Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem
Skrivet av z0rr0:

Hallå. Var helt inställd på en nuc 4250u men jag kommer enbart använda xbmc i Windows 7. Av vad jag läst i tråden så borde det då väl räcka med en i3. Hittade en DC3217BY på webhallen för 1190:- En 60gb ssd och 4gb ram till denborde väl räcka för att klara xbmc och full hd filmer flytande?
En schysst remote blir det nog också.

Skickades från m.sweclockers.com

jora dock tar denna inte 2,5" diskar utan mSATA disk.

Blir nog en 2k totalt vilket inte är så blodigt

/R

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av robber:

jora dock tar denna inte 2,5" diskar utan mSATA disk.

Blir nog en 2k totalt vilket inte är så blodigt

/R

Tänk på att det inte är Haswellvarianten dvs du har fortfaranfe 23Hz buggen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Tänk på att det inte är Haswellvarianten dvs du har fortfaranfe 23Hz buggen..

Som i princip alla grafikkort lider av i olika grad.
D.v.s inget som hellst att oroa sig över.

Permalänk
Medlem

Hej, jag har en intel nuc DC3217BY (svart/röd) med ett Intel AC7260 nätverkskort i burken.
Kör windows 8 med uppdaterad bios.
Senaste drivarna till kortet.

Jag har ett problem att jag tappar min anslutning ibland. När jag te.x streamar hbo/netflix/whatnot så börjar filmen helt plötsligt buffra, nere i hörnet ser jag en gul triangel över nätverks ikonen, och klickar jag på den ser jag "limited access". Allt jag behöver göra för att få det att fungera igen är att koppla från mitt wifi, och sedan ansluta igen så kan jag pause/playa filmen eller serien igen.

Detta börjar bli riktigt störande, ibland kan jag se 3-4 episoder utan ett problem. Ibland kan jag behöva återansluta 3gånger under ett 20min avsnitt.

Hittat några på google som har liknande problem men inte alls så mycket som det borde ha varit om problemet var väl spritt, inte heller hittat någon lösning tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Tänk på att det inte är Haswellvarianten dvs du har fortfaranfe 23Hz buggen..

Ja just ja. Kanske ska satsa på en 4250u ändå så man har det senaste utan bugg, eller iaf mindre buggar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Som i princip alla grafikkort lider av i olika grad.
D.v.s inget som hellst att oroa sig över.

Men i 4250u varianten ska den väl vara näst intill fixad?

Permalänk
Skrivet av tompanhuhu:

Hej, jag har en intel nuc DC3217BY (svart/röd) med ett Intel AC7260 nätverkskort i burken.
Kör windows 8 med uppdaterad bios.
Senaste drivarna till kortet.

Jag har ett problem att jag tappar min anslutning ibland. När jag te.x streamar hbo/netflix/whatnot så börjar filmen helt plötsligt buffra, nere i hörnet ser jag en gul triangel över nätverks ikonen, och klickar jag på den ser jag "limited access". Allt jag behöver göra för att få det att fungera igen är att koppla från mitt wifi, och sedan ansluta igen så kan jag pause/playa filmen eller serien igen.

Detta börjar bli riktigt störande, ibland kan jag se 3-4 episoder utan ett problem. Ibland kan jag behöva återansluta 3gånger under ett 20min avsnitt.

Hittat några på google som har liknande problem men inte alls så mycket som det borde ha varit om problemet var väl spritt, inte heller hittat någon lösning tyvärr

Har samma problem men med 6235-kortet, finns hur mycket som helst på intels forum om det här problemet. För mig dör internet efter ca 5 minuter efter uppstart. Räcker att jag väljer felsök problem så får jag till svar standardgateway inte tillgänglig, och så funkar de problemfritt till datorn går i viloläge.

De enklaste sättet att lösa de verkar vara att byta nätverkskort.

http://www.intel.com/support/wireless/wlan/sb/CS-034535.htm

Här är en tråd med över 1000 svar om mitt kort
https://communities.intel.com/thread/31090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaffeperkulator:

Har samma problem men med 6235-kortet, finns hur mycket som helst på intels forum om det här problemet. För mig dör internet efter ca 5 minuter efter uppstart. Räcker att jag väljer felsök problem så får jag till svar standardgateway inte tillgänglig, och så funkar de problemfritt till datorn går i viloläge.

De enklaste sättet att lösa de verkar vara att byta nätverkskort.

http://www.intel.com/support/wireless/wlan/sb/CS-034535.htm

Här är en tråd med över 1000 svar om mitt kort
https://communities.intel.com/thread/31090

man börjar ju bli less på intels wifi kort, trodde dom var bra.. på jobbet har vi haft mycket problem med 6205 korten, och det verkar ju även vara en hel del problem med 6235 korten.. jag hade ju hoppats dom skulle ha fixat detta nu när jag beställde 7260 kortet

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

man börjar ju bli less på intels wifi kort, trodde dom var bra.. på jobbet har vi haft mycket problem med 6205 korten, och det verkar ju även vara en hel del problem med 6235 korten.. jag hade ju hoppats dom skulle ha fixat detta nu när jag beställde 7260 kortet

Kan flika in att jag kör 6205 på min i3 3217 och 7260 på min 4520, båda fungerar utan strul.
Kör mot en ASUS N66U och såklart W7 på båda.

Permalänk
Medlem

fick min nuc idag och har installerat den och gjort det så jäääävla tjusigt, autoinlogging och autostart av plex media center, men, och ett jävla stort MEN:
nucen är kopplad med hdmi till min onkyo receiver som i sin tur går upp till TVn. om jag stänger av TV eller receiver medans nucen är på så blåskärmar den varje gång (har testat 4 gånger) och den gnäller på igdkmd64.sys. är detta något någon av er har stött på? jag kör alla de senaste drivrutinerna från intel.

jag är visst inte ensam:
https://communities.intel.com/thread/51195

Löst:
jag avinstallerade deras senaste drivrutin för grafiken som ingick i deras maj-pack (v3540) och installerade v3496

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av z0rr0:

Men i 4250u varianten ska den väl vara näst intill fixad?

Ja, Intel är tveklöst de som kommit 23,976Hz närmast med Haswell-GPUn, detta är verkligen inget som man kan påstå om varken Nvidia, AMD eller någon av de otaliga ARM-systemen som finns där ute.
Är man anal när det gäller detta så bör man välja någon av Haswell-modellerna, bryr man sig inte så mycket om upplevelsen i bilden/fimen så spelar det ingen större roll vad du väljer.

Jag väljer iallafall Haswells GPU vilken dag som helst i veckan.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Ja, Intel är tveklöst de som kommit 23,976Hz närmast med Haswell-GPUn, detta är verkligen inget som man kan påstå om varken Nvidia, AMD eller någon av de otaliga ARM-systemen som finns där ute.
Är man anal när det gäller detta så bör man välja någon av Haswell-modellerna, bryr man sig inte så mycket om upplevelsen i bilden/fimen så spelar det ingen större roll vad du väljer.

Jag väljer iallafall Haswells GPU vilken dag som helst i veckan.

Okej tack för svar. Blir nog en 4250u så man är väl uppdaterad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ursäkta om frågan är banal, men en 4250 med 8Gb minne borde väl klara av lightroom och lättare bildbehandling då och då?

Finns det möjlighet att komma åt och dra ut en Sata kabel för extern eSata-disk med en mSata redan monterad?

Permalänk
Skrivet av zam:

Ursäkta om frågan är banal, men en 4250 med 8Gb minne borde väl klara av lightroom och lättare bildbehandling då och då?

Finns det möjlighet att komma åt och dra ut en Sata kabel för extern eSata-disk med en mSata redan monterad?

Helt klart.
Ang sata har ja ingen koll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaffeperkulator:

Helt klart.
Ang sata har ja ingen koll

Anslutningen sitter ju på moderkortet, men det finns ju ingen väg att dra kabeln utan att modifiera skalet.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Någon här som upplevt problemet med att HDMI-audio verkar lägga av efter att man stänger av förstärkaren och sen startar den igen?

Alltså, jag använder den och allting fungerar fint tills jag stänger av min Yamaha V773, när jag sedan en stund senare slår på allting igen så kommer inget ljud ur nucen tills man bootar om den.

Har läst runt lite på intels forum och försökt göra allt som det tipsas om (vilket är senaste BIOS, senaste drivers för grafiken samt innan det en total avinstallation av både audio och graphic drivers). Fortfarande samma problem tryvärr.

Får väl annars helt enkelt sluta att stänga av den till de hittar en lösning..

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

Någon här som upplevt problemet med att HDMI-audio verkar lägga av efter att man stänger av förstärkaren och sen startar den igen?

Alltså, jag använder den och allting fungerar fint tills jag stänger av min Yamaha V773, när jag sedan en stund senare slår på allting igen så kommer inget ljud ur nucen tills man bootar om den.

Har läst runt lite på intels forum och försökt göra allt som det tipsas om (vilket är senaste BIOS, senaste drivers för grafiken samt innan det en total avinstallation av både audio och graphic drivers). Fortfarande samma problem tryvärr.

Får väl annars helt enkelt sluta att stänga av den till de hittar en lösning..

Orsaken kan vara att kodningen eller vad det heter inte hittar varandra igen. Jag har sådana problem ibland mellan min humax-tv-box och min recevier. löser det genom att byta kanal så kommer ljudet åter. har du testat att byta till t.ex. dvd och tillbaka på receviern? Testa att dra ut hdmi-kabeln och sätt tillbaka den nästa gång det blir fel och se om det blir bra efter det. utan att starta om eller något annat. Då är det troligt att det är den orsaken.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Så, då var en 4250 beställd tillsammans med ett 8Gb minne och en samsung 840 250GB. Funderade på att lägga till Akasas Newton H, men tvekade. Någon som har provat den lådan och kan ge ett utlåtande?

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja mappa om "sleep button" i Windows 8.1 så den gör en shutdown istället. (För att kunna stänga av helt från fjärrkontrollen).

Dock så finns ju, såklart, bara "gör inget", "Viloläge" "strömsparläge".

Jag hittade då http://social.technet.microsoft.com/Forums/windows/en-US/e517... som visar hur man kan manipulera profilerna. Men detta funkar inte för mig, jag får då bara upp ett nytt "blankt" alternativ i menyn som försvinner när jag försöker välja det.

Så.. Hur?

(IR Mottagaren i NUC verkar inte vara kompatibel med EventGhost, annars hade det ju varit enkelt ordnat.)

Permalänk
Medlem

Är jag den enda som råkat ut för att man ibland får en "lila overlay" på samtliga skärmar när man bootar upp en NUC (54250WYKH i mitt fall). Bilden är okej fram till att "windows snurran" visats, men därefter blir det en lila overlay. Omstart brukar fixa det.

Permalänk
Avstängd

Väntar på min NUC D34010WYK som jag köpt på marknaden här. Tänkte ställa in min HTPC i garderoben och använda som DVB-T TV Server och sedan streaming till NUC: en framför TV:n. Synd att NUC inte har SPDIF men går det köpa till? Nu menar jag inte en HDMI to HDMI + SPDIF som behöver ström. Jag menar ett instickskort.

Permalänk
Skrivet av johnjensen:

Väntar på min NUC D34010WYK som jag köpt på marknaden här. Tänkte ställa in min HTPC i garderoben och använda som DVB-T TV Server och sedan streaming till NUC: en framför TV:n. Synd att NUC inte har SPDIF men går det köpa till? Nu menar jag inte en HDMI to HDMI + SPDIF som behöver ström. Jag menar ett instickskort.

nu vet ja inte hur d34010WYK ser ut exakt men är det som min DC3217BY så finns det endast interna insticksfack. ett halvlängd minipci-e eller va dom hette som ja körde wifi kortet på, sedan en full längds för mSata ssd hårddiisk.. väldigt smidigt men dålig utbyggbarhet internt...

iaf det finns ju usb ljudkort med spdiff optisk om man nu promt vill ha optic out, men ja tror de kostar mer än de smakar att inte bara köra allt via hdmi i recivern, om man nu har en reciver utan hdmi switch och måste ha in ljudet som optisk eller koaxial, så skulle jag kolla på dom små boxarna på tex ebay, finns många som är usb ljudkort med massa olika utgångar tills du hittar nån med endast de du vill ha, för det finns många som ser ut att vara större än nuc'en vilket blir lite fel när man köpt en smidig htpc..

edit:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=346370

där har du en liten usb externt ljudkort med optisk ut enligt prisjakt.

hur drivrutiner etc är vette fan men för ~200kr plus frakt så får du väl prova om de funkar till de du ska ha de till du ska ju bara kpra ljudet digitalt, så hur dom analoga utgångarna låter är ju skitsamma, dom fick rätt dåliga recentioner för ljudupplevelsen att förstärkaren va dålig etc men du ska bara köra bypass på optical så de lär låta som din förstärkare spelar upp de..

mitt tips kör nån xbmc modell som har stöd för vaapi så avlastar du processorn mkt.
http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=165707

den har funkat skitbra för mig i snart 5månader och inte ett dugg sugen på att prova någon annan xbmc eller annan media center.
bara följa första posten så har du all info du behöver och alla kommandon om du är osäker på Linux så den step for step hur du får en ren textbaserad ubuntu 14.04 att boota rakt in i xbmc när du startar xbmc, samt lägger in splash screen etc under upstart..

edit:
OpenELEC är en bra dist med XBMC som gui, men dom verkar ha lite småstrul i dom senaste, kolla runt innan du tar den vilka versioner som är stabila..

Permalänk
Avstängd

Får väll köra genom HDMI på förstärkaren. Dock får man problem problem med handskakning på köpet. Fattar inte riktigt varför NUC inte har de Brix har = spdiif. Nu valde jag NUC när jag fick den lite billigare och en mSATA disk på köpet här på marknaden. 4 GB lågvolts-minne redan beställt.

Blir antingen Linux Mint med XBMC eller OpenELEC. Ska kolla din länk också om ett textbaserat Ubuntu med XBMC som frontend. Har ingen lust att lägga 1000 kr för Windows. Har dock en licens på OSX och kanske gör den till en Hackingtosh Någon som testat?

Förresten, drog in XBMC 13 på denna dator och bara i med ip-adressen i appen så funkar det kanon att strömma DVB-T TV / kolla på inspelningar / sätta inspelninga, på min HTPC. Mycket smidigare än från Xbox 360 där det går trögt som attan. Blir då att flytta min HTPC till garderoben och slippa TV kablar hängande på ute-väggen (drar sladden genom skorstensventiationen) och strömma till min NUC när jag får den. Gott!

Testade även http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=165707 i VMware och fick det att fungera så kanske blir den. Men tyvärr är streamad laglig TV låst till Windows så blir nog tvungen att köra dualboot.

Permalänk
Skrivet av johnjensen:

Får väll köra genom HDMI på förstärkaren. Dock får man problem problem med handskakning på köpet. Fattar inte riktigt varför NUC inte har de Brix har = spdiif. Nu valde jag NUC när jag fick den lite billigare och en mSATA disk på köpet här på marknaden. 4 GB lågvolts-minne redan beställt.

Blir antingen Linux Mint med XBMC eller OpenELEC. Ska kolla din länk också om ett textbaserat Ubuntu med XBMC som frontend. Har ingen lust att lägga 1000 kr för Windows. Har dock en licens på OSX och kanske gör den till en Hackingtosh Någon som testat?

Q2uJUL0iius

Förresten, drog in XBMC 13 på denna dator och bara i med ip-adressen i appen så funkar det kanon att strömma DVB-T TV / kolla på inspelningar / sätta inspelninga, på min HTPC. Mycket smidigare än från Xbox 360 där det går trögt som attan. Blir då att flytta min HTPC till garderoben och slippa TV kablar hängande på ute-väggen (drar sladden genom skorstensventiationen) och strömma till min NUC när jag får den. Gott!

Testade även http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=165707 i VMware och fick det att fungera så kanske blir den. Men tyvärr är streamad laglig TV låst till Windows så blir nog tvungen att köra dualboot.

nu har jag iofs inte hållt på nått med PVR delen med att strömma och spela in etc, men jag kör XOT pluginen för att köra lite tvkanaler via xbmc, funkar bra, och dom regionslåsta kommer med en bra funktion så man kan köra tyska kanaler via tysk proxy, brittiska via brittisk proxy etc..

handskakning, du menar att om du fimpar recivern så hittar den tex inte dts kodningen om du spelar dts ljud?

för min del har ja kört ubuntu 12.04 och 14.04 båda lts, via den där versionen av xbmc och de har fungerat riktigt bra, med pre-14.04-lts måste man ha ett extra repo för intel grafiken, men från o med 14.04 slipper man de då intel fixat buggarna som gjorde att dom tydligen fick patcha massa för xbmc..

ang openelec har ja läst om många som sagt som har buggproblem men du verkar ha lite koll så du lär nog hitta vad du behöver för att få de att fungera

Permalänk
Avstängd

Köpte faktiskt en begagnad flyttbar W8.1 licens för 175 kr av en kille på Blocket jag köpt Office av för ett år sedan. Ska dra in den för Streaming-kanalerna och köra XBMC i dualboot enligt http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=165707 för film från min NAS.

Permalänk
Medlem

Jag planerar att köpa en Haswell-baserad NUC men jag är osäker när det gäller den inbyggda IR-mottagaren. Fungerar IR-mottagaren bra med senaste OpenELEC och Logitechs Harmony universallkontroller? Närmare bestämt modellen som heter Logitech Harmony Smart Control.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av minimjuk:

Jag planerar att köpa en Haswell-baserad NUC men jag är osäker när det gäller den inbyggda IR-mottagaren. Fungerar IR-mottagaren bra med senaste OpenELEC och Logitechs Harmony universallkontroller? Närmare bestämt modellen som heter Logitech Harmony Smart Control.

Tacksam för svar.

Det borde det göra. Jag kör med en Harmony One och den inbyggda IR-mottagaren utan problem i OpenELEC 4.0.

Permalänk
Avstängd

Fått min NUC nu och kört igång den. Tyst som attan (trodde inte den var så härligt tyst) och inte nämnvärt långsam. Ganska mycket uppdateringar man får göra för att det ska fungera, särskilt när man kör med Displayport to HDMI.

Tyvärr råkar jag ut för detta:

Citat:

One of the issues that I faced with the Netflix app was that bitstreaming HD audio (Dolby Digital Plus) would just not work. The playback was jerky to the point of being unwatchable and with either no or intermittent audio output to the AV receiver. Apparently, this is an issue faced by multiple users, and the problem stems from the Intel Display Audio Driver. Intel's rep on the forums, however, has been unable to reproduce the issue. So, it looks like many users are being left high and dry, unable to take advantage of one of the most important aspects of running Netflix as a Metro app.

Men ska testa koppla till Receivern senare istället för direkt till min TV. Men Dolby+ borde fungera genom TV:n vidare till förstärkaren. XBMC fungerar väldigt bra med Dolby Digital 5.1 (Inte DTS genom TV:n då tillverkarna tog bort PassThrue för många år sedan).

Permalänk
Medlem

Jag skulle uppskatta om någon kunde kika på min lista innan jag beställer, så att jag inte begår något idiotmisstag:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2547360

1x Intel NUC D54250WYK (Silver/Svart)
1x Samsung 840 EVO Series mSATA MZ-MTE250 250GB
1x Corsair Vengeance SO-DIMM DDR3L PC12800/1600MHz CL9 8GB (2x4 GB) (CMSX8GX3M2B1600C9)
1x Logitech Harmony Smart Control
1x Deltaco HDMI - HDMI Mini High Speed with Ethernet 1m

Någon WiFi modul behövs ej då jag kommer att använda trådad anslutning, NUCen kopplas direkt till TVn via HDMI, därav kabeln. Jag inser att Core i5 modellen, 8 GB ram och 250 GB SSD kan verka något overkill men jag kommer att använda en hel del utrymme på NUCen, samt att jag vill att den skall vara framtidssäker. Jag kommer att använda OpenELEC som OS.

Permalänk
Skrivet av minimjuk:

Jag skulle uppskatta om någon kunde kika på min lista innan jag beställer, så att jag inte begår något idiotmisstag:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2547360

1x Intel NUC D54250WYK (Silver/Svart)
1x Samsung 840 EVO Series mSATA MZ-MTE250 250GB
1x Corsair Vengeance SO-DIMM DDR3L PC12800/1600MHz CL9 8GB (2x4 GB) (CMSX8GX3M2B1600C9)
1x Logitech Harmony Smart Control
1x Deltaco HDMI - HDMI Mini High Speed with Ethernet 1m

Någon WiFi modul behövs ej då jag kommer att använda trådad anslutning, NUCen kopplas direkt till TVn via HDMI, därav kabeln. Jag inser att Core i5 modellen, 8 GB ram och 250 GB SSD kan verka något overkill men jag kommer att använda en hel del utrymme på NUCen, samt att jag vill att den skall vara framtidssäker. Jag kommer att använda OpenELEC som OS.

Tycker den ser bra ut! Om jag själv skulle plocka ihop en NUC så skulle den nog bli likadan.