Har byggt ihop en ny dator, ingen bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guldish:

Hej allesammans! Är hemma nu och har tagit kort i datorn. Det som jag gjort är att jag har kopplat en 6+2 pins och en 6 pins i grafiken. och i mobo har jag kopplat en 4+4. Absolut säkert. Det jag gjorde fel när jag byggde den, var att jag drog PCI express sladdarna till mobo, som egentligen skulle sitta i grafiken, och tvärtom. Men efter 1 startförsök såg jag att jag hade gjort fel. Så då bytte jag, och nu funkar datorn, men inte skärmen. Här kommer några kort: https://www.dropbox.com/sc/s9qxa5vpzo3yhyy/9bhU7KOD1S Den blå är ju såklart cpun, till mobo. Och den röda är pci express till grafiken.

Måste man ha alla distanser som ska vara där ? för jag har sett att 1 hål i mobo inte har det. Tack för att ni hjälper mig!

Säg gärna till om ni vill ha bilder på något speciellt så fixar jag de!

Hej, blev tvungen plocka isär min dator och göra storrengöring, samt felsöka coilwhine. Hittade orsaken var mitt nätagg.
Satte ihop allt igen, ingen bild ut med allt o börja om fortfarande ingen bild , var säker på att jag gjort rätt.
Nu blir jag orolig , vad har hänt? Börjar testaa minnen 1 o 1 i olika slots, ingen bild.

Men helt plötsligt upptäcker jag att trots att minnena är på plats var de inte helt intryckta , fick ta i rätt hårt i bägge ändarna med att trycka dit dem.

Har du provat trycka lite extra hårt på minnena, så att det verkligen känns att de går i botten, gör det hårt men försiktigt så att inget bryts

Sen fick jag bild och allt frid o fröjd.

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

lol !! har du en distans på felställe så riskerar detta att du kortsluter moderkortet. Men har du dock bara missat en då ska det inte va några problem

Hade en distans på fel ställe under första uppstartingsförsöket, datorn startade men fick ingen bild. Då dubbelkollade jag distanserna och tog bort 1 distans som var felplacerad. fick fortfarande ingen bild. Nu har jag bara missat en, så ingen distans är felplacerad utan det är bara 1 hål som är tomt men tycker inte de ska göra något, som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppen:

Hej, blev tvungen plocka isär min dator och göra storrengöring, samt felsöka coilwhine. Hittade orsaken var mitt nätagg.
Satte ihop allt igen, ingen bild ut med allt o börja om fortfarande ingen bild , var säker på att jag gjort rätt.
Nu blir jag orolig , vad har hänt? Börjar testaa minnen 1 o 1 i olika slots, ingen bild.

Men helt plötsligt upptäcker jag att trots att minnena är på plats var de inte helt intryckta , fick ta i rätt hårt i bägge ändarna med att trycka dit dem.

Har du provat trycka lite extra hårt på minnena, så att det verkligen känns att de går i botten, gör det hårt men försiktigt så att inget bryts

Sen fick jag bild och allt frid o fröjd.

Jo jag har faktiskt tänkt på det jag också.. Har tryckt så jag hör att plopparna stängs och de hörs en klick, sen tryckte jag lite extra för att vara på den säkra sidan. dock utan resultat...gjorde det nyss också, utan resultat. Jag tror att jag bränt moderkortet..:(

Permalänk
Medlem

Du kan mycket väl ha bränt moderkortet tyvärr. Dels kopplade du PCI-e ström till moderkortet vilket ger fel spänning, dels hade du en distans under kretsarna på moderkortet.

Om du har möjlighet så prova med ett annat moderkort.

I övrigt kan jag för mitt liv inte förstå hur de kan sälja skräp AXP nätagg till nya datorer! De är inte särskilt pålitliga.

edit: http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Du kan mycket väl ha bränt moderkortet tyvärr. Dels kopplade du PCI-e ström till moderkortet vilket ger fel spänning, dels hade du en distans under kretsarna på moderkortet.

Om du har möjlighet så prova med ett annat moderkort.

I övrigt kan jag för mitt liv inte förstå hur de kan sälja skräp AXP nätagg till nya datorer! De är inte särskilt pålitliga.

edit: http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Jo, jag börjar inse att de kan snart inte vara något annat.. Hade man vetat att nätagget var skit skulle jag inte kört på de, som du säger, skumt att dom kör på de med nya datorer. Jag har ett military class, som är några år. Det enda som inte passar på de mobo är i7an. Så om jag prövar med det mobo så måste jag köra på min gamla i5a. Om den skulle starta då, så är de ju troligtvis moderkortet, men kan ju också vara cpun. Så därför har jag nu lånat en i7a av en kompis, som jag ska sätta i nya datorn och pröva om jag får bild. Får jag inte bild med den andra cpun, så är de ju inte cpun. Och får jag bild när jag prövar andra mobo så är de ju moderkortet... va tyck som de. Jag hör av mig om hur det går:)

Tack till alla som försöker hjälpa mig, inte vanligt och få så mycket respons, utom på detta forum!

Permalänk
Medlem

hej igen! Har nu fått bild på min dator! Visade sig att man inte kunde ha grafikkortet längst ned på moderkortet(?) Och jag trodde jag hade uteslutit de genom att ta ur kortet och pröva med integrerade, som tydligen inte funkar. Men har ju bild iallafall, är väldigt nöjd över det.

Har ett problem till nu när jag ska installera drivrutinerna. Jag försöker installera nätverks drivrutiner, men datorn säger att han inte hittar Realtek network controller driver, Please plug the cable. Har suttit i timmar och felsökt på internet i timmar! Hittade även en tråd här på sweclockers, från december ifjol, som inte va solved. Jag postade och frågade han.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guldish:

hej igen! Har nu fått bild på min dator! Visade sig att man inte kunde ha grafikkortet längst ned på moderkortet(?) Och jag trodde jag hade uteslutit de genom att ta ur kortet och pröva med integrerade, som tydligen inte funkar. Men har ju bild iallafall, är väldigt nöjd över det.

Har ett problem till nu när jag ska installera drivrutinerna. Jag försöker installera nätverks drivrutiner, men datorn säger att han inte hittar Realtek network controller driver, Please plug the cable. Har suttit i timmar och felsökt på internet i timmar! Hittade även en tråd här på sweclockers, från december ifjol, som inte va solved. Jag postade och frågade han.

Hittar du nätverksenheten i enhetshanteraren (device manager) ?
Du har inte råkat avaktivera den i BIOS när du försökt lösa dina andra problem?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Hittar du nätverksenheten i enhetshanteraren (device manager) ?
Du har inte råkat avaktivera den i BIOS när du försökt lösa dina andra problem?

Jag hittar inte "network adapters" i min enhets hanterare. Det är just de som är problemet... Jag kan inte installera mina drivrutiner, eftersom datorn tror att jag inte har något nätverkskort tydligen. Datorn är i någon form av "deep sleep mode" så då sparar den ström genom att inte aktiveri network controller. Något åt de hållet är de.. Men jag har testat ALLT som sägs på internet, Ta ur RAM, Batteri på mobo, Ta ur strömkabeln, osv osv.. Jag hittar inte någonting i BIOS om det heller.. Har enablat allt som heter något med network där... Men jag fortsätter jobba på de ska vi se om vi hittar någon lösning.