Värt att söka jobb? Hur ser en typiskt jobbintervju ut? (Systemutveckling)

Permalänk
Medlem

Värt att söka jobb? Hur ser en typiskt jobbintervju ut? (Systemutveckling)

Hej!

Jag har sedan tidigare en examen i ekonomi, men läser just nu datateknik på ett universitet och förväntas ta examen nästa år. Har mestadels läst fristående kurser men varit inskriven på ett program sedan 2012. Det var egentligen i januari jag bestämde mig för att satsa och har sedan dess läst på heltid samtidigt som jag jobbat halvtid. Pga detta har jag hamnat lite i ofas med utbildningen eftersom jag, efter denna termin, bara har två kurser kvar + uppsats. Jag måste då vänta ett år på att skriva uppsats och har tills dess bara 15 hp att läsa, och jag har ingen lust med att fylla upp tiden med mitt nuvarande jobb.

Är det värt att söka jobb redan nu? Bor inte i en storstad och det känns dumt att bomma ett företag pga att man inte kan tillräckligt. Det känns som om det är svårt att få komma tillbaka då. Jag tänkte inrikta mig på Java och känner mig relativt komfortabel med mina "rena" java-kunskaper där. Problemet är att jag inte har någon vidare erfarenhet av SQL mer än någon labb med JDBC. (Planerar läsa en sommarkurs inom detta)

Hur ser intervjuerna ut? Har läst att man kan få genomföra enklare statements och programmeringsuppgifter. Gör man dessa på plats eller är det något man ska sitta med hemma? Förstår att det kan variera men vad är vanligast?

Tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem

Det är väldigt olika. Mitt nuvarande jobb intervju var en fika med lite prat och sedan ett möte med it arkitekten där vi diskuterade lite olika lösningar och hur jag tänkte vid olika problem.

Jag har även kommit ganska långt i googles rekryteringsprocessen efter dom hittade mig på github och kontaktade mig. Där var de flera telefon tester och man skulle skriva kod i ett google dokument

Permalänk
Medlem

Du har väl antagligen bättre koll än jag men brukar man inte kunna skriva uppsats lite när som helst? Min erfarenhet är att de är flexibla på universitetet och att det mesta brukar gå att lösa om man frågar rätt person.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

(ett inlägg som blev sjukt mycket längre än vad jag hade tänkt och den svarar inte heller direkt på din fråga)

Att söka ett jobb är inte samma sak som att få ett jobb. Det kan till och med vara bra att gå på några intervjuer som "träning" innan man söker sig till drömjobbet.

En vanlig rekryteringsprocess inom IT

  1. Urval 1 (Matchning av CV mot annonsen; Finns orden från annonsen med i ditt CV)

  2. Telefonsamtal med Rekryterare

  3. Möte med rekryterare

  4. Urval 2

  5. Möte med HR på företaget

  6. Tester: Personlighetstest, IQ-test, kod-test

  7. Möte med chef på företaget

  8. Möte med medarbetare på företaget

  9. Möte med Högre chef på företaget (CTO)

  10. Kontroll av referencer

  11. Förhandlingar och kontraktskrivning

En rekryteringsprocess börjar vanligtvis med en intervju med en extern rekryterare, dvs en person som inte är anställd på företaget du söker dig till. Rekryteraren har i regel aldrig själv jobbat med IT utan är utbildad som personalvetare eller liknande. Rekryteraren försöker känna av hur mogen du är och gör en CV-job-match. CV-job-match går ut på att hon läser ditt cv och försöker se om det innehåller samma ord som själva annonsen gör.

Frågor som rekryteraren ställer och som du bör förbereda dig på:

  • Varför vill du byta jobb

  • Vad är dina tre största styrkor

  • Vilka är dina tre största svagheter

  • Berätta om något du gjort som du är stolt över

  • Berätta ett exempel på ett svårt problem som du stött på och hur du gick till för att lösa det

  • Vad är det som du gör bättre än andra, varför ska vi anställa dig

  • Berätta om en konflikt som du haft och hur du hanterade den

  • Hur blir du i en stressig situation, kan du hantera stress

  • Hur skulle dina närmsta kollegor/din chef beskriva dig

  • Beskriv vad du gjorde/gör på dina föregående/nuvarande jobb

  • Beskriv varför du slutade på dina föregående jobb

  • Berätta varför du inte avslutade dina studier

Rekryteraren försöker hela tiden känna av dig; få en känsla av vilken typ av person du är. Är du stabil i blicken, verkar du nervös, svarar du konsekvent eller ändrar du dig.

Om du klarar intervjun med rekryteraren väntar ofta en liknande intervju med HR på företaget. Ibland är det HR som tar hand om första intervjun istället för en extern rekryterare. I samband med att du träffar HR så vill de ofta att man genomför olika tester. Ofta vill de att du genomför testerna innan du kommer till deras intervju och resultaten från testerna blir underlag för själva mötet. Personlighetstest och IQ/Logik-test är väldigt vanliga och likaså rena utvecklingstest,kodtest och tekniska kunskapsprov.

Svårigheterna på testerna varierar väldigt beroende på hur stor erfarenhet den sökande förväntas ha. När det gäller en nyexad så är det oftast mycket fokus på grundläggande teori och på att man kan läsa kod. Det kommer garanterat inga frågor om hur man itererar över en lista eller hur vad en klass är.

Exempel på tekniska test för en nyexad:

  • Beskriv vad den här koden gör

  • Skriv en kodsnutt som löser detta problem

  • Vad är det för fel på följande kod

  • Vilken ut-data kommer följande kodsnutt ge om den körs med följande parametrar

  • Skriv en applikation som hanterar ett enkelt bankkonto

  • Ge exempel på när arv är en bra lösning och vilka problem arv kan ge

  • Vad är skillnaderna mellan en abstrakt klass och ett interface

  • Beskriv vad ett Design Pattern är och ge exempel på ett sådant

  • Vad är "best practices" för implementation av getHashCode och equals

När du passerat möte med HR väntar möten med nya chefen och vanligtvis några av de anställda. Här förväntas du klara av att hålla diskussioner om tekniska ämnen samt att svara på konkreta frågor. Du kan få kniviga frågor om olika tekniska detaljer. Viktigt att komma ihåg är att du inte behöver svara rätt på alla frågor. Precis som i skolan får man en poäng för själva svaret och ytterligare en poäng om man berättar hur man kom fram till svaret.

På vissa företag får man även träffa CTO eller annan hög chef. I dessa möten gäller det att visa energi och intresse. Förbered ett par frågor om företaget, fråga om framtiden, hur utvecklingen har gått hittills, visioner och mål osv. Överdriv inte med frågor, ett par stycken räcker gott.

Efter allt detta är det dags att snacka lön, semestrar och annan ersättning. Detta sker oftast med HR och ibland din blivande chef.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMygel:

(ett inlägg som blev sjukt mycket längre än vad jag hade tänkt och den svarar inte heller direkt på din fråga)

Att söka ett jobb är inte samma sak som att få ett jobb. Det kan till och med vara bra att gå på några intervjuer som "träning" innan man söker sig till drömjobbet.

En vanlig rekryteringsprocess inom IT

  1. Urval 1 (Matchning av CV mot annonsen; Finns orden från annonsen med i ditt CV)

  2. Telefonsamtal med Rekryterare

  3. Möte med rekryterare

  4. Urval 2

  5. Möte med HR på företaget

  6. Tester: Personlighetstest, IQ-test, kod-test

  7. Möte med chef på företaget

  8. Möte med medarbetare på företaget

  9. Möte med Högre chef på företaget (CTO)

  10. Kontroll av referencer

  11. Förhandlingar och kontraktskrivning

En rekryteringsprocess börjar vanligtvis med en intervju med en extern rekryterare, dvs en person som inte är anställd på företaget du söker dig till. Rekryteraren har i regel aldrig själv jobbat med IT utan är utbildad som personalvetare eller liknande. Rekryteraren försöker känna av hur mogen du är och gör en CV-job-match. CV-job-match går ut på att hon läser ditt cv och försöker se om det innehåller samma ord som själva annonsen gör.

Frågor som rekryteraren ställer och som du bör förbereda dig på:

  • Varför vill du byta jobb

  • Vad är dina tre största styrkor

  • Vilka är dina tre största svagheter

  • Berätta om något du gjort som du är stolt över

  • Berätta ett exempel på ett svårt problem som du stött på och hur du gick till för att lösa det

  • Vad är det som du gör bättre än andra, varför ska vi anställa dig

  • Berätta om en konflikt som du haft och hur du hanterade den

  • Hur blir du i en stressig situation, kan du hantera stress

  • Hur skulle dina närmsta kollegor/din chef beskriva dig

  • Beskriv vad du gjorde/gör på dina föregående/nuvarande jobb

  • Beskriv varför du slutade på dina föregående jobb

  • Berätta varför du inte avslutade dina studier

Rekryteraren försöker hela tiden känna av dig; få en känsla av vilken typ av person du är. Är du stabil i blicken, verkar du nervös, svarar du konsekvent eller ändrar du dig.

Om du klarar intervjun med rekryteraren väntar ofta en liknande intervju med HR på företaget. Ibland är det HR som tar hand om första intervjun istället för en extern rekryterare. I samband med att du träffar HR så vill de ofta att man genomför olika tester. Ofta vill de att du genomför testerna innan du kommer till deras intervju och resultaten från testerna blir underlag för själva mötet. Personlighetstest och IQ/Logik-test är väldigt vanliga och likaså rena utvecklingstest,kodtest och tekniska kunskapsprov.

Svårigheterna på testerna varierar väldigt beroende på hur stor erfarenhet den sökande förväntas ha. När det gäller en nyexad så är det oftast mycket fokus på grundläggande teori och på att man kan läsa kod. Det kommer garanterat inga frågor om hur man itererar över en lista eller hur vad en klass är.

Exempel på tekniska test för en nyexad:

  • Beskriv vad den här koden gör

  • Skriv en kodsnutt som löser detta problem

  • Vad är det för fel på följande kod

  • Vilken ut-data kommer följande kodsnutt ge om den körs med följande parametrar

  • Skriv en applikation som hanterar ett enkelt bankkonto

  • Ge exempel på när arv är en bra lösning och vilka problem arv kan ge

  • Vad är skillnaderna mellan en abstrakt klass och ett interface

  • Beskriv vad ett Design Pattern är och ge exempel på ett sådant

  • Vad är "best practices" för implementation av getHashCode och equals

När du passerat möte med HR väntar möten med nya chefen och vanligtvis några av de anställda. Här förväntas du klara av att hålla diskussioner om tekniska ämnen samt att svara på konkreta frågor. Du kan få kniviga frågor om olika tekniska detaljer. Viktigt att komma ihåg är att du inte behöver svara rätt på alla frågor. Precis som i skolan får man en poäng för själva svaret och ytterligare en poäng om man berättar hur man kom fram till svaret.

På vissa företag får man även träffa CTO eller annan hög chef. I dessa möten gäller det att visa energi och intresse. Förbered ett par frågor om företaget, fråga om framtiden, hur utvecklingen har gått hittills, visioner och mål osv. Överdriv inte med frågor, ett par stycken räcker gott.

Efter allt detta är det dags att snacka lön, semestrar och annan ersättning. Detta sker oftast med HR och ibland din blivande chef.

Lycka till!

Stort tack för utförligt svar! En fråga: brukar kodproven ske på plats?

Permalänk
Medlem

MrMygel gav ett extremt bra svar. Men! tänk på att det där var ur ett storföretagsperspektiv. 2/3 av alla intervjuer jag varit på, har varit på företag där roller som HR och CTO inte ens existerat. Ofta har jag suttit på intervju direkt med VD...

Gällande din initiala fråga skulle jag rekommendera att försöka läsa klart dom 2 kurserna om det går så du har allt sånt klart, sen kollar du med arbetsgivaren om det är okej att ta exjobbet parallellt/tjänsteledigt i framtiden. Är det ett större företag kanske det inte är omöjligt att lyckas göra exjobbet inom nått projekt där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

MrMygel gav ett extremt bra svar. Men! tänk på att det där var ur ett storföretagsperspektiv. 2/3 av alla intervjuer jag varit på, har varit på företag där roller som HR och CTO inte ens existerat. Ofta har jag suttit på intervju direkt med VD...

Gällande din initiala fråga skulle jag rekommendera att försöka läsa klart dom 2 kurserna om det går så du har allt sånt klart, sen kollar du med arbetsgivaren om det är okej att ta exjobbet parallellt/tjänsteledigt i framtiden. Är det ett större företag kanske det inte är omöjligt att lyckas göra exjobbet inom nått projekt där.

Precis, detta är ett exempel för ett mycket etablerat företag. Jag har varit med om liknande process för ett företag med 70 anställda så det är inte bara stora jättar som har en sådan process. Jag gissar att det är förekomst av HR som gör att processen blir utdragen och formell.

När det gäller sitt första jobb så tyckte jag att det kändes mer tryggt att ta ett jobb på ett lite större företag där man har lite utrymme för att lära sig. Någon annan får gärna berätta om det är vanligt att mycket små företag anställer nyexade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMygel:

Precis, detta är ett exempel för ett mycket etablerat företag. Jag har varit med om liknande process för ett företag med 70 anställda så det är inte bara stora jättar som har en sådan process. Jag gissar att det är förekomst av HR som gör att processen blir utdragen och formell.

När det gäller sitt första jobb så tyckte jag att det kändes mer tryggt att ta ett jobb på ett lite större företag där man har lite utrymme för att lära sig. Någon annan får gärna berätta om det är vanligt att mycket små företag anställer nyexade.

Håller med. Jag har jobbat främst på mindre företag (då jag gillar ett litet tajt team, platt organisation och möjlighet att vara med i hela processen, trivs inte med att vara en bricka i muren.) men för att börja är det nog både bättre och lättare att komma in nånstans större, det det finns kapacitet och rutiner att ta hand om nyexade. (Har sett många många exempel på personer som tyvärr blivit helt "förstörda" på grund av att dom direkt bara slängts in direkt efter skolan och förväntats kunna leverera.)

Ska själv nyanställa nu, men har satt 5år erfarenhet som undre gräns, just eftersom vi inte har tid och resurser till att lära upp nån. Vi sitter med för mycket att göra redan nu, och att ta in någon som inte redan är självgående i dom system vi använder blir kortsiktigt bara en belastning istället för tillgång. (Och kortsiktigt kan då vara allt från ett till ett par år)
Det är nog med att bara fasa in en person ändå, senaste vi anställde är riktigt skarp och kunde redan våra verktyg, men nu efter 6 månader är han ändå inte helt självgående utan fortfarande beroende av oss som suttit i systemen i 4-5 år...

Nästa problem med nyexade är att dom ofta lessnar efter nått år eller två, vill testa nått nytt, blivit varma i kläderna och vill ha mer lön, nya utmaningar etc. Då blir dom ofta uppfiskade av nått annat företag som hellre betalar mer för att slippa utbildningsåren, och så har man gjort en rejäl förlust på upplärningen. Återigen, man måste vara ett företag med resurser och rutiner för att på ett vettigt sätt plocka in nyexade.

Trist som fan, jag vet. Satt ju själv i sitsen för inte så länge sen, nyexad ingenjör, kung av världen och hetast på arbetsmarknaden tyckte man. För att snabbt komma in i ett moment 22 där "alla" vill ha folk med flera års erfarenhet, men ingen som var villig att lära ut det.
Personligen har jag inga problem med att ta in nyexad men när ledning&budget är tajt och vill ha resultat så är det tyvärr inte ett alternativ. I långa loppet är det dock en riktigt dum situation som branschen håller på att sätta sig själv i

Disclaimer: givetvis finns det undantag, både på företag och arbetstagare. Men detta är erfarenheten jag själv fått/sett och kan bjuda på efter ungefär 7 år i arbetslivet i Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iHank:

Stort tack för utförligt svar! En fråga: brukar kodproven ske på plats?

Det varierar. Möten som sker på plats vill man oftast hålla till max en timme eller 1.5 timme. Det gör att småprov kan göras på plats och att större kodprov kan göras hemifrån. Jag har aldrig hört talas om någon i Sverige som blivit kidnappad en heldag för att genomföra en intervju, men det betyder ju inte att det aldrig händer

Min erfarenhet är att ett logikprov och ett personlighetstest görs hemifrån, innan första intervjun med HR. Sedan diskuterar man resultatet från dem med HR.
När man sedan träffar chef och andra utvecklare så görs kodning och kunskapstest.

Om du söker till ett företag som använder sig av rekryterare/HR så är det i princip lika viktigt att du kan svara på deras frågor som att du kan koda. HR vill anställa vettiga människor och om du inte vet vad dina svagheter är, då är du antagligen galen eller omogen.

Vissa stora företag ger till till och med hjälp för att lyckas med deras intervjuer. H&M har tex skapat en liten "Quiz" och har en utförlig lista på vad du bör tänka på innan du söker jobb där: http://career.hm.com/content/hmcareer/sv_se/workingathm/get-t...

Permalänk
Medlem

Är det så vanligt med praktiska test alltså? Jag jobbar inte med utveckling, men inom en annan del av IT-branschen och jag har aldrig varit med om någon form av tester överhuvudtaget. Det brukar gå till så att man pratar lite om vad man gjort och vad man kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

MrMygel gav ett extremt bra svar. Men! tänk på att det där var ur ett storföretagsperspektiv. 2/3 av alla intervjuer jag varit på, har varit på företag där roller som HR och CTO inte ens existerat. Ofta har jag suttit på intervju direkt med VD...

Gällande din initiala fråga skulle jag rekommendera att försöka läsa klart dom 2 kurserna om det går så du har allt sånt klart, sen kollar du med arbetsgivaren om det är okej att ta exjobbet parallellt/tjänsteledigt i framtiden. Är det ett större företag kanske det inte är omöjligt att lyckas göra exjobbet inom nått projekt där.

Tack för svaret! Jag ser nog till att göra klart de två sista eftersom de känns viktiga. Ena är J2EE-kurs, och jag vet att kunskaper inom detta efterfrågas.

Permalänk
Medlem

De flesta som svarat verkar ha sökt sig till lite HR-tunga företag. Det kan också vara skillnaden på så kallade mjukvaruhus och andra typer av företag som såklart också kräver utvecklare. Jag har bara sökt som utvecklare till den första kategorin av företag, och de har då aldrig bett mig göra några personlighets- eller IQ-test. Programmerings-test är däremot vanligare. Aldrig har jag heller behövt imponera en HR-person. Vanligtvis är de där för att arrangera processen där andra utvecklare bedömmer mig.

Exempel, på mitt nuvarande jobb var det:
1) Programmerings-test att lösa hemma.
2) Intervju med två utvecklare då vi mest gick igenom mina erfarenheter och intressen.
3) Intervju med en utvecklare och kontors-chefen då vi snabbt gick igenom liknande ämnen som förra intervjun, önskad lön etc vid eventuell anställning, och sen löste vi ett litet programmerings-relaterat problem ihop.

Kontakt med HR-representant via mail genom det hela.

Vidare håller jag inte med om att nyexade ska behöva "läras upp" i ett år eller två. Jag har sett flera nyexade tas in sen jag började på mitt nuvarande jobb, och det har aldrig tagit mer än en månad för någon att bli bekväm och relativt självgående. Sen är det såklart skillnad på att vara självgående och att på ett ögonblick kunna peka ut precis vad som behöver göras för att lösa ett givet problem, men det är sant även för nyanställda med 10+ års erfarenhet.

I kort kan man väl säga att det inte finns någon typisk intervju. Du bör vara beredd på allt från att kunna svara på typiska HR-frågor till teoretiska detalj-frågor till att praktiskt kunna lösa verkliga problem och tanke-ställare. Och du bör vara uppmärksam och fråga dig själv genom processen om du tror företaget du intervjuar för verkar vara ett företag du skulle trivas på.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Nu var det ett tag sen jag skrev här. Jag har sedan senaste inlägget läst kurser inom Android-utveckling, IOS-utveckling, Designmönster med Java, Databaser, Webbutveckling, Java Enterprise Edition och håller på med en inom Artificiell intelligens. När jag är klar med den sistnämnda hägrar ett examensarbete, så det känns bra. Jag har sökt fyra st jobb och blivit kallad på intervju hos samtliga. Det gäller tre konsultfirmor och ett inom den offentliga sektorn. På ett av dessa jobb är det en timmes intervju med HR, därefter ett, som jag förstod det, praktiskt kunskapstest. Min fråga är: Vad kan jag förvänta mig rent konkret? Jobbet gäller ett Java Enterprise Edition - jobb. Kan det exempelvis vara implementering och frågor om EJB, JSF eller handlar det mer om att exempelvis svara på resultatet av olika if-satser under olika förutsättningar?

Edit: Såg att det fanns en hel del matnyttigt i tråden redan.