Varför går hörlurar sönder?

Permalänk
Medlem

Varför går hörlurar sönder?

Blev nyfiken nu när andra paret hörlurar gått sönder på två år. Är det någon del i hörlurarna som slits när dom används? Hur länge är det rimligt att dom ska hålla?

Det är ju helt okej att man får gratis hörlurar hela tiden men jag förstår inte hur det kan va ekonomiskt hållbart för producenten. Man borde väl i alla fall försöka hålla livslängden över reklamationstiden.

Permalänk
Medlem

Beror ju på vad som är fel, men oftast är det väl glappkontakt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Beror ju på vad som är fel, men oftast är det väl glappkontakt.

Fast är det ju där sladden går in i hörlurarna eller vid hanen. blir alltid glappis för mig där. Mina jag har nu håller på å ge sig nu. Urbanear plattan. När de ger sig blir det något kraftigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

Fast är det ju där sladden går in i hörlurarna eller vid hanen. blir alltid glappis för mig där. Mina jag har nu håller på å ge sig nu. Urbanear plattan. När de ger sig blir det något kraftigare.

Kolla efter ett par lurar med utbytbara kablar

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk

Är på 40onde paret på mina 18år. Köpte ett par med blåtand nu istället..

Permalänk
Skrivet av nivv:

Kolla efter ett par lurar med utbytbara kablar

Har tittat men dom passar antingen inte min stil eller så känns dom jävligt plastiga (de jag har hittat) kanske startar en forumtråd om bra lurar när det väl e dax!

Permalänk
Medlem

Mina g35 gick av i själva "kopp" fästet. Köpte mig ett par Corsair Vengeance 2100. Men blir störningar när jag laddar headsetet när micen är nere. Så blir att skicka tillbaka dom och ta ett par g35 igen. Vet iallafall att dom fungerar

Innan g35 hade jag steelseries v2, men blev less när mitt 4e pajade

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Vanligaste orsakerna till att hörlurar går sönder är (enligt min uppfattning) felaktigt handhavande. Glapp i kablar uppstår endast när man misshandlar dom på ett eller annat sätt (trasslar ihop, sliter och drar i dom, viker dom för snävt, kör över kablarna med stolshjulen etc. etc.).

Man ska alltid hantera kablar varsamt! Tänk på att en kabel innehåller trådar av metall (koppar) som ju mer dom böjs och viks blir skörare och skörare tills dom slutningen går av invändigt och glapp uppstår.

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk

Mina Koss Porta Pro fungerade bra, är alltid försiktig med mina saker och la dom på sängbordet och dagen efter så var det glapp i 3.5 mm anslutningen. Det låter bara i höger högtalare om man inte böjer kontakten och trycker den uppåt.
Skit kvalité.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeeJay1:

Vanligaste orsakerna till att hörlurar går sönder är (enligt min uppfattning) felaktigt handhavande. Glapp i kablar uppstår endast när man misshandlar dom på ett eller annat sätt (trasslar ihop, sliter och drar i dom, viker dom för snävt, kör över kablarna med stolshjulen etc. etc.).

Man ska alltid hantera kablar varsamt! Tänk på att en kabel innehåller trådar av metall (koppar) som ju mer dom böjs och viks blir skörare och skörare tills dom slutningen går av invändigt och glapp uppstår.

Bra beskrivning o nice slutsats.

har lyckats kvadda sladden til tangentbordet par ggr. för man snurrar de runt tangentbordet från o till lan o liknande. sen dess har jag gjort en loop på 10-15cm o tadaaa inga kabelproblem.

gäller att använda "njuren" ibland iaf

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

Mina Koss Porta Pro fungerade bra, är alltid försiktig med mina saker och la dom på sängbordet och dagen efter så var det glapp i 3.5 mm anslutningen. Det låter bara i höger högtalare om man inte böjer kontakten och trycker den uppåt.
Skit kvalité.

Du har ju garantin som täcker det. Livstidsgaranti.

Permalänk
Medlem

Första hand glappande kablar och kontakter.
Andra hand miljöbaserade påfrestning, t.ex hög luftfuktighet eller kyla. Vissa hörlurar använder mylar-plastfilm i membranet i hörluren, det kan spricka om det blir för kallt.
Tredje hand tiden, material ruttnar naturligt bort, t.ex som pappret i membrandet på hörluren eller skumgummit i öronmuffarna.
Fjärde hand mer effekt än hörlurarna tål, kokta talspolar, talspolar som hoppar ur magnetgappet, m.m.

Dessa är de fyra sättet ett par hörlurar går sönder.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Alligatorn:

Du har ju garantin som täcker det. Livstidsgaranti.

Vet inte vart kvittot är

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

Min polare lyckades utan, jag var dock inte lika skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Köpta i butik eller online?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Mina g35 gick av i själva "kopp" fästet. Köpte mig ett par Corsair Vengeance 2100. Men blir störningar när jag laddar headsetet när micen är nere. Så blir att skicka tillbaka dom och ta ett par g35 igen. Vet iallafall att dom fungerar

Innan g35 hade jag steelseries v2, men blev less när mitt 4e pajade

Nöter på mitt tredje par Steelseries v2 nu kanske kommer upp i fyra snart jag med då. Det måste va ett gediget bygge dom här lurarna.

Permalänk
Medlem

Har bara lyckats paja ett par lurar, när jag kastade de i golvet så att bygeln gick av.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Behandla dem ordentligt och Sluta rulla över sladden med stolen.

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk
Skrivet av Thomaseron:

Köpta i butik eller online?

Teknikmagasinet

Har mailat till Koss men de trodde jag bodde i USA osv och verkade så krånligt..

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett headset jag gillade, klippte kabeln när det började glappa på mitten och installerade en 3,5mm hona som jag borrade hål i luren för att rymma. Skaffade en 3,5mm hane-hane som jag sedan kunde byta ut när jag fick problem i framtiden (vilket händt 2-3 ggr sedan dess).

Slutresultatet liknade dessa:

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Teknikmagasinet

Har mailat till Koss men de trodde jag bodde i USA osv och verkade så krånligt..

Ok, så i butik antar jag då.
Hade det varit Netonnet så kunde de garanterat plocka fram kvittot igen, men vet inte hur det är med Teknikmagasinet...

Haha, ja, det kan bli lite omständigt.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Beror ju på vad som är fel, men oftast är det väl glappkontakt.

Jo fast i mitt fall så tror jag inte kabeln har varit glapp, ena luren har dött helt medan ja suttit ganska blixtstilla och spelat. Men det kanske är den vanligaste orsaken. Borde butikerna ens ta emot glappa kontakter som reklamationer då det nästan är ett handhavande fel?

Permalänk
Medlem

Köpte ett par sennheiser för typ 20 - 30 år sen. Har behövt byta sladd en gång(glappade) och skumgummikuddar några gånger(multnat sönder). Idag behövs en konverter till den tidens kontakter till dagens.
Är öppna lurar och sköna att ha på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Mina g35 gick av i själva "kopp" fästet. Köpte mig ett par Corsair Vengeance 2100. Men blir störningar när jag laddar headsetet när micen är nere. Så blir att skicka tillbaka dom och ta ett par g35 igen. Vet iallafall att dom fungerar

Innan g35 hade jag steelseries v2, men blev less när mitt 4e pajade

Hade samma problem med mina Vengeance 2000, lösningen är att ha datorn i ett jordat uttag
Prova att sätta handen på chassit och lyssna ifall ljudet försvinner, jag brukade bara sätta upp foten på chassit så försvann ljudet.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

För mig är det glappkontakt vid volymkontrollern på mina billiga creative lurar under 300 kr kostade dem och gör det fortfarande.
(Nästa par jag köper (kommer vara dyrare lurar och kommer inte vara någon födelsedagspresent som inte kunda vara dyra...) ska dra på krympslang på de ställena så den inte kan vika sig när man rullar ihop och packar ned dem i väskan) (har med mig till skolan ofta och lyssnar på musik då.)

ljudmässigt så räcker dem då ljudkällan är min mp3 och skollaptop med youtube som musikkälla.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Hade samma problem med mina Vengeance 2000, lösningen är att ha datorn i ett jordat uttag
Prova att sätta handen på chassit och lyssna ifall ljudet försvinner, jag brukade bara sätta upp foten på chassit så försvann ljudet.

Mjo vet att lösningen är jordat uttag, men finns bara i köket / badrummet.
Vill inte dra någon skarvsladd runt hela lägenheten

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag har ägt mitt Creative Fatal1ty Gaming Headset i 5,5 år, och har aldrig gått sönder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tjobbo:

Mjo vet att lösningen är jordat uttag, men finns bara i köket / badrummet.
Vill inte dra någon skarvsladd runt hela lägenheten

Be en elektriker dra i en extra sladd och montera ett jordat uttag, kan inte kosta många kronor.

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

Hade samma problem med mina Vengeance 2000, lösningen är att ha datorn i ett jordat uttag
Prova att sätta handen på chassit och lyssna ifall ljudet försvinner, jag brukade bara sätta upp foten på chassit så försvann ljudet.

Skrivet av tjobbo:

Mjo vet att lösningen är jordat uttag, men finns bara i köket / badrummet.
Vill inte dra någon skarvsladd runt hela lägenheten

Mina Vengeance 2000 surrar också när man har kabeln i och mic nerfälld, Dock inget som stör mig då jag alltid sätter i laddkabeln när jag går och lägger mig, På så vis slipper man ladda medans man använder dom

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Som många redan nämnt, det gäller att vara försiktig med prylarna

Mina Sennheiser PC360 fyllde 4år för någon vecka sedan om jag minns rätt.