Installera annat OS på Sony Vaio laptop ?

Permalänk

Installera annat OS på Sony Vaio laptop ?

Hej hej
Det är så att jag äger en Sony Vaio vpceb2m1e och med den kom Windows 7 Home Edition förinstallerat.
Nu vill jag antingen byta OS till Windows 8 eller installera om någon Windows 7 edition.

Vad jag har i tanken är att försöka byta till Win 8 först och främst men jag har väldigt negativa erfarenheter när
det kommer till att ominstallera laptops. Har nämligen gjort tegelstenar av två stycken tidigare. Många år sedan nu.
Det som hände vid dom tillfällena var helt enkelt att efter jag hade formaterat system partitionen så slutade CD spelaren att fungera så det gick inte att läsa av någon skiva med nytt OS på.

Nuförtiden använder jag ju bara USB minnen att installera OS med men jag är rädd att samma sak ska ske även nu fast
USB portarna slutar fungera efter jag formaterat system partiitonen och dess drivare.. är detta en risk?

Har ju den där "recovery partitionen" på system disken som jag låter vara tror jag.
Har ingen erfarenhet av att ominstallera genom den heller för den delen. Så det är lite unknown territory för mig det här med laptops.
Men då jag kört den här laptopen med win 7 i 4år nu utan en ominstallation och datorn börjar bli seg som sirap är det nog hög tid men
jag måste få mina nerver lugnade först.

Vad bör jag tänka på för att detta inte ska bli ett fiasko och göra en tegelsten av min vaio vpceb2m1e ?

tack på förhand!

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

du kan ju installera windows från windows
vad jag menar med det är att om du stoppar in en USB-sticka med windows på i datorn, när windows är igång på datorn, så kan du installera det direkt därifrån. sedan får du ta bort windows.old ur C:, och vipps så har du en ny fräsh windowsinstallation

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Installera den som vanligt.
Blir det fiasko så kan du plocka ut hårddisken och installera windows på en annan dator och köra sysprep.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gal33r:

Installera den som vanligt.
Blir det fiasko så kan du plocka ut hårddisken och installera windows på en annan dator och köra sysprep.

om det är löstagbar HDD, ja. är inte alla laptops so har det.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |