Hifi – bilder på era anläggningar här

Permalänk
Skrivet av smacken90:

Men varför hör man skillnad på flac och wav ??? Som är rippade av samma original ??? Är det oxå skitsnack ?? Menar du att väldigt många entusiaster helt enkelt hör fel ? . Jag hör en enorm skillnad på flac och wav som är rippade av samma original. Jag har inga problem att erkänna det . Det är många fler än The absolute sound som påstår annorlunda. Men som jag har skrivit tidigare så tar jag inte den diskussionen. För att skriva en jämförelse som handlar om samma ämne. Går det att höra skillnad på en fiberoptisk (toslink) kabel jämfört med en elektriskdigital (spdif) kabel ??

Det är fortfarande en digital signal och så länge informationen kommer fram så spelar det inte någon roll om den är optisk eller elektrisk. Det är som att stoppa två äpplen som är tvilligar. De åker 100m i två olika bilar. Så länge signalen inte skadas så smakar de precis likadant. Det du påstår är ju samma sak som att du kan se skillnaden mellan t.ex. en .mkv film som är paketerad som rar eller redan är uppackad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av smacken90:

Men varför hör man skillnad på flac och wav ??? Som är rippade av samma original ???

För att man vill

Skrivet av smacken90:

Är det oxå skitsnack ?? Menar du att väldigt många entusiaster helt enkelt hör fel ?

Ja.

Skrivet av smacken90:

Jag hör en enorm skillnad på flac och wav som är rippade av samma original. Jag har inga problem att erkänna det

ABX-logg på det tack.

Skrivet av smacken90:

Det är många fler än The absolute sound som påstår annorlunda. Men som jag har skrivit tidigare så tar jag inte den diskussionen. För att skriva en jämförelse som handlar om samma ämne. Går det att höra skillnad på en fiberoptisk (toslink) kabel jämfört med en elektriskdigital (spdif) kabel ??

Nej, förutsatt att tekniken fungerar felfritt och man inte får helt överdrivna mängder jitter av nån märklig orsak så går det inte, oavsett vad massor med förståsejpåare påstår, att höra skillnad varken på kabel, lagringsmedia eller uppspelningsenhet som läser av och spelar upp en digital ljudström sålänge man använder samma DAC.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Hur vet du att du hör skillnader på formatet om det nu är någon verklig skillnad ? Hur har du isolerat andra saker som skulle kunna påverka?
När du tex blandar toslink och coax så har du galvanisk separation eller inte och flac ger en något högre cpulast i de flesta fall, hur vet du då att om det nu är skillnader inte beror på det utan på flacformatet, har du mätt hur mycket skräp datorn skickar ut eller hur nätdelen uppför sig, ökar rippel och övertoner ?

Det kan ibland vara skillnader mellan olika saker men man måste hålla isär vad som gör skillnaden, flacformatet i sig fungerar förlustfritt och det är ju bara att testa det, eller jämför med zip eller rar, innehållet påverkas inte av att du packar och packar upp.
Det finns också de som tycker att vissa operativsystem låter olika fastän de ger samma dataflöde ut till dacen, sånt kan bero på störningar från datorn det också om man inte har koll på det, dåliga nätdelar och filtreringar står för mycket av de skillnader som ibland finns, men inte flacformatet.

Dessutom är hifibranchen i topp när det gäller humbuggprodukter utan fungerande fysiska förklaringar och en massa tyckare som inte kan skilja på rätt och bra utan tycker att bra alltid är rätt.

Jag använde mig av en miridian g65 . Meridian använder sig av flac och har gjort allt för att det ska låte så bra som möjlig . Det vill säga att den är speciellt anpassad till flac . Men wav låter bättre på den dacen i alla fall . Och det förnekar inte meridaian

Sedan har du rätt. jag skrev det där med toslink och spdif för att se vilka som vet vad dom skriver om. Eller dom som inte har en aning . Men du vet vad du skriver om jag har jobbat i en hifi butik och sålt väldigt dyra hifi utrustning . Jag är utbildad elektriker och har läst om digetalteknink . Jag har byggt fiberoptiska kablar (både sigel och multimode) så jag vet vilka sjukt stora förluster det är i fiberoptik . Endå så är dom sjukt snabba . Jag har bygg massor med elektrisk digitala kabler eller vanliga lågnivå kablar. Just nu är jag inne på strömfilter osv. När det gäller humbugg produker. Så ja det finns mycket där som inte fyller någon funktion alls . Offta gör sådana någon mindre skillnad . Men det är inte säkert det blir bättre. Men det finns humbug som fungerar väldigt bra. När det gäller sådana produkter prova om det funkar .Om det inte gör det lämna tillbaks.

Permalänk
Skrivet av beh:

Visa en ABX test där WAV vinner med statistisk signifikant marginal så kommer du få all credd. Angående Toslink vs Coaxial så är det en annan femma, eftersom det är två olika fysiska format med olika begränsningar i förhållande till att överföra data. Här spelar samspelet mellan sändare och mottagare + DAC större roll. Det jitter som otvivelaktigt intruduceras i Toslink kan hanteras på olika sätt av olika DACs. WAV vs PCM i en dator är helt transparent eftersom det inte finns någon fysisk värd att ta hänsyn till i den digitala domänen. Jag betvivlar starkt att du på valfri anläggning / DAC skulle kunna skilja på en digital signal som du inte vet om den stammar från en WAV eller en Flac.

Jo om jag lyckas med det får jag nog Nobelpris . Wav är pcm i datorvärlden . Du vet ju vad du pratar om. Endå så förstår jag inte varför jag ska bevisa en ABX . Jag tycker du ska ringa till meridian och be dom bevisa skilnaden. Det är ju deras produkt . Jag som konsumen ska väll inte bevisa vad produkterna kan prestera

Ja det där med fiberoptik var en fälla . Men den gick du inte på

Permalänk
Medlem
Skrivet av smacken90:

Jag använde mig av en miridian g65 . Meridian använder sig av flac och har gjort allt för att det ska låte så bra som möjlig . Det vill säga att den är speciellt anpassad till flac . Men wav låter bättre på den dacen i alla fall . Och det förnekar inte meridaian

Sedan har du rätt. jag skrev det där med toslink och spdif för att se vilka som vet vad dom skriver om. Eller dom som inte har en aning . Men du vet vad du skriver om jag har jobbat i en hifi butik och sålt väldigt dyra hifi utrustning . Jag är utbildad elektriker och har läst om digetalteknink . Jag har byggt fiberoptiska kablar (både sigel och multimode) så jag vet vilka sjukt stora förluster det är i fiberoptik . Endå så är dom sjukt snabba . Jag har bygg massor med elektrisk digitala kabler eller vanliga lågnivå kablar. Just nu är jag inne på strömfilter osv. När det gäller humbugg produker. Så ja det finns mycket där som inte fyller någon funktion alls . Offta gör sådana någon mindre skillnad . Men det är inte säkert det blir bättre. Men det finns humbug som fungerar väldigt bra. När det gäller sådana produkter prova om det funkar .Om det inte gör det lämna tillbaks.

Vad behöver man göra för att få flac att låta så bra som möjligt, annat än att packa upp datan? Om de gör massa saker med datan så är det inte konstigt att flac låter sämre (som i inte som orginal waven).

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Skrivet av DasBoot_swe:

Det är fortfarande en digital signal och så länge informationen kommer fram så spelar det inte någon roll om den är optisk eller elektrisk. Det är som att stoppa två äpplen som är tvilligar. De åker 100m i två olika bilar. Så länge signalen inte skadas så smakar de precis likadant. Det du påstår är ju samma sak som att du kan se skillnaden mellan t.ex. en .mkv film som är paketerad som rar eller redan är uppackad.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väldigt stor skilnad på optik och elektriskdigital signaler. Jag skrev det för att se hur kunning du är. Tyvärr diskuterar du som jag gjorde innan jag fick uppleva skilnaden och lära mig. Jag har gått utbildningar i både digetalteknink och fiberoptik. Efter det så vet jag hur det fungerar. Det där med mkv som är packad är lite intresant faktiskt. Om du spelar upp den när den är zipad . Har du inte en dator med tillräcklig prestanda eller mjukvara .Då får du problem med lagg och frame dropp. Du vet att tvillingar kan se väldigt olika ut

Permalänk
Medlem

Vad jag har läst innan om vad folk har tyckt som kör med squeezebox, så upplever många skillnad på wav och flac (wav låter bättre) ifall uppackningen sker i realtid i boxen och inte i datorn som sköter strömmandet. Så det kan vara så att uppackningen med klen hårdvara, dålig elektrisk avskärmning eller dylikt gör att det låter sämre. Jag har inte försökt utvärdera det själv utan låter datorn packa upp flacarna innan de strömmas.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av smacken90:

Du får ringa meridian och fråga om dom kan mejla AbX loggen .Det är ju du som är en förstårsigpåare . Du har ju lösningen på det perfekta ljudet !! Undra varför det finns så många olika högtalare .förstärkare. dacar . Det måste vara något fel på folk. Jag menar alla hifi tidningar vad vet dom . Eiesa awords där lottar dom ut utmärkelser till höger och vänster .Men ingen ser eller hör skilnad på något . Givetvis måste det vara skilnad. När det gäller format på ljud är det dsd som anses vara det bästa just nu. Meridian lägger vikt på flac. Vilket jag tycker är intresant . Det är därför jag spenderade ca 5 timmar att lyssna på den. Jag tycker du ska gå ( ta bilen) till din lokala hifi butik och lyssna på vad dom har att erbjuda .Säg till dom att. Jag skriver med en idiot på ett forum som säger att det är inga som hällst problem att höra skilnad på både högtalare. förstärkare. kablar och dacar .Till och med skilnaden mellan flac och wav . Jag vet vad dom kommer att säga . Dom kommer att säga det gör vi med

Att höra skillnad på högtalare är dock en helt annan sak än att höra skillnad på FLAC eller WAV.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Mitt bidrag

Audiovector SR3 Avantgarde Arreté
Hegel H300
Hegel HD25

Permalänk
Medlem

Först, det är en del provisorium, då jag ändå ska flytta från den här lägenheten om 1,5 månad och är en stundentlägenhet så jag har inte orkat mecka med riktiga kabeldragningar.

CD-spelare: Sony CDP-XE370
Skivspelare: Music Hall MMF 2.2

Försteg / slutsteg till surround och center: Yamaha RX-A830
Slutsteg till subbas: Technics SU-V300
Slutsteg till frontarna: Quad 606 (dold på bild)

Högtalare, front: Canton GLE 496
Högtalare, surround: Canton GLE 401
Högtalare, center: Audio pro stage 33 (ska bytas till Canton, har inte hunnit med det än bara)
Högtalare, subwoofer: Hemmasnickrat tappat horn som ligger bakom soffan. Det sparkar i magen.

Övriga inheter:
Första xbox
PS3
NES
HTPC som kör XBMC

Inte så mycket HIFI, men får hänga med ändå:
Övriga utenheter:
TV: Billig phillips (kostade 3333:- pengar)
Projektor: Sanyo PLV-Z700

Bonuspoäng till den som vet var prydnaden kommer ifrån!

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

http://i62.tinypic.com/23lb3tf.jpg

Bonuspoäng till den som vet var prydnaden kommer ifrån!

Menar du raketen från Tintin:s månresa

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Rensat lite lätt, vänligen återgå till topic, dvs. posta bilder på anläggningar. Vill man diskutera ljudformat finns bl.a. denna tråden:
http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1297577-vilket-ljud-...

screamin-daemon/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Min högtalar setup

Visa signatur

Ljud
Desktop: B&W 605 S2 + XTZ 10.17 - Cambridge Azur 740a - ODAC
Portable: Audio Technica Ath-M50x / Shure SE215 - FiiO X1

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke89:

Oh akustiktänk! *me like*!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Skrivet av ch1llone:

Oh akustiktänk! *me like*!

Det är kommentarer som denna som får mig att inte riktigt våga lägga upp några egna bilder fören jag bor större/bättre.
Men det är helt som det ska vara

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Det är kommentarer som denna som får mig att inte riktigt våga lägga upp några egna bilder fören jag bor större/bättre.
Men det är helt som det ska vara

Tveka inte lägg upp bara

Visa signatur

Ljud
Desktop: B&W 605 S2 + XTZ 10.17 - Cambridge Azur 740a - ODAC
Portable: Audio Technica Ath-M50x / Shure SE215 - FiiO X1

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Det är kommentarer som denna som får mig att inte riktigt våga lägga upp några egna bilder fören jag bor större/bättre.
Men det är helt som det ska vara

Ok, nu har du ryggen fri, fram med bilderna

Permalänk
Medlem

yamaha rx-v775 o ett par golvare
dynavoice df8 spelar riktigt bra, för er som undrar om det behövs en subbas, nej det behövs inte, iaf inte för att fylla ljud på ett vanligt vardagarum på 40-60 kvadrat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Det är kommentarer som denna som får mig att inte riktigt våga lägga upp några egna bilder fören jag bor större/bättre.
Men det är helt som det ska vara

Grubbla inte för mkt själv bor jag, för nävarande, hos mamma..... i ett litet rum på 7m2 med prylar överallt...
så bara gör din grej

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk

Mitt Bidrag:

Högtalarna är Jamo Cornet 80 IV förstärkarna är AKAI AM-2450 och Sony STR-DE698 en Yamaha k-220 bandspelare och till sist en Yamaha ge-30 equalizer. Men bara AKAI förstärkaren och Yamaha equalizern är inkopplade. Och jag får ursäkta röran...

Visa signatur

ljud: AKAI AM-2450 YAMAHA GE-30 YAMAHA K-220 dator: IBM PS/1 Commodore 64 och 128 Amiga A500, en random p3 och en syncmaster crt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erikmasterboy:

Mitt Bidrag:http://i.imgur.com/rSzcbKm.jpg
Högtalarna är Jamo Cornet 80 IV förstärkarna är AKAI AM-2450 och Sony STR-DE698 en Yamaha k-220 bandspelare och till sist en Yamaha ge-30 equalizer. Men bara AKAI förstärkaren och Yamaha equalizern är inkopplade. Och jag får ursäkta röran...

Hade det inte varit för platt-tvn så hade jag trott att bilden var från '70/80-talet! Kamerabruset, stöket, den gamla utrustningen och miniräknaren(?) skapar en mystisk retrokänsla som jag sett i farfars gamla bilder! Kul att se att folk håller liv i sina gamla bandspelare och annan utrustning dock. Mycket av det låter ju fantastiskt bra även jämfört med moderna pjäser.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk

Asså? Har aldrig tänkt på det förut men man e kanske lite gammaldags? Jag e bara 15 så jag vet inge om det men jag har väl en smak för gammalt... Och ja på ena högtalaren står det en miniräknare som var ett loppisfynd för något år sedan på andra högtalaren ligger det en philips d6250 som jag har försökt att göra c64 spelkassetter med. jag kan ju också berätta nu när jag ändå skriver att jag har ett till ljudsystem på övervåningen med en jvc ax-33 högtalarna vet jag inte mycket om det är bara några som jag tog nånstans här i huset men förstärkaren är nog lite overkill för dom högtalarna så man för ta det lite lugnt när man spelar men det är ingen musikanläggning har den bara till mitt nes snes och n64. Och till sist kan jag säga att kamerabruset är nog ifrån den snåla digitalkamera jag tog fotot med,

Visa signatur

ljud: AKAI AM-2450 YAMAHA GE-30 YAMAHA K-220 dator: IBM PS/1 Commodore 64 och 128 Amiga A500, en random p3 och en syncmaster crt

Permalänk
Medlem

En Onkyo tx-sr707 och ett Jamo e8 serie högtalarsystem, XTZ 99 W12.16 sub och ps3 som nu är utbytt till ett ps4.

Slänger med en bild på tillbehör hyllan:

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Min halvretro uppsättning, låter kanon.

Uppsättning:
Marantz PM50
Technics SL 1200MK2 w Ortofon VMS20E MkII
Technics SB-3670

Permalänk
Medlem

Philips 55" Led.
NAD M3 förstärkare
B&W CM9 Högtalre i svart pianolack.
Hemmagjord Steriobänk i lackad svart pianolack med glas skiva på toppen och en i mitten som är frostad.
Argon och Van den hul kablar.

funderar på att köpa in en CD spelare igen då man har en uppsjö av skivor ståendes.
beklagar dom kassa bilderna men min HTC One M8 suger verkligen

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem

Mitt senaste inköp. Pioneer S-CN301LR. TAD's Andrew Jones har varit med och utvecklat dessa och låter faktiskt jäkligt bra. Mina Elac stativare låter bättre men dom kostar 5,5 ggr mer också och är betydligt större.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem

DAC:Hegel HD11-> Hörlursförstärkare: Holographic Audio Ear One ->Hörlurar: Audeze LCD-X

Basarna är två hemmabyggda 18tummare, elementen heter Faital Pro 18FH510.
~140l, i slutna lådor. Spelar upp till 130dB och har en jämn frekvenskurva ner till 16Hz med lite EQ
Topparna är två B&W DM686, måste skaffas nya dock, de är lite för små.
En Behnringer iNuke1000DSP driver basarna och en Tangent Exeo Amp driver topparna
Nya stativare skall införskaffas, men det blir i framtiden. Hörlurar är inte billigt det heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hennnkee:

http://i.imgur.com/BgAV5Hz.jpg

DAC:Hegel HD11-> Hörlursförstärkare: Holographic Audio Ear One ->Hörlurar: Audeze LCD-X

Basarna är två hemmabyggda 18tummare, elementen heter Faital Pro 18FH510.
~140l, i slutna lådor. Spelar upp till 130dB och har en jämn frekvenskurva ner till 16Hz med lite EQ
Topparna är två B&W DM686, måste skaffas nya dock, de är lite för små.
En Behnringer iNuke1000DSP driver basarna och en Tangent Exeo Amp driver topparna
Nya stativare skall införskaffas, men det blir i framtiden. Hörlurar är inte billigt det heller...

Hur starkt spelar du vid 16Hz då? Du menar väl ändå inte att du lirar 130dB vid 16Hz med dom där?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Bonuspoäng till den som vet var prydnaden kommer ifrån!

moderskeppet.se?

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...