liggande i flera år, gick igång men visade ingen bild. Erbjöd den åt alla jag hittade men ingen ville ha den så den fick smaka på tippen i våras!

Permalänk
Avstängd

Jag har en sån här gammal IBM "släpbar" 486:a ståendes. Minns inte vad modellen heter men den ser ut som en mindre resväska och så öppnar man sidan och tangentbordet fälls ut och den monokroma skärmen frigörs. Jag installerade Windows 95 på den. Tar en evighet att starta.
Kanske blir värd pengar om hundra år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeP86:

Jag kan tänka mig några datorer faktiskt. Hellre det än att försöka knöla in allt i en och samma burk.

Hehe, nä exakt. Visst gick det även att spela spel på en 486a som var utgivna efter januari 95. Tänkte mest på att spelen blev mer och mer kraftfullare efter 95 så risken finns att spel från den tiden och framåt riskerar att lagga väldigt mycket då jag endast har 8MB Ram. :/

Mvh,
Niklas

Att hitta minnen kan vara klurit ibland, men denna säljare är duktig och hjälper gärna till med vad för minnen som behövs

http://kraftsound.com/oscommerce_st/catalog/index.php?cPath=1

Har nästan allt inom PC/MAC

Visa signatur

HP Elitebook 2570p Windows XP
HP Elitebook 2560p Windows vista
HP Elitebook 820 G3 Windows 7 - I5 Skylake

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Jag har en sån här gammal IBM "släpbar" 486:a ståendes. Minns inte vad modellen heter men den ser ut som en mindre resväska och så öppnar man sidan och tangentbordet fälls ut och den monokroma skärmen frigörs. Jag installerade Windows 95 på den. Tar en evighet att starta.
Kanske blir värd pengar om hundra år.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte en PS/2 modell P70 då ?

Med 386Dx som snurrar i typ 20Mhz ?

Har haft en sådan en gång i tiden, saknar den ibland.

För flera år sen ville en kille ha en tusenlapp för en sådan, de är inte så vanliga så hittar du en PS/2 nörd så får du en liten slant för den iaf.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeP86:

Skulle vilja fråga en sak angående datorer om man vill ha en dator från Windows 95 perioden och en från Windows 98 perioden.
Vad ska man tänka på angående spec. Eller är en dator med Windows 95 onödig om man har en med Windows 98, för alla spel
som har Windows 95 som operativsystem kan väl även spelas på Windows 98? Rätta mig gärna om jag har fel!
Tack på förhand!

Personligen om jag hade kört på en w95/98 burk hade jag byggt en med hårdvara från år 2000 (sista året innan windows XP lanserades), då kan du köra alla goa spel som är från den tiden också utan problem som Q3, UT, Deus Ex, Planescape: Torment, System Shock 2, Theif II etc, dvs alla spel från guldåldern

Hade kört på en burk med typ en AMD Athlon Thunderbird processor (~1Ghz), ett Geforce 2, PC133 SDRAM minnen, ATA100 HDD och Sound Blaster Live! ljudkort, och om du hittar ett ABIT KT7 såklart

Permalänk
Medlem

Vad kan en gammal IBM Personal Computer 750, Model 6887-XAG från 1996 vara värd?

Pentium 133 MHz
48 MB EDO Ram
HDD 1 513 MB
HDD 2 0,99 GB
CD-ROM
Diskettstation

OS / Program installerade:
Windows 95
Office 97
Norton Symantec antivirus (gammal version med bild på någon person i vit skjorta och svart slips)

Fullt fungerande.

Har ett IBM tangentbord Modell KP-8926 SV, Made in Thailand, i mycket fint skick.
Har ett Key Tronic ergoforce tangentbord KT 2001 PS2 SV, Made in China, också i mycket fint skick.

Har också ett garanterat oanvänt: Biostar MB-8500TVX-A Socket 7 motherboard with 4 ISA slots.
Sitter en SGS-Thomson ST6x86-P120+ Processor monterad med kylare i sockeln.
2 st EDO POWMEM AMB100 40388 SIM-4-72PN är installerade på kortet.

6x86 P120+
Motherboard Includes 256k Pipeline Burst Cache
AMI Flash BIOS
Intel Triton Chipset
3 PCI Slots
4 ISA Slots
4 72-Pin Slots
Supports 4 IDE Devices
2 FD
2 Seriell
1 Parrallel
Ligger i originalkartong med moderkortsmanual, kablar och expansionskort.
Originalkvitto från DELTA ELECTRONICS INC. USA fr. 03/05/97 finns med.

Vad kan dessa saker vara värda?

Har några ISA Creative CT3620 ljudkort / bildskärmskort liggandes som jag inte heller använder från gamla 486-or

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Vad kan en gammal IBM Personal Computer 750, Model 6887-XAG från 1996 vara värd?

Pentium 133 MHz
48 MB EDO Ram
HDD 1 513 MB
HDD 2 0,99 GB
CD-ROM
Diskettstation

OS / Program installerade:
Windows 95
Office 97
Norton Symantec antivirus (gammal version med bild på någon person i vit skjorta och svart slips)

Fullt fungerande.

Har ett IBM tangentbord Modell KP-8926 SV, Made in Thailand, i mycket fint skick.
Har ett Key Tronic ergoforce tangentbord KT 2001 PS2 SV, Made in China, också i mycket fint skick.

Har också ett garanterat oanvänt: Biostar MB-8500TVX-A Socket 7 motherboard with 4 ISA slots.
Sitter en SGS-Thomson ST6x86-P120+ Processor monterad med kylare i sockeln.
2 st EDO POWMEM AMB100 40388 SIM-4-72PN är installerade på kortet.

6x86 P120+
Motherboard Includes 256k Pipeline Burst Cache
AMI Flash BIOS
Intel Triton Chipset
3 PCI Slots
4 ISA Slots
4 72-Pin Slots
Supports 4 IDE Devices
2 FD
2 Seriell
1 Parrallel
Ligger i originalkartong med moderkortsmanual, kablar och expansionskort.
Originalkvitto från DELTA ELECTRONICS INC. USA fr. 03/05/97 finns med.

Vad dessa saker kan vara värda?

Några hundra om du hittar köpare.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

I samlingen:
AST Advantage 6050d 486 Dx2 50mhz 8Mb Ram Inbyggt sb16 och Sirrius logic VGA
Noname 486 Dx2 80 Mhz 16Mb ram SB16cd Sirrius Logic och 2 st 256Mb Hdd
P 200Mhz 64Mb Ram S3 8Mb Vga SCSSI brännare och diskar (fd brännarburk)
PII 350Mhz 64Mb ram GF MX440
forts..

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge