Permalänk
Medlem

Har byggt ihop en ny dator, ingen bild.

Har nyss köpt en ny dator och byggde ihop den igår.

http://boulevard.se/datorer/Speldatorer_High-end/Gamer_Maxi/4...

Jag bytte ut i5:an mot en i7-4770 3,4GHz, 4C Haswell.

Och bytte ut grafikkortet mot ett Gainward Geforce GTX 770 4gb.

Datorn startar och alla fläktar snurrar, även på grafikkortet. Och jag har kopplat all ström rätt, till moderkortet (eftersom datorn startar och går)
Och har även kopplat rätt till grafikkortet. RAM-minnena sitter som dom ska, Har 4st platser för dom och dom sitter på vartannan plats. (2x 4gb)
Har även kollat processorn så den sitter rätt och de gör den, har också kollat så att inga onödiga distanser sitter under moderkortet, dvs att alla distanser används. Har provat att koppla in skärmen på den intigrerade uttaget på moderkortet, Hdmi/vga/dvi, inget funkar. Har också prövat att ta ut grafikkortet
och koppla in skärmen, inget funkar.

Så nu undrar jag vad jag ska göra, kan de vara så att moderkortet inte stöder i7:an ? Jag vet dock inte hur man uppdaterar bios utan att starta datorn(?)

Väldigt tacksam för svar, Mvh.

Permalänk
Medlem

CPUn har stöd av moderkortet och BIOS (Hitta bara en BIOs på Gigabytes Hemsida) det kanske kan vara så att du har råkat böja någon pin i sockeln när du montera CPUn?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

det kan inte vara så att skärmen är trasig??

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

CPUn har stöd av moderkortet och BIOS (Hitta bara en BIOs på Gigabytes Hemsida) det kanske kan vara så att du har råkat böja någon pin i sockeln när du montera CPUn?

Har kollat processorn, och vad jag kan se är de inget fel, inte på sockeln heller. Men ska ta mig en extra titt iallafall, blir nog imorgon jag gör de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roptatyr:

det kan inte vara så att skärmen är trasig??

Jag har provat 2 olika skärmar, som jag vet säkert att båda fungerar.

Då jag kopplar in skärmen är de ungefär som om skärmen går i viloläge. Sen om jag drar ut skärmkabeln så står de (no signal detected)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

CPUn har stöd av moderkortet och BIOS (Hitta bara en BIOs på Gigabytes Hemsida) det kanske kan vara så att du har råkat böja någon pin i sockeln när du montera CPUn?

kollade sockeln och processorn nyss, allt ser helt ok ut.

Permalänk
Medlem

kom ihåg en sak, När jag provade starta första gången så hade jag 2 st distanser sominte användes under moderkortet,

Permalänk
Medlem
Skrivet av guldish:

kom ihåg en sak, När jag provade starta första gången så hade jag 2 st distanser sominte användes under moderkortet,

Satt som där det skulle sitta skruva eller blev dom å ligga emot självakretskortet isf har du nog bränt ditt moderkort

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Var är skärmkabeln kopplad?

Permalänk
Medlem

vad har du för låda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tgadler:

Var är skärmkabeln kopplad?

Just nu, på grafikkortet, på VGA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roptatyr:

vad har du för låda?

"låda" ? Menar du chassi ? Isåfall är det ett NZXT H2 Black.

Permalänk

Inga diagnostiklampor eller beep-codes som moderkortet ger ifrån sig eller? Ofta brukar de ju ge en bra hint om vad som är fel.. Men det låter onekligen som MoBo eller CPU i alla fall.. Hoppas det löser sig!

EDIT: Förresten, det är inte bara så att du missat 4-pin kontakten för ström på moderkortet? (Vissa MoBo,s har 2x4pin). Se till höger på denna bild: http://img543.imageshack.us/img543/8534/miniitxmobopower.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Satt som där det skulle sitta skruva eller blev dom å ligga emot självakretskortet isf har du nog bränt ditt moderkort

1 distans satt emot kretskortet. Finns de något sätt och prova om man har bränt sitt moderkort ? ... tur dom inte är så dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe_downhill:

Inga diagnostiklampor eller beep-codes som moderkortet ger ifrån sig eller? Ofta brukar de ju ge en bra hint om vad som är fel.. Men det låter onekligen som MoBo eller CPU i alla fall.. Hoppas det löser sig!

1 lampa på f_panel lyser konstant, längst ner på chassit. Tror de är en s.k power led. Jaa, sist jag hade samma fel så var de CPUn, tror det lutar åt att i detta fall kolla upp MoBo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av guldish:

1 lampa på f_panel lyser konstant, längst ner på chassit. Tror de är en s.k power led. Jaa, sist jag hade samma fel så var de CPUn, tror det lutar åt att i detta fall kolla upp MoBo...

Låter som du har lyckats bränna moderkortet tyvärr

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="BM-Mods;14567460"]Låter som du har lyckats bränna moderkortet tyvärr :([/QUOTE

Är det någon som har någon ide om hur jag testar de ? Känns ju surt och beställa hem ett nytt moderkort bara för att konstatera att de inte va de som va trasigt Jag har ju ett lite äldre moderkort liggandes, ett military class. Kan pröva och köra på de och funkar de då, så är de ju garanterat moderkortet:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe_downhill:

Inga diagnostiklampor eller beep-codes som moderkortet ger ifrån sig eller? Ofta brukar de ju ge en bra hint om vad som är fel.. Men det låter onekligen som MoBo eller CPU i alla fall.. Hoppas det löser sig!

EDIT: Förresten, det är inte bara så att du missat 4-pin kontakten för ström på moderkortet? (Vissa MoBo,s har 2x4pin). Se till höger på denna bild: http://img543.imageshack.us/img543/8534/miniitxmobopower.jpg

Jo, jag tror att jag fått dit dom rätt, lägger upp en bild på hur ja kopplat.

http://gyazo.com/9ac13f48faeae5381aa43c3740d342f4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av guldish:

Jo, jag tror att jag fått dit dom rätt, lägger upp en bild på hur ja kopplat.

Har du kopplat in 4/6 pins i grafikkortet också?

Samt valt vga på skärmen? ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Låter som du har lyckats bränna moderkortet tyvärr :([/QUOTE

Är det någon som har någon ide om hur jag testar de ? Känns ju surt och beställa hem ett nytt moderkort bara för att konstatera att de inte va de som va trasigt Jag har ju ett lite äldre moderkort liggandes, ett military class. Kan pröva och köra på de och funkar de då, så är de ju garanterat moderkortet:)

Om du har tagit bort distansen så kan du ju pröva igen om det funkar. Jag råkade för ett antal år sedan sätta i fler distanser än vad det skulle vara. Det blev konstiga fel, datorn bara låste sig i win ibland. Men sen kom jag på vad det var så jag tog bort distanserna sen var det bara att köra. Datorn funkade hur fint som helst

Detta var ungefär 10 år sedan så moderkorten kanske är känsligare idag. Men du kan ju alltid prova innan du beställer ett nytt.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av guldish:

Jo, jag tror att jag fått dit dom rätt, lägger upp en bild på hur ja kopplat.

http://gyazo.com/9ac13f48faeae5381aa43c3740d342f4

2x4 pin CPU ska det vara. 6x2 pin är för grafikkort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guldish:

Jo, jag tror att jag fått dit dom rätt, lägger upp en bild på hur ja kopplat.

http://gyazo.com/9ac13f48faeae5381aa43c3740d342f4

har du kopplat som du skrev har du gjort fel på 4+4pinns kontakten.. du har tagit en av grafikkortets kontakter kör med den som har 4+4pinns

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="guldish;14567611"]

Skrivet av BM-Mods:

Låter som du har lyckats bränna moderkortet tyvärr :([/QUOTE

Är det någon som har någon ide om hur jag testar de ? Känns ju surt och beställa hem ett nytt moderkort bara för att konstatera att de inte va de som va trasigt Jag har ju ett lite äldre moderkort liggandes, ett military class. Kan pröva och köra på de och funkar de då, så är de ju garanterat moderkortet:)

Sålänge det moderkortet du har liggandes stödjer din nya CPU så är det ju bara att prova, men det låter ju som det nuvarande kortet är dött. Jag lyckades med samma sak för många år sedan men då överlevde moderkortet men nu förtiden så verkar korten vara lite känsligare!

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon216160:

Har du kopplat in 4/6 pins i grafikkortet också?

Samt valt vga på skärmen? ^^

Yes det har jag gjort, och trippel kollat så dom sitter som dom ska..när jag först satte ihop datorn råkade jag sätta kablarna som skulle vara till grafikkortet på moderkortet, och tvärtom. Varför jag gjorde så, var för att strömkabeln till mobo var jätte kort, och tvärtom. Så ena skulle bara till grafikkortet och den längre av dom skulle ända upp till toppen av moderkortet. Men så var inte fallet, så nu räcker strömkabeln PRESIC till.. men jag har kopplat dom som dom ska vara nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

2x4 pin CPU ska det vara. 6x2 pin är för grafikkort.

Skrivet av Tranceguy:

har du kopplat som du skrev har du gjort fel på 4+4pinns kontakten.. du har tagit en av grafikkortets kontakter kör med den som har 4+4pinns

Just nu ligger jag borta på jobb så kan inte kolla i datorn, men ska göra de så fort jag kommer hem. Kan ta bilder i datorn och visa hur jag kopplat. i grafikkortet tror jag att jag kopplade 6x4 och en 6 pin. (2 kontakter) I mobo så kopplade jag bara en 6x2. detta är jag relativt säker på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guldish:

Just nu ligger jag borta på jobb så kan inte kolla i datorn, men ska göra de så fort jag kommer hem. Kan ta bilder i datorn och visa hur jag kopplat. i grafikkortet tror jag att jag kopplade 6x4 och en 6 pin. (2 kontakter) I mobo så kopplade jag bara en 6x2. detta är jag relativt säker på.

I grafikkortet skall du koppla in en 6+2-pins och en 6-pins PCI-E strömkabel. I moderkortet skall du koppla in en 4+4-pins 12V-ATX strömkabel. Har du kopplat på något annat sätt så kommer det inte att fungera och kan i värsta fall gå sönder.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Inaktiv

Bränner man inte kortet om man kopplar in 6+2 på moderkortet istället för 4+4.
Testa och byt sedan och se om det startar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Bränner man inte kortet om man kopplar in 6+2 på moderkortet istället för 4+4.
Testa och byt sedan och se om det startar.

Jag tror att dom har skydd mot det där.
När jag byggde ihop min dator så råkade jag sätta fel först, men det enda som hände var att datorn inte startade.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av guldish:

Just nu ligger jag borta på jobb så kan inte kolla i datorn, men ska göra de så fort jag kommer hem. Kan ta bilder i datorn och visa hur jag kopplat. i grafikkortet tror jag att jag kopplade 6x4 och en 6 pin. (2 kontakter) I mobo så kopplade jag bara en 6x2. detta är jag relativt säker på.

Skrivet av era909:

I grafikkortet skall du koppla in en 6+2-pins och en 6-pins PCI-E strömkabel. I moderkortet skall du koppla in en 4+4-pins 12V-ATX strömkabel. Har du kopplat på något annat sätt så kommer det inte att fungera och kan i värsta fall gå sönder.

Skrivet av anon200632:

Bränner man inte kortet om man kopplar in 6+2 på moderkortet istället för 4+4.
Testa och byt sedan och se om det startar.

Skrivet av Lifooz:

Jag tror att dom har skydd mot det där.
När jag byggde ihop min dator så råkade jag sätta fel först, men det enda som hände var att datorn inte startade.

Hej allesammans! Är hemma nu och har tagit kort i datorn. Det som jag gjort är att jag har kopplat en 6+2 pins och en 6 pins i grafiken. och i mobo har jag kopplat en 4+4. Absolut säkert. Det jag gjorde fel när jag byggde den, var att jag drog PCI express sladdarna till mobo, som egentligen skulle sitta i grafiken, och tvärtom. Men efter 1 startförsök såg jag att jag hade gjort fel. Så då bytte jag, och nu funkar datorn, men inte skärmen. Här kommer några kort: https://www.dropbox.com/sc/s9qxa5vpzo3yhyy/9bhU7KOD1S Den blå är ju såklart cpun, till mobo. Och den röda är pci express till grafiken.

Måste man ha alla distanser som ska vara där ? för jag har sett att 1 hål i mobo inte har det. Tack för att ni hjälper mig!

Säg gärna till om ni vill ha bilder på något speciellt så fixar jag de!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guldish:

Hej allesammans! Är hemma nu och har tagit kort i datorn. Det som jag gjort är att jag har kopplat en 6+2 pins och en 6 pins i grafiken. och i mobo har jag kopplat en 4+4. Absolut säkert. Det jag gjorde fel när jag byggde den, var att jag drog PCI express sladdarna till mobo, som egentligen skulle sitta i grafiken, och tvärtom. Men efter 1 startförsök såg jag att jag hade gjort fel. Så då bytte jag, och nu funkar datorn, men inte skärmen. Här kommer några kort: https://www.dropbox.com/sc/s9qxa5vpzo3yhyy/9bhU7KOD1S Den blå är ju såklart cpun, till mobo. Och den röda är pci express till grafiken.

Måste man ha alla distanser som ska vara där ? för jag har sett att 1 hål i mobo inte har det. Tack för att ni hjälper mig!

Säg gärna till om ni vill ha bilder på något speciellt så fixar jag de!

lol !! har du en distans på felställe så riskerar detta att du kortsluter moderkortet. Men har du dock bara missat en då ska det inte va några problem

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.